Scheldwoorden vraagje ....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenoor

Re: Scheldwoorden vraagje ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:47

ik denk omdat jezus en god gewone woorden zijn en eigenlijk geen scheld woorden zijn. s h i t bijvoorbeeld wel, dat gebruik je niet als gewoon woorden maar alleen als scheldwoord

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:54

Weet je ik denk, dat van ons verwacht word dat we met die woorden niet schelden.
Dus hoeven ze ook niet te worden gewijzigd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:55

hahahahah, sorry dat ik lach, maar dit is denk ik het domste topic 2007 Vork
Verder vind ik bv kanker ook niet kunnen, omdat zoals iemand al zei: je daar niet voor kiest, en voor geloof wel.
Maar ik heb nog niet echt iemand 'kanker" woorden horen gebruiken op bokt, + dat dat ook niet te filteren valt, want kanker word meestal gebruikt in de context kanker, en niet als scheldwoord.
en jezus? waarom zou je dat filteren? het is een naam! daarmee trek je jezus toch niet in het belachelijk?
appelflap versta ik nog... tot daar...
maar waar gaan we dan naartoe?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:27

Ik snap niet waarom 'kanker' erger zou zijn dan 'Jezus' als scheldwoord. Omdat iemand er zelf voor kiest, is het gelijk niet erg meer ?

Ik vind het allebei even erg en gebruik het ook beiden nóóit. En dan ook echt nooit. Zelf ben ik gelovig, en ik kan me er behoorlijk aan storen als iemand de naam van mijn God rondstrooit alsof het niets is. En het gebruikt in ongelukkige situaties. Alsof Jezus er wat mee te maken hebt dat jij je teen stoot ? Ik vind het ook nogal raar, dat een hoop mensen GVD roepen, en de meerderheid van de mensen dat vrij normaal vind, terwijl als iemand Allahverdomd ofzo roept, iedereen gelijk van de kaart is en het raar vind. [ Heb dat zelf eens geprobeerd met een paar vrienden, om te kijken wat de reacties waren. ]

Waarom schelden met een naam die voor sommige mensen veel betekent, als je ook dingen kunt roepen die voor niemand iets betekenen ? Waarom 'Jezus!' roepen als je je teen stoot, en niet gewoon 'auw!' ? Daar kwets je niemand mee.

Dat het niet gecensureerd word kan ik heel goed begrijpen. Inderdaad, in discussies of topics over het geloof of een vreselijke ziekte zou dat erg hinderlijk zijn. Lachen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:34

Nibbit schreef:
Hey dat is mij ook nog niet eerder opgevallen. Ben benieuwd hoe dat zit. En hoe is dat met ernstige ziektes? (kanker bijv?)

Lijkt mij niet, dan mensen die het hebben en een medeleven topic openen oid er ook last van.
Al vindt ik wel dat er getemd mag worden om aanpassing of verwijdering van het bericht.

Wat betreft de discussie scheldwoorden sluit ik me aan mij Faux (Mariët.)

Vroeger vond ik het heel normaal Jezus of Gvd te roepen om nutteloze dingen, puur omdat niemand me er op wees (Ja, thuis.) en omdat ik zelf niet gelovig ben.
Sinds ik gelovige vrienden heb die me er op wijzen (ik had het zelf niet eens door, voor mij ging het automatisch) ben ik erop gaan letten en nu doe ik het dus ook niet meer.
Mensen kwetsen is nergens voor nodig als je ook gewone taal kunt gebruiken.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:04

Ook ik ga geheel met Mariët mee.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:07

Een vriendin van mij is gelovig en vind het vervelend als mensen jezus enzo zeggen, dus daar kan je haar wel mee kwetsen, nouja kwetsen is een groot word, maar leuk vind ze het niet, vind het dus een goede vraag! Ik vind eigenlijk dat ze of alles of niets moeten doen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:28

Vue schreef:
Wat betreft de discussie scheldwoorden sluit ik me aan mij Faux (Mariët.)

Veirl schreef:
Ook ik ga geheel met Mariët mee.

Fans. Haha! haha. Just kiddin'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:25

Faux schreef:
Ik snap niet waarom 'kanker' erger zou zijn dan 'Jezus' als scheldwoord. Omdat iemand er zelf voor kiest, is het gelijk niet erg meer ?

Ik vind het woord "kanker" echt wel erger hoor.
Mensen hebben iemand uit hun leven moeten verliezen
Die mensen herinner je er aan en kunnen gelijk van slag zijn.
Ookal weet je dat het niet zo bedoelt is, je word er gelijk aan herinnerd wat pijnlijk kan zijn.

Als je 'jezus' hoort roepen, dan is dat alleen een belediging.
Niet dat ik het netjes vind, maar je 'weet' dat het niet zó bedoeld wordt.
Ik denk niet dat het 'pijnlijk' is, alleen vervelend

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:26

Superwoman ; ja maar aan pest, paasei tyfus en cholera ook Lachen
En hoevaak zeg je niet he pestventje ofzo ?

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:42

Ik vind eerlijk gezegd sowieso dat heel censuurbeleid lichtelijk vreemd. Kom op zeg, je mag wel mensen kwetsen door Jezus en God te zeggen, of kanker, omdat die woorden ook "gewoon" gebruikt kunnen worden (hetgeen ik op zich best begrijp hoor, daar niet van), maar een woord als k ut of s hit of t ering niet (ooit iemand gezien sinds de komst van internet die aan t ering leed?). En wat als ik nou iets over geslachtsorgaan wil bespreken, of moet ik het dan maar over doos of poes hebben? Of als ik in de problemen oftewel de diepe s h i t zit? Of als iemand k l o t e n heeft (hetgeen dus positief is)? En ik mag dus iemand niet voor t eringh oer uitmaken maar wel voor tyfusprostituee :-/ Ik krijg een beetje een gekuisd van-dale gevoel dat ze in staphorst wilde invoeren. Alsof die jonge meiden hier die woorden niet zouden kennen...

Het lijkt mij dat mensen vanzelf wel op hun taalgebruik worden gewezen als het de spuigaten uitloopt, en met dit soort censuur bereik je juist dat je ongeremd kunt schelden zonder dat iemand ervan opkijkt en het dus corrigeert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:03

Je krijgt er echt wel een straf als je iemand uitscheld voor "tyfusprostituee".

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:07

Ik neem aan dat ik ook een straf krijg als ik iemand voor t eringh oer uitmaak. Mijn punt is dat ik het censuurbeleid erg selectief, en weinig consequent vind. Ik bedoel, ik kan wel ergere scheldwoorden verzinnen dan degene die in die lijst van de FAQ staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:13

Dat zijn de meest gebruikte...
Ik vind het jammer dat er sencuur gebruikt wordt, nogal kinderachtig.
Het zal ze wel een hoop werk schelen, anders krijgen ze veel mensen die "per ongeluk" zo'n woord gebruiken.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:17

Ik geef je wel gelijk TS. En kanker mag wel, enzo. Ik zeg zelf ook weleens jezus en god, maar ik vind dat als een forum k u t ed. filterd, hij ook 1 lijn moet trekken en kanker, jezus, god ed. ook moet wijzigen Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:29

Als je je ergert aan de auto-vervanging van scheldwoorden, kan je die met één klik in je gebruikerspaneel uitzetten:
- gebruikerspaneel
- foruminstellingen
- wijzig weergave opties
en dan censuur inschakelen op 'nee' zetten.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:49

Ok dat wist ik niet. Moet erbij zeggen dat ik me er ook niet aan erger, eerder over verbaas.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:06

Ik snap het, dat las ik ook wel uit je post.

Punt is dat op het moment dat woorden op het net gewoon hard kunnen overkomen. Als je een 'vuile prutsmuts, houdt appelflap je paasei" naar je hoofd geslingerd krijgt is de kans dat een topic vervalt in een bitchfight een stuk groter als dat er zonder censuur staat. Maar je hebt absoluut gelijk: de censuur is geen oplossing voor gescheld, niet alle scheldwoorden staan er in, en sommige woorden worden inderdaad weinig als scheldwoord gebruikt.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:03

Ellende schreef:
Als je een 'vuile prutsmuts, houdt appelflap je paasei" naar je hoofd geslingerd krijgt is de kans dat een topic vervalt in een bitchfight een stuk groter als dat er zonder censuur staat.

ja, daar heb je inderdaad een punt Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:06

Ellende schreef:
Als je je ergert aan de auto-vervanging van scheldwoorden, kan je die met één klik in je gebruikerspaneel uitzetten:
- gebruikerspaneel
- foruminstellingen
- wijzig weergave opties
en dan censuur inschakelen op 'nee' zetten.

Oh, bedankt Tong uitsteken

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:00

Uthrick schreef:
Hay

Ik heb nog even een vraagje, al weet ik niet zeker of dit het juiste pijler is om het te stellen Clown

Mijn vraag is: Waarom kan/mag er wel jezus en mijn god/ my god geplaatst worden en worden woorden als s h i t k l o t e k u t enz gefilterd en gewijzigd? Nagelbijten / Gniffelen
Niet dat ik ( zo erg) gelovig ben, maar ik ben er haast wel van overtuigd dat je ( veel) meer mensen "kwetst" als je zegt jezus wat vervelend dan met bijv s h i t wat vervelend ! Pling

Je kan het ergens in je profiel instellingen uitschakelen