Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:36

Er zijn gewoon steeds meer mogelijkheden voor jeugd om zonder correcties bezig te zijn met taal. Vroeger werd alles wat geschreven werd/ getypt door juf en/of pap mam wel gelezen. Nu wordt zoveel op internet/ fora geschreven. Laksheid waardoor fouten erin sluipen en doordat die zo weinig gecorrigeerd worden sluipt het er definitief in (zo ook de hakken naar beneden/ rechtop zitten, handen rechtop etc. tijdens het rijden. Als je weinig les hebt, wordt er weinig van gezegd en sluipt het er sneller in en hoe meer aangewend hoe lastiger weer afleren..)

Mensen typen teveel onbewust op internet en fora. Hoeveel zullen er zijn die een topic openen en/of reactie plaatsen en vervolgens niet meer het topic terugkijken.. Knipoog

P.s. Iemand die zijn best doet, dat kun je meestal wel aan de tekst aflezen. Knipoog Af en toe wat fouten is echt nog wel te overzien en zul je niet zo snel iemand over horen lijkt me. Alleen af en toe 10 zinnen zonder leestekens, woorden die spellingcontrole er wel met gemak uithaalt etc. Dat is ongelovelijk om jezelf aan te ergeren als je juist best wel alert bent op taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:37

Arabesk schreef:
Dyslexie lijkt onderhand een soort epidemie te worden, maar mijns inziens wordt er steeds slechter onderwijs gegeven op de scholen. Leerkrachten kunnen zelf ook al amper meer spellen.

Klopt zeker. Echt bedroevend hoe vaak ik in de laatste twee jaren van mijn middelbareschooltijd mijn (toch behoorlijk oude!) docent Nederlands heb betrapt op spelfouten. Uiteindelijk kwam hij met taalkundige vragen maar direct naar mij.

Mijn zusje zit nu in 5-havo. Zij wist tot voor kort niet eens wat een contaminatie is. Terwijl ik in "mijn tijd" (écht niet lang geleden!) nog een lijst met ten minste 30 stijlfiguren moest leren.

Ook erg grappig: ik doe inmiddels redactioneel werk. Regelmatig betrap ik mijn collega's op taalfouten. Ook hebben we geregeld discussies over hoe iets nu geschreven moet worden of welk regeltje van toepassing is op een bepaalde kwestie. En iedere keer ben ik degene die het goed heeft... ondanks dat de rest allemaal journalistiek, communicatiewetenschappen of Nederlands gestudeerd heeft.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:40

ik vind het ook erg vervelend als er hele verhalen staan zonder leestekens en vooral hele lappen tekst zonder alinea's én zonder leestekens. ik begin er dan niet eens aan.

hoofdletters gebruik ik zelf ook nauwelijks... ben behoorlijk verpest met word waar dat automatisch gaat en ben dus te beroerd om hier bij elke nieuwe zin of naam de shift te gebruiken Clown

betreft het onderwijs moet ik je ook gelijk geven helaas.... ik werk zelf op een buitenschoolse opvang en zit weleens huiswerk of toetsen etc door te bladeren van de kids, je wilt niet wéten hoeveel fouten daarin staan, waar wel een grote krul door staat en dan niet alleen een d of t fout, maar echt dingen als : we ginge / me moeder zij / toen moest ik tog naar school etc etc...
echt om te huilen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:40

Bij ons worden we afgestraft op dt fouten, bij het examen dierkunde.
Maar vroeger waren ze wel veel strenger op taalgebruik dan nu, ook was nederlands heel anders.

Wij hadden discussies, boekbesprekingen, gedichten maar niet zoveel structuur oefeningen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:41

Nee tuurlijk een foutje mag. Dat is wat anders. Maar dat msn taal, en geen leestekens gebruiken. Zelfs ik weet nog waar je een punt neer moet zetten.

Ik kon op de basisschool heel slecht schrijven. Het was bijna niet te lezen en zat vol fouten. Nou mooi dat mijn meester mij iedere dag een half uur voor schooltijd liet schrijven. dat 3 jaar lang. Dat is het leuke van met maar 5 mensen in 1 klas, en 12 in 1 lokaal (3 groepen) te zitten. Ze zien en weten alles.

Geen speciaal onderwijs trouwens. Gewoon een plattelandsschool.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:42

@Nouks, had jij nog mee gedaan met het groot dictee dan ook? Lachen

Dat dyslectie veel meer wordt aangehaald is ook niet raar. Zelfde dat er steeds meer ADHD kinderen lijken te komen als voorbeeld. Vroeger was er geen benaming voor, dan was het kind gewoon vervelend/ druk. Zo ook voor dyslectie, die kinderen zullen vroeger sneller als dom afgeschilderd zijn. Het is veel meer van deze tijd om alles een naam te geven en wellicht zijn er ook uitzonderingen tussen die hun eigen diagnose betreft dit soort dingen wel stellen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:43

roossie22 schreef:
hoofdletters gebruik ik zelf ook nauwelijks... ben behoorlijk verpest met word waar dat automatisch gaat en ben dus te beroerd om hier bij elke nieuwe zin of naam de shift te gebruiken Clown

Lekker lui. Schrijf je bijvoorbeeld Amsterdam, Piet en de naam van je paard ook zonder hoofdletter?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:45

Nouks schreef:
roossie22 schreef:

Lekker lui. Schrijf je bijvoorbeeld Amsterdam, Piet en de naam van je paard ook zonder hoofdletter?

ja, dat is toch wat ik aangeef? luiheid inderdaad... heeft niets te maken met het niet weten hoe het wél moet.
moet wel zeggen dat ik in mailtjes bijvoorbeeld wél hoofdletters gebruik, maar op fora niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:45

Dat is denk ik zeker zo Bienotje

Zelf zie ik bijv. heel slecht of er duer of deur staat Lachen
Dan lees ik mijn berichtje na, maar daar lees ik dan over heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:50

roossie22 schreef:

ja, dat is toch wat ik aangeef? luiheid inderdaad... heeft niets te maken met het niet weten hoe het wél moet.
moet wel zeggen dat ik in mailtjes bijvoorbeeld wél hoofdletters gebruik, maar op fora niet.

En waarom dan op fora niet? Is het daar minder belangrijk?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:52

Nouks schreef:
roossie22 schreef:

En waarom dan op fora niet? Is het daar minder belangrijk?

waarom? tsja...waarom...
geen idee, minder belangrijk wil ik niet direct zeggen,minder persoonlijk wel, misschien dat het daar aan ligt. maar ik neem simpelweg de moeite niet om bij elk bericht wat ik tik hoofdletters te gebruiken, maar zorg wel dat het leesbaar is door met leestekens te tikken en alinea's te gebruiken in lange stukken tekst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:00

roossie22 schreef:

waarom? tsja...waarom...
geen idee, minder belangrijk wil ik niet direct zeggen,minder persoonlijk wel, misschien dat het daar aan ligt. maar ik neem simpelweg de moeite niet om bij elk bericht wat ik tik hoofdletters te gebruiken, maar zorg wel dat het leesbaar is door met leestekens te tikken en alinea's te gebruiken in lange stukken tekst

Hmm, andersom had ik het me nog wel voor kunnen stellen. Het lijkt me logischer dat je vrijer wordt in je taalgebruik naarmate je iemand beter kent en het persoonlijker is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:00

Even een spellingscontrole of dat ene foutje, dat soort dingen zijn echt wel te overzien. Alleen de combinaties van geen hoofdletters, geen leestekens, geen logisch opgebouwde zinnen, spelfouten, MSN-taal en luiheid om een spellingscontrole te gebruiken.

Rampzalig wat mij betreft. Helaas voor degenen die woordblindheid hebben is spellingcontrole gebruiken wat meer moeite.

P.s. niet de moeite nemen om hoofdletters te typen vind ik ook eigenlijk maar raar. Dan kun je ook weinig zeggen van anderen die te lui zijn om zinnen logischer op te bouwen. Of anderen die te lui zijn om de spellingcontrole te gebruiken of anderen die te lui zijn om..... (vul maar in Lachen )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:05

zo geef je reactie en zo zit je jezelf te verdedigen;)

@nouks: ik vind een mailtje naar een instantie of collega of winkel of iets dergelijks een stuk belangrijker om correcte zinnen te typen dan een reactie op een forum.

@bienotje: dat mag je vinden....geen probleem, maar het is in ieder geval leesbaar en dát vind ik het belangrijkst wanneer ik een reactie plaats of wil lezen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:30

Dat is ook zo Knipoog Alleen is het raar om anderen te verwijten dat ze laks zijn, terwijl je het zelf dus ook doet. Waar ligt de grens wordt het dan.

Waarschijnlijk voor daar waar je het niet meer leesbaar vindt, maar die grens is bij de één al veel eerder bereikt. Niet meer leesbaar is namelijk een heel stuk extremer dan storend..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:45

Arabesk schreef:
Dyslexie lijkt onderhand een soort epidemie te worden, maar mijns inziens wordt er steeds slechter onderwijs gegeven op de scholen. Leerkrachten kunnen zelf ook al amper meer spellen.

dyslexie wordt tegenwoordig te nimmer en te on nimmer gebruikt voor dit soort dingen valt mij dan weer op.

of ze willen zo snel mogelijk antwoord, dat ze "vergeten" om er tekentjes of aanhalingstekens te plaatsen.
dus misschien niet zo slecht indd voor een taalmod Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:47

Ik heb geloof ik zelf al 1 taalmod nodig Tong uitsteken Clown

Lijkt me geen leuk klusje
Denk maar dat je het druk krijgt Haha!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:54

runningkawa schreef:
Ik heb geloof ik zelf al 1 taalmod nodig Tong uitsteken Clown

Lijkt me geen leuk klusje
Denk maar dat je het druk krijgt Haha!

zou ik dan nog niet eens zo heel erg vinden hoor.
Zo zullen er vast wel meerderen over denken.
liever fatsoenlijke taal, dan wanneer iedereen maar typt in msn-taal Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:48

Bienotje schreef:
Dat is ook zo Knipoog Alleen is het raar om anderen te verwijten dat ze laks zijn, terwijl je het zelf dus ook doet. Waar ligt de grens wordt het dan.

..

ik verwijt een ander niet laks te zijn, ik gaf alleen dat ik het zeer vervelend vind om een tekst te lezen die zonder leestekens en alinea's een grote lap wordt, daar begin ik niet eens aan.
net als msn taal(godzijdank niet toegestaan op bokt) en spellingsfouten die er ingeslopen zijn(nog wel bewust ook!) en 'iedereen' normaal lijkt te vinden als: me fiets, tog, eg, we ginge/lope/fietse etc

maar je hebt gelijk hoor... waar ligt de grens? voor mij bij een lap tekst zonder leestekens en een entertje op z'n tijd en msn taal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:57

Jep, en ik vind een tekst zonder hoofdletters net zo goed vervelend en onoverzichtelijk.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:09

Eigenlijk valt het al dan niet gebruiken van hoofdletters mij niet eens op. Als roossie22 een berichtje plaatst kan ik daar gewoon makkelijk doorheen lezen zonder dat het me opvalt. Wel vind ik het enorm gemakszuchtig. Wat maakt die paar keer 'Shift' nou uit? Het kost je écht geen uren hoor...

Wel vind ik het enorm storend als men geen punten of aanhalingstekens gebruikt, of de komma niet op de juiste plek zet. Een zin wordt daardoor meteen misvormd, warrig en onduidelijk, en zulke teksten lees ik dan ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:01

Daar heb ik dan weer geen hekel aan.
Die mensen proberen het tenminste nog Lachen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:04

Oke, over 'de komma op de juiste plek' valt te twisten. Ze proberen dan inderdaad wel de zin duidelijker te maken. Maar af en toe duiken komma's echt op de raarste plaatsen op Knipoog

Maar als mensen geen punten, aanhalingstekens etc. gebruiken, wat 'proberen ze dan tenminste' volgens jou?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:05

runningkawa schreef:
Daar heb ik dan weer geen hekel aan.
Die mensen proberen het tenminste nog Lachen

hihi, zoals mij *LOL*

Ik denk als je het gewoon meld tegen die personen, ze het bericht wel editten.
Of je stuurt een pb met je probleem erin, als je er echt niet overheen komt. Of je leest het bericht gewoon niet.

Zoveel mogelijkheden, dagelijks leven is al stressvol genoeg. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:15

Ik doelde idd op de komma.
Punt vergeet ik ook wel eens, maar ik ram dan nogal eens te vaak op de enter knop denk ik Lachen

Daar heb ik dus een hekel aan, lappen tekst aan 1 stuk.
Ook al staan er dan wel punten en komma's. dat klik ik weg Lachen