Foto's van ruiters zonder cap

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Foto's van ruiters zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:37

Ben het helemaal met de TS eens. De Wiki moet een goed voorbeeld zijn voor iedereen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:38

ProudJustify schreef:
Ben het met je eens! We worden al zo veel bemoederd door de overheid laat iedereen dit maar voor zich uitmaken.

Bokt kan je niet verplichten een cap te dragen, dus deze opmerking vind ik niet passend.
De discussie gaat nu over het goede voorbeeld geven in de wiki.

*edit: beeldmateriaal heeft vaak een sterkere invloed dan tekst. Een grote lap tekst over wat wel en niet veilig is, wordt vaak maar half gelezen en/of er wordt niets van aangetrokken.
Beelden zijn niet saai en kunnen je voor een deel onbewust beïnvloeden.
Vandaar dat ik liever correct beeldmateriaal zie, dan een waarschuwende tekst.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 09-05-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:39

WAT EEN GEWELDIG IDEE!
Laten we een stapje verder gaan... Een rijcap is eigenlijk helemaal niet zo veilig als zou moeten. Het beschermd alleen het bovendste gedeelte van je hoofd, maar laat de nek en de kaak onbeschermd.
Ik vind dat het verplicht moet worden om met een motorhelm te rijden, dan is de kans op een beschadiging van de nekwervels nog kleiner.

Ook moet men de body protector verplichten ivm je ribben en kwetsbare organen. Tevens zouden er in een rijbroek knie beschermers geplaatst kunnen worden. Dat zou pas veilig zijn tijdens een val.

Natuurlijk hebben we dan wel weer een stel extra BOA's nodig om dit op papier bij wet vast te leggen en te controleren. Wie zich niet aan de regels houdt moet een hoge boete krijgen en bij de tweede keer zou zo'n onveilig figuur een rijverbod moeten krijgen!

Dit is echt een super idee, nog goed voor de werkgelegenheid ook.... WoW man, hoeven we zelf niet eens meer na te denken, want de WET zegt ons hoe we alles moeten doen..... Koe

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:40

dootjee schreef:
Ik denk niet dat mensen die nu zonder cap rijden, van mening zullen veranderen als ze op wiki alleen maar plaatjes tegenkomen van mensen met cap. Door een apart Cap verhaal misschien wel , maar niet door plaatjes waarop een cap staat.

dat denk ik ook niet. Maar het goede voorbeeld geven moet de boktwiki wel doen vind ik.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:40

Ben het er helemaal mee eens Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:43

Punt is dat we dat in een behoorlijk aantal opzichten denk ik gewoon niet kunnen.

Moeten we 'freestylers' die zonder harnachement op hun paard rijden dan vragen voor de foto een cap op te zetten?
En foto's van westernruiters op wedstrijd, waar volgens mij een hoed en niet een cap verplicht is?
En z-ruiters

Ik denk dat we best kunnen proberen om er rekening mee te houden, om in de wiki veel aandacht te besteden aan veiligheid en bij bijvoorbeeld springfoto's voor foto's met cap te zorgen, SGW altijd met bodyprotector, maar om zo ver te gaan om alle foto's zonder cap uit te sluiten op voorhand vind ik vrij ver gaan.

Maar ik blijf deze discussie zeker geïnteresseerd meelezen Ja

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:43

Canis schreef:
WAT EEN GEWELDIG IDEE!
Laten we een stapje verder gaan... Een rijcap is eigenlijk helemaal niet zo veilig als zou moeten. Het beschermd alleen het bovendste gedeelte van je hoofd, maar laat de nek en de kaak onbeschermd.
Ik vind dat het verplicht moet worden om met een motorhelm te rijden, dan is de kans op een beschadiging van de nekwervels nog kleiner.

Ook moet men de body protector verplichten ivm je ribben en kwetsbare organen. Tevens zouden er in een rijbroek knie beschermers geplaatst kunnen worden. Dat zou pas veilig zijn tijdens een val.

Natuurlijk hebben we dan wel weer een stel extra BOA's nodig om dit op papier bij wet vast te leggen en te controleren. Wie zich niet aan de regels houdt moet een hoge boete krijgen en bij de tweede keer zou zo'n onveilig figuur een rijverbod moeten krijgen!

Dit is echt een super idee, nog goed voor de werkgelegenheid ook.... WoW man, hoeven we zelf niet eens meer na te denken, want de WET zegt ons hoe we alles moeten doen..... Koe

Pfoe, jij kan wel heel erg doordraven. Tong uitsteken
Waar lees jij dat caps altijd en overal verplicht worden gesteld?

Mensen, het gaat hier om de foto's in de wiki! Dat is iets heel anders dan de 'gewone' discussie over caps.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:48

Ellende schreef:
Punt is dat we dat in een behoorlijk aantal opzichten denk ik gewoon niet kunnen.

Moeten we 'freestylers' die zonder harnachement op hun paard rijden dan vragen voor de foto een cap op te zetten?
En foto's van westernruiters op wedstrijd, waar volgens mij een hoed en niet een cap verplicht is?
En z-ruiters

Ik denk dat we best kunnen proberen om er rekening mee te houden, om in de wiki veel aandacht te besteden aan veiligheid en bij bijvoorbeeld springfoto's voor foto's met cap te zorgen, SGW altijd met bodyprotector, maar om zo ver te gaan om alle foto's zonder cap uit te sluiten op voorhand vind ik vrij ver gaan.

Een deksel op je hoofd is imo ook goed, voor de Z ruiters, en westernrijders. En freestylen is toch iets anders imo. Ik denk dat het vooral gaat over de gewone rij foto's. Ben het er wel mee eens dat wiki een voorbeeld moet zijn, en dat dit een goed idee is.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:50

Ellende schreef:

En z-ruiters

Hier ben ik het mee eens niet iedereen kan je met cap op de foto zetten. Maar pas kwam ik springfoto's tegen zonder cap er zijn genoeg springfoto's te vinden met cap. denk ik. Goed dat er door een mod wordt meegelezen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:52

Soet schreef:
Een deksel op je hoofd is imo ook goed, voor de Z ruiters, en westernrijders. En freestylen is toch iets anders imo. Ik denk dat het vooral gaat over de gewone rij foto's. Ben het er wel mee eens dat wiki een voorbeeld moet zijn, en dat dit een goed idee is.

Dan ben je met 2 maten aan het meten. Want een hoed beschermt gewoon niet

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:15

_Lorette_ schreef:
Pfoe, jij kan wel heel erg doordraven. Tong uitsteken
Waar lees jij dat caps altijd en overal verplicht worden gesteld?

Mensen, het gaat hier om de foto's in de wiki! Dat is iets heel anders dan de 'gewone' discussie over caps.

Ja duh!

Persoonlijk vind ik het ook doordraverij wanneer er besloten zou worden om foto's zonder cap te verbieden. (Hoe kom je er btw bij dat ik ergens in het topic heb gelezen dat de cap verplicht gaat worden? Ik zet alleen een belachelijke schets neer omdat ik het zo overdreven vind om foto's zonder cap te weren.)

Idd denk aan NH, western, ZZ ...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:16

Ik ben het wel met Roos eens.

In de western en freestyle sport hoort het minder tot de standaard optoming dan in bijv. het springen en dressuur naar mijn mening.
Volgens mij mag je zelfs bij het westernrijden op hoog nivo of zelfs helemaal nergens een cap dragen en heb op Bokt al een topic gelezen ergens dat de westernrijders hier graag verandering in zouden willen zien, nu is het niet toegestaan maar dan zo zetten dat het mag.
Ik vind dat als er iig geprobeerd word om zo veel mogelijk foto's met cap te plaatsen bokt het goed doet en ik begrijp dat het niet mogelijk is om alle foto's met cap te krijgen maar iig wel zo veel mogelijk Lachen!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:18

ik vind het nogal ver gezocht eerlijk gezegt... Als er in de bit een reportage staat van bekende ruiter x, die niet in wedstrijd tenue op zijn paard zit, is er ook 9 van de 10x geen cap aanwezig

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:21

Canis schreef:
Ja duh!

Persoonlijk vind ik het ook doordraverij wanneer er besloten zou worden om foto's zonder cap te verbieden. (Hoe kom je er btw bij dat ik ergens in het topic heb gelezen dat de cap verplicht gaat worden? Ik zet alleen een belachelijke schets neer omdat ik het zo overdreven vind om foto's zonder cap te weren.)

Idd denk aan NH, western, ZZ ...

Dat kon ik opmaken uit deze zin:
Citaat:
Ook moet men de body protector verplichten

Ik ken het belang van een cap maar al te goed. Mijn moeder liep nota bene een keer NAAST haar paard toen het totaal mis ging en ze een paaltje tegen haar hoofd kreeg. Dat was flink mis en haar schedel moest uitgedeukt worden. Als ze geen cap op had gehad...

Iedereen mag (gelukkig!) zelf bepalen of hij/zij met een cap wil rijden of niet, maar ik zou het rijden zonder cap niet aan willen sporen. Vandaar dat het me een goed idee lijkt om rijfoto's mét cap te plaatsen, of dat de foto's zonder cap zeer beperkt worden. Lachen

Het zal inderdaad wel iets rigoreus zijn en er zitten overal dubbele kanten aan, maar ik vind het niet verkeerd. Niemand wordt ergens toe verplicht en je ondervindt geen schade aan de eventuele maatregel. (Behalve dan dat je misschien niet meer met je caploze foto in de wiki komt. Knipoog )

Bokt is zeer groot en openbaar. Als de wiki ook groot moet worden en daarbij ook een belangrijke informatieve functie moet gaan vervullen, vind ik het belangrijk om een goed signaal af te geven. Ik vind het niet prijzenswaardig dat er in bladen wordt gestrooid met caploze rijfoto's, maar daar kunnen wij ook weinig aan veranderen. De wiki is aanpasbaar en wordt geschreven door bokkers.

Een cap op de kop bij westernrijders hoeft van mij echt niet. Vork Dat is inderdaad niet gebruikelijk in de sport, dus dan kunnen we dat ook niet verwachten. En in de hogere dressuurklasses rijdt er op wedstrijd ook niemand met cap. Tja, zoals ik al zei, er zitten dubbele kanten aan, want de hoeden zijn helemaal niet veilig. Toch vind ik dat een andere zaak dan trainingsfoto's zonder cap. Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:49

Leuk dat er een beetje discussie los komt.

Ik snap dat het bijna niet te doen is om alle foto's op de wiki te veranderen in foto's met cap. Ik wil alleen aangeven dat de wiki een voorbeeld moet geven en dat ik graag heb dat dat een goed voorbeeld is. En daar hoort imo een cap bij.

Dat iedereen meteen begint over verplichten van een cap, nieuwe wetten en regels dat vind ik een beetje erg ver gaan. Daar heb ik toch geen invloed op Knipoog

Dat er in de Bit/hoefslag/andere tijdschriften vaak ruiters zonder cap worden afgebeeld, is iets waar ik me ook aan erger.

[edit]
Ik heb nergens gezegd dat foto's zònder cap verboden moeten worden. Ik ben alleen benieuwd of er wel over nagedacht is.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:18

Kylan schreef:
Ik wil alleen aangeven dat de wiki een voorbeeld moet geven en dat ik graag heb dat dat een goed voorbeeld is.

Van wie moet de wiki een voorbeeld zijn? Volgens mij is de wiki er alleen om informatie in op te zoeken. Hooguit is het een afspiegeling van de maatschappij en daar zijn er ook erg veel ruiters die zonder cap rijden. Waarom mag een westernruiter wel z'n hersenen kapot laten vallen en ik niet?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:21

idd, ik vind ook dat er op de wiki alleen foto's geplaats mogen worden van mensen die rijden met cap. wat je zelf thuis doet is aan jezelf (ook al vind ik het stom als je zonder rijd) De wiki heeft een voorbeeld funktie dus moet het ook goed geplaatst worden.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:43

Ik denk dat je, indien mogelijk, een cap-foto moet plaatsen.

Kijk, als je écht geen andere foto heb dan zonder cap.. of bescherming die past bij de tak van de sport.. dan oké

Maar er zijn zat foto's met bescherming/cap en die zou je dan eerder moeten plaatsen dan andere vind ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:46

waarom is de wiki een voorbeeldfunctie? Het is informatie voorziening, net als de BIT (bijv) en daar hebben ze ook 9 van de 10x geen cap op. Dus wie klimt er in de pen naar Bit, amazone, hoefslag, paard en sport, etc?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:52

het is toch zo dat je voor de verzekering met een goedgekeurde cap moet rijden? Ofwel wil je je ziektekosten bij letsel aan het hoofd vergoed hebben dan zal je toch echt die cap opgehad moeten hebben. Zeker is het dan nog dat het je eigen keus is maar dat heeft niets met het goede voorbeeld te maken.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:59

oosterhoff schreef:
het is toch zo dat je voor de verzekering met een goedgekeurde cap moet rijden? Ofwel wil je je ziektekosten bij letsel aan het hoofd vergoed hebben dan zal je toch echt die cap opgehad moeten hebben. Zeker is het dan nog dat het je eigen keus is maar dat heeft niets met het goede voorbeeld te maken.

nee dit is niet zo, je bent namelijk niet voor de wet verplicht een cap op te hebben.
alleen de meeste manege verplichten het omdat je anders met een schadeclaim naar hun toe kunt gaan met het argument dat zij jou niet gewaarschuwd hebben. zoiets is het geloof ik
maar als jij graag buitenrijdt zonder cap en je valt wordt dat gewoon betaald door de verzekering.

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:04

ik ben een groot voorstander van een cap dragen. het is echt zo gevaarlijk zonder cap. ik rijd ALTIJD met cap ook al is mijn paard nog zo lief.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:06

oosterhoff schreef:

Nee dat is niet zo, ik weet niet door wie je hebt laten voorlichten, maar niet door iemand die er wat vanaf weet.

Ik vind dat mensen zelf de keuze moeten maken, en zolang een cap niet verplicht is vind ik dat je ook de wiki niet volledig moet aanpassen.
Een stuk over veiligheid is handig om te schrijven, maar laat nog steeds de keuze aan de lezer of hij/zij er iets mee doet. Alleen zou het dan wel slim zijn om ook de nadelen van een cap te beschrijven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:07

@TS: Ben ik helemaal met je eens, wiki is voor correcte informatie en hoort ook het goede voorbeeld te geven...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:12

Let wel op: er is een verschil tussen 'correcte informatie' en 'goed voorbeeld'. Het eerste in in principe objectief (feitelijk) het tweede subjectief (een mening).

En in dat opzicht vind ik dat we absoluut in een artikel over een cap moeten zeggen dat: 'Een cap het risico op ernstig hoofdletsel bij een val verkleint'. Maar dat we eigenlijk niet mogen zeggen: 'Iedereen móet een cap dragen'.