Equi-Therapie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Equi-Therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:15

ja hoor, geen probleem Ja

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:42

Super dat hier een stuk over geschreven is! Lijkt me later leuk om naar Equitherapeut toe te werken namelijk Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:19

er zijn echt een heleboel mensen die er intresse in hebben Ja
wordt werkelijk suf gePb't erover, zo gaaf dat er een flinke hoeveelheid mensen intresse in hebben Haha!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:46

Ja ik had er over gelezen in de krant en het was eigenlijk precies wat ik wilde doen maar wat geen naam had zegmaar. En nu dus wel Lachen Ik ben van plan om eerst SPH of Pedagogiek te doen en dan door te gaan met Equitherapie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:43

Heb het stuk met interesse gelezen. Wat ik alleen bij met name het stukje over psychotherapie met paarden mis, is de emotioneel correctieve ervaring. Want voor heel veel mensen speelt ook dat juist een belangrijke rol.

Wat bedoel ik met een emotioneel correctieve ervaring? Eigenlijk is het vrij simpel. Tijdens de sessies ervaar, voel, zie en ruik ik dingen die ik anders ken. Een simpel voorbeeld: ik ben met een van de paarden bezig. Al vrij gauw was duidelijk dat ik dit paard gekozen had, omdat het voor mij symbool stond voor een vader. Op een gegeven moment komt een van de honden er, niet echt heel vriendelijk, aanlopen. In plaats van dat het paard wegloopt en mij aan mijn lot overlaat, wat mijn vader gedaan zou hebben en wat ik dus eigenlijk verwacht, jaagt het paard de hond weg. Voor mij een unieke ervaring, beschermt worden, al is het dan door een paard. Het geeft een gevoel van veiligheid, geborgenheid. Het gevoel dat het er toe doet wat er met mij gebeurt. En dat is precies waar het om gaat. Ik heb veiligheid gevoeld, en kan dat op een gegeven moment terug gaan halen.
Eigenlijk laat het paard me voelen hoe het moet zijn, in plaats van hoe het altijd geweest is. Ik leer dat er andere mogelijkheden, andere emoties en andere gevoelens zijn.

Het is juist dat stukje wat de therapie voor mij zo ontzettend waardevol heeft gemaakt.
En juist dit stukje word maar in heel weinig therapieen (al dan niet met dieren) hier in nederland gebruikt.

Misschien nog wel leuk, dit is een publicatie van een onderzoek naar equi therapie: http://annemartienstichting.nl/downloads/publicatie_aat.pdf
Het is een officieel onderzoek, dus als je er stukken uit gebruikt is het wel handig de bron te vermelden.

Tot slot wou ik nog even zeggen dat ik het super vind dat je dit hele stuk geschreven hebt. Helaas is er veel te weinig over bekend, ik heb me suf gezocht voor ik iets vond!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:36

Citaat:
•Kohanov, L (2006) Ruiter tussen twee werelden. Ankh-hermes bv
•Kohanov, L ( 2007) De tao van equus. Ankh-hermes bv

Hiervan moeten de jaartallen omgekeerd.
Tao is als 1e verschenen, Ruiter als 2e.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:59

Lowara, Banjer heeft het stuk in de Wiki-opmaak gezet en ik heb de bronnen vermeld (daarbij heb ik de wijziging van tamary (hierboven) meegenomen). Verder heb ik één foto bij het stuk gezet (die was kwalitatief wel voldoende). Ben je er nog aan toe gekomen nieuwe foto's te maken?
Wil je kijken of het zo allemaal klopt? http://www.bokt.nl/wiki/Equi-Therapie
En wil jij kijken naar het stuk dat Lalidan hierboven heeft geschreven? Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:02

Wil jij hier ook nog even naar kijken, Lowara? Lachen

suleilitha schreef:
Categorie opstappen en afstappen
•Verplaatsbaar opstapperron
•Enkel opstapperron
•Rolstoel plateaulift
•Draaischrijf

Goed stuk info verder, maar in dit rijtje zou de tillift er ook nog bij moeten, denk ik!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 23:15

ik zal eens even het een en ander bekijken Ja
wel super dat er zo actief aan gewerkt wordt door verschillende bokkers zeg! het ziet er al een stuk verzorgder uit zo Ja
volgende donderdag moet ik weer werken, en wil proberen wat foto's maken met het "echte" therapie paard en de spullen daarbij.

Edit: wat ladidan beschrijft klopt, het geeft clienten inderdaad zekerheid en vertrouwen, en de reacties van paarden kunnen voor mensen een nieuwe belevingswereld openen die ze nog niet eerder hebben meegemaakt.
In mijn onderzoek kwam ook dit aspect soms naar voren, en dit kon zeer confronterend zijn voor een persoon, maar vaak wel positief confronterend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:27

Op verzoek een slotje Lachen