luxx schreef:Vind het een beetje raar om van mensen te verwachten dat zij zich conformeren naar anderen, want wie is er dan de leidraad, dat vind iedereen van zichzelf dat 'ie dat is, of zou moeten zijn.
Vind je? Ik vind het eigenlijk heel logisch dat je een bepaalde gezamelijke basis gebruikt, anders ga je zo langs elkaar heen praten. Het is heel handig als mensen elkaar begrijpen, zowel de woorden als wat voor emotie erachter zit. Zelfexpressie past beter in een gedicht of een dagboek, op een forum staat het op elkaar reageren centraal. En daar heb je iets gemeenschappelijks voor nodig.
Ik stel 'hey!" niet op prijs tenzij er echt iets aan de hand is. Maar daar hangt ook de andere kant aan: 'hey!' is een manier die duidelijk maakt DAT er wat aan de hand is. Door dat te pas en te onpas gebruiken maak je het ook nog eens onbruikbaar als waarschuwingssignaal.
(Iemand is nu een actie begonnen tegen het schelden met woorden als 'kanker'. Daar zijn ook op Bokt al verhitte discussies over gevoerd. Maar... iemand scheldt en vloekt en WIL emotie oproepen bij anderen. Vroeger kon dat misschien nog met 'hey!' - en nu werkt dat niet meer. Dus moet je iets grovers verzinnen. 'Kanker' wordt gebruikt omdat het veel effect heeft: mensen reageren, mensen worden boos, mensen zijn gekwetst.
Maar ik heb dan liever dat mensen hun normale taalgebruik wat matigen en overal wat voorzichtiger zijn, met een beetje inzet kunnen we dan ook weer leren wat beschaafd taalgebruik is en wat niet.)
Citaat:
It takes all kinds to make the world go round... En het zou een saaie boel worden als we allemaal hetzelfde over dingen denken en ons op de zelfde manier uitten, dan kan je alle fora ook opdoeken, dan valt er nergens meer over te discussieren.
Ben ik het niet mee eens: je kunt ook inhoudelijke discussies voeren