Veel te veel enters gebruiken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Veel te veel enters gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:32

Nouks schreef:
Misschien is het voor haar makkelijker, maar dan kan ze toch voor ze op "plaatsen" drukt een hoeveelheid punten en enters weghalen?

Zoals ik al zei, ik weet de mate waarin zij er last van heeft niet. Zelf heb ik ook dyslextie, maar ik weet het erg goed te onderdrukken. Ik geloof dat de gebruiker die ik in mijn hoofd heb (er zijn vast meer bokkers die op deze manier posten!) er toch behoorlijk veel last van heeft. Het is wel zo dat zij misschien haar posts aan kan passen, maar ik weet niet of zij weet wanneer ze een zin moet beginnen. Het kan namelijk zijn dat zij schrijft hoe ze het zelf zegt.

Er zijn echt grote verschillen van dyslextie en hoe erg iemand er last van heeft kunnen wij eigenlijk niet beoordelen. Zoals in dit topic al geopperd is, kun je deze poster misschien beter een pb sturen met de vraag waarom zij zo typt en verzoeken of zij dit misschien aan wil passen. Ik neem aan dat je vast en zeker een verklaring krijgt waarom zij zo typt en waarom dit wel/niet anders kan.

(trouwens, mijn eerste ingeving bij de openingspost was 'dyslext' niet gekeken naar de TS... Bloos )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:36

Ik zal haar even een pn sturen. Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:36

ik
maak van
al mijn antwoorden
voortaan alleen nog elfjes
ik

Dat staat gewoon heel poetisch

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:37

Zo heb ik eens het lef gehad om iemand per pb te wijzen op het overvloedig gebruik van uitroeptekens!
Werkelijk na elke zin!!!
Het was net alsof elke zin keihard in mijn oren geschreeuwd werd!
In combinatie met een neusverkoudheid kreeg ik er gewoon hoofdpijn van!!!
Ik dacht dat het een heel vriendelijk verzoek was!

Het werd mij desalniettemin niet in dank afgenomen. Zij zijn groot en ik is klein! gelukkig is er een foei functie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:38

A_lette schreef:
Er zijn echt grote verschillen van dyslextie en hoe erg iemand er last van heeft kunnen wij eigenlijk niet beoordelen. Zoals in dit topic al geopperd is, kun je deze poster misschien beter een pb sturen met de vraag waarom zij zo typt en verzoeken of zij dit misschien aan wil passen. Ik neem aan dat je vast en zeker een verklaring krijgt waarom zij zo typt en waarom dit wel/niet anders kan.

Maar dan ga ik me dus juist bezwaard voelen, kijk als het onleesbaar is, dan is het onleesbaar. Als het MSN-taal is, dan mag dat überhaupt niet. Een paar punten or enters gebruiken kan iedereen. Misschien ben ik wel heel zwartgallig daarin, maar ondanks dat ik het helemaal niet persoonlijk wil bedoelen, kan het natuurlijk wel zo overkomen.

Net wat ik zeg, iedereen ergert zich aan verhalen van 1200 woorden zonder punten en enters. Maar dit heeft niet een dusdanig hoge erger-factor en dus zou 't ook wel eens mierenneukerij gevonden gaan worden als ik mensen er op aan zou gaan spreken.

En net wat ik al eerder zei, ik weet in ieder geval twee personen waarvan ik absoluut vind dat ze nuttige bijdrages hebben, en die ik ook verder absoluut ok vind. Dan heb ik er geen zin in om de zeikerige [***] uit te gaan hangen en te gaan roepen "hey gebruik eens niet zo veel enters".

En das dus direct de reden dat ik dit topic open, dan kunnen menen er wat mee doen of er niet wat mee doen, zonder dat ik er mensen persoonlijk op hoef aan te spreken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:38

Nouks schreef:
Misschien is het voor haar makkelijker, maar dan kan ze toch voor ze op "plaatsen" drukt een hoeveelheid punten en enters weghalen?

Dus iemand die dyslecticus is moet maar alles op alles zetten om er voor te zorgen dat andere mensen zich niet irriteren?
Zo wordt er meestal getypt om het voor andere mensen leesbaar te houden, nu is het leesbaar en dan wordt het als irritant beschouwd.
Sorry hoor ik begrijp dat het niet fijn is om te lezen, maar om nu te verwachten dat alles en iedereen alle tijd van de wereld heeft om zich met dit soort zaken bezig te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:40

daffodil schreef:
Hahahaha, ik snap wel wat je bedoelt! Die mensen moeten voor de grap eens gaan kwekken via Hyves....dan leer je het héél snel af om te enteren omdat na elke enter je bericht verstuurd wordt!!!

Of als ze geen hyves hebben.. Adium gebruiken als MSN programma, daarin werkt Shift Enter voor volgende regel ook niet, zodra je de enter raakt is je bericht verstuurd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:43

En na de rest van het topic even gelezen te hebben, ik denk dat je het beste bij de gebruiker waaraan je je het meest ergert aan de schrijfwijze persoonlijk kunt informeren waarom ze zo schrijft. Iedere gebruiker die dat doet zal er (hopelijk) een goede reden voor hebben Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:46

Nijn schreef:
Nouks schreef:

Dus iemand die dyslecticus is moet maar alles op alles zetten om er voor te zorgen dat andere mensen zich niet irriteren?
Zo wordt er meestal getypt om het voor andere mensen leesbaar te houden, nu is het leesbaar en dan wordt het als irritant beschouwd.
Sorry hoor ik begrijp dat het niet fijn is om te lezen, maar om nu te verwachten dat alles en iedereen alle tijd van de wereld heeft om zich met dit soort zaken bezig te houden?

Als dit een reden heeft dan kan me dat heel goed voorstellen, en dan begrijp ik het ook.
Maar als het gewoon voor de leuk is, dan is het toch wel irritant ja.
Stel dat iedereen zo gaat typen, en er hier op bokt niemand meer normale berichten neerzet, dan denk ik dat je leesplezier zo over is.

Ben het verder met Nouks eens. Wil ook niet zeikerig overkomen, en ik spreek er ook nooit mensen op aan. Maar zag toevallig dit topic en had net een ander topic gelezen waar ik die punten tegenkwam.
Het nu toch maar een pb gestuurd omdat ik het idd erg banketstaaf vind dat ze hier besproken wordt zonder haar meedeweten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:47

Ik ken maar 1 bokker die overduidelijk schrijft als de TS aanduidt, en dan gaat het iig om iemand die dyslectisch is.
Mensen die het voor de lol doen die zou je er wel naar kunnen vragen, vraag me alleen af hoever je daar in wilt gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:50

Uhuh, en ik weet dat dyslexie helemaal niet prettig is voor de mensen. Maar vaak vinden ze het wel fijn om tips te krijgen om het te kunnen verbeteren op hun eigen tempo. (Althans uit ervaring met vrienden weet ik dat). Lachen

En dan wordt er hier (niet in het topic, maar algemeen) snel gewezen dat er veel herroepen wordt op dyslexie, maar bokt heeft tigduizend leden, dan kunn ner best veel dyslecten tussen zitten Lachen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:52

@Nouks: Ik begrijp ook wel dat het erg lastig lezen is en de mensen die zo posten weten dat waarschijnlijk ook al. Toch doen zij er heel veel aan om hun post zo leesbaar mogelijk te maken. Tuurlijk mag jij daar je mening over hebben, maar zonder een deskundige test kunnen wij niet oordelen of het luiheid is of niet. Het aanspreken is inderdaad lastig in zulke gevallen.

(Trouwens, de reactie 'ik ben dyslext' komt erg vaak voor en wordt ook regelmatig misbruikt ten nadele van de mensen die er ontzettend veel last van hebben. Hierdoor krijg je meteen het effect 'aanstellerij'. Dit is erg zonde en bovendien worden er bokkers hierdoor niet altijd even serieus meer genomen. Zelf heb ik ook de melding dyslext in mijn profiel staan, gemeten aan de mate waarin ik het heb. Bij anderen kan het in het onderschrift staan.)

Even voor de duidelijkheid naar iedereen hier:
De mensen die veel enters gebruiken hoeven dit niet persee voor de lol te doen, sterker nog het dyslextische deel doet dit om de post juist leesbaarder te maken. De keuze voor de dyslexten om een post te tikken is óf met enters óf aan één stuk door.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:54

Unwritten schreef:
Uhuh, en ik weet dat dyslexie helemaal niet prettig is voor de mensen. Maar vaak vinden ze het wel fijn om tips te krijgen om het te kunnen verbeteren op hun eigen tempo. (Althans uit ervaring met vrienden weet ik dat). Lachen

En dan wordt er hier (niet in het topic, maar algemeen) snel gewezen dat er veel herroepen wordt op dyslexie, maar bokt heeft tigduizend leden, dan kunn ner best veel dyslecten tussen zitten Lachen

Inderdaad, mensen moeten eens leren niet zo snel te oordelen. Zou me niet verbazen dat we binnenkort een attest in ons boktprofiel moeten plaatsen. Ik heb het nergens gemeld staan, hoeft niet. Ik doe mijn best meer heb ik me niet te verantwoorden bij mensen Haha! .

Ik ken inderdaad maar één iemand, en als je op haar boktnaam +dyslexie zoekt krijg je een antwoord waarom.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-09-08 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:54

Nijn schreef:

Nee hoor, maar ik doe ook moeite om m'n teksten leesbaar te houden voor anderen. Nu komt het mij waarschijnlijk iets meer aanwaaien dan de gemiddelde persoon hier (laat staan iemand met dyslexie), maar toch.

Ik vind het vooral zo jammer dat ik (bijvoorbeeld bij het geval dyslexie) haar teksten zo verrot vind lezen, mezelf er daarom op betrap me er aan te ergeren, mezelf erop betrap ze "dan maar niet te willen lezen", terwijl ik d'r wel heel leuk vind verder en ze absoluut leuke dingen zegt. Snap je wat ik bedoel? Mijn beeld van haar wordt beïnvloed door de manier waarop ze typt, terwijl datgene WAT ze typt wel heel leuk is.

Op Bokt heb je het te doen met de wijze waarop iemand typt en dat draagt dus ook bij in je beeldvorming. Iemand die in iedere zin 20 keer "zo van" of "me" in plaats van "mijn" komt ook minder positief op me over dan iemand die gewoon in staat is een nette, correcte zin te schrijven. Zo gaat dat nu eenmaal, je hebt niets meer dan de teksten die iemand schrijft. Ik neem iemand met dyslexie het niet kwalijk dat ze het moeilijk vindt, maar ik wil mijn beeld er bij voorkeur niet door laten beïnvloeden.

Overigens; dit is niet de ENIGE persoon die zo typt. Ik ken er meerdere. En volgens mij heeft de rest niet echt een excuus.

Edit: ook hier even een typo Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-08 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:55

katiavl schreef:
Er is inderdaad maar één iemand, en als je op haar boktnaam +dyslexie zoekt krijg je een antwoord waarom.

Er is niet maar één iemand. Ik ga geen namen noemen maar ik heb A_lette al wat laten lezen via PM. Ik heb überhaupt nooit maar één persoon in gedachten gehad bij het openen van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:57

A_lette schreef:
@[***]: Ik begrijp ook wel dat het erg lastig lezen is en de mensen die zo posten weten dat waarschijnlijk ook al. Toch doen zij er heel veel aan om hun post zo leesbaar mogelijk te maken. Tuurlijk mag jij daar je mening over hebben, maar zonder een deskundige test kunnen wij niet oordelen of het luiheid is of niet. Het aanspreken is inderdaad lastig in zulke gevallen.

Maar het gaat me er dus niet om dat ik het voor mijzelf lastig vind lezen, het gaat me om hoe ik over mensen ga denken naar aanleiding van de manier waarop ze typen. Iets met beeldvorming die hier puur tot stand komt aan de hand van tekst.

Edit: laat ik die typfout maar even editen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-08 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:00

Nouks schreef:
katiavl schreef:
Er is inderdaad maar één iemand, en als je op haar boktnaam +dyslexie zoekt krijg je een antwoord waarom.

Er is niet maar één iemand. Ik ga geen namen noemen maar ik heb A_lette al wat laten lezen via PM. Ik heb überhaupt nooit maar één persoon in gedachten gehad bij het openen van dit topic.

Had het al ge edit hoor Knipoog

Ik zou gewoon een pm sturen, en als ze niet stoppen melden aan de mods. Ja

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:04

Nouks schreef:
A_lette schreef:
@Nouks: Ik begrijp ook wel dat het erg lastig lezen is en de mensen die zo posten weten dat waarschijnlijk ook al. Toch doen zij er heel veel aan om hun post zo leesbaar mogelijk te maken. Tuurlijk mag jij daar je mening over hebben, maar zonder een deskundige test kunnen wij niet oordelen of het luiheid is of niet. Het aanspreken is inderdaad lastig in zulke gevallen.

Maar het gaat me er dus niet om dat ik het voor mijzelf lastig vind lezen, het gaat me om hoe ik over mensen ga denken naar aanleiding van de maniet waarop ze typen. Iets met beeldvorming die hier puur tot stand komt aan de hand van tekst.

Ik begrijp je Knipoog

Maar het probleem is wel dat ik (misschien de anderen wel) zo 123 ook geen oplossing weet hoe mensen berichten leesbaarder kunnen maken die daadwerkelijk dyslext zijn. Ja er zijn mensen die er last van hebben en ik vind het persoonlijk super dat ze dat in het onderschrift of profiel melden, of dat ze actief meedoen in een discussie over dyslexten. De eerste twee geven aan dat ze het niet zomaar als excuus gebruiken (neem aan dat je dat niet zomaar in je profiel zet van 'kijk nou wat ik heb'), de derde kan misschien leidden tot een oplossing die voor iedereen gangbaar is. Maar zoals ik al zei, wij kunnen niet beoordelen hoeveel moeite zij ermee hebben en hoe lang zij met een post bezig zijn.

katiavl schreef:
Ik zou gewoon een pm sturen, en als ze niet stoppen melden aan de mods. Ja

Dit kan natuurlijk altijd, maar dat neemt niet weg hoe gemakkelijk iemand een ander aanspreekt op zijn/haar postgedrag. Je weet immers niet hoe de ander reageert. Toen ik nog 'zwart' was liet ik dit ook afhangen van de leeftijd van de bokker en de mate waarin ik deze kende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:14

Nijn schreef:

Want even die enters verwijderen kost je echt 'alle tijd van de wereld' en lever niets op?? Pfoe. Haha!

Ik wist eigenlijk redelijk snel wat Nouks bedoelde. Soms vind ik het ook overzichtelijker om 't te doen,
maar dan meestal niet midden in een zin maar na een punt of komma, zoals nu Knipoog
Edit: nu ik 't zelf doorlees vind ik het na een komma ook niet zo fijn. Meestal doe ik 't wel na een punt.

Ik doe het dan omdat mensen (ikzelf althans) vaak geneigd zijn langere zinnen sneller te skippen. Als ik bijvoorbeeld dit stukje achter elkaar door typ vind ik het er veel minder overzichtelijk uitzien dan wanneer ik even een enter aan het einde van m'n vorige zin had geplaatst. Stel dat dit stuk tekst 5x zo lang was geweest dan het nu is, dan hadden veel mensen het niet doorgelezen denk ik. Als ik echter af en toe varieer met de lengte van m'n zinnen (door op enter te drukken) ziet het er volgens mij veel aantrekkelijker en makkelijker uit om te lezen.

Dat soort enters vind ik dan ook niet storend, maar midden in een zin, of hele korte zinnen... er zijn vrij veel bokkers die dat doen, en ik vind het ook wel ergerlijk, het leest gewoon niet fijn door meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:21

WildWings schreef:
Ik wist eigenlijk redelijk snel wat [***] bedoelde. Soms vind ik het ook overzichtelijker om 't te doen,
maar dan meestal niet midden in een zin maar na een punt of komma, zoals nu Knipoog
Edit: nu ik 't zelf doorlees vind ik het na een komma ook niet zo fijn. Meestal doe ik 't wel na een punt.

Maar heb je er al eens bij stilgestaan hoe jouw tekst er uit ziet in een smaller venster als jij enters plaatst waar ze niet nodig zijn?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:23

Of even iets overdrevener en op een manier dat het iedereen denk ik direct duidelijk wordt, nu met wat langere zinnen;

Op Bokt heb je het te doen met de wijze waarop iemand typt en dat draagt dus ook bij in je beeldvorming. Iemand die in iedere zin 20 keer "zo van" of "me" in plaats van "mijn"
komt ook minder positief op me over dan iemand die gewoon in staat is een nette, correcte zin te schrijven. Zo gaat dat nu eenmaal, je hebt niets meer dan de teksten die
iemand schrijft. Ik neem iemand met dyslexie het niet kwalijk dat ze het moeilijk vindt, maar ik wil mijn beeld er bij voorkeur niet door laten beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:24

Jep Haha! Dat is dan een 800x600 scherm zo mini Haha!... en ontzettend weinig mensen hebben dat nog maar... dus dan maak ik liever een lange lap tekst aantrekkelijker om te lezen voor het grootste gedeelte van het publiek, dan voor dat ene kleine gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:25

Ja maar afbreken midden in een zin is sowieso irritant, ongeacht je resolutie Nagelbijten / Gniffelen Dat breekt de zin echt op zegmaar, daardoor lees je niet vloeiend meer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:26

WildWings schreef:
Jep Haha! Dat is dan een 800x600 scherm zo mini Haha!... en ontzettend weinig mensen hebben dat nog maar... dus dan maak ik liever een lange lap tekst aantrekkelijker om te lezen voor het grootste gedeelte van het publiek, dan voor dat ene kleine gedeelte.

Maar als iemand een heel grote monitor heeft (zoals ik dus net ff heb geïllustreerd), krijg je dus bij "onnodige enters aan het einde van de regel (let wel, ik zeg niet zin!) in plaats van gewoon doortypen" dat IEDEREEN er last van heeft behalve de mensen met óók een hele grote monitor Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:29

Oh oh, Bloos Ik hoop niet dat ik er één van ben Haha!
Ik moet zeggen ik vind het ook erg vervelend lezen, vooral wat TS als eerste aangeeft, dat er een gedicht van gemaakt wordt).