Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:08

maar dat is net zo'n discussie als: als je geen bont draagt, moet je ook geen vlees eten bijvoorbeeld. iedereen heeft daarin z'n eigen gradatie. in hoeverre wil je veilig je hobby uitoefenen. laat iedereen het lekker zelf uitzoeken. van mij mag het verplicht worden om met cap te rijden, maar het hoeft niet. iedereen kent de risico's. paarden zijn dieren en die kun je nooit 100% afstemmen op jouw wil. Struikelen melden ze van tevoren ook niet.

LadyMadonna

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:11

ik ga in je antwoord mee ilse, behalve in het : het mag verplicht worden.
Ik denk dat als het verplicht wordt HAW en RITP etc opgedoekt kan worden.
Daarbij ga ik echt geen cap op mn knar zetten met als reden: Anders kan ik op bokt geen foto's plaatsen (boehoehoe....)
En wat doen we met de westernruiters? Ze zien je aankomen ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:13

Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet, ik ben het dus met stef eens.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:14

Dat moeten zij dan maar zelf weten ;) zet wat mij betreft de hoed over de cap. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:17

stef schreef:
ik ga in je antwoord mee ilse, behalve in het : het mag verplicht worden.
Ik denk dat als het verplicht wordt HAW en RITP etc opgedoekt kan worden.
Daarbij ga ik echt geen cap op mn knar zetten met als reden: Anders kan ik op bokt geen foto's plaatsen (boehoehoe....)
En wat doen we met de westernruiters? Ze zien je aankomen ;)

Ik zou idd ook geen cap op zetten, dan maar geen foto's op bokt.

"het goede voorbeeld" vind ik ook te veel overtrokken. imo moet je zelf keuzes maken en ouders moeten zorgen dat zij de keuze maken over hun kinderen..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:25

maar dat wisten we toch al langer?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:28

Maar dát zijn juist personen die een voorbeeld functie hebben, niet een willekeurige bokker

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:28

eens.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:03

bulck schreef:
Ik denk dat bokt juist een perfect medium is om het dragen van een cap te sensibiliseren.
En betuttelen heeft daar verre van mee te maken

Dat denk ik ook... Vooral jongeren dragen volgens mij nogal eens geen cap omdat het "lelijk" en "niet stoer" is. Al zou het mij dan ook een goed idee lijken als idd "voorbeeldfiguren" als Anky etc. caps dragen.

Over bodyprotector, veiligheidsbeugels etc.: dat zijn in mijn ogen secundaire beschermingsmaatregelen. Je hoofd is je alles. Zonder een goed functionerend hoofd geen goed functionerend lichaam. Maar misschien ben ik hier wel zo fel voorstander van omdat ik (net als een aantal anderen hier) weet wat voor schade er aangericht kan worden. En daar hoef je niet eens keihard voor te vallen.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:06

Brainless schreef:
Hoeveel fietsers fietsen er met helm??

Dat is idd een goed voorbeeld aangezien in mijn les ook vaak een paard met een fiets wordt vergeleken kwa sturen.
Alleen draag ik altijd een cap ik heb er 2 dus dan gebruik ik hem ook maar.
Ik rij ook op een manege waar het verplicht is. Dus rij ik altijd met cap ook bij me vriendin die een eigen paard heeft rij ik gewoon met cap.
Me ouders hebben ook liever niet dat ik zonder ga.
Maar toch vind ik het voor iedreen een eigen keus.
Ik mag er dan wel niet uitzien met een cap op me hoofd maar ik denk liever aan me veiligheid dan hoe ik eruit zie op me paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:54

Heino schreef:
Over bodyprotector, veiligheidsbeugels etc.: dat zijn in mijn ogen secundaire beschermingsmaatregelen. Je hoofd is je alles. Zonder een goed functionerend hoofd geen goed functionerend lichaam. Maar misschien ben ik hier wel zo fel voorstander van omdat ik (net als een aantal anderen hier) weet wat voor schade er aangericht kan worden. En daar hoef je niet eens keihard voor te vallen.

Beetje dubbel stukje. Je hoeft maar 1x verkeerd op je rug neer te komen en je zit ook je hele leven in een rolstoel, je hoeft maar 1x in de beugel te blijven hangen terwijl je paard aan de kletter gaat en je verteld het niet na... Dus secundair? Mwah...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:19

Mja, alleen percentueel gezien vallen er veel meer mensen op hun hoofd en houden ze daar meer letsel aan over (zichtbaar of niet zichtbaar).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:31

dus is de rest beschermen minder belangrijk en dus secundair?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:36

Je begrijpt het woord secundair niet geloof ik. Ik vind dat het in eerste instantie het allerbelangrijkst is dat je hoofd beschermt is (primair) en daarna ook de andere lichaamsdelen (secundair). Wil niet zeggen dat die andere lichaamsdelen beschermen minder belangrijk is, alleen vind ik het hoofd beschermen belangrijker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:37

ik begrijp de betekenis van secundair wel,. want anders vraag ik niet of je de rest beschermen minder belangrijk vind. Dan had er wel de vraag gestaan of je het niet belangrijk vind.
Anyway, ik vind hoofd beschermen niet primair ten opzichte van bijvoorbeeld rug, maar misschien is dat omdat ik zelf iemand in de familie heb die een dwarsleasie heeft?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:48

Sorry je hebt gelijk, was in de war en snapte je opmerking niet helemaal.

Maar mocht je op je rug vallen en een dwarslaesie oplopen dan bén je er in elk geval nog. Als je verkeerd op je hoofd valt niet. Denk dat je rug beschermen ook een stuk lastiger is dan het simpelweg een cap op je hoofd zetten :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:52

door op je rug te vallen kan je ook minder goed af zijn dan "dan ben je er nog"
Of je nek breken en alleen nog kastplantje zijn...
Rug beschermen is niet lastiger dan een BP aantrekken, maarja, dat zit weer niet lekker, en zijn we weer terug bij af.
Anyway, het ging om het verbieden van caploze foto's, en denk dat daar mijn mening duidelijk over is ;)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:54

Ik vind wel dat het gebruik van een cap eigen keuze is. En een regel dat je dan geen HAW topic ofzo mag openen, gaat echt niets veranderen aan of mensen onder de 18 jaar een topic openen hoor :) Dan zetten ze gewoon geen foto's meer op bokt, zo simpel is dat.
Ik ben 17 en rij ook niet altijd met cap. Als ik met dit weer een cap op zet, vriezen m'n oren eraf :o. Nou doe ik wel heel voorzichtig met mijn paard. En de eigenaar van het paard dat ik rij vind het ook niet erg dat ik zonder rij.
Maar een regel op bokt, zou voor mij echt helemaal niets veranderen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:01

stef schreef:
door op je rug te vallen kan je ook minder goed af zijn dan "dan ben je er nog"
Of je nek breken en alleen nog kastplantje zijn...

Alleen beschermt een bodyprotector bij mijn weten veel minder goed dan een cap. Dus ik snap wel dat mensen enkel voor een cap kiezen (doe ik zelf ook).

Maargoed, ik denk dat Bokt (maar ook zeker bekende ruiters, vooral die!) best een voorbeeldfunctie mag uitoefenen :) Want ik blijf erbij dat veel mensen de kans op hersenletsel naar mijn mening onderschatten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:14

in de 'bijsluiter' van mijn BP stond dat dit alleen kneuzingen (als in blauwe plekken/beurs zijn na een val) zou voorkomen/verminderen. Geen breuken of rugletsel
Een BP is minder effectief beschermend dan een cap

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:26

Heino schreef:
sflj schreef:
Het dragen van een helm doet echter zoveel afbreuk aan het plezier dat ik daaraan beleef dat ik welbewust ervoor kies om er geen te dragen. ;)

Maar dit begrijp ik dus niet. Je hebt tegenwoordig caps die je vrijwel niet voelt zitten dus waarom doen die afbreuk aan je plezier??

Ik heb een cap voor wedstrijden waar dat verplicht is en die voel ik echt wel. Superlicht (en duur) ding maar toch blijft het een soort van 'topzwaar', vind ik de riempjes onder m'n kin en achter m'n oren vervelend, vind ik het geen gezicht, wil ik graag de wind door m'n haren en in m'n oren voelen enz enz.

_Cindy schreef:
Ik vind best dat mensen op de gevaren van zonder cap rijden gewezen mogen worden. Ook als ze er niet om vragen.

Ik niet. Vind jij het ook niet erg als iedereen je constant op de gevaren wijst van het onveilig vrijen, om maar eens wat te noemen?
Ook al ben je al 25jr getrouwd? 'Want een risico is er immers altijd?' ;) Zouden mensen dat echt niet zelf kunnen en mogen inschatten?
Eet je wel eens bij de Mac Donalds? Drink je wel eens alcohol? Allemaal hetzelfde verhaal, ik geloof er niks van dat jij bij ieder glas erop gewezen wil worden hoe ongezond dat wel niet is.

Doe allemaal vooral wat je wil en/of veiliger vindt maar laat mij m'n gang gaan.
Een voorbeeld voel ik me niet en ik heb ook bewust geen kinderen dus die hoef ik ook niet op te voeden. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:44

Maar ik begrijp dus niet dat je die wind door je haren belangrijker kan vinden dan een aanzienlijke kans hersenletsel (bij val) waardoor je misschien nooit meer op je paard kan zitten, laat staan die wind door je haren voelen gaan.

En risico inschatten? Ik denk niet dat veel mensen daar toe in staat zijn want velen beseffen volgens mij eens hoe kwetsbaar je hersenen zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:54

Dat kan. Ik vind dat dus wel belangrijker. ;)
Ik snap op mijn beurt niet dat veel mensen het 'gezellige en lekkere sigaretje' belangrijker vinden dan het risico op longkanker. (ik denk zelfs dat de kans dat een verstokte roker kanker krijgt minstens zo groot is als de kans dat ik hersenletsel oploop tijdens mijn paardrijden, maar dat terzijde.) Toch laat ik die mensen hun gang gaan en voel niet de behoefte ze te wijzen op de gevaren, laat staan dat ik ze iets wil verbieden. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:00

Dat snap ik ook niet :n Maar geloof dat ik behoorlijk gezond en veilig leef in het algemeen, verklaart misschien mijn onbegrip :=