Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
RobvdPK schreef:Ik heb in dit geval helemaal geen referenties nodig.
Wie een claim maakt (nl. dat osteopathie helpt bij KS) moet ook bewijzen leveren.
Niet omgekeerd.
Citaat:Dat is niet helemaal volledig. Jij gaat uit dat er slechts 2 situaties mogelijk zijn:
1. Osteopathie werkt (en dat is bewezen)
2. Osteopathie werkt niet.
Citaat:Uiteraard kan zulk anecdotisch bewijs worden tegengesproken door gecontroleerd empirisch onderzoek, en zodra dat er is kan de claim dat iets 'mogelijk' kan helpen niet meer gemaakt worden.
Citaat:Overigens zou de zin vervangen kunnen worden door 'Er zijn paardeneigenaren die een gunstige invloed van een osteopathische behandeling hebben gemerkt. Het effect hiervan is echter niet onderzocht' - zou je daar mee akkoord gaan?
RobvdPK schreef:PS Ondertussen heeft Esperanza een reactie geplaatst.
Moet ik eerst nog eens nalezen.
RobvdPK schreef:Dat een behandeling werkt, betekent dat dmv onderzoek werd vastgesteld,
dat de behandeling gemiddeld beter scoort dan placebo. Het verschil moet daarbij statistisch significant zijn.
Citaat:Zolang jij geen bronvermelding hebt waaruit duidelijk blijkt dat osteopathie niet werkt in deze gevallen, zie ik geen reden om de zin te verwijderen.
RobvdPK schreef:Shadow,
ik begrijp niet zo goed waar je heen wil.
Ik heb in dit geval helemaal geen referenties nodig.
Wie een claim maakt (nl. dat osteopathie helpt bij KS) moet ook bewijzen leveren.
Niet omgekeerd.
Anders zou het wel heel simpel worden.
Straks komt er nog iemand beweren dat je KS kunt genezen met smeerolie.
Dat zet je toch ook niet in de wiki, omdat de sceptici geen onderzoeken hebben die het tegendeel aantonen.
Rob
Esperanza schreef:We zeggen ook niet dat het te genezen is met deze therapieen. Wat jij zegt over de training staat in mijn verhaal op de WIKI, daar kun je ook een rontgenfoto vinden.
Vooralsnog zie ik geen reden om het verhaal op de WIKI te wijzigen.