Opleiding Paardenhouderij.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:18

Houdt er wel rekening mee dat bij iedere opleiding/school de structuur anders ligt, bij de 1 zul je sowieso gaan lesgeven en bij de andere is dat niet van toepassing of een keuze.
Ik denk wel dat hier goed op gelet moet worden i.v.m. eventuele foutieve informatie.

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 00:51

Algemene Informatie.

Paardenhouderij is een opleiding waarbij je nadat je afgestudeerd bent verschillende functies kunt vervullen.
Een aantal voorbeelden zijn;
- Stalmeester
- Assistent bedrijfsleider
- Groom
- Hengstenhouder
Voor alle functies geldt dat dit afhankelijk is van het opleidingsniveau.

Het is niet zo dat wanneer je deze opleiding hebt afgerond je alleen werkzaam kunt zijn met direct contact met paarden, ook de volgende functies/werkterreinen behoren tot de mogelijkheden;
- Medewerker ruitersportzaak
- Medewerker stallenbouw
- Medewerker trailerverkoop/huur
Wanneer je de opleiding op MBO niveau 4 of hoger hebt afgerond behoort het ook tot de mogelijkheid om als zelfstandige aan de slag te gaan.

De opleiding paardenhouderij wordt op verschillende scholen door heel Nederland gegeven, dit betekent dus ook dat elke school een eigen invulling aan de opleiding kan geven.
Van hieruit zullen de deelkwalificaties ook per opleiding verschillen, wel is het zo dat elke school verplichte deelkwalificaties moet aanbieden zodat het uiteindelijke resultaat gelijk zal zijn.
Door de verschillende structuren per school kan het goed zijn dat je bij de ene opleiding wel een paard moet/mag meenemen, terwijl het bij de andere niet tot de mogelijkheden behoort.
Het is daarom goed om te kijken wat jij verwacht van een opleiding en welke informatie jij graag (extra) mee zou willen krijgen.

Praktijklessen.
De praktijklessen zijn een onmisbaar onderdeel binnen de opleiding paardenhouderij, hier kun je alle opgedane theoretische kennis in praktijk toepassen en bevestigen. Zo nodig kun je jezelf altijd nog verbeteren.

Tijdens de praktijklessen leer je veel over;
Voeren en voerbehoefte.
Tijdens deze lessen zul je veel leren over hoeveel een paard moet hebben. Hoeveel een paard moet hebben verschilt per grootte, hoeveel het dier moet werken, als het dier drachtig is. De verschillende voersoorten zullen ook te pas komen bij deze lessen bijv; als het paard een bepaalde ziekte heeft of er snel vatbaar voor is krijgt het ander voer.

Ziektes en het verkomen ervan.
Tijdens deze lessen leer je over verschillende paardenziektes van hoe ze tot stand komen door een virus of schimmel etc. Hoe je de ziektes moet verkomen is ook een lesstof een deel van paardenziektes komen per toeval om de hoek kijken en daar valt ook niks aan te voorkomen.

Fokken met paarden.
Tijdens deze lessen leer je hoe je moet fokken met paarden, aan bod komen natuurlijk dekken en KI. Dit zijn de 2 meest voorkomende manieren van dekken. De opfok van veulen zit ook in je lesprogramma.

Hoefverzorging.
Hierbij moet je niet denken dat je de hele opleiding tot hoefsmid moet volgen, je krijgt grotendeels de lessen over de juiste stand van de benen en hoeven, hoe een hoefijzer hoort te zitten. Een bekaples zou je ook nog kunnen volgen zo kan je dus je eigen paarden bekappen.

Rassenkennis.
Bij deze lessen zou je moeten denken aan dat je verschillende rassen moet onderscheiden van elkaar, sommige scholen zullen dit met een soortenboek gaan aanvullen waardoor je dus 20 of meer paardenrassen moet beschrijven;
- Uiterlijke kenmerken
- Herkomst
- Gebruik

Managment.
Tijdens deze lessen leer je precies hoe je een eigen bedrijf zal moeten runnen, en aan welke verplichtingen het moet voldoen, en de diploma’s die je moet hebben om een bedrijf te runnen.

Huisvesting.
De huisvesting is van essentieel belang omdat je een dier niet in een te klein hok zou kunnen huisvesten. Een drachtige merrie bijv; heeft een grotere stal nodig dan een ruin, hengst of een niet drachtige merrie.

Exterieur.
Tijdens deze lessen leer je hoe een paard er precies hoort uit te zien, de beenhouding, het dragen van de nek enz.

Jureren.
Je leert ook over het jureren ondanks dat je een bepaald niveau moet hebben om te mogen jureren kan dat bij de F-proefjes (manege proefjes) bij een cursus al. Als je een bepaald niveau al hebt behaald bestaat bij enkele scholen om je jury certificaat daar te halen. Ook leer je het jureren van een show.

Harnachement.
Hier leer je voornamelijk over de zadels, hoofdstellen enz. Dit ook enkel om ervoor te zorgen dat je dus niet een te klein zadel of hoofdstel koopt of het tegenovergestelde.

Didactiek lessen.
Hier leer je voornamelijk over het lesgeven van personen. De omgang van de personen komt ook aan bod omdat niet ieder persoon gelijk is, en dus een andere benadering nodig heeft.

Aan het rijden wordt ook aandacht besteed je krijgt zowel dressuur als springles.
Je krijgt zelf ook les, van hoe je jezelf kan verbeteren op bepaalde punten, hier kan je, je eigen paard mee naar toe nemen als de school dit zelf ook wil.

Theorie.

Exacte vakken zal je natuurlijk ook moeten volgen, omdat het natuurlijk een goede start is voor je vervolgopleiding, en je hebt het nodig om je eigen bedrijf te mogen volgen.
Enkele exacte vakken zijn;
- Scheikunde
- Natuurkunde
- Economie
- Wiskunde
- Bedrijfsadministratie

Aan taalvakken word ook aandacht gegeven omdat je waarschijnlijk ook met fokkers uit het buitenland te maken zal krijgen.
Laatst bijgewerkt door JeroenS op 23-06-07 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 00:52

Dit is mede zo gekregen dankzij Sronnie.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:39

Ziet er super uit dacht ik zo ! Haha! zal ik hem toevoegen ?

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:57

Yellowfish schreef:
Ziet er super uit dacht ik zo ! Haha! zal ik hem toevoegen ?

Is goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:29

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:37

Yellowfish schreef:
Heb hier en daar nog wat aangepast, maar hij staat er iig op Lachen http://www.bokt.nl/wiki/Paardenhouderij

Zal me nog eens gaan buigen over het uitgebreidere idee dat ik eerder noemde.

Ik wou na Barnveld nog een stukje maken over de opleiding paardensport. Haha!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:41

Haha! Nou, wat houdt je tegen?

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:49

Yellowfish schreef:
Haha! Nou, wat houdt je tegen?

Uhm dat ik over 10 minuten naar bed ga en ik volgende week de hele week geen computer heb.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:02

Haha, het hoeft toch ook niet per direct.. Lachen

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:11

Yellowfish schreef:
Haha, het hoeft toch ook niet per direct.. Lachen

Dat is zo maar mijn paardensport gedeelte komt ook wel hopelijk zo gauw mogelijk.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:12

Prima. Als ik het goed begrijp schrijf jij dus nog twee stukjes, een over Barneveld en een over Paardensport?
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 24-06-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:14

Over Barneveld een stukje, is goed ik ga er namelijk deze week zelf heen maar dan voor mijn eigen opleiding dierverzorging misschien dat ik zo info kan opvragen over hun paardenopleiding.

En die andere is de opleiding paardensport.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:15

Goed, dan ga ik verder eens rondkijken welke opleidingen er nog in Nederland te volgen zijn.

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:16

Yellowfish schreef:
Goed, dan ga ik verder eens rondkijken welke opleidingen er nog in Nederland te volgen zijn.

Ik wil ook wel een stukje dierverzorging doen maar dat heeft niks met paarden te maken. Haha!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:18

Dan heeft het weinig toevoeging voor de wiki denk ik Haha!

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:19

Yellowfish schreef:
Dan heeft het weinig toevoeging voor de wiki denk ik Haha!

Dacht ik ook.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:19

Mocht je hulp nodig hebben over Barneveld, ik heb er op school gezeten Knipoog

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:31

sronnie schreef:
Mocht je hulp nodig hebben over Barneveld, ik heb er op school gezeten Knipoog

Okej Sharon.

natasja86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:08

ik had een vraag, waar doen jullie de opleiding paardenhouderij?? tips zijn welkom want ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de beste is...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:11

Kijk even bij Studie en Werk (STW als ik me niet vergis) daar staat vast ergens je antwoord.