Bevrediging vs. Voorlichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Bevrediging vs. Voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 21:06

Onvolwassenheid kunnen we over twisten, maar helpt het om iemand met naam en toenaam te noemen, dat is de vraag...

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:09

Ik zeg dus van niet... Maar indd je heb wel gelijk wat betreft het woord volwassenheid..

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:36

Achilles schreef:
Totdat het zover is op bokt....
Citaat:
Nu de stal - in mijn ogen terecht - flink door het slijk gehaald wordt en alleen maar negatieve publiciteit ontvangt,
...en toegestaan wordt op bokt.

Omdat één persoon geen advies meer wil maar nog maar één doel heeft, het zwart maken van een bedrijf en mensen die ooit ergens de klok hebben horen luiden fijn meedoen en met criminele voorstellen komen.

Dus wanneer mag je het voorlichting of een adviesvraag noemen en wanneer mag je het laster of smaad gaan noemen?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op die vraag van iemand die verantwoording heeft voor de boktregels.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:56

En het blijft stil. Nors opkijken

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:23

Aan de overkant?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:05

Achilles schreef:
En het blijft stil. Nors opkijken

Excuus, ik zie je vraag nu pas en kom vandaag niet meer aan antwoorden toe, morgen Ja

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:12

Okee Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:31

Achilles: je vraag is een lastige. Karl heeft al deels antwoord gegeven, alvast excuus als ik in herhaling val Knipoog Wat wij op Bokt aanhouden is het volgende:

Het delen van ervaringen (positief én negatief) met bedrijven en organisaties is toegestaan, daarbij is het toegestaan om namen te noemen. Waarom we daarvoor kiezen is omdat die informatie van belang kan zijn voor gebruikers. Als je op Bokt leest dat een webshop nog wel eens hele lange levertijden kan hebben en je hebt iets snel nodig, zal je niet voor die shop kiezen. En als je leest dat mensen veel plezier beleven aan paarden die van die ene handelaar vandaan komen, zul je daar misschien wel een stuk voor om rijden.

Ervaringen uit de tweede hand /roddels/geruchten zijn níet toegestaan. “Ik heb weleens gehoord dat zus en zo gestolen zadels opkoopt” of “mijn vriendin vertelde dat haar broer een vriend heeft die gezien heeft dat de paarden bij zus en zo mishandeld worden”. Dat soort topics / posts worden verwijderd, hetzelfde geldt voor ervaringen die worden gepost onder een schaduwaccount (in dat laatste geval volgt ook een OW voor het hoofdaccount).

Wat ook niet is toegestaan, is het beledigen van mensen. Je verhaal over je negatieve ervaring met een webshop op een droge, zakelijke manier opschrijven, mag. Als je dat verhaal doorspekt met krachttermen en beledigingen aan het adres van de webshop en tussendoor ook zijn vrouw en kinderen bedreigt is de kans ook groot dat het topic verwijderd wordt.

Krijgen wij klachten binnen van bedrijven/organisaties over smaad of laster, zullen wij mensen altijd wijzen op de mogelijkheid om hun kant van het verhaal op Bokt toe te lichten, en mensen eventueel helpen met het aanmaken van een account of het opheffen van een slotje. En als er een rechterlijke uitspraak is en is vastgesteld dat er sprake is van laster/smaadschrift, zullen desbetreffende topics / post direct verwijderd worden.

Je vraag zelf:
Dus wanneer mag je het voorlichting of een adviesvraag noemen en wanneer mag je het laster of smaad gaan noemen?

Is een vraag die in Nederland als er sprake is van een aangifte per geval beantwoord wordt door de rechter. Ik ben geen geen rechter, dus ik kan je geen sluitend antwoord op die vraag geven. Ik kan je wel de definities van smaad en laster geven, maar ik vraag me af of je daar op zit te wachten Knipoog

Heb je hier wat aan als antwoord? Het is niet bedoeld om je vraag te ontwijken, maar zo algemeen als jij hem stelt kan ik hem voor m'n gevoel niet beantwoorden, daarom heb ik vooral geprobeerd om uitleg te geven over de regels die we er op Bokt op nahouden.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:13

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:51

Ik vind het nogal wat dat de goede naam van een bedrijf hier door het slijk gehaald mag worden door de (niet gecontroleerde) ervaring van één persoon.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:17

Precies slimmerik. Zijn er nou meerdere negatieve ervaring tegenover 1 á 2 positieve ervaringen vind ik het al een ander verhaal.

Maar om 1 negatieve kant van het verhaal te horen en vervolgens niet meer bij die webshop te bestellen.. terwijl in de praktijk misschien de webshop een hele andere kant van het verhaal kent.
.. En zich maar afvragen waarom de orders uitblijven?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:21

Als ik voor mezelf spreek, laat ik me echt niet leiden door 1 of 2 negatieve ervaringen op internet ergens. Waar gewerkt wordt, vallen spaanders en aan elk verhaal zit een andere kant. Het wordt meegenomen, maar hoeft niet doorslaggevend negatief te zijn.

Jasper, bedankt voor die duidelijke link! Lachen

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:27

Ellende schreef:
Het delen van ervaringen (positief én negatief) met bedrijven en organisaties is toegestaan, daarbij is het toegestaan om namen te noemen. Waarom we daarvoor kiezen is omdat die informatie van belang kan zijn voor gebruikers. Als je op Bokt leest dat een webshop nog wel eens hele lange levertijden kan hebben en je hebt iets snel nodig, zal je niet voor die shop kiezen. En als je leest dat mensen veel plezier beleven aan paarden die van die ene handelaar vandaan komen, zul je daar misschien wel een stuk voor om rijden.

Heel duidelijk en niet veel mis mee. Zolang het maar op een nette manier gebeurt.

Ellende schreef:
Wat ook niet is toegestaan, is het beledigen van mensen. Je verhaal over je negatieve ervaring met een webshop op een droge, zakelijke manier opschrijven, mag. Als je dat verhaal doorspekt met krachttermen en beledigingen aan het adres van de webshop en tussendoor ook zijn vrouw en kinderen bedreigt is de kans ook groot dat het topic verwijderd wordt.

Maar is dat niet zo lang geleden gebeurd? En is er toen iets aan gedaan?
Het ging hier om het moedwillig vernielen van een handelsnaam, aangedikt en opgefokt door een aantal penny's die de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt? Die met voorstellen komen over diefstal en andere criminele gedachtenkronkels.
Allemaal door minder dan een handjevol ontevreden mensen waarvan de helft niet eens een ervaring uit de eerste hand heeft.

Ellende schreef:
Krijgen wij klachten binnen van bedrijven/organisaties over smaad of laster, zullen wij mensen altijd wijzen op de mogelijkheid om hun kant van het verhaal op Bokt toe te lichten, en mensen eventueel helpen met het aanmaken van een account of het opheffen van een slotje. En als er een rechterlijke uitspraak is en is vastgesteld dat er sprake is van laster/smaadschrift, zullen desbetreffende topics / post direct verwijderd worden.

Dan vraag ik mij af waarom het zo ver moet komen? Bokt is in dit geval het doorgeefluik van lasterlijke uitspraken en ideeen en wordt toegestaan. Wat als bokt zelf een claim aan de broekriem krijgt?

Ellende schreef:
Je vraag zelf:

Is een vraag die in Nederland als er sprake is van een aangifte per geval beantwoord wordt door de rechter. Ik ben geen geen rechter, dus ik kan je geen sluitend antwoord op die vraag geven. Ik kan je wel de definities van smaad en laster geven, maar ik vraag me af of je daar op zit te wachten Knipoog

De link van Jasper was heel handig om uit te kunnen maken onder welke noemer het punt waar het om ging valt en dat is dus wel degelijk smaad, open en bloot op een openbaar forum.

Ellende schreef:
Heb je hier wat aan als antwoord? Het is niet bedoeld om je vraag te ontwijken, maar zo algemeen als jij hem stelt kan ik hem voor m'n gevoel niet beantwoorden, daarom heb ik vooral geprobeerd om uitleg te geven over de regels die we er op Bokt op nahouden.

De regels zijn duidelijk maar naar mijn idee 'te soepel' of 'te soepel nageleefd' als gaat om smaad en/of laster en het opzettelijk proberen een bedrijf te schaden door bewust het bedrijf zo negatief mogelijk onder de aandacht te brengen door een 'niet gecontroleerde' ervaring zoals slimmerik zegt.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:07

Slimmerik: Dat het om niet gecontroleerde ervaringen gaat klopt. Wij kunnen niet elke ervaring met een organisatie of een bedrijf controleren, positief of negatief. Dat is (blijkt uit recente jurisprudentie) ook niet de taak van een webmaster. Pas op het moment dat een beheerder wéét dat een verhaal een leugen is (bijvoorbeeld omdat er bewijs is dat gebruikerX helemaal geen paard heeft gekocht van handelaarY) is de webmaster in overtreding als hij het verhaal l aat staan.

Achilles: jou post raakt aan het feit waarom smaad/laster zo'n lastige zaak is.

Een negatieve ervaring van een gebruiker met een bedrijf of organisatie tast altijd de goede naam van een bedrijf aan. Als jij vindt dat een hoefsmid te lomp is, een manegehouder zijn paarden te weinig te eten geeft of een dierenarts onbekwaam en dat op Bokt schrijft, kan dat 'smaad' (of voor de volledigheid: smaadschrift) zijn, ook als het de waarheid is en je er bewijs voor hebt.

Maar: dit is toegestaan volgens de wet als het openbaar maken van zo'n 'slechte ervaring' of mening in het algemeen belang is. En volgens ons is het in het algemeen belang als gebruikers op Bokt ervaringen, ook slechte ervaringen, kunnen lezen met organisaties en bedrijven in de paardenwereld om hun voordeel te doen met die informatie en hun eigen gewogen keuze te maken.

Om een stukje te citeren van de site die Jasper noemt:
Citaat:
Ook de waarheid vertellen kan smaad zijn. Pas wanneer de bewering in het algemeen belang is, is het toegestaan.

Veel mensen denken dat zolang je maar geen leugens vertelt, je uitlatingen geen smaad kunnen zijn. Dat is onjuist. Een ware bewering ("Jansen is een dronkelap") kan ook smaad zijn. Het criterium is tenslotte of met de bewering Jansen's eer of goede naam wordt aangetast. En als niemand overlast heeft van Jansen's drankgebruik, wordt door die bewering zijn goede naam zeker aangetast.

Wat wel een geldig excuus is, is dat het in het algemeen belang is om de bewering te doen. Als Jansen bijvoorbeeld zich er op laat voor staan tegen drankmisbruik te zijn, is het gerechtvaardigd om te melden dat hij zelf regelmatig veel drinkt. Hetzelfde geldt als Jansen door zijn drankmisbruik problemen veroorzaakt.

( http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... Dewaarheid )

Ik ben geen jurist en ik maak uit jouw post op dat jij dat ook niet bent. Als er hier wel juristen meelezen mogen die mij altijd verbeteren: graag zelfs Lachen

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:11

Nee, ik ben geen jurist. Dan zou ik het fijne er al van weten. Knipoog

Ik kan hier wel één voorbeeld neerzetten die dus tegen de boktregels is en ook smaad genoemd kan worden maar het is niet de bedoeling een rel te ontketenen dus doe ik het maar niet. Maar ik vind het een passend voorbeeld van het niet goed naleven van de regels en het ook niet correct reageren op niet echt sociaal gedrag.

Ik heb hier vanmiddag eens 3 quotes op een rij gezet (en weer verwijderd) en dan ga je je toch wel even achter de oortjes krabben. Verward Nogal een schokkende ontdekking dat regels ten alle tijden versoepeld kunnen worden. Nors opkijken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:19

Achilles: als je met een recent geval 'in je maag zit' kan je altijd een pb sturen. Ik sluit echt niet uit dat er fouten gemaakt worden met betreft moderatie op bokt. Als je wilt dat er nog een tweede keer naar een opmerking gekeken wordt, of je uitleg wilt over een beslissing van één of meerder mods: mag altijd.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:00

You've got mail. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:24

Moderatoropmerking:
Off topic opmerking gesplitst: laten we dit een algemeen topic over smaad/laster houden. Het is duidelijk dat dit topic naar aanleiding van een recent topic gestart is: maar dat topic staat niet voor niets op slot, het is niet de bedoeling hier die inhoudelijke discussie over te doen Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 12:53

Maya schreef:
Off topic opmerking gesplitst: laten we dit een algemeen topic over smaad/laster houden. Het is duidelijk dat dit topic naar aanleiding van een recent topic gestart is: maar dat topic staat niet voor niets op slot, het is niet de bedoeling hier die inhoudelijke discussie over te doen Lachen

Het bovenstaande klopt niet helemaal. Je kunt het beter houden op recente topics (meervoud Tong uitsteken ).
Ik vroeg mijzelf namelijk af of mensen doordacht zo'n dergelijk topic openen, of dat het voortkomt uit de woede die men op het moment zelf ervaart. Ik zie dit natuurlijk goed vanuit ondernemers perspectief, maar ook ikzelf ben ook wel eens "afgezet". Ik kan mij van de frustratie van de klant dus ook een duidelijke voorstelling maken. Wel ben ik van mening dat als je een topic opent op een openbaar forum terwijl de zaak nog niet afgerond is, dit wel eens vervelend in je nadeel zou kunnen werken, omdat je de goodwill van de andere partij verspeelt.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

Schimmelig schreef:
Het bovenstaande klopt niet helemaal. Je kunt het beter houden op recente topics (meervoud Tong uitsteken ).
Ik vroeg mijzelf namelijk af of mensen doordacht zo'n dergelijk topic openen, of dat het voortkomt uit de woede die men op het moment zelf ervaart.

Ik denk dat er wel over nagedacht wordt maar niet goed doordacht.
Natuurlijk wil je dat wat je dwars zit delen en emotie speelt daarin een hele grote rol dus dat beinvloed wel wat en hoe je het neerzet.
Je mag je emoties best laten blijken maar probeer toch altijd correct te blijven en dat lukt dus niet altijd. Wat win je ermee en wat verlies je ermee? Winnen doe je maar heel even als je voldaan de reacties leest van sommigen die je gelijk geven maar je kan er wel veel mee verliezen achteraf.