*mensen die alle kennis van de wereld in huis hebben op bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: *mensen die alle kennis van de wereld in huis hebben op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:24

Myukii schreef:
Ik weet niet wat jullie tegen 16-jarigen hebben, maar ik weet wél dat er genoeg mensen zijn die dus wél weten waar ze het over hebben. (en nee, ik begrijp wel dat jullie niet persé 16-jarig bedoelen, en voel me dan ook niet persoonlijk aangevallen omdat ik toevallig 16 ben, maar gewoon in z'n algemeenheid)
Een 13/14/15/16-jarige die niet weet waar ze het over heeft, kan toch net zoveel 'schade aanrichten' als een 20/30/40/50-jarige die niet weet waar ze over heeft? Knipoog
Vind het leeftijd-aspect dus een beetje onzin, want een jong persoon kan net zoveel ervaring ergens mee hebben dan een wat ouder persoon.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:26

Ik ben het helemaal met je eens dat een 30 jarige net zoveel schade aan kan brengen, misschien nog wel meer omdat er gedacht wordt, die zal het wel weten Ja

Ik denk dat mensen die op dat moment in de put zitten wel zo naief kunnen zijn en niet kunnen filteren....Gewoon omdat het hoofd dan niet helder denkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:41

Myukii schreef:
Verder ben ik het wél met jullie eens dat het soms erg vervelend is dat er mensen zijn die denken dat ze diagnoses kunnen stellen,

Presies....heel gevaarlijk. Waarom ik de leeftijd erbij haal is iets persoonlijks, voor mij bekrachtigd het een bepaald gevoel.

Als een 16 jarige mij gaat vertellen hoe de wereld inelkaar zit kan ik daar voor de regel niet
zo van onder de indruk zijn....helemaal als dit niet bekrachtigd ken worden met eigen woorden,
maar met kennisen die ineens het hete LOI gebeuren in hun hoofd hebben of tabelletjes...
Sorrie mag ik? Tong uitsteken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:44

De wijsheid van een zestien-jarige zou je nog kunnen verbazen op z'n tijd. Lachen Hoewel ik er niet echt tegen kan als iemand z'n gelijk probeert te halen met; "máár mijn opa/buurman/achterachterneef/kennis/wiedan ook heeft dit en dat gedaan (opleiding) en die zegt zus en zo.. Maar als een vijftig-jarige dat doet kan ik er ook niet tegen. Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:49

Chiqa schreef:
Myukii schreef:
Verder ben ik het wél met jullie eens dat het soms erg vervelend is dat er mensen zijn die denken dat ze diagnoses kunnen stellen,

Waarom ik de leeftijd erbij haal is iets persoonlijks, voor mij bekrachtigd het een bepaald gevoel.

Prachtig gezegd, ik voel het precies zo Ja
Natuurlijk is de ene 16 jarige de andere niet, maar als 16 jarige kan je eenvoudigweg niet de levenservaring
van, bijvoorbeeld, een dertiger hebben.
Mijn zus is 15 en ik zou haar écht geen advies vragen over bijv. relatieproblemen etc. gewoon omdat ze
nog zo 'kinds' is Knipoog
Datzelfde gevoel krijg ik ook bij 16-jarigen, vooral als nickname eindigt op tjuuuuh, lover etc. Dat roept een bepaald gevoel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:01

Ik heb het ook niet specifiel over de kennis die ze zelf hebben opegdaan hoor, mss even goed lezen....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:05

Nee weet ik, maar ik wel Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:11

Maar op subfora als MD en MW gaat het toch niet om levenservaring en relatieproblemen? En vogens mij gaat het daár nu juist om in dit topic, of niet? Lachen
En omdat het dus daarover ging, noemde ik mijn idee over dat jongeren net zoveel over een medisch onderwerp kunnen weten als volwassenen.
Relatieproblemen hebben 12-18jarigen dan misschien weer niet zoveel ervaring mee, maar daar 'basis'tips over geven kan elke hond. Of zeg ik weer iets stoms? Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:12

Was ook maar een voorbeeldje van mij,
zoals ik al zei: medisch probleem -----> HA

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:15

Ik vind dat er een beetje te zwart/wit wordt gedaan over jongere users. Bloos
Ik kan er zo een paar opnoemen waaraan ik wel veel waarde hecht qua mening.
Net zoals ik ook oudere users ken die ik minder serieus zou kunnen nemen.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:23

Ikzelf heb geen profiel, ben 16 jaar, heb ik dan geen stem hier omdat ik 16 ben ?
Ik denk dat we dan half bokt kwijt zijn als we die mensen niet willen horen( alle 12/13/14/15/16/17 jarige)
Ik vind het onzin dat mensen zeggen dat jongere mensen dat niet goed onderbouwen,je weet ook namelijk nooit wat diegene heeft meegemaakt. Ik vind het ook helemaal niet storend als mensen zeggen mijn opa dit of moeder heeft dit ook gehad, daar laten ze alleen maar zien dat ze er wel degelijk verstand van hebben en het ook van dichtbij mee hebben gemaakt.
Dat ze daar bewijs van willen tonen, waarom niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:25

klinkt heel denegerend, maar is zo niet bedoeld Lachen

Ik ben bijna 40........ heb een gruwelijk roerig leven geleid 9nog steeds overigens Lachen ) Heel veel dingen, van heel leuk tot heel naar, meegemaakt........ veel geleerd, veel gedaan!

zoveel meer dan een 16 jarige ook maar kan bedenken........

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:32

KiWiKo schreef:

Ik ben bijna 40........ heb een gruwelijk roerig leven geleid 9nog steeds overigens Lachen ) Heel veel dingen, van heel leuk tot heel naar, meegemaakt........ veel geleerd, veel gedaan!

Voel me niet aangevallen hoor, maar wil hier toch nog even op reageren.
Jij zal vast en zeker meer ervaring hebben in het leven, maar je school tijd / regels, dat is al een tijdje geleden?
Als een 16jarige nou op Gymnasium zit en veel kennis heeft van bijv. Natuurkunde en daar gaat een topic over ?
Dan heeft de real-life ervaring geen zin hoor, dan moet je je zinnetjes die je heb gestampt opsommen.
Dit is een simpel voorbeeld.
Ik vind dat je op je schooltijd ook veel dingen leert, en dan ook jou verstand met andere kan delen (zoals hier op een forum).

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:33

KiWiKo schreef:

Kiwiko dat is waar, dat weet ik van je.
Maar geloof me; er zijn zoveel jonge meisjes die ookal een boek kunnen schrijven hoor! (onderandere ik)
Ik ga natuurlijk niet kunnen meepraten over relaties/scheidingen en financieel gedoe, maar op vlak van paarden en gevoelens heb ik ook al heel wat meegemaakt en als ik die mensen kan helpen met mijn verhaal, doe ik dat gwn Lachen

Ikzelf heb ook wel eens het idee van; wat komt die snotneus mij nu vertellen? alsof ie het beter weet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:33

@KiWiKo,
Ook zoveel meer als bv. een 38-jarige zoals ik kan bedenken misschien? Knipoog
Natuurlijk hebben oudere users meer meegemaakt in het leven, maar dat betekent nog niet dat de mening v/d jonkies niet hoeft worden meegenomen per definitie? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:34

racheltjj schreef:
KiWiKo schreef:

Voel me niet aangevallen hoor, maar wil hier toch nog even op reageren.
Jij zal vast en zeker meer ervaring hebben in het leven, maar je school tijd / regels, dat is al een tijdje geleden?
Als een 16jarige nou op Gymnasium zit en veel kennis heeft van bijv. Natuurkunde en daar gaat een topic over ?
Dan heeft de real-life ervaring geen zin hoor, dan moet je je zinnetjes die je heb gestampt opsommen.
Dit is een simpel voorbeeld.
Ik vind dat je op je schooltijd ook veel dingen leert, en dan ook jou verstand met andere kan delen (zoals hier op een forum).

ojaa dat zeker Lachen dingen over natuur/schei of wiskunde hoef je niet bij mij neer te leggen......... maar daar zou ik me ook nooit tegenaan bemoeien Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:34

whisperramse schreef:
KiWiKo schreef:

Kiwiko dat is waar, dat weet ik van je.
Maar geloof me; er zijn zoveel jonge meisjes die ookal een boek kunnen schrijven hoor! (onderandere ik)
Ik ga natuurlijk niet kunnen meepraten over relaties/scheidingen en financieel gedoe, maar op vlak van paarden en gevoelens heb ik ook al heel wat meegemaakt en als ik die mensen kan helpen met mijn verhaal, doe ik dat gwn Lachen

Ikzelf heb ook wel eens het idee van; wat komt die snotneus mij nu vertellen? alsof ie het beter weet?

hahaha dat heb ik ook wel eens Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:37

Ann schreef:
@KiWiKo,
Ook zoveel meer als bv. een 38-jarige zoals ik kan bedenken misschien? Knipoog
Natuurlijk hebben oudere users meer meegemaakt in het leven, maar dat betekent nog niet dat de mening v/d jonkies niet hoeft worden meegenomen per definitie? Lachen

ooo zeker Lachen iedereen maakt dingen mee in het leven........ ik ken een meiske van 24 die mij nog veel kan leren..

maargoed dat zijn eigenlijk uitzonderingen Lachen Lachen

ik lees en leer altijd weer Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:50

Ik heb het an sich nog niet eens over levenservaring, meer speciefieke.
racheltjj schreef:
Ikzelf heb geen profiel, ben 16 jaar, heb ik dan geen stem hier omdat ik 16 ben ?

Zoals ik al zei...ik doe net zoveel met ervaringen van een 16 jarige dan wel met de ervaringen van iemand van boven de dertig Knipoog
Dus is het nodig dat je je nu gaat verdedigen.

Daar gaat de discussie ook niet over.
Ik zal een voorbeeldje geven.

Iemand heeft problemen met zijn auto.
Motor rookt en loopt onregelmatig.

Ik zie dat er gereageerd wordt door een jonger iemand
(Kan ook iemand zijn van boven de dertig hoor)
Maar nu even waarom een leeftijd op dit moment mij bekrachtigt.

"Mss moet je der benzinuh ingooie, want dat had geloof ik een oom van mij ook"

Ik kijk dan in het profiel en tref een 14 jarige aan met allemaal paardjes met strikjes.
Vidn je het dan erg dat ik mij dan niet echt geholpen voel? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-07 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:53

eigenlijk kan me advies over een auto of wasmachine of iets niet bommen wie dat zegt
Ik vind het wel eens zorgelijk dat je een topic leest van iemand die zo ongeveer het leven niet meer ziet zitten en er allerlei goed bedoelde adviezen voorbij komen. Leeftijd maakt mij niet uit. Dat vind ik eng....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:54

@Chiqa.
Nee, maar zo'n opmerking is wel goed bedoelt? Ze neemt de moeite om het openingsbericht te lezen en denkt mee (ook al heb jij er niets aan). Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:56

O daar heb ik het idd nog niet eens over..Ik dacht meer aan de materiele kant..
Dat soort opmerkingen waar jij op doelt gaan idd mn haren overeind staan.
Kijk maar eens hoe het er soms in een zelfmoord topic aan toegaat, ronduit schandalig, door sommigen dan he Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:57

Ja, dat is ook wel echt een extreem voorbeeld, waar je volgens mij makkelijk overheen kan lezen.
Maar ik denk niet dat je hier veel aan kan doen. Het lijkt me niet dat er in de regels opgenomen kan worden dat je ervaringen van een kennis niet mag neertypen, alleen ervaringen van jezelf.

En daarbij: misschien heeft dat meisje van 14 met allemaal paardjes met strikjes wel gelijk, had een oom die dat ook echt had, en zegt daar iets hardstikke nuttigs! Want een 30-jarige vrouw kan net zo goed zeggen: "Hmm, volgens mij had een vriend van de buurman dit ook, en die gooide er benzinuf (?) in, en dat hielp!".
Heeft imo echt niets met leeftijd te maken, en of degene die dat post al dan niet paarden met strikjes heeft Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:59

Ik denk dan altijd "wie zijn wij om de ander te veroordelen". Jij bent ouder, dus zou "eigenlijk beter moeten weten", maar dat gaat ook niet in alle gevallen op.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:00

RunningKawa: Máár, is een topic van iemand die het leven niet meer ziet zitten nou echt op z'n plaats op bokt? Lachen
Natuurlijk weet ik dat er voor bokt plek is voor bijna alles en iedereen, maar het lijkt mij toch enigzins logisch (al begrijp ik dat je in zo'n situatie niet meer helemaal rationeel kan denken) dat je met suicidiale gedachtes niet om hulp moet vragen op bokt, maar bij een therapeut?

Daar kunnen de mensen op bokt volgens mij niets aan doen. Ik denk dat níémand op zulke punten nuttig advies kan geven, mensen van 10, noch mensen van 80, behalve als de 'commentaargever' echt een hulpverlener is in de zin van therapeut, psychiater, psycholoog oid.