Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:28

Maar wat is een futiliteit?
Ik vind een paard tot in de modder, de hele dag en nacht geen futiliteit. Een ander vind dat gewoon kunnen.
Ik vind ook een paard de hele dag op stal niet kunnen, maar ik denk dat half paardrijdend Nederland een paard wel zo houd.
Zelf doe ik bovenstaande anders, dus kijk dan al naar mezelf. Maar verandert dat de discussie? Ik denk van niet. :)

DDW1190

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:30

maar dan komt het er toch op neer, dat iedereen anders met zijn paarden omgaat en gebruikt maakt van de dingen die diegene te bieden heeft aan zijn paard..

even on-topic:
ik vind gewoon als er weer van die mensen zijn die een topic verzieken diegene er ook op aangesproken moet worden, niet iedereen heeft dezelfde manier en er zijn meer manieren die naar Rome leiden hoor!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:32

Citaat:
maar dan komt het er toch op neer, dat iedereen anders met zijn paarden omgaat en gebruikt maakt van de dingen die diegene te bieden heeft aan zijn paard..

Klopt, maar dan kom je toch op de vraag, moet je wel een paard willen houden als je hem geen fatsoenlijke plek kunt bieden?
Niet kunnen lopen van zuigende modder is daar een voorbeeld van.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

ik vind van niet, maar dat is in ieders ogen anders!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:38

_sparta_ schreef:
Maar wat is een futiliteit?
Ik vind een paard tot in de modder, de hele dag en nacht geen futiliteit. Een ander vind dat gewoon kunnen.
Ik vind ook een paard de hele dag op stal niet kunnen, maar ik denk dat half paardrijdend Nederland een paard wel zo houd.
Zelf doe ik bovenstaande anders, dus kijk dan al naar mezelf. Maar verandert dat de discussie? Ik denk van niet. :)

Je kunt je ook afvragen bij dat soort zaken als jij noemt of het dier dat weet, last van heeft of hierdoor een bepaalde leeftijd niet bereikt e.d.?

voorbeeld:
in arme landen hebben mensen weinig tot geen luxe, leven onhygiënisch en hebben nauwelijks te eten, toch weten deze mensen niet beter en zijn vaak gelukkig, gelukkiger als wij met al onze welvaart en luxe!
Zo zie ik het ook met paarden die bv de hele dag op stal staan (bv topsportpaarden) ze weten niet beter, zijn gelukkig, anders doen ze het gevraagde echt niet en ze leven ook niet korter omdat ze hele dagen op stal staan.

Wil niet zeggen dat het ideaal (goed) is, maar je moet alles maar je kan wel nuances aanbrengen en andere manieren en meningen respecteren!

Het is niet zwart, het is niet wit....er is een hele hoop grijs ;-)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:39

Bokt heeft zeker een imago, en geen erg goed bij professionals/dierenartsen/smeden etc.

Ik geloof best dat menig bokker een manegeruiter is die 1x per week een half uur gaat hobbelen en dan met adviezen gaat gooien.
Ik plaats zelf ook amper meer rijfotos, heb geen behoefte meer aan kritiek van derden die mij noch mijn paard kennen. Ik post ook bijna niet meer in HAW/RITP. En zoals je in je beginpost aanhaalt, alles wat volgens het boekje niet kan (slof, vroeger op S&T) is hier standaard slecht... Word er een beetje moe van soms.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:42

Toch is het heel makkelijk oordelen zonder dat je het hele verhaal weet ;) Jij ziet enkel dat modderweitje en hebt je mening klaar. Zou je bij mij komen kijken op dit moment, dan zie je ook een deel van de wei die er zo bij ligt. Oorzaak: slechte bodem (100% veengrond) en een klote winter met veel sneeuw en regen. De paarden hebben dat deel gewoon kapot gelopen. Ze hebben bijna anderhalf hectare aan weide tot hun beschikking, maar kiezen er soms bewust voor om door die drek te gaan lopen banjeren. Terwijl ze niet HOEVEN! het is maar een heel klein stukje (200 m2) dat kapot is gelopen, maar ze gaan er keer op keer in staan.
Jij zou het misschien zien en maakt je oordeel. Ik weet de daadwerkelijke geschiedenis. Niemand in de omgeving hier haalt het in zijn hoofd om de dierenbescherming te bellen, want allemaal zien ze het totale plaatje. Maar zou ik een plaatje schieten van mijn paarden die toevallig in de prut staan, valt bokt over me heen.

En daar schuilt het gevaar nu juist is, snapjum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:43

Dat is dus weer die momentopname en doelbewuste communicatie daaromtrent. Zo werkt dat nu eenmaal.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:44

met andere woorden: bokt word te penny achtig...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:46

Precies Barmat, mooi voorbeeld, dat is dat grijze gebied! Mensen moeten niet zo zwart wit kijken ;-)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:47

Barmat schreef:
Toch is het heel makkelijk oordelen zonder dat je het hele verhaal weet ;) Jij ziet enkel dat modderweitje en hebt je mening klaar. Zou je bij mij komen kijken op dit moment, dan zie je ook een deel van de wei die er zo bij ligt. Oorzaak: slechte bodem (100% veengrond) en een klote winter met veel sneeuw en regen. De paarden hebben dat deel gewoon kapot gelopen. Ze hebben bijna anderhalf hectare aan weide tot hun beschikking, maar kiezen er soms bewust voor om door die drek te gaan lopen banjeren. Terwijl ze niet HOEVEN! het is maar een heel klein stukje (200 m2) dat kapot is gelopen, maar ze gaan er keer op keer in staan.
Jij zou het misschien zien en maakt je oordeel. Ik weet de daadwerkelijke geschiedenis. Niemand in de omgeving hier haalt het in zijn hoofd om de dierenbescherming te bellen, want allemaal zien ze het totale plaatje. Maar zou ik een plaatje schieten van mijn paarden die toevallig in de prut staan, valt bokt over me heen.

Een deel van de wei, of de hele wei? Al 10 jaar slecht in het nieuws en niets er van leren?
Jij hebt het over een deel, dat ze er niet in hoeven. Lijkt me een groot verschil in mening vormen.
snapjum :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:48

Nee, dat IS het al en eigenlijk altijd al penny geweest. Met de wiki is dan wel geprobeerd om een verzameling te krijgen van informatie zonder een hondertal meningen, maar echt objectief is die ook niet. Op bokt werkt het namelijk zo dat je vrij makkelijk van 'het is beter als je paard zo nu en dan buiten staat' naar ' het is alleen maar goed als je paard altijd buiten staat' gaat zonder dat er goede onderbouwing voor is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

listiglistje schreef:
Precies Barmat, mooi voorbeeld, dat is dat grijze gebied! Mensen moeten niet zo zwart wit kijken ;-)

Nee het voorbeeld klopt niet. Barmat heeft een deel nat en dus ook een deel droog. Zaakjes dus gewoon goed voor elkaar.
Dat haar paarden dan eens voor varken gaan spelen is de paarden hun keuze. Ze zullen vast ook kiezen voor droog als ze dat willen.
En die keuze hebben de paarden in het eerste voorbeeld niet. Modder, punt. Niets keuze.
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 08-04-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Niet wordt... maar IS te penny-achtig. Het paard wordt steeds meer de My little Pony of Barby-pop die het eigenlijk niet is.
Als het september is en 15 graden dan vliegen de topics met "hoeveel grams deken heb jij er nu opliggen?" je om de oren, er wordt naar hartelust geschoren en ieder spatje regen is sielugh.

Een ieder die afwijkt van die grens wordt aangevallen lijkt wel de trend, dat is imo het nieuwe imago van bokt.
Of het nu gaat om een slof, spoor, scherper bit, modderplekje in de weide, geen deken in de winter.... het wordt afgekeurd en veroordeeld.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:54

_sparta_ schreef:
Barmat schreef:

Een deel van de wei, of de hele wei? Al 10 jaar slecht in het nieuws en niets er van leren?
Jij hebt het over een deel, dat ze er niet in hoeven. Lijkt me een groot verschil in mening vormen.
snapjum :D

Dat klopt, maar kom gerust kijken als het hier dagen achter elkaar geregend heeft, dan is het hier een - zacht uitgedrukt - zeikzooi. En tóch kies ik er voor om dan mijn paarden even naar buiten te doen, om ze die beweging te willen geven, die frisse lucht. Alleen deze winter waren er dagen bij dat het écht niet ging en moest ik ze noodgedwongen op de uitloop houden.

Helaas bezit ik grond dat 100% uit veengrond bestaat en als het dan een week lang geregend heeft dan liggen er hier echt plassen in de wei, ondanks dat er drainage over het gehele grondstuk ligt.
Ik vind mezelf toch geen beul als ik zeg - laat ze maar even in de wei, beentjes strekken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:57

Het enige waar ik me hier op bokt aan stoor zijn de doorgewinterde boktmiepen die denken dat ze alles perfect weten, dat ze meer te vertellen hebben aangezien ''ze geen leven hebben buiten deze blauwe paardensite en er daarom dag en nacht op zitten al zo'n 5 jaar lang''. Daarom hebben ze zeker het idee dat ze lekker neerbuigend kunnen doen. Maar hó als er iemand tegenin gaat of ze op hun plek zet, nou dan moet je oppassen hoor.. :roll:

Is vaak ook het type ''I don't need a man'' en ''ik loop stoer en onvrouwelijk met m'n klompen door de modder en heb paardenstront in m'n gezicht, en ga zo ook naar de supermarkt want het interesseert me zogenaamd helemaal niks''. Niets hier tegen, maar valt ietwat op......

Vind deze dames ook erg sfeerbepalend hier...

Volgensmij straalt de ergernis er vanaf. :Y)

Anoniem

Lovely schreef:
Nee, dat IS het al en eigenlijk altijd al penny geweest. Met de wiki is dan wel geprobeerd om een verzameling te krijgen van informatie zonder een hondertal meningen, maar echt objectief is die ook niet. Op bokt werkt het namelijk zo dat je vrij makkelijk van 'het is beter als je paard zo nu en dan buiten staat' naar ' het is alleen maar goed als je paard altijd buiten staat' gaat zonder dat er goede onderbouwing voor is.

Dat is het probleem ook een beetje vind ik...... het kan nooit eens een beetje, moet gelijk alles of niets, zwart of wit...... vermoeiend wel......

_sparta_

Je noemt nu al verschillen.
Je hebt een uitloop. Je laat ze tijdelijk in de modder, geen 24 uur zonder keuze. Zo te horen heb je een stal waar ze helemaal droog kunnen staan.
Ik mag toch hopen dat jij en elk ander daarmee toch verschil zien met de paarden in Den Haag die 24 uur per dag in mest en modder staan, zonder enige droge plek. Ook geen droge schuilstal hebben. Alleen maar modder.
Ik snap dan niet dat mensen geen verschillen zien, is dat dan ook typisch bokt? :) Zich iets aantrekken wat helemaal nooit over hen gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:59

:j

vind ik wel hoor sparta :j

Maar ook wel typisch NL eigenlijk :) vind Bokt altijd een mooie afspiegeling van NL :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:00

Iedereen moet zelf weten hoe hij met zijn paarden omgaat, of het paard geschoren 24 u per dag onder 650 gram staat
of dat hij ongeschoren met -15 op een braakliggend terrein staat.
Mi beseffen paarden dat zelf niet ;-) mensen moeten deze keuze's voor hen maken....

Ik zie mijn paard ook als paard en probeer het imo zo goed mogelijk te doen en dat is misschien in andermans ogen ook niet ideaal!
Maar om nu vingertje te wijzen dat vind ik kinderachtig....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:02

http://yfrog.com/7hmajor01j

Kijk, even om je een indruk te geven, heb ik een oude foto van hoe het er hier soms kan uitzien..... dit is een foto van mijn rijbak na ongeveer twee weken onafgebroken regenval. Er zijn wel wat drogere plekken, maar voor de rest is het een aardige zut :P

Er zullen genoeg mensen zijn die dit niet vinden kunnen en enkel en alleen op de foto afgaand zullen zeggen dat dit schandalig is. Maar men ziet niet het hele beeld er omheen - en ook niet dat het paard in kwestie na een half uurtje (rollend in de blub, lekker) weer op stal stond, droog en warm en met een baal hooi van heb ik jou daar.

Dus soms liggen nuances anders dan je denkt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:04

Het is kinderachtig als iemand het gewoon goed voor elkaar heeft maar anders dan jezelf. Maar een paard zonder droog stuk, dan kan ieder toch wel snappen dat het niet paardwaardig is.

Barmat, waarom voel jij je aangevallen? Omdat het woord modder in een verhaal voorkomt?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:06

_sparta_ schreef:
Je noemt nu al verschillen.
Je hebt een uitloop. Je laat ze tijdelijk in de modder, geen 24 uur zonder keuze. Zo te horen heb je een stal waar ze helemaal droog kunnen staan.
Ik mag toch hopen dat jij en elk ander daarmee toch verschil zien met de paarden in Den Haag die 24 uur per dag in mest en modder staan, zonder enige droge plek. Ook geen droge schuilstal hebben. Alleen maar modder.
Ik snap dan niet dat mensen geen verschillen zien, is dat dan ook typisch bokt? :) Zich iets aantrekken wat helemaal nooit over hen gaat?

Jawel :j Ik zie dat wel hoor, maar - wat ik je feitelijk duidelijk probeer te maken (ook met die foto die ik plaats)

Stel je voor, ik zou een topic openen met zulke foto's zoals in de link die ik net plaatste. En ik noem het "Mijn paard gezellig in de wei" oid. En ik noem verder niets over een stal of wat dan ook.

GEGARANDEERD dat er tientallen bovenop vliegen die zeggen dat het schandálig is wat ik doe, hoe ik zo mijn paarden kan houden, dat ik een beul ben etc etc. En ook gegarandeerd eentje of meerdere die roepen dat de DB ingeschakeld moet worden.

Dat bedoel ik ook te zeggen met - het imago van bokt is dat er gelijk conclusies getrokken worden, terwijl niemand ziet hoe het er hier daadwerkelijk aan toe gaat.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:08

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:08

_sparta_ schreef:
Het is kinderachtig als iemand het gewoon goed voor elkaar heeft maar anders dan jezelf. Maar een paard zonder droog stuk, dan kan ieder toch wel snappen dat het niet paardwaardig is.

Barmat, waarom voel jij je aangevallen? Omdat het woord modder in een verhaal voorkomt?

Voel ik niet ;) Ik probeer juist dmv mijn eigen situatie - die denk ik paardwaardiger is dan in veel andere gevallen :P
te schetsen hoe het tóch anders kan overkomen.

Maar ik voel het geenzins op mezelf betrokken, absolúút niet, paarden hebben het hier heerlijk :)

De gehele discussie is echter - wat is het imago van bokt? Ik probeer te schetsen dat het bokt imago behoorlijk penny is en vaak niet gebaseerd op daadwerkelijke feiten.