Voorbeeldfoto's camera's...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: Voorbeeldfoto's camera's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:05

Muzefee schreef:
@ Kokomo; is al voorgesteld. Lachen

Muzefee schreef:
ALS er maar een originele foto bij komt. In link vorm.

Ja maar zelfs dan. Je kunt alleen een test serieus nemen als die onder gelijke omstandigheden van hetzelfde onderwerp zijn gemaakt en daarnaast blijf je altijd testkaarten nodig heebn om bepaalde testen uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:09

Jullie vergeten nog iets. De kwaliteit van de lens hangt ook nog eens sterk af van de body waarop je de lens gebruikt. Op een 300/350D kan een lens behoorlijk bedroevende resultaten geven terwijl met een zelfde lens op een 1D alles haarscherp is. Ongeacht dat dezelfde persoon de foto's heeft gemaakt in soortgelijke omstandigheden.

Oftewel: voorbeeldfoto's hebben niet zo veel zin.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:25

Nouks schreef:
Jullie vergeten nog iets. De kwaliteit van de lens hangt ook nog eens sterk af van de body waarop je de lens gebruikt. Op een 300/350D kan een lens behoorlijk bedroevende resultaten geven terwijl met een zelfde lens op een 1D alles haarscherp is. Ongeacht dat dezelfde persoon de foto's heeft gemaakt in soortgelijke omstandigheden.

Oftewel: voorbeeldfoto's hebben niet zo veel zin.

Dat laatste ben ik het niet mee eens. Het maakt niet uit op welke body ze zitten, enig verschil is het aantal pixels. Vooropgesteld natuurlijk de body is goed en heeft geen last van backfocus. Maar dat kan ook voorkomen op die andere body.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:42

En tóch is het zo. Ik fotografeer geregeld met dezelfde lenzen met onder andere een 350D, 20D, 30D, 1D en 1Ds II. En er is wel degelijk verschil. Foto's met mijn cheap-ass 75-300 bijvoorbeeld, die zien er op een 350D "niet uit", op een 20D/30D zijn ze gewoon "goed", terwijl de lens er op de 1D's voor een L door kon gaan.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:55

Nouks schreef:
En tóch is het zo. Ik fotografeer geregeld met dezelfde lenzen met onder andere een 350D, 20D, 30D, 1D en 1Ds II. En er is wel degelijk verschil. Foto's met mijn cheap-ass 75-300 bijvoorbeeld, die zien er op een 350D "niet uit", op een 20D/30D zijn ze gewoon "goed", terwijl de lens er op de 1D's voor een L door kon gaan.

Dan heeft je 350D mogelijk last van back focus. Meende dat met name de eerste serie 350d's daar aardig wat last van hebben gehad. Anders kan het verschil alleen komen door gewoon een andere sensor en verschil in pixels. De verschillende sensoren en de software erachter gaan natuurlijk ook nog eens verschillend met de bestanden om. Maar daarom is het ook zaak om een objectief op dezelfde camera te testen. Dus een voorbeeld fototje van iemand hier heeft gewoon geen enkele waarde, om een objectief te kunnen beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:19

Kokomo schreef:
Dan heeft je 350D mogelijk last van back focus. Meende dat met name de eerste serie 350d's daar aardig wat last van hebben gehad. Anders kan het verschil alleen komen door gewoon een andere sensor en verschil in pixels. De verschillende sensoren en de software erachter gaan natuurlijk ook nog eens verschillend met de bestanden om. Maar daarom is het ook zaak om een objectief op dezelfde camera te testen. Dus een voorbeeld fototje van iemand hier heeft gewoon geen enkele waarde, om een objectief te kunnen beoordelen.

Geen backfocus, met een 70-200, 24-70, 85mm, 50mm etc nergens last van.

Maar goed, je snapt mijn punt. Mijn ervaringen zijn alleen een voorbeeldje, je zou er inderdaad maar testfoto's van een 70-200 IS bij hebben zitten die gemaakt zijn met een camera met backfocus. Niemand die de lens nog wil hebben hier op Bokt...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:55

Denk dat het veel beter is te verwijzen naar een site waar die objectieven getest zijn. Probleem alleen daarbij is dat er alleen engelstalige site's zijn met goede objectieftesten. En dan zijn ook veel gegevens zodanig dat, als je er niet veel verstand van hebt, de gegevens niet goed kunt begrijpen. Een MTF kaart is al helemaal uit den boze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:08

Ik vind zelf de lenzendatabase van DPZ altijd wel handig. Allemaal door verschillende mensen getest...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:36

Nouks schreef:
Ik vind zelf de lenzendatabase van DPZ altijd wel handig. Allemaal door verschillende mensen getest...

Probleem met die database is dat het altijd meningen blijven en geen echte testen. Er is geen echt vergelijkingsmateriaal. Het betrouwbaarst zijn toch serieuze testen onder gelijke omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:37

True, maar die krijg je dus niet voor elkaar op een forum als Bokt. Een eigen lenzendatabase lijkt me dan haalbaarder.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:41

Nouks schreef:
True, maar die krijg je dus niet voor elkaar op een forum als Bokt. Een eigen lenzendatabase lijkt me dan haalbaarder.

Maar ja dan kun je gaan zeggen: waarom het wiel 2x uitvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:44

Nou ja, kan me voorstellen dat niet alle Bokkers hun weg vinden naar DPZ en je zou het ook wat uitgebreider kunnen maken. Een complete camera- en lenzendatabase bijvoorbeeld. Wordt wel het "welke camera moet ik kopen"-topic een beetje overbodig: selecteer prijsklasse, type camera/lens wat je zoekt etc, en daar komt alles wat aan je eisen voldoet...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:38

Het is natuurlijk erg mooi als er zo'n database zou zijn voor bokkers. Maar dan zou het een complete database moeten zijn en er zou toezicht op moeten zijn wat en hoe er geplaatst wordt. Er is ook altijd het gevaar dat je moeilijk compleet kunt zijn. Dat zie je eigenlijk bij alle test en review site's, er ontbreken er nogal wat camera's en objectieven. Ik denk dat dat behoorlijk wat tijd gaat kosten en wie wil dat dan opzetten en begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:32

Ik denk dat er best iemand te vinden zal zijn om zoiets in goede banen te (blijven) leiden.

En daarnaast, als "de tool" eenmaal gebouwd is, zal het ook heel gemakkelijk toe te passen zijn voor andere doeleinden. Denk ik aan bijvoorbeeld een database met allerhande paardenproducten of misschien zelfs een grote wedstrijden- of dekhengstendatabase of iets dergelijks....

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:54

Wedstrijdendatabase is er al in de vorm van startlijsten.nl. Voor een camera en objectieven database zal toch iemand het moeten bijhouden die ook verstand van zaken heeft. En of die zo gemakkellijk te vinden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:02

Toegevoegde waarde eigen wedstrijdendatabase: Bokkers kunnen hun tijden toevoegen. Geen complete startlijsten, maar wel welke Bokkers aanwezig zullen zijn of zelf zullen rijden. Knipoog

Wat betreft iemand die er verstand van heeft: per merk iemand zoeken lijkt me daarvoor erg handig. Ik zou bijvoorbeeld best de Canon op me willen nemen...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:34

Doei!

Het lijkt me handig om objectieven-fotovoorbeelden op de zelfde manier toe tevoegen en bij te houden als in het centrale welke camera moet ik kopen topic. Ik stel daarom ook het volgende voor:

Objectieven voorbeeld fotos
  • Je opent een nieuw topic, met de tag [FOTO].
  • In het topic plaats je de voorbeeld foto's die je wilt laten zien.
  • Je vermeld welke lens je hebt gebruikt.
  • Eventueel vermeld je wat extra info over de lens.
  • Je vermeld welke body je hebt gebruikt.
  • Je plaatst je topic en drukt op de TEM knopt met de mededeling dat het een objectieven voorbeeldtopic is.
  • Je topic wordt gesloten en de link wordt toegevoegd in het centrale objectieven topic.

Discussies naar aanleiding van de voorbeeldfoto's/topics kunnen gewoon in het centrale objectieven forum.

Bovenstaande ga ik nu ook even melden in het objectieven topic, en ik zal er voor zorgen dat de begin post zo veranderd wordt dat het duidelijk is dat daar links naar voorbeeldtopics kunnen komen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:32

Handig!
Bedankt Fairie Lachen