Subforum voor "traditionals"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: Subforum voor "traditionals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:42

@Vjestagirl: ik ben ook niet tégen een apart subforum, maar ook niet voor.

@kiwiko: je hoeft de adviezen ook niet te gebruiken, het enige wat ik wil zeggen is dat het soms wel eens goed kan zijn om gewoon subjectief naar elkaar te luisteren en dat bedoel ik dan van béide kanten..
Er wordt niet eens meer geluisterd, bij voorbaat is NA of niet-natural vaak al slecht, terwijl er niet word geluisterd wat er nu daadwerkelijk verteld wordt. je HOEFT er niets mee te doen, en iedereen mag het best ergens niet mee eens zijn, maar zou het niet fijn zijn als er dan eerst naar elkaar geluisterd wordt over het hoe en waarom?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:46

Ik zie in de paardenwereld nu de ontwikkelingen opkomen die 15/20 jaar geleden in de dierentuinen ook begonnen, nl veel meer nadenken over dierenwelzijn en het gezond houden ervan ipv wat is het gemakkelijkste voor de eigenaar. En ja dat betekent ook een stuk schipperen door wetgeving, beperkingen door afhankelijkheid van derden (pensionhouder) en jouw motivatie om paarden te houden/rijden. En ja, sommigen zullen "verder" komen dan anderen, door de beschikbare mogelijkheden en het anders durven denken en doen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:50

Ik vind een forum voor mensen die tussen NH en traditional inzitten ook wel wat.
Ik rijd bit en ijzerloos en sta nu 24/7 buiten, maar heb wel een boomzadel en van de winter krijgt knollie gewoon een deken op en gaat ze 's nachts op stal. Ben ook niet van plan om iets te veranderen hierin.
Dus een grijs vlak-forum lijkt me wel wat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:01

DresslOver schreef:
@Vjestagirl: ik ben ook niet tégen een apart subforum, maar ook niet voor.

@kiwiko: je hoeft de adviezen ook niet te gebruiken, het enige wat ik wil zeggen is dat het soms wel eens goed kan zijn om gewoon subjectief naar elkaar te luisteren en dat bedoel ik dan van béide kanten..
Er wordt niet eens meer geluisterd, bij voorbaat is NA of niet-natural vaak al slecht, terwijl er niet word geluisterd wat er nu daadwerkelijk verteld wordt. je HOEFT er niets mee te doen, en iedereen mag het best ergens niet mee eens zijn, maar zou het niet fijn zijn als er dan eerst naar elkaar geluisterd wordt over het hoe en waarom?

Ik denk dat een doorgewinterde tarditional álle natural adviezen allang voorij heeft zien komen.
Het leuke ervan is dat de echt nuttige en bewezen werkwijzen gewoon uit de traditional hoek komen.
Niks nieuws onder de zon. Er zijn alleen een hoop vaagheden en onnozelheden toegevoegd.
Voeg daarbij een touch van een regligeuze secte (tegenspraak wordt niet geduld, men is vóór of tegen) en je hebt een nieuwe stroming genaamd NH.

Paardenvakmanschap = paardenvakmanschap ongeacht uit welke stroming. Een paard = een paard en er dient op een verantwoorde manier mee te worden omgesprongen. Het maakt niet uit wat voor een sport je ermee beoefent, wat voor boek je hebt gelezen of wat voor cursus je hebt gevolgd.

Echt vakmanschap wordt altijd wel gewaardeerd en prutsers blijven prutsers met wat voor diploma of semi wetenschapelijk gewauwel ze je ook om de oren slaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:55

Mooi gezegd Pensionnetje Afgod Ben het geheel met je eens Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:19

Ik sluit me dus volledig aan bij pensionnetje, voor een paard bestaat er geen nh-aanpak of traditional-aanpak, enkel aanpakken die werken en aanpakken die niet werken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:46

danneke80 schreef:
Ik vind een forum voor mensen die tussen NH en traditional inzitten ook wel wat.
Ik rijd bit en ijzerloos en sta nu 24/7 buiten, maar heb wel een boomzadel en van de winter krijgt knollie gewoon een deken op en gaat ze 's nachts op stal. Ben ook niet van plan om iets te veranderen hierin.
Dus een grijs vlak-forum lijkt me wel wat.

doen we ook donkergrijs en lichtgrijs

Ik zie nu ook trad's binnenwandelen in 'van nature', dus wat maakt het eigenlijk uit?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:44

Maar die mogen het niet hebben over hoefijzers (ook niet als dat alleen maar tijdelijk is), want dan worden ze zelfs het HK-topic uitgebonjourd .....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:14

DresslOver schreef:

maar als het voor mij nou allemaal oude koek is, gepasseerde stationnen......... een been there done that and it dont work on this kind........ verhaal........

moet ik dan blijven luisteren ???? als je op school voor de 300ste keer Jip en Janneke voorgelezen krijgt, dan luister je toch ook niet meer uiteindelijk......... dan weet je ondertussen wel hoe het boek in elkaar steekt Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:38

Vjestagirl schreef:
Daarbij... De naturals hebben toch ook een eigen subforum? Dan moet je die ook afschaffen, anders krijgen die ook nooit een grotere wereld.

Ja Daar ben ik het wel mee eens

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:57

Die weg daar heeft het beleid voor gekozen, van een forum waar nuttig en serieus kennis uitgewisseld kon worden door mensen met ervaring en verstand tot een vergaarbak van amateuristisch pennygeleuter en verzameling ponytekeningetjes.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:28

Een subforum voor “traditionals” klinkt niet slecht.
Ik lees meer mee dan dat ik post Knipoog
o.a. omdat ik het persoonlijk erg vervelend vind dat meningen en aannames als feiten neergezet worden.
Soms vind ik het ook gevaarlijk.

Mensen stellen vaak een vraag (omdat ze iets niet weten).
Sommigen hier op bokt dringen hun meningen op als feiten. Nors opkijken
“Onwetenden” kunnen hieruit opmaken wat ze “moeten” doen.
Want het klinkt alsof dit juist is.

Uiteraard maken de “onwetenden” zelf hun keuzes, maar worden naar mijn idee wel (gevaarlijk) beïnvloed.
De “paardenmensen” onder ons kunnen natuurlijk zelf oppikken en laten liggen wat er gepost wordt, maar het gaat me vooral om de “onwetenden”.

Een paar voorbeelden van de “mening/aanname-feiten” (waarbij zelfs een antwoord bij zit wat een aanraden van een veearts (!) tegenspreekt)

*Uiteraard niet de bedoeling dat hier nu inhoudelijk op ingegaan wordt, ik geef alleen aan wat ik bedoel*

Vraag:
Citaat:
vanaf wanneer mogen paarden pony`s hoefijzers

Antwoord:
Citaat:
Niet. Ijzers zijn onnodig en richten ook nog eens flink wat schade aan (google maar eens op 'nadelen van hoefijzers')

Het is geen kwestie van geboren worden met sterke of zwakke hoeven. Zwakke hoeven zijn altijd het gevolg van slechte huisvesting. De hoefsmid Jaimey Jackson heeft de afgelopen 25 jaar honderden paarden met zgn zwakke hoeven, dmv van huisvesting en natuurlijk bekappen, prima sterke hoeven doen krijgen. En hij niet alleen.

Topic over artrose, veearts raadt een beslag aan, wordt door nb-er zo afgewezen:
Citaat:
ik wil je met klem aanraden geen ijzers onder je paard te laten aanbrengen.
de schokdemping van een met ijzer beslagen voet is beslist minder dan die van een onbeslagen voet.
hierover is heel veel informatie te vinden.
op korte termijn lijkt het misschien de oplossing (het paard loopt beter) maar uiteindelijk gaat het atrose-proces versneld verder.
ook bij een onbeslagen voet kun je een opzet aanbrengen als het paard beter en sneller moet kunnen afrollen.

Vraag:
Citaat:
Hoi weet iemand een hoefsmid die equilibrium hoefijzers zet

Antwoord:
Citaat:
Kan je paard niet zónder ijzers?

T.o.v. een gewoon ijzer heeft equilibrium één nadeel minder, maar alle andere nadelen blijven onverminderd van toepassing.

Helaas vind ik ook regelmatig hoeven met equilibrium ijzers hier in de vriezer, dus voor het betreffende paard was het geen redding.

Over verbening hoefkraakbeen:
Citaat:
Gevolg van ijzers.

Je krijgt het nooit meer weg, maar je kan wel voorkomen dat het nog erger wordt, door veel beweging en bewegingsvrijheid voor het paard en géén ijzers! Doorbloeding is belangrijk en ijzers beperken de doorbloeding en geven bovendien schade aan het kraakbeen, wat tot verbening leidt.