Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gwen schreef:Foto's zijn eigendom van de persoon die ze gemaakt heeft, ongeacht wat er op staat, behalve daar waar het portretrecht van toepassing is. Op dieren rust geen protretrecht en het is voor de moderators en het beheer ondoenlijk om bij elke foto na te vragen of het wel een eigen paard is of dat er wel toestemming is van de eigenaar. Neemt niet weg dat het soms best lüllig kan zijn als je ineens je eigen paard ergens voorbij ziet komen.
Je kunt altijd een PBtje sturen naar een moderator, of nog beter: temmen én een PBtje dat jouw paard op de foto staat en dat je dat eigenlijk niet zo prettig vindt. In veel gevallen kan er dan wel wat aan gedaan worden, hoewel niet altijd natuurlijk.
Ik weet zeker dat HorseyDude de foto met de beste bedoelingen geplaatst heeft. Volwassen wil overigens niets zeggen over eventuele verstandelijke vermogens of iets dergelijks, dat zou ik graag als tip mee willen geven.
Tenshi schreef:Hoe denken jullie dan over foto's die gemaakt worden op een wedstrijd en in een portfolio terecht komen, of iemand die een random leuk paard in een weiland op de kiek zet (waarbij de eigenaar uiteraard afwezig is) en deze vervolgens op CB of UK plaatst?
HorseyDude schreef:Even wat ontkrachten, bokkers: Bij de tweede serie (geboortefoto's) stond de eigenaar NAAST me en heb ik TOESTEMMING gevraagd (toen hij naar zijn auto liep) of ik de foto's mocht plaatsen. Ook vroeg ik aan hem of hij Bokt kende. Dat kende hij, maar hij kwam er nooit op. Ik mocht de foto's plaatsen mits er geen problemen voor hem kwamen. Snappen jullie het een beetje?
En NEE, ik ben NIET in de box van het paard geweest, ik heb de foto's van buiten naar binnen geschoten omdat de bovenste staldeur open staan. (ik ga een beetje in andermans stal rondlopen... tssss...) En by the way: iemand anders stond naast me, ook foto's te nemen!
En trouwens, je mag bij ons op de manege heus wel foto's maken van de paarden hoor.
MarcoBorsato schreef:HorseyDude schreef:Even wat ontkrachten, bokkers: Bij de tweede serie (geboortefoto's) stond de eigenaar NAAST me en heb ik TOESTEMMING gevraagd (toen hij naar zijn auto liep) of ik de foto's mocht plaatsen. Ook vroeg ik aan hem of hij Bokt kende. Dat kende hij, maar hij kwam er nooit op. Ik mocht de foto's plaatsen mits er geen problemen voor hem kwamen. Snappen jullie het een beetje?
En NEE, ik ben NIET in de box van het paard geweest, ik heb de foto's van buiten naar binnen geschoten omdat de bovenste staldeur open staan. (ik ga een beetje in andermans stal rondlopen... tssss...) En by the way: iemand anders stond naast me, ook foto's te nemen!
En trouwens, je mag bij ons op de manege heus wel foto's maken van de paarden hoor.
Dit topic gaat niet specifiek over jou hoormaar meer over het algemeen.
HorseyDude schreef:Oefff, gelukkig zeg... ik voelde me al een beetje aangevallen door dit topic...
Miss_Montana schreef:HorseyDude schreef:Oefff, gelukkig zeg... ik voelde me al een beetje aangevallen door dit topic...
Nee dit topic gaat niet over jou maar over foto's van andermans paarden in het algemeen en toevallig is jouw topic alleen een aanleiding geweest
Ok, je bent dus niet in de stal geweest. Zo leek het namelijk wel gezien de hoeken waaruit de foto's zijn genomen
Miss_Montana schreef:Tenshi schreef:Hoe denken jullie dan over foto's die gemaakt worden op een wedstrijd en in een portfolio terecht komen, of iemand die een random leuk paard in een weiland op de kiek zet (waarbij de eigenaar uiteraard afwezig is) en deze vervolgens op CB of UK plaatst?
Als er foto's worden gemaakt op wedstrijd weet je dat deze 9 van de 10x op internet verschijnen. Als je dat niet wil kan je het tegen de fotograaf zeggenPersoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Je doet nu eenmaal mee met een evenement en ja, daar worden foto's gemaakt. Maar vooralsnog hebben wij het hier over foto's waarbij een heel verhaal staat zoals het zwangere paard. Daarnaast is de TS van dat topic aan de foto's te zien in de box van het paard geweest. En dat zou ik persoonlijk niet pikken als ik foto's op internet zou zien van mijn paard die in haar box genomen zijn. Mensen die in principe niets te zoeken hebben bij mijn paard komen gewoon niet in haar box. Als iemand van mijn paard een foto in de wei zou maken of buiten de box en op internet zou zetten zou ik het niet zo erg vinden. Maar als diegene erbij zet dat het een verwaarloosd paard is ofzo of 'ze heeft een wondje en wat moet ik ermee doen' dan zou je mij behoorlijk boos krijgen
Maya schreef:De toon kan vriendelijker hier Verder stat buster4ever in haar recht, paarden van anderen mag je niet zonder toestemming op internet/bokt plaatsen
Verder zijn de foto's verwijderd, juist omdat ze van te groot formaat zijn.
Klara16 schreef:Dat er 2 jaar geleden eens eentje door de mazen van het net geglipt is wil nog niet zeggen dat de regel verandert.
Mickey schreef:Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aaan de eigenaar van de paarden. Houdt er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.
Miss_Montana schreef:@Horseydude: Nogmaals, het gaat NIET om jou!!! Dus je kan herhalen wat je wil maar jij bent niet het onderwerp.
Ontopic: Ik snap er nu niet zoveel meer van. Het staat ook zelfs in de boktregelsMickey schreef:Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aaan de eigenaar van de paarden. Houdt er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.
Mickey @ [HAW] Welkom op Horses at Work - gewijzigd 11 februari 2008
Iris82 schreef:Maar waarom begint niemand hier over evenementen-ITP? Daar staan vaak alleen maar paarden van anderen op. En het lijkt mij niet dat daar toestemming voor gevraagd is.
Ook daar zitten ruiters niet allemaal even lekker en loopt het paard niet altijd naar behoren. Waar zit dan het verschil?
Iris82 schreef:Maar waarom begint niemand hier over evenementen-ITP? Daar staan vaak alleen maar paarden van anderen op. En het lijkt mij niet dat daar toestemming voor gevraagd is.
Ook daar zitten ruiters niet allemaal even lekker en loopt het paard niet altijd naar behoren. Waar zit dan het verschil?
Sientje schreef:Ik geloof dat hiervoor betekent dat alles wat je kiekt voor NIET COMMERCIELE DOELEINDEN bestemd is. Dus je mag het wel op de foto nemen, maar je mag er géén geld voor vragen. (om door te verkopen)Ik zie dit topic nu pas...Vind het een interessante vraag. Heeft de plek waar de foto is genomen nog enige invloed op het portret-recht verhaal? Toevallig is onze stal echt afgeschermd privé terrein, maar maneges zijn volgens mij ook privé-terrein. Mag je zo maar alles publiceren wat je kiekt? En ligt dit voor internet (Bokt) anders dan voor de gedrukte media?