portretrecht/privacyrecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Re: portretrecht/privacyrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:22

Snap ik best Ja , maar in zo'n geval kun het beste even een mod inseinen, dan kunnen ze even kijken hoe en wat Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:24

Gwen schreef:
Foto's zijn eigendom van de persoon die ze gemaakt heeft, ongeacht wat er op staat, behalve daar waar het portretrecht van toepassing is. Op dieren rust geen protretrecht en het is voor de moderators en het beheer ondoenlijk om bij elke foto na te vragen of het wel een eigen paard is of dat er wel toestemming is van de eigenaar. Neemt niet weg dat het soms best lüllig kan zijn als je ineens je eigen paard ergens voorbij ziet komen Ja .

Je kunt altijd een PBtje sturen naar een moderator, of nog beter: temmen én een PBtje dat jouw paard op de foto staat en dat je dat eigenlijk niet zo prettig vindt Lachen . In veel gevallen kan er dan wel wat aan gedaan worden, hoewel niet altijd natuurlijk.

Ik weet zeker dat HorseyDude de foto met de beste bedoelingen geplaatst heeft. Volwassen wil overigens niets zeggen over eventuele verstandelijke vermogens of iets dergelijks, dat zou ik graag als tip mee willen geven Lachen .

Idd, ik denk ook dat de foto's absoluut niet met kwade bedoelingen zijn geplaatst Lachen Het is alleen maar ter illustratie, wat in principe niet echt nodig was. Evengoed zou ik iig het niet echt leuk vinden als het mijn paard zou zijn. Maar ik ken de situatie van TS en zijn manege niet dus daar wil ik me vanaf nu buiten houden.

Als er foto's van een paard worden geplaatst en de eigenaar komt erachter is het 'kwaad' vaak al geschied. En dat is het jammere eraan. Maar zoals je zegt: Hoe kom je erachter dat er toestemming is gevraagd of niet? Evengoed kan ik me een topic herinneren van een meisje die bij ons op stal foto's had gemaakt van meerdere (wedstrijd)paarden van verschillende eigenaars. Dit topic is toen met de reden dat het niet haar paarden waren en dat enkele informatie niet klopte. Zou het dan alleen om die info zijn gegaan?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:05

Hoe denken jullie dan over foto's die gemaakt worden op een wedstrijd en in een portfolio terecht komen, of iemand die een random leuk paard in een weiland op de kiek zet (waarbij de eigenaar uiteraard afwezig is) en deze vervolgens op CB of UK plaatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:13

Tenshi schreef:
Hoe denken jullie dan over foto's die gemaakt worden op een wedstrijd en in een portfolio terecht komen, of iemand die een random leuk paard in een weiland op de kiek zet (waarbij de eigenaar uiteraard afwezig is) en deze vervolgens op CB of UK plaatst?

Als er foto's worden gemaakt op wedstrijd weet je dat deze 9 van de 10x op internet verschijnen. Als je dat niet wil kan je het tegen de fotograaf zeggen Knipoog Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Je doet nu eenmaal mee met een evenement en ja, daar worden foto's gemaakt. Maar vooralsnog hebben wij het hier over foto's waarbij een heel verhaal staat zoals het zwangere paard. Daarnaast is de TS van dat topic aan de foto's te zien in de box van het paard geweest. En dat zou ik persoonlijk niet pikken als ik foto's op internet zou zien van mijn paard die in haar box genomen zijn. Mensen die in principe niets te zoeken hebben bij mijn paard komen gewoon niet in haar box. Als iemand van mijn paard een foto in de wei zou maken of buiten de box en op internet zou zetten zou ik het niet zo erg vinden. Maar als diegene erbij zet dat het een verwaarloosd paard is ofzo of 'ze heeft een wondje en wat moet ik ermee doen' dan zou je mij behoorlijk boos krijgen Clown

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:29

Even wat ontkrachten, bokkers: Bij de tweede serie (geboortefoto's) stond de eigenaar NAAST me en heb ik TOESTEMMING gevraagd (toen hij naar zijn auto liep) of ik de foto's mocht plaatsen. Ook vroeg ik aan hem of hij Bokt kende. Dat kende hij, maar hij kwam er nooit op. Ik mocht de foto's plaatsen mits er geen problemen voor hem kwamen. Snappen jullie het een beetje?

En NEE, ik ben NIET in de box van het paard geweest, ik heb de foto's van buiten naar binnen geschoten omdat de bovenste staldeur open staan. (ik ga een beetje in andermans stal rondlopen... tssss...) En by the way: iemand anders stond naast me, ook foto's te nemen!

En trouwens, je mag bij ons op de manege heus wel foto's maken van de paarden hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:53

HorseyDude schreef:
Even wat ontkrachten, bokkers: Bij de tweede serie (geboortefoto's) stond de eigenaar NAAST me en heb ik TOESTEMMING gevraagd (toen hij naar zijn auto liep) of ik de foto's mocht plaatsen. Ook vroeg ik aan hem of hij Bokt kende. Dat kende hij, maar hij kwam er nooit op. Ik mocht de foto's plaatsen mits er geen problemen voor hem kwamen. Snappen jullie het een beetje?

En NEE, ik ben NIET in de box van het paard geweest, ik heb de foto's van buiten naar binnen geschoten omdat de bovenste staldeur open staan. (ik ga een beetje in andermans stal rondlopen... tssss...) En by the way: iemand anders stond naast me, ook foto's te nemen!

En trouwens, je mag bij ons op de manege heus wel foto's maken van de paarden hoor.

Dit topic gaat niet specifiek over jou hoor Knipoog maar meer over het algemeen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:54

MarcoBorsato schreef:
HorseyDude schreef:

Dit topic gaat niet specifiek over jou hoor Knipoog maar meer over het algemeen.

Oefff, gelukkig zeg... ik voelde me al een beetje aangevallen door dit topic...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:02

neeee je moet je echt echt echt niet aangevallen voelen, zo is het niet bedoeld! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:04

HorseyDude schreef:

Nee dit topic gaat niet over jou maar over foto's van andermans paarden in het algemeen en toevallig is jouw topic alleen een aanleiding geweest Vork

Ok, je bent dus niet in de stal geweest. Zo leek het namelijk wel gezien de hoeken waaruit de foto's zijn genomen Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:05

Miss_Montana schreef:
HorseyDude schreef:

Nee dit topic gaat niet over jou maar over foto's van andermans paarden in het algemeen en toevallig is jouw topic alleen een aanleiding geweest Vork

Ok, je bent dus niet in de stal geweest. Zo leek het namelijk wel gezien de hoeken waaruit de foto's zijn genomen Knipoog

Heb een hele sterke zoomlens in mijn camera zitten, dus daardoor kan het natuurlijk ook nog komen!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:09

Als je hier op bokt bekijkt hoe vaak er ruzies en persoonlijke vetes tussen bokkers worden uitgevochten...

Het zou nog verder uit de hand lopen als die mensen dan ook nog eens foto's van mekaars paard zouden mogen plaatsen. Zie je het al voor je?
Een vecht-topic met plaatjes erbij: "jij doet hier dit"... "ja maar jij doet daar dat met de jouwe..." .."en jouw paard staat hier zus of zo..."

Lijkt me echt geen verrijking

Om nog maar te zwijgen van pennymeiden die overal langs de nederlandse wegen sielughe paardjes gaan kieken en op bokt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:01

Miss_Montana schreef:
Tenshi schreef:

Als er foto's worden gemaakt op wedstrijd weet je dat deze 9 van de 10x op internet verschijnen. Als je dat niet wil kan je het tegen de fotograaf zeggen Knipoog Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Je doet nu eenmaal mee met een evenement en ja, daar worden foto's gemaakt. Maar vooralsnog hebben wij het hier over foto's waarbij een heel verhaal staat zoals het zwangere paard. Daarnaast is de TS van dat topic aan de foto's te zien in de box van het paard geweest. En dat zou ik persoonlijk niet pikken als ik foto's op internet zou zien van mijn paard die in haar box genomen zijn. Mensen die in principe niets te zoeken hebben bij mijn paard komen gewoon niet in haar box. Als iemand van mijn paard een foto in de wei zou maken of buiten de box en op internet zou zetten zou ik het niet zo erg vinden. Maar als diegene erbij zet dat het een verwaarloosd paard is ofzo of 'ze heeft een wondje en wat moet ik ermee doen' dan zou je mij behoorlijk boos krijgen Clown

Even om op jullie allebei te reageren: op het moment dat er op een wedstrijd foto's worden gemaakt, staat de ruiter er ook bij op. Dan gaat het dus niet alleen meer om het paard, maar bovendien om de ruiter. Ruiters hebben wel portretrecht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:08

Om toch even terug te komen op dit onderwerp. In volgend topic staat deze mod-opmerking:
Maya schreef:
De toon kan vriendelijker hier Verder stat buster4ever in haar recht, paarden van anderen mag je niet zonder toestemming op internet/bokt plaatsen

Verder zijn de foto's verwijderd, juist omdat ze van te groot formaat zijn.

[WN-ITP] zaterdag les op Cowboy ok fotos van andere paardjes

Dit topic komt dan wel uit 2006 en is gesloten maar kennelijk is de regel dan veranderd in de tussentijd?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:21

Dat er 2 jaar geleden eens eentje door de mazen van het net geglipt is wil nog niet zeggen dat de regel verandert.

Waarom zou je dat trouwens willen, andermans paard kieken en op bokt zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:26

Klara16 schreef:
Dat er 2 jaar geleden eens eentje door de mazen van het net geglipt is wil nog niet zeggen dat de regel verandert.

Maar dit is zeker niet de enigste. Ik kan me de titels niet herinneren maar ik weet wel dat er vroegah meerdere topics op slot zijn gegaan omdat het niet het paard dan de bokker zelf was en er geen toestemming gevraagd was...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:28

Nogmaals, en ik blijf het herhalen hoor: Ik heb voor de veulenfoto's toestemming gekregen van de eigenaar zelf!

Oh man wat heb ik nou weer aangericht, heel bokt op stelten om een paar foto's... geloven ze me niet ofzo?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:33

@Horseydude: Nogmaals, het gaat NIET om jou!!! Dus je kan herhalen wat je wil maar jij bent niet het onderwerp.

Ontopic: Ik snap er nu niet zoveel meer van. Het staat ook zelfs in de boktregels Verward
Mickey schreef:
Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aaan de eigenaar van de paarden. Houdt er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.

Mickey @ [HAW] Welkom op Horses at Work - gewijzigd 11 februari 2008

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:44

Maar waarom begint niemand hier over evenementen-ITP? Daar staan vaak alleen maar paarden van anderen op. En het lijkt mij niet dat daar toestemming voor gevraagd is.

Ook daar zitten ruiters niet allemaal even lekker en loopt het paard niet altijd naar behoren. Waar zit dan het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:59

Miss_Montana schreef:
@Horseydude: Nogmaals, het gaat NIET om jou!!! Dus je kan herhalen wat je wil maar jij bent niet het onderwerp.

Ontopic: Ik snap er nu niet zoveel meer van. Het staat ook zelfs in de boktregels Verward
Mickey schreef:
Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aaan de eigenaar van de paarden. Houdt er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.

Mickey @ [HAW] Welkom op Horses at Work - gewijzigd 11 februari 2008

leuk dat er wordt opgeroepen om toestemming te vragen, maarreh - dat maat het in mijn ogen nog geen regel. Er staat nergens "het is niet toegestaan foto's van anderen te plaatsen zonder toestemming van de eigenaar", en dan nog, of iemand wel of geen toestemming heeft gekregen, valt bovendien niet te controleren door het team (moeten ze ook niet willen denk ik, alles gaan controleren).

Ik blijf erbij: paard heeft geen portretrecht dus zelfgemaakte foto's van andermans paarden zouden mijns inziens gewoon geplaatst mogen worden. Ik kan me overigens wel voorstellen dat Bokt hieraan een "mits" zou verbinden, waaruit zou voortvloeien dat fotos van paarden van anderen niet mogen worden geplaatst wanneer ze onderdeel zijn van negatieve berichten van het paard in kwestie oid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 17:01

Iris82 schreef:
Maar waarom begint niemand hier over evenementen-ITP? Daar staan vaak alleen maar paarden van anderen op. En het lijkt mij niet dat daar toestemming voor gevraagd is.

Ook daar zitten ruiters niet allemaal even lekker en loopt het paard niet altijd naar behoren. Waar zit dan het verschil?

Omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb Tong uitsteken Ik heb wel eens op concours gehad dat iemand mij wilde fotograferen, maar ik heb aangegeven dat ik dat niet wilde. (en dat kwam ook een beetje omdat ik aan het uitstappen was ROFL )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 17:04

Maar ik denk dat de conclusie van dit hele topic dus is dat iemand mijn paard op bokt mag zetten om te laten zien hoe leuk hij is, en dat ik dat mag TEMen, en dat iemand die mijn paard op bokt zet om te laten zien hoe sielugh hij is in de fout gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:05

Idd Nouks, bij jouw onderste geschreven stukje daar ben ik het ook mee eens. Je kan ook niet nagaan of er wel of geen toestemming is gevraagd. Maar het zou wel fijn zijn als Bokt zelf iets zou ondernemen waardoor het niet uit de hand kan lopen. Want ik denk dat geen enkele bokker het leuk zal vinden om foto's op bokt terug te vinden van zijn of haar paard met daarbij een negatief verhaal wat helemaal niet waar is. Ik noem maar een voorbeeld: "Er staat bij mijn manege een paard op stal die de hele dag in zijn stal moet staan en hij word nooit gereden en dat vind ik zielig. Hier is een foto van het paard!" Imo heeft de foto totaal geen toegevoegde waarde en daarnaast hoeft het helemaal niet waar te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:07

Iris82 schreef:

Ook hier:

Dieren hebben geen portretrecht - mensen wel.

Portretrecht mensen = beperkt, mits het niet in opdracht was en niet perse negatief, mag het gewoon worden geplaatst.
BEKENDE (relatief) mensen (ruiters die je op de grote evenementen tegen zult komen) hebben echter nog minder portretrecht dan onbekende mensen.

Verder, als de ruiter in kwestie zijn foto op EV-ITP tegen komt en het niet wil hebben, lijkt het me dat deze zonder pardon door één van de mods verwijderd zal worden. Zo lang de ruiter het niet weet of er geen probleem mee heeft, lijkt het me niet dat er een probleem is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:26

Ik zie dit topic nu pas... Bloos Vind het een interessante vraag. Heeft de plek waar de foto is genomen nog enige invloed op het portret-recht verhaal? Toevallig is onze stal echt afgeschermd privé terrein, maar maneges zijn volgens mij ook privé-terrein. Mag je zo maar alles publiceren wat je kiekt? En ligt dit voor internet (Bokt) anders dan voor de gedrukte media?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:39

Sientje schreef:
Ik zie dit topic nu pas... Bloos Vind het een interessante vraag. Heeft de plek waar de foto is genomen nog enige invloed op het portret-recht verhaal? Toevallig is onze stal echt afgeschermd privé terrein, maar maneges zijn volgens mij ook privé-terrein. Mag je zo maar alles publiceren wat je kiekt? En ligt dit voor internet (Bokt) anders dan voor de gedrukte media?
Ik geloof dat hiervoor betekent dat alles wat je kiekt voor NIET COMMERCIELE DOELEINDEN bestemd is. Dus je mag het wel op de foto nemen, maar je mag er géén geld voor vragen. (om door te verkopen)