Die vriendin vraagt of ik een vraag wil stellen aan jullie, aangezien zij zelf niet aangemeld is op Bokt, bij deze:
Bera is (volgens haar paspoort) een Wielkopolski, maar ze heeft geen officiële papieren en ook geen brandmerk(waarschijnlijk omdat ze appaloosa kleurig is).
De moeder van Bera(Balbina) is egaal bruin(kastanje) en is een wielkopolski, de vader van Bera(Borasko) is wit met zwarte stippen en een Malapolski(of ook wel Mawopolski genoemd) Aangezien stippen dominant van kleur zijn moeten ze toch geweten hebben dat Bera stippen zou krijgen?
Bera is, denk ik, op snelheid gefokt(er zit zowel volbloed als engelsvolbloed in) ze is heel smal gebouwd en heeft de lange achterbenen die nodig zijn om hard te kunnen. Ik vroeg me af of dit een kenmerk van de Malapolski of de Wielkopolski is. Ik kan het nergens in de rasomschrijving van de Wielkopolski terugvinden en van de Malapolski kan ik niet veel terugvinden. Het enige wat ik sporadisch terugvind over de wielkopolski is dat ze ook wel eens voor military gebruikt worden.
Dan nog een vraagje: weet iemand hoe het zit met namen van wielkopolski veulens. En dan bedoel ik bij de KWPN is het afhankelijk in welk jaar het veulen geboren is met welke letter de naam moet beginnen. Is er voor de wielkopolski ook zoiets??
Een foto van Bera: