Uit de kunst: foto's van telefoons niet toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: Uit de kunst: foto's van telefoons niet toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:54

idd gewoon zwijgen met die handel......

ach ze hadden weer een reden nodig om wat te sluiten of een bokker pissed te krijgen
t was al veuls te rustig afgelopen tijd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:46

Mireille schreef:
Dingen als sluitertijd, diafragma, witbalans etc. zijn op telefoons (meen ik?) niet in te stellen.

Op hoeveel compactcamera's is dat in te stellen? Steeds meer, maar ook lang niet altijd...
en daarbij, hoeveel mensen stellen dat soort dingen nou handmatig in met een compact?
Zelfs met een spiegelreflex laten veel mensen het liever aan de camera zelf over.

Daarbij kan ik op mijn mobiel de witbalans instellen (niet volledig handmatig; maar kan wel keuze maken uit de standaard dingen als schaduw, gloeilamp, zonsondergang, zon, etc), de ISO en daarbij ook nog stappen onder- of overbelichten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 02:47

naadje24 schreef:
idd gewoon zwijgen met die handel......

ach ze hadden weer een reden nodig om wat te sluiten of een bokker pissed te krijgen
t was al veuls te rustig afgelopen tijd Clown

Een beetje jammer dat er zo gedacht wordt over mij/moderators. Wij zijn er zeer zeker niet om jullie het leven zuur te maken, of je plezier op Bokt te ontnemen. De regels die er gemaakt zijn, zijn om een zo groot mogelijk publiek een fijne tijd op Bokt te geven.
En in dat kader heb ik op pagina 1 geprobeerd uit te leggen waarom destijds die regel gemaakt is, en met wat voor insteek hij (in mijn ogen) op dit moment nog steeds geldt.

Dat wil dan niet direct zeggen dat daar niet over na te denken valt, en dat wil ook niet zeggen dat ik zo beroerd ben om dit topic en de meningen links te laten liggen.

Ik heb de afgelopen 2 dagen hier over nagedacht en weet eigenlijk niet zo goed of het met een tussen regel op te lossen is. (dat heb ik ook al aan gegeven) Sommige zaken die ik aanhaal zijn niet altijd helemaal van toepassing, maar ik hoop dat jullie in iedergeval begrijpen waar ik op doel. Het gaat voor mijn gevoel voornamelijk om de totale insteek en de gedachte er achter.

Suggesties zijn natuurlijk gewoon welkom, en ik ga hier zeker verder over na denken.
(ik meen dat er onlangs nog een redelijk uitgebreid evaluatie moment is geweest met het oog op de gebruiker. Hier heb ik niets gehoord over deze gedachtes, dus het verbaasde me nu wel een beetje)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 03:15

Mireille schreef:
De regels die er gemaakt zijn, zijn om een zo groot mogelijk publiek een fijne tijd op Bokt te geven.

Nou er wordt in mijn ogen toch heel wat plezier verpest met een malle regel terwijl er niks aan de foto's mankeert...en dat terwijl er wel veel slechtere foto's op bokt te vinden zijn die gemaakt zijn met een gewone camera
Er wordt niemand mee geschaad als er gewoon normale duidelijke foto's geplaatst worden ongeacht waar ze mee gemaakt zijn...in mijn ogen 1 van de dommere regels van bokt.

Ik heb de afgelopen 2 dagen hier over nagedacht en weet eigenlijk niet zo goed of het met een tussen regel op te lossen is.

Nou zo moeilijk is dat toch niet Verward ongeacht hoe de foto gemaakt is...als de foto maar duidelijk is...elke foto die te onduidelijk is of te wazig zal worden verwijderd...als het een heel topic betreft dat sluiting van het topic...simpel he?
Denk dat dat een veel eerlijkere regel is en je meer mensen tevreden houd

want zeg nou zelf...als de betreffende bokker het niet gezegd had dan had geen haan er naar gekraaid....
vandaar de tip lekker zwijgen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:02

met mijn voorgangster eens Ja gewoon een regel dat als de foto te onduidelijk is, het topic gesloten wordt. Gelijke monniken, gelijke kappen en daarbij vind ik het een beetje denigrerend om te denken dat alleen mensen met een dure camera 'serieus voor de leuk' met fotograferen bezig zijn. Op de telefoon kan ik meer instellingen veranderen dan op mijn eigen digicam en het gaat toch juist ook om compositie etc?

Ik denk overigens niet dat dit 'bokkertje pesten' is hoor Mireille, ik vind het alleen een achterhaalde regel en denk dat die vervangen moet worden door een meer algemeen geldende regel voor fotokwaliteit. Waarschijnlijk is dit voor het eerst dat een situatie als deze zich zo duidelijk voordoet, waardoor er tijdens de evaluatie geen aandacht aan besteed is.

Blijf ik het jammer vinden dat mijn topic dichttgegooid is, ik hoop dat er iets goeds uit kan voortkomen mbt de boktregels. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:35

Mireille schreef:
Een beetje jammer dat er zo gedacht wordt over mij/moderators. Wij zijn er zeer zeker niet om jullie het leven zuur te maken, of je plezier op Bokt te ontnemen. De regels die er gemaakt zijn, zijn om een zo groot mogelijk publiek een fijne tijd op Bokt te geven.
En in dat kader heb ik op pagina 1 geprobeerd uit te leggen waarom destijds die regel gemaakt is, en met wat voor insteek hij (in mijn ogen) op dit moment nog steeds geldt.

Dat wil dan niet direct zeggen dat daar niet over na te denken valt, en dat wil ook niet zeggen dat ik zo beroerd ben om dit topic en de meningen links te laten liggen.

Ik heb de afgelopen 2 dagen hier over nagedacht en weet eigenlijk niet zo goed of het met een tussen regel op te lossen is. (dat heb ik ook al aan gegeven) Sommige zaken die ik aanhaal zijn niet altijd helemaal van toepassing, maar ik hoop dat jullie in iedergeval begrijpen waar ik op doel. Het gaat voor mijn gevoel voornamelijk om de totale insteek en de gedachte er achter.

Suggesties zijn natuurlijk gewoon welkom, en ik ga hier zeker verder over na denken.
(ik meen dat er onlangs nog een redelijk uitgebreid evaluatie moment is geweest met het oog op de gebruiker. Hier heb ik niets gehoord over deze gedachtes, dus het verbaasde me nu wel een beetje)

"De moderators zijn vrij om topics te sluiten waarin naar hun inzicht foto's worden geplaatst met onvoldoende kwaliteit"?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:30

naadje24 schreef:
elke foto die te onduidelijk is of te wazig zal worden verwijderd...

En wat nou als die foto zo door de fotograaf bedoelt is? Dat kan natuurlijk ook nog.
Misschien een idee om iets te doen met het (verplicht???) onderbouwen van een foto?

Ik weet niet in hoeverre dat laatste verstandig is of niet, maar ik vind wel dat je, als je enigszins serieus bezig bent met fotografie, je werk zou moeten kunnen onderbouwen. Dat hoeft de lengte van een heel A4'tje te hebben ofzo, maar even in het kort zou soms, m.n. bij "onduidelijke" of "wazige" foto's, wel verstandig zijn.
Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat een heel verhaal opgehangen wordt bij gewoonweg slechte foto's...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:10

Nerwen schreef:
naadje24 schreef:
elke foto die te onduidelijk is of te wazig zal worden verwijderd...

En wat nou als die foto zo door de fotograaf bedoelt is? Dat kan natuurlijk ook nog.
Misschien een idee om iets te doen met het (verplicht???) onderbouwen van een foto?

Ik weet niet in hoeverre dat laatste verstandig is of niet, maar ik vind wel dat je, als je enigszins serieus bezig bent met fotografie, je werk zou moeten kunnen onderbouwen. Dat hoeft de lengte van een heel A4'tje te hebben ofzo, maar even in het kort zou soms, m.n. bij "onduidelijke" of "wazige" foto's, wel verstandig zijn.
Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat een heel verhaal opgehangen wordt bij gewoonweg slechte foto's...

als je je foto wzig op crea bea zet ...ok dan wel
op HAW en ITP vind ik dat daar alleen duidelijke foto's horen en zo dan ook de regels ernaar worden
voor andere kunst bedoelde foto's heb je crea bea..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:12

HAW en ITP vind ik idd een ander verhaal Ja .

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:13

Een regel als "elke foto die te onduidelijk is of te wazig zal worden verwijderd..." of "De moderators zijn vrij om topics te sluiten waarin naar hun inzicht foto's worden geplaatst met onvoldoende kwaliteit" zie ik liever niet. Ik kan en mag (vind ik) geen onderscheid maken in wat mooi is en wat niet mooi is terwijl ik moderatortaken uit voer.

Wellicht is het handiger om juist een extra richtlijn toe te voegen. Dus meer een regel die niet strak nageleeft wordt, maar meer iets waar je als gebruiker zijnde zelf rekening mee kunt houden, en waar anderen je eventueel op kunnen attenderen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:20

Mireille schreef:
Een regel als "elke foto die te onduidelijk is of te wazig zal worden verwijderd..." of "De moderators zijn vrij om topics te sluiten waarin naar hun inzicht foto's worden geplaatst met onvoldoende kwaliteit" zie ik liever niet. Ik kan en mag (vind ik) geen onderscheid maken in wat mooi is en wat niet mooi is terwijl ik moderatortaken uit voer.

beetje vaag hoor....daar mag een mod geen onderscheid in maken ,maar met een hoop andere zaken op bokt wel?

kijk en daarom reageerde ik de eerste keer zo kattig.....hier op bokt worden regels bepaald en lijkt wel bijna gemaakt als het de mod zo uitkomt...zodra er tegenspraak is van bokkers die wel eens goed gelijk zouden kunnen hebben dan is en zijn de regels pardoes heel anders of kan of mag er iets niet ,zoals in dit geval dus...

je hoeft geen onderscheid te maken in wat mooi of niet mooi is...
maar er kan gerust onderscheid gemaakt worden in wat duidelijk en wat niet duidelijk is Knipoog

btw....er word toch ook altijd onderscheid gemaakt over welke uitspraken net wel kunnen en welke net niet?
it's the same...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:25

Mireille schreef:

Wellicht is het handiger om juist een extra richtlijn toe te voegen. Dus meer een regel die niet strak nageleeft wordt, maar meer iets waar je als gebruiker zijnde zelf rekening mee kunt houden, en waar anderen je eventueel op kunnen attenderen?

"kwaliteit" gaat niet over mooi of niet mooi. Als een foto van overduidelijk slechte telefoonkwaliteit of 1 megapixel digitale camera afkomstig is, lijkt het me dat jij zo vrij bent om zo'n topic te verwijderen. Heb je het helemaal niet over "mooi of niet mooi", maar wel over "zorgen voor enige kwaliteit"

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:42

Mireille schreef:
Mijn mening werd in deze niet gevraagd Knipoog maar ik zal toch even uit leggen waar die regel vandaan komt.

Op het moment dat die regel gestelt is werden veel foto's geplaatst welke gemaakt werden met een 1 of 2 megapixel telefooncameratje. Daarnaast was het gros van de foto's ondoordacht en gewoon voor de leuk.

Inmiddels is de kwaliteit van de camera's flink verbeterd, maar voor mij persoonlijk betekend dat dan niet meteen dat een foto UK/CB waardig is. Een telefoon is er om te bellen. De camera die er op zit is voor snapshots. Dingen als sluitertijd, diafragma, witbalans etc. zijn op telefoons (meen ik?) niet in te stellen. Wanneer je (en zo denk ik er over he) serieus/leuk bezig wilt zijn met fotograferen heb je een toestel wat er voor bedoeld is om te fotograferen. Met een compactcamertje of een (D)SRL. Zie het als een A4 portret willen tekenen met een stuk grof stoepkrijt. Je bent dan zo beperkt weinig opties en werkruimte, dat het apparaat eigenlijk uit zijn oorspronkelijke definitie getrokken wordt. Bovendien heeft het voor mijn gevoel ook een hele hoop te doen met instelling en met wat je graag wilt doen/wilt leren. (voorbeeld; foto's welke geplaatst worden met 'kijk mijn hond eens' gaan naar [BB], want we zien liever dat de TS zelf om commentaar en onderbouwe reacties vraagt.)

Sommige camera's op telefoons hebben inderdaad een degelijke kwaliteit, maar er zijn er ook voldoende die dat niet hebben. Een tussen regel is niet handig. Een kwaliteits regel ook niet echt, want als mod zijnde wil ik niet beslissen of een bepaalde foto of tekening wel of niet UK/CB waardig is. Een minimaal aantal megapixels stellen is ook geen optie, gezien dat niet altijd veel uit maakt.

maar voor haw kun je toch gewoon een mobiel gebruiken?!
Als alles duidelijk te zien is?!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:21

Nouks schreef:
Mireille schreef:

"kwaliteit" gaat niet over mooi of niet mooi. Als een foto van overduidelijk slechte telefoonkwaliteit of 1 megapixel digitale camera afkomstig is, lijkt het me dat jij zo vrij bent om zo'n topic te verwijderen. Heb je het helemaal niet over "mooi of niet mooi", maar wel over "zorgen voor enige kwaliteit"

Nee, zo zit dat niet helemaal in elkaar. Lachen
Ik kan alleen naar BB-ITP of (J)ITP verplaatsen wanneer ik uit de begin post niet de indruk kan wekken dat de TS graag commentaar ontvangt. Alleen topics met een duidelijke 'kijk eens, dit is mijn paardje/hondje' kan ik verplaatsen. Verder kan ik echt geen kwaliteit onderscheid maken per topic. Dat zou niet netjes zijn. Lachen

Bij deze even de mededeling dat ik dit topic ook voor gelegt heb binnen het moderatorteam, zo dat we er even naar kunnen kijken/over kunnen denken.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:01

Zo, ben ik weer. Lachen
We hebben dit onderwerp even besproken en zijn tot het volgende gekomen: de regel over foto's gemaakt met een telefoon zal verwijderd worden. Daar voor in de plaatst komt de volgende richtlijn:

Citaat:
5) Wanneer je foto's wilt plaatsen bedenk je dan goed of je foto's wel van voldoende kwaliteit zijn. Foto's met hele duidelijke pixel vorming, een veel te kleine resolutie, niet bedoelde onscherpte, verkeerd uitgevallen overbelichting/onderbelichting en andere zaken die er voor zorgen dat een foto onduidelijk en niet te beoordelen wordt zijn niet [UK]/[CB] waardig. Wil je foto's plaatsen welke gemaakt zijn met een telefoon, houdt dan voorgaande punten in de gaten. Probeer hier elkaar ook op te wijzen, wanneer je dit voorbij ziet komen. Echter kunnen wij deze topics niet sluiten, maar een opmerking als gebruikers onder elkaar voor de toekomst kan prima!

Omdat je als moderator niet mag zeggen 'dit is creatief genoeg' en 'dit is niet creatief genoeg' zijn we gegaan voor een midden weg betreft telefoon foto's. Het is toegestaan, maar indien je zelf denkt dat het eigenlijk niet veel soeps is kun je zelf beslissen om het niet te plaatsen. Zo als dat eigenlijk geldt voor alles wat op UK/CB geplaatst mag worden.
Ook hebben we in de richtlijn mee genomen dat je als gebruikers elkaar mag wijzen op de kwaliteit, zo dat er gewoon weer onderbouwde reacties onstaan en de TS er punten uit kan halen waar hij/zij iets aan heeft.

Hopelijk komen we jullie zo tegemoet en hebben we een passende middenweg. Lachen

De nieuwe richtlijn zal nu in de regels op UK/CB gezet worden, en de oude regel zal verwijderd worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:03

bravo OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:55

Cool! Vind het een mooie nieuwe richtlijn. Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:56

Perfect OK dan!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:17

super! Maar het slotje mag zeker niet meer van mijn topic af he...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:52

kjoetie schreef:
super! Maar het slotje mag zeker niet meer van mijn topic af he...

Nou vooruit Knipoog Je topic is weer open. Lachen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:12

Super Mireille (en de andere Mods) OK dan!
Denk dat dit een hele goede oplossing is!

Dat van de telefoonfoto's was bij mij ook niet opgekomen ten tijde van de evaluatie...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:12

ja dit is veel beter zo!!!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:10

Maar als gebruikers dus vinden dat de foto's van dusdanige slechte kwaliteit zijn dmv TeM word dan het topic alsnog gesloten?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:39

Goede oplossing!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:15

Cyntje schreef:
Maar als gebruikers dus vinden dat de foto's van dusdanige slechte kwaliteit zijn dmv TeM word dan het topic alsnog gesloten?

Nee. Lachen

Zie de laatste regel van de richtlijn. En sowieso een aantal regels van mij in dit topic. Lachen