Gebrekkig taalgebruik zéér storend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UlbeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:03

Zeg, Sonjabelgium, ik heb eens een blik geworpen op hetgeen je in je profiel heb gezet. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er op taalkundig gebiedt nog wel het 1 en ander verbeterd kan worden hoor. Niet dat ik mij daar aan stoor.
Laatst bijgewerkt door UlbeH op 21-11-02 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:03

gebiedT Haha!

UlbeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:20

Frusty Sorry Lielle

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:34

Ik vind het ook behoorlijk irritant als iemand echt fouten maakt. En dan heb ik het niet over een typfoutje of over een D of een T. Maar die verschrikkelijk MSN-taal.
Is het dan zo moeilijk om netjes in ABN te typen? En met hoofdletters en andere leestekens? Dacht het niet.

En dat stukje van Sonja Belgium was ik ook tegengekomen, maar heb al weinig zin om er iets van te zeggen. Het enige wat je ervoor terugkrijgt is een flinke hoop scheldwoorden.

En zo moeilijk is het niet om de 'wijzigen' knop te vinden. Het is zo gebeurd en het leest voor een ander een stuk lekkerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:39

Taal of typfoutjes vind ik persoonlijk niet erg.
Maak er zelf ook een heleboel.
En eerlijk gezegd weet ik echt niet wanneer iets met d of t moet.
Maar zoals ik al vaker heb gezegd doe ik een poging mijn berichtjes d.m.v leestekens duidelijk te maken.
Ik probeer Nederlands te schrijven, al zal er vast wel eens een Brabants woord tussen zitten.
Hier krijg ik dus zelden commentaar op.

Maar express msn, zonder leestekens of dialect typen vind ik heel wat anders.
Vaak heb je 5 min. nodig om te ontcijferen wat er staat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:51

runningkawa schreef:
Vaak heb je 5 min. nodig om te ontcijferen wat er staat.

Dat doe ik dus ook niet, en reageer soms wel met een "leer eerst eens Nederlands en dan zien we wel verder"

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:51

Af en toe eens een taal of typefout vind ik ook niet storend, helemaal niet zelfs. Ik zal ook wel eens een fout maken, gek genoeg begin ik de laatste tijd zelf steeds vaker te twijfelen bij d's en dt's. Zal de ouderdom wel zijn Knipoog
Maar inderdaad hoefsmit of een ei waar een ij hoort, daar erger ik me wel aan.

En, het spijt me het te zeggen, maar de stukjes van Sonjabelgium lees ik vaak niet uit omdat ik er niet doorheen kom door het Belgisch taalgebruik. Dat vind ik minder verwijtbaar dan msn-taal (waar ik me echt groen en geel aan erger) omdat het voor een deel aan het verschil in taalgebruik ligt in de twee landen. Maar niet helemaal natuurlijk want er zijn ook genoeg Belgen op bokt waarvan ik alleen weet dat ze van Belgie afkomstig zijn omdat het in hun profiel staat.

*edit* typo Bloos

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 16:41

Het zit 'm vooral van waar die Belgen wonen, Belgen in de regio Antwerpen en Limburg "hangen" meer aan Nederland dan wij doen, ik zit tegen de Franse grens aan. Er zit inderdaad een verschil in woordgebruik, om er een "vieze" te noemen die ik zelf heel grappig vind ... poepen (dan gaan de nederlanders naar de wc - dan gaan de belgen voor naar bed ... (en wie een tekeningentje moet pb maar Haha!) ...
Valt mij ook op dat weinig mensen de kleur van hun taal kennen waarmee ik bedoel, dat er veel woorden zijn die het zelfde betekenen ... en toch is steeds het zelfde kleurloze woord gebruikt.

Betreft m'n profiel ik heb dat 's tussendoor rap rap getypt, is nog niet nagekeken voor fouten en nog minder voor verkeerde woorden, gewoon snel mijn verhaal gezet die ik met meer tijd zal aanpassen met foto's van m'n dravertje geweest, van m'n pony die weg is, en van m'n veulens nu ... dus beterschap is op komst.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:51

Als ik een berichtje lees waarin slecht nederlands wordt getypt, lees ik gewoon niet verder. Laat staan dat ik reageer.

Ik probeer altijd zo netjes mogelijk te typen. Ik lees mijn bericht dan ook zeker 1 keer over om te kijken of er foutjes in staan. Zo weet je in ieder geval zeker dat wat je bedoeld ook goed overgebracht wordt op anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:26

Ik geloof ook niet dat er gemopperd word op iemand die een echt Belgisch woord plaatst.
Persoonlijk vind ik dat zelfs wel grappig.
Het gaat hier geloof ik meer om expres msn of overdreven dialect te plaatsen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 19:07

Ik zal niet mopperen om een Belgisch woord, ik ben degene die het begonnen is en ik ben een Belgische ... dus!
Maar inderdaad, het gaat om de GSM-taal, de MSN-taal, de luiheid waarmee mensen vermijden een woord voluit te typen zoals o.a. d8, nix, su6, .... en alle "n"s die overbodig zijn bij bepaalde mensen, leestekens die nog veel minder noodzakelijk zijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Valt het nu niemand op dat er nu niemand een reactie plaatst die er zich echt schuldig aan maakt? Ik hoop met dit toppic te bereiken dat die mensen dit lezen, en zo rood als 'n tomaat Bloos in hun stoel wegzakken wetende dat het over hun gaat, om vervolgens hun best te doen hun taalgebruik op te schroeven, waaraan wij met z'n allen plezier zullen beleven ...
Verder is dialectgebruik uit den boze voor mij tenzij je het goede woord niet vond, maar dan kan je heel makkelijk aangeven door het woord in kwestie aan te halen "" of tussen sterretjes te plaatsen ** ; dan is het voor eenieder duidelijk dat het iets is dat je extra goed moet bekijken om het te begrijpen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:35

Forget it Haha! Sonja, die lezen de titel en denken "o god daar heb je dat gezeik" weer en gaan vervolgens verder.

UlbeH, dank je wel! *LOL*

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 01:31

Hier is al vaker een topic over geweest en jammer genoeg haalt het weinig tot niks uit.

Het stukje dat jij plaatste, dat is idd erg bont.
Zo zijn er nog vele, in alle soorten, maten en kleuren Lachen .
Van bont tot bonter.

Verder is hier boven bijna alles al gezegd.
Behalve die leestekens ed die vaak vergeten worden, er is ook nog zoiets als de spatie en enter toets.
Soms kom je echt een heel lang verhaal tegen, maar daar staat dan geen enkele enter in.
Alles aan 1 stuk doorgelezen, dat leest pas verrot.

Dat vindt ik echt heel irritant, niet de enter knop gebruiken.
Niet alleen om bij een nieuwe zin op een nieuwe regel te beginnen, maar af en toe ook er gewoon een witregel tussen laten.

BTW, Sonja, bij jouw berichtjes moet ik soms ook wel meerdere keren kijken om nou te begrijpen wat je bedoelt.
Maar zoals je zelf al aanhaalt, dat het wel zal komen doordat jij uit Belgie komt, kan ik best begrijpen (zoals ik al eens een keer eerder heb gezegd).
Maar daarom is het soms nog wel moeilijk om te lezen.
Door sommige woorden die je gebruikt, maar bij mij vooral door jouw zinsopbouw.
Welke woorden op welke plek je plaatst.

Maargoed, daar kon ik nog wel overheen hoor Knipoog .

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 10:13

Anders mag je er mij altijd op wijzen hoor als bepaalde woorden normaal niet gebruikt worden in Nederland - als niemand iets zegt kan ik het ook niet weten hé, en zoals wel duidelijk is, Nederland is het "buitenland" voor mij ... Haha!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:00

Citaat:
Anders mag je er mij altijd op wijzen hoor als bepaalde woorden normaal niet gebruikt worden in Nederland - als niemand iets zegt kan ik het ook niet weten hé, en zoals wel duidelijk is, Nederland is het "buitenland" voor mij ...

SonjaB, ik heb je in dit topic gewezen op het woord "klavier" en dat wij Nederlanders dat meestal anders gebruiken.

Vervolgens maak jij er een soort 10 voor taal spelletje van en verwijs je mij naar mijnheer Van Dale. Hoe rijm je dat met bovenstaande quote?

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:54

Uh, kleurrijk taalgebruik? Laten we het erop houden dat zowel Belgen van Nederlanders kunnen leren en omgekeerd ook. Is het woord klavier dan anders gebruikt in Nederland? Van enkele woorden weet ik dat het anders is, maar tuurlijk niet van alle. Klavier is hier gewoon zo "normaal" dat het me raar deed dat er precies daarop een reactie kwam. Had eerder gedacht aan andere inkleuring van betekenis dan van niet gebruik van bepaalde woorden. Nu ... - in ieder geval heb ik hier al geleerd dat we met een TOETSENBORD werken - en k'zal het proberen te onthouden. Haha!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:13

Hou jij het woord klavier maar aan hoor, ik weet inmiddels wat het betekend en vind het erg grappig *LOL* (Heb er al verschillende 'Hollanders' mee in de maling genomen Schijnheilig )

Plau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:17

die afkortingen hou je niet tegen naar mening (tenzij je bans gaat uitdelen Schijnheilig ) maar dat komt door de maatschappij....Alles moet sneller en korter (waardoor je meer tijd hebt om andere dingen snel te doen Tong uitsteken).
Met de komst van sms en i-net chats krijg je die dingen... Zolang men weet hoe je correct NL's (of welke taal je moedertaal ook is) beheerst vind ik dat het moet kunnen...Zolang het maar duidelijk genoeg is.
Ik betrap mezelf ook regelmatig op verkortingen van woorden zoals w88(wachten voor de sms-leken Tong uitsteken) en andere geïmproviseerde woorden. Maar die dingen gebruik ik alleen als ik weet dat de ontvanger ze ook kent.

Dus ik zuo zeggen houdt rekening met je publiek en als je dan op bokt gaat posten hou er dan ook rekening mee dat sommige mensen 't misschien niet snappen of zich er eventueel aan irriteren (wat ik soms ook nogal overtrokken vind, maar soms begrijp ik 't wel Lachen ). Denk dan ff na voor je iets typt en post, scheelt een hoop irritaties en topics als deze Knipoog

btw
Klavier betekend hier piano? ken de context nl niet...een bron bij 'n uitspraak doet vaak wonderen Knipoog

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:05

Plau schreef:
btw
Klavier betekend hier piano? ken de context nl niet...een bron bij 'n uitspraak doet vaak wonderen Knipoog

kla·´vier [meestal mv.]

I {de ~ (m.)}
1 hand, klauw
II {het ~}
1 toetsenbord op een muziekinstrument
2 piano of vleugel

www.vandale.nl

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:07

Het voorbeeldbericht in de eerste posting hier bovenaan is zeer storend!
Maar iedereen maakt fouten en het lijkt mij nou niet erg aardig om iedereen dan maar meteen op zijn/haar fouten te wijzen.
Kleine foutjes moeten kunnen. Zo'n heel bericht vol fouten gaat mij ook te ver maar zulke berichten sla ik dan ook meestal over.
Ik ben trouwens van 31/12/79 dus bijna 23.
Hieronder even een voorbeeld, niet vervelend bedoeld, maar juist om aan te geven dat het niet altijd nodig is om iemand op fouten te wijzen.
Het bericht is voor mij verder niet storend dus waarom zou ik over een foutje vallen?

sonjabelgium schreef:
Zo leer je trouwens flexiebel met taal omgaan en meer woorden te gebruiken wat volgens mij alleen maar positief is. Anders is taal al snel saai ...

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:08

Ik irriteer me er ook mateloos aan. Volgens mij is ik 1 van de koplopers die het onder de aandacht heb gebracht. Natuurlijk was ik ook de geestelijke vader van het idee van Bokt regels..... Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:35

Dat kun je wel zeggen Prima Haha! Overigens vind ik het prima als men af en toe een Engels woord gebruikt, dat doe ik zelf ook regelmatig. De maatschappij verandert, onze taal verandert en er worden steeds meer buitenlandse woorden gebruikt. Kijk maar eens in winkels. Worden als 'korting' worden vervangen door 'discount' e.d. Maar simpele tikfouten, of afkortingen waarbij sommige mensen 5 minuten over na moeten denken vind ik uit de boze. Plau zegt ook wel dat alles steeds sneller en korter moet, maar w88 i.p.v. wachten? Scheelt 4 letters, en het scheelt andere mensen ook weer tijd.
Kijk, je kunt natuurlijk overal wel een punt van maken, maar Bart zal het ook wel met een reden in de Bokt regels hebben gezet. MSN- en GSM-taal wordt gewoon niet op prijs gesteld, en als je daar moeite mee hebt, dan zoek je je heil maar ergens anders vind ik.
Ik begrijp ook best dat bepaalde mensen moeite hebben met de spelling van bepaalde worden, en d's en dt's. Dat geeft ook helemaal niet, maar mekker niet als iemand je verbetert. Ik heb al de neiging iemand te verbeteren als ze een tikfoutje maken. Vaak houd ik me in. Ik heb dat al meerdere malen geprobeerd, maar sommige mensen maakt het geen hol uit of jij daar een probleem mee hebt of niet.

[zeurmodus]
Overigens...Plau Haha!

Plau schreef:
Dus ik zuo zeggen houdt rekening met je publiek...

Deze fouten kunnen NIET door de beugel Haha!
[/zeurmodus]

Plau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:53

haha oeps Schijnheilig zoals ik al zei, haast/tijd speelt een grote rol tegenwoordig Tong uitsteken

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:10

Plau schreef:
haha oeps Schijnheilig zoals ik al zei, haast/tijd speelt een grote rol tegenwoordig Tong uitsteken

maar dat soort fouten vind ik nog niet eens zo erg, het zijn meer die mensen die expres woorden fout spellen Frusty

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:17

[quote="BartVB"]Nikky, dat is waar.. Tot op zekere hoogte. Leven en laten leven is niet altijd van toepassing. Als iemand het leuk vindt om dieren verrot te schoppen zeggen we toch ook niet 'leven en laten leven'? Haha!

Ik had het alleen over de schrijf fouten die mensen maken of de manier waarop mensen schrijven, ik had het niet over schelden en of vervelende berichtjes...

nikky