Waarom stoppen er opeens zoveel mods?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom stoppen er opeens zoveel mods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:51

Vraag mij af of de mensen die hele dagen op bokt zitten er geen tijd voor hebben of die gevraagd worden. (ikke niet hoor! Knipoog ) Die zitten vaak op bokt uit pure verveling. De nieuwe mods zijn vaak zat onbekende bokkers die het wel leuk lijken te vinden. Soms zie je nieuwe bokkers een berichtje plaatsen, "hoe wordt je mod" .

Veel nieuwe mods zijn voor mij totaal onbekenden, maar op de meeste forums zie je vaak dezelfde bokkers posten, maar hebben die geen behoefte aan mod zijn? Wie vraagt ze dan? Het modteam?

Misschien in het vervolg een pol laten maken of men op een selecteerde groep mensen wil stemmen, zoals een verkiezing eigenlijk echt gaat. Dan wil ik wel eens zien hoeveel mensen daadwerkelijk gaan stemmen. Als in de vorige stemlijst er 10 bokkers meer dan 10 keer gekozen zijn, val ik toch wel achterover van het overweldigend stemsucces en populariteit van die bokker om mod te kunnen gaan worden.

Misschien leuk als er ook een vragenlijstje bij zit hoe die verkiesbare moddies over bepaalde boktzaken denkt of hoe ze in het leven staan.
Misschien dat ik dan ook de moeite neem om te stemmen op bokkers voor een modcarriere.

Van te voren is toch al in te schatten hoeveel tijd de nognietmoddies op bokt kunnen verdoen ahv hun berichten? Ik zit s'avonds zelden op bokt heb ik helemaal geen zin in, maar tijd heb ik daar wel voor en overdag is er vaak weinig te beleven, kortom ik zal mijn tijd daar dus niet voor willen geven en wellicht is dat beter in te schatten als modteam als iemand zich aanmeldt. Maar ach roulatie is ook wel leuk voor al diegenen die staan te trappelen en komen hierdoor weer sneller aan de beurt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:35

Populariteit is geen synoniem voor geschiktheid Lachen . Verder is Bokt zo groot dat het niet anders kan dan dat veel gebruikers voor andere groepen gebruikers onbekend zijn, dat wil ook niet zeggen dat iemand niet geschikt zou kunnen zijn.

Je moet echt uit bepaald hout gesneden zijn om het modwerk te doen. Je moet erg goed tegen kritiek kunnen, je moet tegen zowel het team als tegen de gebruikers goed je mening kunnen verwoorden, ook als dat een andere mening is dan door het merendeel wordt aangehangen, je moeten openstaan voor kritiek, maar je daar niet per definitie door laten leiden, je moet het belang van heel Bokt én de specifieke gebruiker voor ogen zien te houden en je moet zorgen dat je niet rancuneus wordt als jouw idee uiteindelijk niet wordt uitgekozen. Je moet ertegen kunnen dat je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt die soms terecht zijn, maar soms ook niet. Sowieso is het heel anders dan lekker voor de lol bokken zonder verantwoordelijkheid, behalve die voor je eigen posts, of het op Bokt zijn terwijl je weet dat jou een heleboel 'verplicht te doen taken' te wachten staan. (*Edit* Het is wel heel leuk werk, hoor Clown ).

Van de gebruikers uit werd er gevraagd om een stemming* voor nieuwe mods, daar kwam echter weinig respons op. Er zijn heel veel gebruikers, en inderdaad wordt er onder ándere gekeken naar wie er veel op Bokt zijn, wie iig genoeg tijd líjken te hebben Ja . *Zie post hieronder van Ellende, stemming in de zin zoals daar uitgelegd dus Knipoog .

Citaat:
Misschien leuk als er ook een vragenlijstje bij zit hoe die verkiesbare moddies over bepaalde Boktzaken denkt of hoe ze in het leven staan. Misschien dat ik dan ook de moeite neem om te stemmen op bokkers voor een modcarriere.
Zoiets vind ik best een goed idee, misschien is zoiets een volgende keer te bewerkstelligen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:42

Ik lees nu de term 'modverkiezing', maar daar is nooit sprake van geweest. Het stemmen van vorige keer was puur bedoeld om ons een idee te geven wie de gebruikers graag als mod zouden zien. Dat is ook duidelijk aangegeven in de dienstmededeling: viewtopic.php?p=27842869#p27842869

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:47

Gwen heeft duidelijk uitgelegd dat het niet zo gemakkelijk is in de praktijk als het soms lijkt. Het is inderdaad een hele verantwoordelijkheid, maar wel een hele leuke en binnen het team is er een fijne, behulpzame sfeer heb ik mogen ervaren in die drie weken dat ik mod ben geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:49

Ja maar Ann, met alle respect, 3 weken is dan toch eigenlijk wel erg kort? Had je dat niet van te voren kunnen inschatten? Als er meerderen na korte periode stoppen, komt er wel een verkeerd beeld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:51

Ik ben gestopt om erg persoonlijke reden. En een aantal (persoonlijke!) dingen heb ik inderdaad niet kunnen inschatten, anders was ik er niet aan begonnen. Ik ben de enige geweest die er na zo'n korte tijd mee is gestopt. De rest is er veel langer geweest. Het lag dus aan mij en zeer zeker niet aan het team/beleid.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:54

russel schreef:
Ja maar Ann, met alle respect, 3 weken is dan toch eigenlijk wel erg kort? Had je dat niet van te voren kunnen inschatten? Als er meerderen na korte periode stoppen, komt er wel een verkeerd beeld.

Dat is idd heel moeilijk in te schatten, Russel Lachen , hoewel er voor zowel de mids als de mods wel naar gekeken wordt hoe we van tevoren een zo realistisch mogelijk beeld kunnen scheppen, zonder daarmee meteen de lust tot midden/modden bij die persoon geheel te ontnemen *LOL* . Het is en blijft echter zo dat je echt in persoon moet ondervinden om te weten wat het echt inhoudt Lachen .

Dat Ann moest stoppen had overigens een totaal andere reden op persoonlijk vlak die ze niet van tevoren had kunnen vermoeden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:39

Ik ben nu een maand mod. Eén van de nieuwe dus.
Het bevalt tot nu toe hartstikke goed! Het is een ontzettend leuk team om deel van uit te maken en het modden zelf is leuk. En modden is niet alleen maar Tems afhandelen of slotjes zetten. Overleg, beleid, bijsturen zijn ook taken van een mod. En nee, dat kan niet iedereen. Wat Gwen al aangeeft, mods moeten duizendpoten zijn, diplomatiek, open staan voor kritiek, afstand kunnen nemen wanneer dat nodig is. Maar een mod is ook gewoon user die meepost in topics die hem/haar aanspreken.

Wat ik zo jammer vind is dat er altijd maar van 1 kant wordt uitgegaan. De kant van de user. Zoals in het geval van Ann. Ze stopt na 3 weken wegens persoonlijke redenen. Conclusie: ze vond het niet leuk, maar had dat beter eerder kunnen bedenken. Sorry, maar dat is zo kortzichtig! Waarom wordt die persoonlijke reden niet geaccepteerd? Hij is niet voor niks persoonlijk en hoeft niet open en bloot op bokt. Dat is haar keuze. Maar nee, er wordt direct een conclusie uitgetrokken, dat is zo jammer.
Het modteam doet zijn best bokt in goede banen te leiden. Maar met zoveel gebruikers kán je gewoon niet iedereen tevreden stellen. Wat voor 1000 mensen een geschikte mod is, is dat voor 10 mensen misschien niet. Dan zou diegene maar geen mod moet worden, ondanks zijn capaciteiten?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:47

He, kan het niet zo zijn dat het lijkt alsof er veel mods stoppen?
er zijn nu veel meer mods dan toen ik bv begon met mijn mod-schap. Dan is er natuurlijk een veel grotere kans dat er iemand stopt.

Ik heb het topic niet gevolgd? Zijn er nog leuk/interessante theorieen voorbijgekomen over de alleen heerschappij van Bart etc? Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:53

Nog niet Sjoert, je mag de eerste zijn Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:02

Ik denk dat de uitleg van de huidige en ex mods inmiddels heel duidelijk zijn.
Natuurlijk heb ik het mezelf ook afgevraagd waarom ineens zoveel.
Maar de antwoorden zijn mij inmiddels duidelijk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:02

Mij is het ook duidelijk Ja

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:14

Na de zomer is sowieso altijd wel een beetje een moeilijk punt Lachen . Je hebt dan een wat rare Boktperiode achter de rug, op sommige fronten heel druk, op andere juist niet. Inmiddels zijn mensen begonnen met hun nieuwe studiejaar of ze hebben hun eerste baan (veel mods/mids zijn twintigers). In het begin proberen ze het te combineren, maar na een tijdje blijkt dat dat gewoon niet gaat. Om dat het wel erg leuk werk is en ze zich betrokken voelen duurt het even voor de daadwerkelijke beslissing valt. Dan kan het zijn dat er in het najaar ineens een kleine hausse aan stoppende mods/mids is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:41

Het zal leuk zijn voor de volgende keer als de stemmers openbaar gemaakt wordt, zodat gezien kan worden wie er gestemd is en wie er gekozen is uit de stemmers. Nu zien we alleen wie er gekozen is, maar dat geeft niet echt blijk van democratisch gebeuren. Lips are sealed

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:13

Russel, jammer dat je het zo in het negatieve blijft trekken Lachen . Ik denk dat Bokt voor een forum dat ontstaan is uit privé-initiatief behoorlijk democratisch is, maar daar kun je over blijven discussiëren natuurlijk. Wat je precies probeert te bereiken of wilt horen weet ik niet, er is hierboven al een heleboel uitleg gegeven over waarom moderators (mids) niet op puur democratische wijze gekozen kunnen worden. Gebruikers hebben de kans gehad aan te geven wie zij graag als mod zouden zien, sowieso is er nooit gezegd dát deze mensen gekozen zouden worden. Het is toch niet meer dan normaal dat er vervolgens door het beheer en het mod(mid)team wordt gekeken wie de juiste (al genoemde) kwaliteiten lijkt te bezitten, etc.?

Mensen hebben vaak de neiging iemand te kiezen die zij aardig vinden of goed kennen, het wil niet zeggen dat zo iemand dan per definitie de eigenschappen of zin heeft om mod te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:16

Wat mijn punt is dat het gewoon een openbaar iets zou moeten zijn als er verkiezingen gehouden worden. Nu heb ik het gevoel dat het stemmen niets in houdt, dat het achter de schermen gebeurd. Maar mag ik dat niet zeggen of vinden? Vind je dat te kritiekvol naar bokt toe?? Juist vanwege dat beeld zal ik nooit mee stemmen en dat is toch niet de bedoeling? Of wel? Dan kan er beter een mededeling komen dat het modteam nieuwe moderators heeft aangesteld en dit zijn ze dan...

Maar ik snap wel dat je zo volmondig voor bokt op komt hoor. Jouw reaktie maakt het nl negatiever dan het bedoeld is. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:43

Russel, Ellende heeft al eerder aangegeven dat het geen verkiezing was, maar een vraag om suggesties. Wij hebben daar toendertijd ook naar gekeken wat er uit gekomen is en er is wel degelijk rekening met wat daar uit kwam gehouden. Lachen
Ik vind het overigens altijd heel erg jammer als mensen geen gebruik maken van de mogelijkheid om hun stem te laten horen. Met bv politieke verkiezingen vind ik het heel jammer om te horen dat iemand niet gestemd heeft 'omdat het toch geen zin heeft'. Als iedereen dat denkt, of tactisch gaat stemmen, dan krijg je idd dat, om weer terug te gaan naar Bokt, er maar 1% van Bokt suggesties voor nieuwe mods doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:16

Sjoert, Eline heerst nu mee Knipoog Clown

Verder: ach ja, ik steek het gewoon op de tijd van het jaar en vooral 1 grote brok toeval. En ik geloof in het team en ik geloof de redenen die mods opgeven als ze stoppen. Dus heel eerlijk: ik maak me er niet druk om als er mensen zijn die hun eigen idee hebben over het hele modgebeuren. Ik weet hoe het is en meer hoef ik niet te weten. Voor ik mod was, wist ik wat er op FZ verscheen en meer hoefde ik toen ook niet te weten.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:53

waarom blijven jullie mods jezelf toch verdedigen?
Het lijkt me toch heel duidelijk wat jullie allemaal gezegd hebben. Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:59

Ik verdedig helemaal niets, maar ik geef gewoon mijn mening Lachen Toevallig ben ik mod en heb ik misschien net een andere kijk dan iemand die dat niet is Lachen
Dat is mijn hele gevoel erbij: ik ga niets verdedigen, enkel zeggen wat ik erover denk. Verdedigen kan je zoveel doen als je wil, maar sommigen hun gedachten kunnen pas veranderen als ze zelf ooit in de situatie zitten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:50

Cyntje schreef:
Cayenne schreef:
Dat lijkt mij gewoon een privegelegenheid die niemand verder wat aan gaat Lachen

Idd,... jammer dat er zoveel 'oude' vertrouwde mods/mids stoppen maar er zijn er ook weer een hoop voor terug,...

Aangezien er nu steeds meer stoppen, verwacht ik dat er dadelijk in nog wel weer nieuwe mods extra worden aangenomen.
Het is wel jammer idd dat ze stoppen, maar ieder heeft zo zijn reden(en).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:03

Een mod verkiezing is er nooit geweest en moet er imo nooit komen. Als je dan iemand mod maakt wie de meeste stemmen heeft kun je nagaan dat het iemand kan zijn met de meeste vriendjes.

Bovendien moet zo iemand ook in het "team" passen.

Het mod team is prima in staat mensen van hun keus te vragen en aan te wijzen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:05

Uiteindelijk is het het team van bestaande mods/mids die beslist wie de nieuwe mods worden. En Bart zal er ook zn aandeel wel in hebben Knipoog

Ik heb ooit een mod gepb't met de vraag of ik geen mod kon/mocht worden, en dat is ook overlegd.

Uiteindelijk kreeg ik het antwoord dat er geen meerderheid was die mij zag zitten als mod. Tja, dat kan en dat zie ik als een sollicitatieprocedure, je bent misschien geschikt maar past niet in het team oid..... kan allemaal.

Jammer vond ik het toen wel moet ik zeggen.

De "mod-verkiezing" heeft hier ook geen verandering in gebracht, al heb ik het gevoel dat ik wel eens tussen die mensen met meer dan tien stemmen zou kunnen zitten Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:10

Volgens mij gaan alleen de leuke moddies weg.
Wat kun je doen als je niet tevreden bent over een mod?
Doet Bokt daar iets mee?
Het zou goed zijn om een verkiezing te houden welke mod het goed doet en welke niet.
De uitslag hoeft niet eens bekend te worden maar ik hoop dat Bart er dan wel iets mee doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:21

Als je een gegronde klacht hebt, kan je dat altijd bespreken met een hoofdmoderator, die dan de zaak ook bekijkt.

Welke het goed doet en welke niet... Goh, waar ligt de grens met die je gewoon leuk vind en wie niet? Iemand die toevallig meer OW's verstuurd, maar echt keihard zijn/haar best doet, kan daar dan misschien minder goed uitkomen. Dan wordt het imo meer een kwestie van populariteit en daar gaat het helemaal niet om.