Nieuw forum, voor gehandicapten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flaaf
Berichten: 857
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:29

Lijkt me een geweldig idee! Het is toch een van de mooiste takken van de paardensport

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:38

Inderdaad! En het zou een mooie plek zijn om paarden die met gehandicapten werken in het zonnetje te zetten. Want echt hoor, ik vind het zo knap van ze.

irisjeh

Berichten: 184
Geregistreerd: 31-08-06
Woonplaats: Hulsen

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:46

vind het super goed dat je dat doet!!
ik ken zelf mensen die gehandicapt zijn en die aan de mensport doen !! en toch zo goed mogelijk te proberen te presteren!
en vind het ook knap dat mensen onder het zadel dat kunnen!
dus ik ben der helemaal voor! Knipoog

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:27

StableEnable schreef:
Ik heb de links geplaatst, maar Moderator, is het mogelijk dit topic open te stellen voor nieuwe gebruikers??? Anders lopen geinteresseerden misschien al meteen tegen een drempel op.


Is het niet wat dubbel, om te verzoeken of speciaal voor een subforum (waar klaarblijkelijk weinig interesse voor is, aangezien dit topic slecht een beperkt aantal posters heeft) te verzoeken of opeens dat bokt gedeelte openbaar kan zijn?

Als dat al de drempel is, kun je misschien beter iop je eigen site een forumgedeelte maken. Tipje tussendoor, heb je zelf ook de regie in handen Knipoog

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:42

Ik bedoel niet het forum open te stellen, maar dit topic zodat men interesse hier kenbaar kan maken.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:04

Klinkt heel leuk, maar aangezien er nog geen mod hier gereageerd heeft (of gaat doen) kan ik je nu al zeggen dat dat een uitzondering is die in mijn ogen niet plaats gaat vinden. Er zijn tientallen gebruikers op bokt en er zullen er meer zijn die bepaalde specifieke wensen hebben op een uitzondering. Uitzonderingen maken is niet echt eerlijk tegenover de veel anderen.

Nogmaals: Als je zel feen site hebt die hierin actief is. Kun je dan niet beter daar een eigen forum beginnen. Als je de mensen via je site naar bokt wil lokken, waar klaarblijkelijk weinig interesse is. Kun je dan niet beter evt. bokkers naar je site en een forum meenemen? Lachen

NCPG

Berichten: 13
Geregistreerd: 18-01-08

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:11

Bokt is zo'n prachtige verzamelplaats van paardenminded nederland. Ook daar mag aan integratie gewerkt worden. Heel goed idee!

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:30

Nu er toch wat meer mensen komen is het misschien toch de moeite een echte aanvraag te maken? Hier staan de regels:
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_k ... nvragen.3F
Citaat:
Een aanvraag van een subforum moet aan de volgende criteria voldoen:

* Het onderwerp van het forum moet paard-gerelateerd zijn.
* Je moet minimaal 30 medestanders hebben als je je verzoek indient.
* Je moet een motivatie / charter voor het subforum schrijven (zoals een welkom op... topic) .
* Je moet een lijstje van voorbeeldtopics die op het forum zouden passen geven.

Maak een duidelijke post op Forumzaken die voldoet aan de bovenstaande criteria en geeft daarbij een motivatie waarom jij / jullie denken dat zo'n subforum goed zal lopen en een toevoeging aan Bokt is.

Na een maand wordt er gekeken wat de gebruikers zelf van het forum vinden, of het lekker loopt en of er bepaalde zaken en/of regels moeten aangepast of toegevoegd moeten worden. Na 3 maanden wordt de definitieve beslissing genomen of het forum een blijvende is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:36

Ok dankje!

Zou iemand me een beetje willen helpen met het zoeken van voorbeeld topics? Ik heb namelijk altijd ruzie met de bokt zoekmachine...

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:47

Hallo!

Ik heb een beperking aan mijn linkerzijde, voornamelijk linkerbeen.
Soms ga ik er aan voorbij, het hoort nu eenmaal bij me. Ik merk dat mensen in mijn omgeving,
waarmee ik al langer omga, er ook bij tijd en wijle aan voorbij gaan. Dit vind ik prettig.
Het domste is wel dat wanneer ik tegen iets 'aanloop' wat ik dus niet kan door mijn beperking,
ik het dan moeilijk vind om dit aan te geven. Al heel snel voel ik dat dus als 'zeuren'.
Niemand die me dat ooit (openlijk Knipoog ) heeft gezegd, dat niet, het is mijn eigen struikelblok.

Maar goed, ik rijd dus paard. We hebben er twee; een (89%) Arabiertje en een IJslander.
De laatste is mijn rijpaardje, ideaal. Regelmatig krijg ik om de oren dat men het geen gezicht vind,
IJslanders. Jammer, denk ik dan, wat een bekrompen gedachte..... Maar ja, ieder zijn mening.
Hij maakt het in ieder geval voor mij mogelijk dat ik weer kan rijden.

Oja, de beperking welke ik heb is geen aangeboren afwijking. Door meerdere ingrepen waarvan
er enkele niet helemaal goed zijn gegaan heb ik een 'deel-verlamming' aan mijn been.

Mijn IJslander was zadelmak toen ik hem kocht. Ik heb hem doorgereden op mijn hulpen. Hij reageert
voornamelijk op mijn rechterbeen en zit. Wanneer ik wil draven dan duw ik met mijn duim op zijn schoft Haha! .
Niet dat ik draven prettig vind, maar ik vind het wel belangrijk dat hij deze gang blijft beheersen.
De tölt is natuurlijk hetgeen voor mij het lekkerst rijd! Héérlijk! Door mijn zit te veranderen en mijn handen
iets op te richten weet hij wat er gevraagd wordt.
Het leuke is wel dat hij altijd nog weet hoe hij is ingereden, hij begrijpt altijd nog de normale manier van rijden.

Nou, ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met 'bijzonderheden' én ik ben ook benieuwd naar hun wijze
van 'anders' rijden.

Groeten,
Vlindie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:56

Wow, knap vlindie, dat je hem helemaal op jou hulpen hebt afgesteld!

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:59

Wat interessant!
Wel grappig dat veel paarden op handen en benen zijn ingereden maar je kan net zo goed een totaal andere hulp ervoor gebruiken.
Ik doe zelf veel met mijn stem.
Soms heb ik slechte dagen met mijn reuma en dan is het fijn dat ik haar met mijn zit en stem kan rijden zodat ik de teugels lekker lang kan houden en ontspannen kan zitten.

Maar Vlindie, ik was eigenlijk benieuwd of je dan wel je gewicht gelijk kan verdelen.
Beetje moeilijke vraag maar ik heb geleerd dat als je bijv je 1e been langer is dan de ander dan je je paard scheef kan belasten en daarmee rugklachten kan krijgen.

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:00

Ps: Ik ben wel voor een forum deel voor gehandicapten en mensen met een lichamelijk probleem Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:04

Ik vind iig de benaming "gehandicapt" een beetje zwaar beladen. En dan zou ik nog het onderscheid willen maken tussen mensen met een geestelijke, en mensen met een lichamelijke beperking. Tel daar dan ook nog bij dat niet iedere beperking hetzelfde gewicht meekrijgt (mensen met epileptische aanvallen, zijn die gehandicapt of niet?) en iemand die blind is of doof is met andere beperkingen te maken krijgt dan iemand die een been of een arm mist of een dwarsleasie heeft: hoe uitgebreid wil je het hebben?

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:08

Ik ben het met Cassisy eens.
Zelf heb ik ook lichamelijke beperkingen en inprincipe ook een "handicap" maar zo noem ik het niet.
Maar ja... hoe noem je het dan? Ach gut

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:09

Cassidy, ik denk zo uitgebreid mogelijk, dus voor iedereen met een beperking, verstandelijk en lichamelijk dus. Anders word zo'n forum al helemaal niet bezocht denk ik.

@ Succubi: Een beperking. Lachen


Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:26

Cassidy schreef:
Ik vind iig de benaming "gehandicapt" een beetje zwaar beladen. En dan zou ik nog het onderscheid willen maken tussen mensen met een geestelijke, en mensen met een lichamelijke beperking. Tel daar dan ook nog bij dat niet iedere beperking hetzelfde gewicht meekrijgt (mensen met epileptische aanvallen, zijn die gehandicapt of niet?) en iemand die blind is of doof is met andere beperkingen te maken krijgt dan iemand die een been of een arm mist of een dwarsleasie heeft: hoe uitgebreid wil je het hebben?


Ze zijn allemaal welkom wat mij betreft Lachen

Maar ik denk dat het vooral ook de plek is om de vragen te stellen over de dingen die je tegenkomt en waarbij je graag wat adviezen wilt hebben die buiten de 'normale' paden omgaan.... Iemand die doof is hoeft echt niet alles op dit topic te plaatsen, maar een advies over hoe je met gehoorproblemen mee kunt rijden in een groepsles past daar wel heel goed. In dat opzicht is slechthorendheid een beperking - terwijl het dat niet zal zijn als je gewoon in je eentje in de bak rijdt en vooral problemen hebt met de linkergalop. (Ik noem maar wat Lachen )

Voor epilepsie geldt denk ik hetzelfde... er zijn zat dingen die niet uitmaken, een paard dat door je buitenbeen heen loopt zal een paard blijven dat door je buitenbeen heenloopt, maar topics als 'ga jij alleen naar buiten' of 'voelt je paard dat er een aanval aankomt' of 'wat doet je paard als jij een aanval hebt' zijn onderwerpen die wel heel goed op zo'n forum zouden kunnen passen.

Wat betreft verstandelijk gehandicapten: ik denk dat het dan vooral mensen zijn die omgaan met verstandelijk gehandicapten, hoe ze iets kunnen uitleggen bijvoorbeeld, of dat mijn ruiter . De meeste mensen met een verstandelijke handicap zullen niet op Bokt zitten.

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:49

Succubi schreef:
Maar Vlindie, ik was eigenlijk benieuwd of je dan wel je gewicht gelijk kan verdelen.
Beetje moeilijke vraag maar ik heb geleerd dat als je bijv je 1e been langer is dan de ander dan je je paard scheef kan belasten en daarmee rugklachten kan krijgen.



Dat is inderdaad soms mijn minpunt, m'n evenwicht. Voordeel van mijn IJslander is..... hij is wat breed gebouwd, ik zít dus echt op mijn kont.
Gelijke druk als het ware. Jouw punt is duidelijk en het is ook zo, je kunt door ongelijke druk/gewicht van de ruiter rugklachten veroorzaken
bij je paard. Ons andere paardje is voor mij te smal, dan krijg ik idd. problemen met m'n evenwicht waardoor het risico groter wordt dat hij
een rugprobleem ontwikkeld. Zeker in de bak rijden is voor mij geen optie, vele wendingen kan ik met m'n lijf niet volgen en het voor het paard
waar ik op rijd ook moeilijk wordt om 'recht' te blijven. Daarom rijd ik enkel nog buiten. Mijn dochter rijdt, om zijn lijf soepel te houden, wel regelmatig
met onze IJslander div. oefeningen. Zowel buiten als in de bak.

Groetjes,
Vlindie

Ps: nog even een aanvulling; Uiteraard gebruik ik ook stemhulpen, dat hoort gewoon bij iedere ruiter/paard- combinatie, los van (welk) een
beperking.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:57

Wat superleuk om al wat stukjes te zien met ervaringen. Over hoe de paarden op speciale hulpen reageren bijvoorbeeld. Een van mijn leerlingen mist beide onderbenen. Haar paard heb ik geleerd alle overgangen en tempowisselingen op stem te doen. Naarmate de amazone zich verder ontwikkelt leert het paard ook steeds meer oefeningen op hulpen van stem/teugel en gewicht te doen. Je moet idd rekening houden met scheefheid van ruiters bij verlammingen e.d. anders maak je het paard langzaamaan ook steeds schever. Ik ben hélemaal voor dit forum!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:59

Dankje StableEnable!

Mischien hier even een lijst maken met wie voor is?
Als je voor bent, even de laatste kloppende lijst quoten, en je naam erbij.

Lijst van medestanders:
Miss_Malfoy

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:02

Miss_Malfoy schreef:
Dankje StableEnable!

Mischien hier even een lijst maken met wie voor is?
Als je voor bent, even de laatste kloppende lijst quoten, en je naam erbij.

Lijst van medestanders:
Miss_Malfoy
StableEnable
Liezzie

Marigold

Berichten: 12604
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:04

Miss_Malfoy schreef:
Mischien hier even een lijst maken met wie voor is?
Als je voor bent, even de laatste kloppende lijst quoten, en je naam erbij.

Lijst van medestanders:
Miss_Malfoy
Marigold

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:06

StableEnable schreef:
Lijst van medestanders:
Miss_Malfoy
StableEnable
Liezzie
Wendy

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:06

Miss_Malfoy schreef:
Mischien hier even een lijst maken met wie voor is?
Als je voor bent, even de laatste kloppende lijst quoten, en je naam erbij.

Lijst van medestanders:
Miss_Malfoy
StableEnable
Liezzie
Marigold
Wendy