Hersenen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Re: Hersenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:09

Oke bedankt voor de tips Haha!
Dat van het infundibulum zal ik direct even verwerken, verdere aanvulling doe ik een andere keer Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:12

ja inderdaad medulla spinale daar wat in overgaan Lachen

en hersenvliezen mis ik ook Lachen

en mischien als je toch doorgaat kan je vertellen waarom dat er geen ruggenmerg in de staartwervels zit en wat het cauda equina is

en mischien autonoom zenuwstelsen en relatie met de hersenen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:16

Bedankt voor de tip Lachen
Ik denk dat de uitleg over het ruggenmerg in de staartwervel beter past bij een stuk over ruggenwervels.
Als dat er is kan dit artikel er wel aan gelinkt worden Lachen
En het autonome zenuwstelsel ook beter een artikel op zich kan worden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:23

dan kan je misschien in jouw artikel nog hersenholtes en hersenvliezen toevoegen, ruggemerg laat je inderdaad maar aan de ruggenwervels over (is daar al een artikel over dan? anders: veel plezier Haha! )

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:23

Ziet er inderdaad al een stuk beter uit! OK dan!

Zag wel een aantal dingen waar ik nog wel op/aanmerkingen op had, maar daar kom ik wel een andere keer op terug- heb het nog steeds druk, druk, druk Haha!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:38

Ik heb nog een stukje uitgebreid over het hersenvlies en de hersenholtes.
Het is nog een beetje kort, maar uitbreiding hiervan komt ook nog Lachen

Harde hersenvlies, dit is één van de drie hersenvliezen. Dit is het vlies dat je vanaf buiten als eerste tegenkomt. Het is een vlies van bindweefsel tussen de schedel en het centrale zenuwstelsel. Het bestaat uit twee lagen, de periostale laag en de meningeale laag. De periostale laag is vergroeit aan het botvlies van de schedel. De meningeale laag ligt daaronder, tussen de twee lagen lopen bloedvaten.

Spinnenwebvlies, dit is ook een hersenvlies. Dit vlies bevindt zich onder het harde hersenvlies, het ligt hier direct tegenaan. Onder het spinnenwebvlies zit het zachte hersenvlies. Hiertussen zit echter ruimte tussen, de subarachnoïdale ruimte genoemd. In deze ruimte bevindt zich hersenvocht, maar ook zitten er zenuwbanen en bloedvaten.

Zachte hersenvlies, dit is het vlies dat tegen de hersenen aan zit. Dit dunne vlies zorgt ervoor dat de verschillende hersenstructuren bijeen blijven. Het zorgt dus voor stevigheid, maar ook zorgt het samen met de andere twee hersenvliezen voor bescherming van de hersenen.

Hersenholtes, dit zijn de holtes die zich bevinden in de hersenen. Ze zijn gevuld met hersenvocht en staan in verbinding met het centrale kanaal van het [[ruggenmerg]]. Als de hersenholtes te groot worden kan dit problemen met lopen veroorzaken.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:53

Jeetje, wat heb jij je hier in verdiept zeg Bloos! Een knap staaltje schrijven en vertalen.
Weet zelf over de inhoud te weinig af om commentaar te geven, maar de zinsopbouw lijkt me prima.