weinig commentaar op haw als je zonder cap rijd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: weinig commentaar op haw als je zonder cap rijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:55

crossmonster schreef:
haha ik heb wel een voorstel, verplicht cap op op HAW . Geef je meteen een goed voorbeeld aan alle kinderen hier Knipoog

Ja goed idee Tong uitsteken

En laten we dan meteen zorgen dat topruiters ook met cap rijden als ze in een blad komen, want dat stoort me nog meer

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:56

Nibbit schreef:
En laten we dan meteen zorgen dat topruiters ook met cap rijden als ze in een blad komen, want dat stoort me nog meer

Huilen van het lachen
Denk niet dat we daar zoveel aan kunnen doen helaas.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:47

crossmonster schreef:
haha ik heb wel een voorstel, verplicht cap op op HAW . Geef je meteen een goed voorbeeld aan alle kinderen hier Knipoog

Dat vind ik een geweldige regel. Misschien kan de HAW regeling hiermee aangevuld worden Lachen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:52

nou lindake, dat heb ik al een keer geopperd, maar dat topic werd gesloten Knipoog
ondanks dat er veel mensen met me eens waren.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:00

Een 2e poging kan toch geen kwaad?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:22

ik ben ook voor, al is het alleen maar om het goede voorbeeld te geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:26

precies, dat was mijn insteek ook, waarom niet een cap verplichten?
Zo geef je de vele kinderen hier op bokt het juiste voorbeeld !

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:42

wat was de reden dat dat topic gesloten werd dan Crossmonster?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:46

Waarom zou ik me er ook maar één seconde over druk te maken of iemand ánders wel of niet met een cap rijd?
Dat is toch mijn probleem niet?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:10

Ezumii schreef:
Waarom zou ik me er ook maar één seconde over druk te maken of iemand ánders wel of niet met een cap rijd?

Misschien omdat kinderen hier een voorbeeld aan nemen en 'denken' dat het 'stoerder' is.

Als kind had ik dat ook. Mams kent niets van paarden en wist niet goed wat ik allemaal deed. Als 12 jarige zette ik dus nooit een tok op maar nu als 21 jarige ga ik er nooit op zonder een cap aan te hebben.

Niet elke ouder kent evenveel van paarden en eigenlijk vind ik dat de kids een cap als iets moeten zien dat gewoon bij paardrijden hoort zoals en fietshelm bij een koerser...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:29

Ja en dat is dus de taak van de ouders, niet van bokt..
Ikzelf stap ook nooit zonder cap op het paard, maar het zal me werkelijk een worst wezen wat andere mensen doen, het is toch niet aan mij om me druk te maken of iemand anders zijn hersenen graag wil shaken Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:46

crossmonster schreef:

Mee eens. Maar dat het niet meer vermeld wordt is omdat er al OW's voor gegeven zijn. De mensen zijn het niet moe om er wat van te zeggen...de mensen zonder cap worden beschermd door het team. Knipoog Ook daar zitten mensen in die zonder cap rijden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:47

Ezumii schreef:

Foto's en een topic waar men pony's al dan niet vrijwillig laat steigeren of topics met te grote mensen op te kleine paarden gaan wel dicht Knipoog Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:53

Het al dan niet dragen van een cap is een persoonlijke keus. Er is geen wettelijke verplichting. Het is bovendien een arbitraire veiligheidsmaatregel. Waarom geen bodyprotector of schoenen met stalen neuzen of handschoenen bij longeren.

Ik ben blij dat het aantal opmerkingen m.b.t. het al dan niet dragen van een cap kennelijk minder wordt.

Wil je optimale veiligheid: vooral niet sporten, je niet in het verkeer begeven en geen trappen lopen.

De mate van bescherming die je kiest is in Nederland nog altijd zaak van privé personen, danwel de ouders van minderjarigen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:13

Nou ik vond het de laatste tijd juist steeds erger worden Nagelbijten / Gniffelen

Gezeur ook allemaal over die caps....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:31

Anya schreef:
Het al dan niet dragen van een cap is een persoonlijke keus. Er is geen wettelijke verplichting. Het is bovendien een arbitraire veiligheidsmaatregel. Waarom geen bodyprotector of schoenen met stalen neuzen of handschoenen bij longeren.

Ik ben blij dat het aantal opmerkingen m.b.t. het al dan niet dragen van een cap kennelijk minder wordt.

Wil je optimale veiligheid: vooral niet sporten, je niet in het verkeer begeven en geen trappen lopen.

De mate van bescherming die je kiest is in Nederland nog altijd zaak van privé personen, danwel de ouders van minderjarigen.

En het idee om als forum het goede voorbeeld te geven?
Ik kom hier eigenlijk op door een artikel in de bit van een man die een slofteugel-verbod invoerde op zijn pensionstal. Natuurlijk is het veel en veel kleiner dan een forum, maar ik denk dat het niet eens zo verkeerd is. Als ik zie wat er aan jonge kinderen rondhuppeld in hier op bokt én hoe gevoelig die zijn voor 'voorbeelden', denk aan jezelf vroeger.
Ik ze dat op kleine schaal hier thuis met de meiden die hier rijden, de jongste trekt zich volledig op aan de oudste en alles wat die doet wil die kleine ook kunnen, dat is op grote schaal echt niet minder denk ik, maar dat is mijn mening.
Misschien de overweging waard?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:50

Soms wordt er wel snel commentaar gegeven en soms inderdaad pas heel laat of helemaal niet.
Ik zeg het soms wel, maar ik denk niet dat ze het gaan veranderen omdat mensen dat zeggen.

Ik vind het wel een beetje dom, maarja het is eigen keuze ....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:29

Nou ja als iemand zich geroepen voelt om nogmaals een oproep hierover te doen op FZ ,ga je gang. Ik ben in elk geval voor het verplicht dragen van cap op HAW .
(en ook voor het een topic per combinatie per 3 weken verhaal Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:37

Het is toch ieders keus lijkt mij?
Ik rijd op mijn senior paard ook zonder cap, oeh wat eng.
En op junior paarden rijd ik wel met cap.
Het lijkt mij een eigen keus.

Een verbod op mensen zonder cap bij HAW en ITP lijkt meer op censuur. En of je dat nu wilt.
Is het wel verstandig om kinderen onder de 12 toe te laten op bokt, immers zijn er zoveel discussie´s waarbij ze een verkeerd beeld kunnen krijgen.
Ik denk dat iedereen het zelf moet weten, en dat de ouders moeten beslissen over minderjarigen. Sneu als een ouders er zich niet mee bemoeit, schuld van de ouder niet vh kind.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:39

Ik voel mij niet geroepen het goede voorbeeld te geven in dit geval. Om te beginnen ben ik westernruiter. Ik rij niet met cap. En als je het goede voorbeeld wil geven: dan ook alles: cap, bodyprotector, volledig veilige bak.

Nee sorry: ik vind het aan de ouders om van hun kinderen te eisen en te controleren dat ze met cap rijden. Ik heb geen kinderen en ik voel me niet geroepen die van een ander op te voeden. En ben je eenmaal volwassen dan moet je het zelf weten. Er is immers geen wettelijke plicht tot het dragen van een cap.

Een slofteugelverbod op een stal. Moet die pensionhouder lekker doen. Vast heel verstandig van hem. Maar ik zou niet op die stal gaan staan. Niet omdat ik met slofteugels rijdt, want normaal gesproken heb je die niet nodig. Maar in één geval heb ik wel een week met slof gereden. Omdat het toen wél nodig was. Na die week niet meer. En ik wens het recht om die keuze met volle overweging te maken gewoon houden.

Of gaan we om het goede voorbeeld te geven nu ook alleen nog maar foto's plaatsen van mensen die met een fietshelm op door de stad fietsen??? Ook veel veiliger Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:41

Anya: Je vergeet wat. Je moet ook de goede laarzen hebben, ook met het aan de hand lopen, stalen neuzen bijvoorbeeld.
Ben er nog steeds een groot voorstander van om het te verplichten bij de ITH en SAH.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:43

Stalen neuzen en handschoenen. En alle obstakels uit de bak Knipoog
En verplicht alleen rijden op een pony van tenminste 16 jaar, die gaan niet meer zo snel aan de kletter.

Ik blijf erbij: goede opvoeding doet wonderen. Het is aan de ouders om op gevaren te wijzen.

Mijn senior paard rij ik niet met cap. Simpel. We kennen elkaar van haver tot gort en ze staat super aan de hulpen.

Mijn jonge paard zet ik afhankelijk van wat hij gaat doen en hoe hij uitkijkt soms wel een soms niet een cap op. Mijn keuze!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:06

Anya schreef:
Mijn senior paard rij ik niet met cap. Simpel. We kennen elkaar van haver tot gort en ze staat super aan de hulpen.

Mijn jonge paard zet ik afhankelijk van wat hij gaat doen en hoe hij uitkijkt soms wel een soms niet een cap op. Mijn keuze!!!
Misschien eens met Barmat gaan praten. En een gebroken teen is toch iets anders dan hersenletsel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:11

Slimmerik, ik kén alle verhalen van verschillende al dan niet nare ongelukken.

En als ik kinderen had zou ik ze voor ze uberhaupt op een paard mochten eerst verplicht twee jaar op judo doen. Leren ze valbreken. Heeft mij meer keren gered vroeger dan welke cap dan ook.

Maar dan nog is het MIJN KEUS. Mijn persoonlijke inschattingsvermogen en mijn privé domein om te besluiten in welke mate en wanneer in mijzelf bescherm. En dat is gelukkig wettelijk zo geregeld Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:13

Slimmerik: En zo heb je met een cap ook wel meer risico om verlamming (nekbreuk) etc. Ik ben liever dood dan verlamd.
En ik weet dat ik een risico neem door zonder cap te rijden, maar ik rijd bijv ook op mijn brommer (snording) zonder helm, zonder helm op de fiets, waarom dan wel op een paard?
Ook in het verkeer kunnen onverwachte dingen gebeuren.