Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:46

Umpiedumpie schreef:
Ik erger mij ook enorm aan de msn taal en die onbegrijpelijke spelfouten.
Hoe moet dat nou als je ooit een goede sollicitatiebrief in elkaar moet zetten....????

Maar mensen wacht maar af.... er komt een tijd dat dit onze Nederlandse taal wordt en dan.......? Dan zijn wij oubollig.

Dat vind ik ook!
Ik heb dyslexie dus ik moet altijd laten doorlezen, mensen laten helpen. Dat is echt een blok aan je been hoor!
Want je moed mensen vinden die het willen doen, die tijd hebben enz.

Dus vind het echt spijtig dat als je de capaciteiten hebt om een taal goed te schrijven, want bovenstaande heeft een groot effect op werk, school enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:49

Umpiedumpie: ik snap nu wel waarom steeds meer mensen werkloos worden :D
Nee, dat is onzin natuurlijk, maar als je solliciteert naar een functie op kantoor, of je solliciteert naar een baan waarbij je regelmatig moet typen, en kennis van de Nederlandse en Engelse taal moet hebben, kan ik me levendig voorstellen dat je niet aangenomen wordt, als je geen moeite doet om behoorlijk te schrijven. Zo moeilijk is het trouwens niet ;)

Edit: even wat taalfouten verbeterd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:54

moonfish13 schreef:
Tja, iemand als Flugeltje zou ik als werknemer niet aannemen, laat staan op gesprek laten komen..
Als iemand zo denkt over een beetje correct nederlands typen, hoe zit het dan met de motivatie?
Je zal zo iemand maar op kantoor hebben zitten.

Dingen als 'me' en 'der' is geen geval van niet meer weten, maar gewoon lui.

Waarom is dat lui? Tenminste ik doe het niet door luiheid. :=

Anoniem

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:07

Waarom dan, Juul?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:10

Haha ja Buro, nivo, kado. En ineens moest alles met een k zoals bijvoorbeeld lokatie etc. Dacht dat ik gek werd... Gelukkig zijn ze snel tot inkeer gekomen.

Wisten jullie trouwens dat hele erge slimme mannetjes in hele dure pakken die spelling steeds weer veranderen?

En even serieus, staat swaffelen tegenwoordig ook al in 'het' groene boekje????

Mensen de Nederlandse taal is mooi, versimpel deze taal niet en nog belangrijker verpest deze prachtige taal niet!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:13

Over het algemeen is dit gewoon geen geval van dyslectie o.i.d.
Het kán, ik ken ook wel iemand die extreme dyslectie heeft die het dus niet expres doet maar in het geval van flugeltje is het gewoon lui imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:57

Yamcha schreef:
Waarom dan, [naam]?

Omdat ik automatisch typ zoals ik praat. ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:06

Oh, God zij dank, ook ik heb een bureau en geef wel 's een cadeau. En van contract ging ik naar kontrakt en ben nu weer thuis bij contract . Ik hoef ook niet meer naar een konsert, maar mag weer naar een concert :) -

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:21

We kunnen wel eens gaan kijken bij een paar museums, maar dan wel op verschillende datums hoor. :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:10

Museums? Musea!
Datums? Data!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:11

Zie de smiley erachter. ;)

Hoewel 'museums' tegenwoordig ook schijnt te mogen. :x

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:12

Wat is het meervoud van Mausoleum? :P

(want daar moeten wij straks in met ons oubollig taalgebruik)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:14

Jannepauli schreef:
Museums? Musea!
Datums? Data!

_O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:16

Jannepauli schreef:
Wat is het meervoud van Mausoleum? :P

(want daar moeten wij straks in met ons oubollig taalgebruik)

Het Groene Boekje geeft (helaas) twee meervoudsvormen: mausolea en mausoleums.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:18

Ik hou het wel bij het eerste :x

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:20

.... dan zal forums ook wel goed zijn ipv fora

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:52

Jannepauli schreef:
.... dan zal forums ook wel goed zijn ipv fora

Daar zat ik laatst n.a.v. dit topic ook aan te denken...
Ik kijk steeds tegen het woord 'forums' aan op bokt, maar heb me nu al meerdere keren afgevraagd of dit wel een correcte spelling is. Moet het niet 'fora' zijn?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:56

Bij forums/fora maakt het ook niet uit welk woord je ervoor gebruikt. Ik persoonlijk vind fora ook veel beter klinken. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:07

Ik vind fora ook mooier klinken, het klinkt correcter en ik heb nog steeds het idee dat het zo hoort. Vind het trouwens maar lastig dat de taal zo blijft veranderen, het is niet altijd even eenvoudig om alles bij te houden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:19

katiavl schreef:
Dat vind ik ook!
Ik heb dyslexie dus ik moet altijd laten doorlezen, mensen laten helpen. Dat is echt een blok aan je been hoor!
Want je moed mensen vinden die het willen doen, die tijd hebben enz.

Je zit nu toch ook achter de PC? Daar zit een heel mooi handigheidje op: spellingscontrole. Daar heb je tegenwoordig niemand meer voor nodig, als je alle opties aan zet van spellingscontrole, geeft'ie (kijk, afkorting!) zelfs spreektaal en te lange zinnen e.d. (nog één! één die in het woordenboek staat zelfs) aan. Dyslectie hoeft dus echt geen probleem meer te zijn als het gaat om het schrijven van een correcte sollicitatiebrief.

Ik vind eerlijk gezegd dat correct nederlands schrijven ook een vorm van fatsoen is... Waarom zou je in een sollicitatiebrief of werkstuk voor school wel correct schrijven en als je met vrienden 'praat' ineens niet meer. Respecteer je die vrienden minder dat zij dat niet 'waard' zijn? Zal wel heel ouderwets zijn van me hoor, geloof ik gelijk, maar ik hecht veel waarde aan goede omgangsvormen en correct nederlands schrijven hoort daar in mijn ogen bij.
En dan heb ik het niet over het spreken van dialect wanneer je onder vrienden/bekenden/familie bent, dat is iets heel anders, heb ik ook absoluut geen problemen mee. Maar ook iemand die dialect spreekt zou moeten weten hoe je correct Nederlands spreekt en schrijft. Iedereen heeft dat gehad op school. Ik heb een paar jaar in Friesland gewoon en echt stomverbaasd geweest dat zelfs iemand van mijn leeftijd (jonger zelfs) me niet in het Nederlands kon aanspreken. Ik woonde er net en verstond nog niet alles (ik werkt als receptioniste op het gemeentehuis dus leerde wel heel rap aardig wat Fries verstaan) en hij kon het níet in het Nederlands vertalen! Dat oude mensen dat niet kunnen snap ik nog, maar mensen die gewoon naar school zijn geweest, ook voortgezet onderwijs en van mijn generatie of jonger... komop zeg! Dat is echt erg.

En grammatica VERGETEN!? Hallo zeg, wat heb je dan gedaan op school en wat voor school was dat!? Dat is voor mij 30 jaar geleden en zal ik van z'n leven niet meer vergeten (nu had ik wel een leraar wiens stokpaardje grammatica was dus in de 6e klas (ja, nu groep 8) had ik al meer grammatica gehad dan op de hele HAVO bij elkaar later).
Dat soort dingen hoort er zo ingeprent te zijn dat dat geen kwestie is van nadenken maar van 'weten'. Maar goed, ik verbaas me wel vaker over het hedendaagse onderwijs, merk ik nu met m'n 14 jarige zoon. 't Verklaart wel weer een hoop, dat dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:24

Ben het wel met je eens Francis wat Dyslexie betreft. Ik heb zelfs een spellingchecker gewoon hier op m'n internetscherm. Weet niet hoe ik eraan komt maarja. :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:36

Gebruik jij Firefox Juul?
Naar wat ik heb gehoord heeft die idd standaard een spellingscheck erop zitten :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:41

De gemiddelde spellingcontrole kan helaas niet met d's en t's overweg. Woorden worden wel herkend, maar niet in de context. Een programma voor spellingscontrole kan je dus ook niet vertellen of het 'gebeurt' of 'gebeurd' moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:48

Ja heb Firefox. :) Die van mij controleert wel op d's en t's hoor..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:01

Karin schreef:
De gemiddelde spellingcontrole kan helaas niet met d's en t's overweg. Woorden worden wel herkend, maar niet in de context. Een programma voor spellingscontrole kan je dus ook niet vertellen of het 'gebeurt' of 'gebeurd' moet zijn.

Hier moet ik je toch even tegenspreken, ik heb het net even getest met Word 2003 grammaticacontrole en die haalde de fout er eenvoudig uit :j Als je alleen spellingscontrole gebruikt heb je gelijk, die herkent hij inderdaad niet. :)