van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:36

Yamcha schreef:
Ik heb liever allebei niet :)

Ik ga voor een forum, waar correct Nederlands geschreven wordt, mensen lezen voor ze reageren, mensen elkaars meningen respecteren en toch pittig discussieren. Lijkt me heel prettig :j
En dat is helemaal niet formeel, dat is gewoon fatsoenlijk en beleefd. Zoals het hoort, zeg maar :D
Helemaal mee eens. _/-\o_

Ik ben intussen ook al een aantal topics tegengekomen, waarin zeer formeel, maar grammaticaal zo incorrect geschreven wordt dat het onbegrijpelijk wordt. Het lijkt zeker soms ook neerbuigend bedoeld, hetgeen net zo onbeschoft is als een "platte" onbeschofte reactie. ~~}> (Bokkers die een andere moedertaal hebben dan Nederlands hoeven zich niet aangesproken te voelen).

Ik ben op zich niet tegen gepast formeel taalgebruik. Ik spreek een oudere bokker zelf ook wel eens met u aan als ik die persoon een rechtstreekse vraag stel. Het valt mij echter op dat dezelfde overformele bokkers erg slecht zijn in het beantwoorden van concrete vragen en vooral in het onderbouwen van hun antwoord. Daarmee leveren ze zelden een positieve bijdrage aan het topic; ze blijven helaas vaak hangen in (op? :D ) hun bekende stokpaardjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:50

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:
Het hoeft van mij echt niet in Jip en Janneke taal, maar TS kan net zo makkelijk schrijven:.

Dat ligt eraan. De TS kan dat denk ik niet, want het taalgebruik is een manier om jezelf te tonen. En als je jezelf graag wilt tonen als iemand die niet te dicht bij de lagere klassen en domme mensen staat, kun je je taal dus niet versimpelen.

Als je graag een open discussie wilt hebben met anderen heb je helemaal gelijk: dan kun je je mening best op een andere manier verwoorden. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet de intentie van dit topic. En dus gaat er geen begrijpelijker taalgebruik komen, want dat past niet bij het doel van het openen van het topic.

En dat is het probleem... Het gebeurt vaak dat dergelijke posts worden bedoeld om zichzelf op een voetstuk te plaatsen. En ja, zichzelf afzonderen van de rest. In plaats van het te accepteren.

Zoals bij mij vanmiddag nog in de klas gebeurde, ik ben tweedejaars HBO, krijgen workshops over presenteren aan directieleden en OR. Een jongen heeft dit vorig jaar niet kunnen doen, is nu derdejaars en zeikt werkelijk IEDEREEN af met ongegronde vragen en opmerkingen. Omdat het in ZIJN ogen goed is. Hij wil gewoon het gevoel hebben beter te zijn dan de rest.
In dit geval niet door u te gebruiken, maar wel door extreem sceptisch te zijn en NIETS willen aannemen.
Het liefst met vage vragen en opmerkingen, waardoor het ons niet duidelijk wordt, evenals de leraar het niet helemaal begrijpt en gewoon meegaat, omdat hij toch derdejaars is.
Nou, dan kan je wat mij betreft in een scheur vallen. Werkelijk, de arrogantie druipt er vanaf.... Neem ook eens iets aan van iemand die van een lager niveau is.
Ik ga m'n ouders toch ook niet afzeiken omdat ze MBO doen.

In RL is het niet maatschappelijk verantwoord om te doen alsof je beter bent, mag het op internet dan wel? Nee...
Dan zeg ik; Schakel mods in, wanneer je een tekst niet begrijpt, zodat deze even kunnen temperen. En daar hoeven wat mij betreft geen consequenties aan te zitten, tenzij het gaat om het steken van mensen verpakt in een mooi pakketje. Maar daar is al op geantwoord dat er op wordt gemod... Wanneer getemd denk ik???

Charlie_P

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:56

Ik kan me ook ontzettend ergeren aan zulke zgn 'interessante' posten. Ik negeer ze dus maar gewoon. Denk dat de lol er snel af is als iedereen die zich eraan stoort gewoon helemaal niet reageert op zulke posts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:57

Charlie_P schreef:
Ik kan me ook ontzettend ergeren aan zulke zgn 'interessante' posten. Ik negeer ze dus maar gewoon. Denk dat de lol er snel af is als iedereen die zich eraan stoort gewoon helemaal niet reageert op zulke posts.

Boycotten }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:02

Met fatsoenlijk bedoel ik ook bijvoorbeeld het woord 'afzeiken' gebruiken als normale spreektaal. Dat is het niet, het is en blijft schuttingtaal, en niet erg beleefd om te gebruiken.

Dorino: ik ben het met je eens, ik geloof ook dat dat de bedoeling is van het vele gebruik van het woord "U". Óverbleefd zijn is net zo goed neerbuigend.
Overigens denk ik ook weleens dat mensen bij het gebruik van moeilijke woorden, best eens een woordenboek mogen pakken, of het woord op http://www.vandale.nl opzoeken, in plaats van de gebruiker van dat woord er op aan te spreken dat de woorden te moeilijk zijn. Boos worden op iemand is makkelijk, de makkelijke weg kiezen ook..... de mogelijkheid aangrijpen om iets te leren, kost iets meer moeite, maar is veel lonender.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:49

Een post boycotten omdat je het niet begrijpt? dat bepaalde dingen pijnlijk kunnen zijn ok, maar dat er een verbod zou moeten komen is natuurlijk ronduit lachwekkend.
Ik snap dat dat niet letterlijk zo bedoeld word ;)
Maar vraagje, je mag iemand niet aanspreken op het 'gebrek aan intellect/vaardigheden of kennis' om het netjes te houden, maar wel andersom?'

Wat ik daar mee wil zeggen, iedereen is vrij in zijn eigen woordkeuze. Je mag toch niet verwachten dat iemand zichzelf degradeerd (dat woord mag wel toch?) omdat er een aantal zijn die het niet begrijpen?
Daarnaast is het voorbeeld topic fenotype eerder gepost.
Volgens de theorie van ts zou taalgebruik zodanig zijn dat er bokkers zijn die het niet kunnen begrijpen.
En als je dan bedenkt dat een groot deel niet eens van fenotype heeft gehoord om de simpele reden dat ze nog te jong zijn en met biologie misschien nog niet eens toe zijn gekomen aan de beroemde uicel onder de microscoop.....wat weten die uberhaupt van genotype/fenotype, genetica en alle andere elementen...en hebben ze zichzelf op basis daarvan zichzelf al uitgesloten.
Waarom moet het dan nog eens in jip en janneke taal? want de meerderheid die weet echt wel wat er bedoeld word en dat sommige dan extra inspanning moeten leveren om te begrijpen is hun eigen keuze.

En als iemand het een intressant onderwerp vind en graag mee wil praten kan diegene ook om wat extra tekst en uitleg vragen, denk niet dat dat verzoek geweigerd gaat worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:16

Je bent pas intelligent, wanneer je iemand met minder intelligentie kunt 'verstaan' en je jezelf ook 'verstaanbaar' kunt maken aan die persoon.
Als je iets echt begrepen wilt hebben, doe je je best om dat uit te leggen. Niet iedereen kan die extra moeite leveren.
Een vriend van mij is vrachtwagenchauffeur, hij is trots als hij een moeilijk woord weet te zeggen tegen mij.
Hallooo, of je nu nostalgie zegt of oldskool, het zal mij een worst wezen. Ik begrijp het, en ik andersom word ik ook begrepen.
Het gaat niet alleen om het topic fenotype, het gaat om denigrerend taalgebruik. Waardoor door enkele bokkers discussies worden 'gewonnen' omdat niemand meer reageert. Ja, daar halen sommige mensen hun genoegen uit. Helaas.

En helaas, ja, dat soort verzoeken worden wel geweigerd. Als je het niet begrijpt, dan heb je pech. "Je bent nog niet oud genoeg." "Oh, dat zul jij ook nooit begrijpen." Maar dan verpakt in wat mooiere woorden....

Ik zal niemand verwijten te intelligent te zijn, ik zal proberen alles te begrijpen, maar soms gaat het écht te ver... En ik kan je wel een leuk voorbeeld geven:
[RT-D] De 'Hollandsche school' wat is dat ?
Met name pagina 18, de bovenste post, erg opmerkelijk...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:28

[quote="Janine1990... En ik kan je wel een leuk voorbeeld geven:
[RT-D] De 'Hollandsche school' wat is dat ?
Met name pagina 18, de bovenste post, erg opmerkelijk...[/quote]

Vond het een hilarische post, moet bekennen dat ik niet verder dan de tweede alinea kwam. Een bepaald sarcasme/cynisme (hangt er beetje vanaf) spreekt mij wel aan. Dat ik niet een serieuze poging heb ondernomen om het te begrijpen is mede omdat het onderwerp mij niet boeit.
Persoonlijk lees ik liever een 'ingewikkelde' tekst liever twee keer om het goed te begrijpen dan een stuk tekst zonder interpunctie, bijzonder onsamenhangend...kortom totaal niet te lezen omdat het zowel technisch als taalkundig dramatisch slecht is.
Vanuit gaande dat de onderwerpen mij intresseren.
Ook als ik een tekst zie (ik noem voor gemak 'in elkaar gekleuterd') dan haak ik sneller af omdat ik de ts niet serieus kan nemen. Er komt bij mij dan meestal 1 gedachte op: lollie?

Maar dat is wel persoonlijk. Misschien een gebrek aan empathie m.b.t. de laatste categorie.

Ik heb eerder ook vermeld : liever dan...dat betekent niet dat ik voor dat taalgebruik ben ;)
Maar normaal fatsoenlijk Nederlands. Dat is in mijn optiek geen hoge lat, abnormale norm maar voor vele anderen kennelijk wel.

Quoten is ook een kunst :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:31

Ik vind Kadankovitch wel meevallen, overigens heb ik hem eens gevraagd waarom hij zo vaak: "U" gebruikt, bij hem is dat gewoon beleefdheid. Ik heb meer moeite met posts waar wel U in staat, maar die bol staan van de grammaticale fouten, een vreemde zinsopbouw hebben, en qua spelling er ook niet uitspringen. Dat wordt lastig te begrijpen.
Maar moeilijke woorden kun je best even opzoeken, ik vind het gekat op HC wat vervelend worden inmiddels, woordenboeken zijn niet zo duur, en op internet opzoeken is gratis.

Waar ik me aan erger is de gemakzucht in het schrijven hier op bokt (iets wat je bovenstaande heren iig niet kunt verwijten), leestekens ontbreken, hoofdletters ontbreken, spaties te weinig of te veel of verkeerd geplaatst, d- en t-fouten, korte ei en lange ij worden door elkaar gebruikt, en het kan zelfs nog erger..... dát levert onleesbare, onbegrijpelijke teksten op. Zei en zij zijn twee woorden die op elkaar lijken, maar totaal verschillende betekenissen hebben, om maar een voorbeeld te geven. 'De Slegte' is iets heel anders dan de slechte.
Tog is een niet bestaand woord, noch betekent iets anders als nog, mits en tenzij kún je niet door elkaar gebruiken, en ik kan nog heel wat meer verzinnen.

Als we daar nu eerst iets aan gaan doen.....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:35

@yamcha: Het is toch ook zo dat Belgen een ander taalgebruik hebben? feitelijk beleefder dan wij?
Net zoals : ik zie U graag :D
Ik vind dat geweldig :o

Ga 100% met je mee, vooral dat zei zij of wat het zij zei ...oww wat slegt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:41

Maar dat is alleen maar leuk, mltex, daar geniet ik van.

Ik merk dat ik het ook doe als ik mijn belgische vriendinnen meer spreek, dan lijkt het heel normaal en logisch :)

Ja, ik kan me daar dus écht vreselijk aan ergeren.... heb zó de neiging soms om die teksten te kopiëren en elke fout eruit te halen, en dan een cijfer te geven..... maar dat zal wel weer als kwetsend ervaren worden, denk ik :D

School moet echt een aantal mensen een trauma hebben opgeleverd, je wordt er immers voortdurend boordeeld, en mensen vertellen niet eens steeds hoe goed je wel niet bent :+

En ze hebben ook geen medelijden als je eens een onvoldoende krijgt......

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:56

Van waar al die drukte over het aanschrijven in de u vorm? Het is mij niet vreemd in onder anderen Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Engeland, America.
Het is maar goed dat er geen Copyright © op mijn naam zit, ben mijn naam een paar keer tegen gekomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:59

FS: Het gaat dus niet zo zeer om het schrijven in de u-vorm, al zijn de meesten in dit topic vóór tutoyeren. Maar juist het schrijven in de u-vorm op een denigrerende manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:00

FaberSmid schreef:
Van waar al die drukte over het aanschrijven in de u vorm? Het is mij niet vreemd in onder anderen Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Engeland, America.

Je zou kunnen overwegen het topic door te lezen - er is meerdere keren uitgelegd waarom mensen er moeite mee hebben. Als iets aan die uitleg niet duidelijk is, kun je dan concreet aangeven wat je er niet aan snapt? Dan kunnen we het toelichten.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

Yamcha schreef:
Overigens denk ik ook weleens dat mensen bij het gebruik van moeilijke woorden, best eens een woordenboek mogen pakken, of het woord op http://www.vandale.nl opzoeken, in plaats van de gebruiker van dat woord er op aan te spreken dat de woorden te moeilijk zijn.

Helemaal mee eens :)) Een begrip/woord kun je gemakkelijk opzoeken.

Het gaat ook vooral om de bedoeling van de gekozen stijl. Daarnaast zijn er een aantal bokkers die zulke mysterieuze grammaticale wegen bewandelen, dat het me na drie keer lezen nog niet duidelijk is wat ze bedoelen en dan ben ik een taalfanaat.
De vele spelfouten (en dan heb ik het niet over typefouten), daar word ik ook helemaal 8)7 van

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

Ik persoonlijk ben opgevoed en groot geworden met u aan te spreken en schrijven. U gebruiken is voor mij meer dan normaal en heeft niks met denigrerend schrijven. Dus ga ik er van uit dat het voor die u als van zelf sprekend schrijven, het niet van toepassing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:13

Ik heb er geen enkele moiete mee.

Er wordt op dit forum elk soort taal gebezigd :)
Van penny, brezah taal tot hoogdravend, en ik vind het allemaal prima.
Dat het soms sarcastisch is, is minder goed, maar ook op de penny manier wordt er heel wat afgekat.

Hierbij dan dus mijn mening dat ik geen mening heb en bokt zie als een prachtige afspiegeling van de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:16

@ Dorino: Wederom met je eens.

FS: de laatste zin bijvoorbeeld. Ik kan uit de rest van je tekst halen wat je zo ongeveer bedoelt, maar je zinsbouw is niet geheel correct ;)
Als je dan lange stukken typt (waar ik geen bezwaar tegen heb, ik doe het zelf ook) kan ik me voorstellen dat het wat verwarrend wordt, en de bedoeling erg onduidelijk wordt.
Dat in combinatie met een aantal bokkers met hetzelfde taalgebruik die voornamelijk op RT-D posten, en alles beter lijken te weten (waaronder uzelf) maakt dat een aantal mensen denigrerend overkomt.
Misschien is het niet zo bedoeld, maar, door in ieder geval aandacht te besteden aan een correcte zinsbouw, kun je je teksten veel begrijpelijker maken. Waarschijnlijk discussieert dat prettiger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:16

FaberSmid schreef:
Dus ga ik er van uit dat het voor die u als van zelf sprekend schrijven, het niet van toepassing is.

Verkeerde aanname. Je geeft aan dat je geen zin hebt om je te verdiepen in de manier van omgang hier op het forum of moeite te doen om je daarbij aan te passen, maar houdt gewoon volhardend je eigen dingen aan en hebt geen zin om na te denken over de bezwaren die genoemd worden. Dat vind ik al niet een hele sociale of constructieve instelling.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:21

FaberSmid schreef:
Ik persoonlijk ben opgevoed en groot geworden met u aan te spreken en schrijven. U gebruiken is voor mij meer dan normaal en heeft niks met denigrerend schrijven. Dus ga ik er van uit dat het voor die u als van zelf sprekend schrijven, het niet van toepassing is.

Normaal "u" gebruik is voor niemand storend, hooguit misschien wat opvallend voor degene die het niet gewend zijn. Het gaat om de bedoeling.
Uw laatste zin is trouwens wel een voorbeeld van wat ik eerder mysterieuze grammatica heb genoemd.

edit: Yamcha, je was me net voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:23

Sorry Dorino :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:24

Shadow0 schreef:
FaberSmid schreef:
Dus ga ik er van uit dat het voor die u als van zelf sprekend schrijven, het niet van toepassing is.

Verkeerde aanname. Je geeft aan dat je geen zin hebt om je te verdiepen in de manier van omgang hier op het forum of moeite te doen om je daarbij aan te passen, maar houdt gewoon volhardend je eigen dingen aan en hebt geen zin om na te denken over de bezwaren die genoemd worden. Dat vind ik al niet een hele sociale of constructieve instelling.

Waar baseer jij dat op dan? of lees ik daarover heen?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:27

@Yamcha: we zijn het wel erg eens he? :D *\o/*

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:28

Yamcha u mag mijn schrijven gerust verbeteren, ik denk dat mijn Nederlandse taalgebruik niet uw moderne Nederlands is. En dat daar juist het probleem in zit, naast de anderen redenen waardoor mijn schrijven een beetje vreemd kan overkomen.
Mijn schrijven kan dan wel denigrerend tot u en anderen overkomen. Het geen niet wil zeggen dat ik ook daadwerkelijk denigrerend schrijf.
Shadow0 ook ik heb mijn rechten het geen zo te schrijven, zoals u en ieder. Hoe kan u nu weten hoeveel moeite ik moet ondernemen Nederlands te schrijven? Als u enig idee had, had u dat niet eens geschreven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:31

FS: Dan doe je er goed aan dat in je profiel toe te lichten. Aangezien veel bokkers hierover kunnen struikelen. Net als dat veel bokkers dyslectie in hun onderschrift zetten.
Het maakt bokt vaak een stuk gemoedelijker.
En er zijn ook enkele bokkers uit het buitenland die heel netjes vragen of ze in het engels mogen praten...