Wat moet je doen om een OW te krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Wat moet je doen om een OW te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:46

Apple schreef:
Een OW wordt niet algemeen bekend gemaakt. Pas als iemand meerdere OW's heeft komt dat in het topic op FZ te staan.

Daarnaast kan het een dag duren voordat de OW wordt uitgedeeld.

TS schreef:
Bedankt Apple, dat wist ik niet.

Dan heb ik wel een suggestie voor een nieuwe naam voor het topic:

Uitgedeelde Officiële Waarschuwingen en Bans

Ik zou het veranderen in:

Uitgedeelde Bans

Beter lezen RK Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:52

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:35

Citaat:
Edit: zie nu pas appels uitleg Bloos

Je kunt zien dat ik daar ook al achter was gekomen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:57

Ik kan zeggen dat ik een vrij actieve TeMmer ben, omdat ik in vaak in discussies zit die dan eindigen in persoonlijke anvallen op mij. Eerst probeer ik zelf mensen terug tot het onderwerp te brengen, maar als het te bont wordt en men gaan beledigen ofzo, TeM ik.
Maar, je kunt ook gewoon een pm sturen naar de mod van dat forum. Dat doe ik als ik dingen nader wil uitleggen en wil dat ze even mee blijven lezen. DAN krijg je altijd bericht terug van zo´n mod.
Verder wil ik zeggen dat het mij ook opvalt dat er bokkers zijn die keer op keer regels schenden en vrolijk door mogen gaan. Maar ik denk dat het ook komt omdat ze steeds van forum veranderen, en dus niet steeds dezelfde mod er van te horen krijgt. In zo´n geval kun je denk ik het best een mod een bericht sturen en zeggen dat die bokker dus daar, daar én daar de boel zit te verzieken. Dan komt er een mod overleg, denk ik...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:59

Er zijn ook users die op verschillende Boktfora, over verschillende onderwerpen en met verschillende mensen regelmatig in de clinch liggen en gaan TeMen omdat ze zich 'persoonlijk' aangevallen voelen iedere keer.

Aan wie ligt het dan vraag ik me af? Clown De moddie's kijken in zo'n situatie ook wel verder, denk ik.

TeMen betekent niet altijd dat er alleen naar het verhaal/de kant van de TeMer wordt gekeken is mijn ervaring met het mod-team.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:11

Dat is waar, maar er is natuurlijk een verschil tussen aangevallen voelen en aangevallen worden. Als iemand (in een discussie) begint met @ *** (naam) is dat meteen persoonlijk en meestal niet meer op het onderwerp gericht. Als er dan iets volgt dat niet met het onderwerp te maken heeft maar met genoemde persoon, dan is dat een persoonlijke aanval die feitelijk off-topic en tegen de regels is. Dat heeft dan verder niets met gevoelens van wie dan ook te maken.

Aangevallen voelen is wat je krijgt als iemand het heeft over iets wat je zelf doet en je het er niet mee eens bent dat iemand anders dat afkeurt, bv, zonder dat het persoonlijk aan jou gericht is.

Voorbeelden:
Aangevallen wórden:
"Pietje, doe jij maar even niet zo dom, want je weet niet waar je het over hebt"
of "Die Pietjes zegt maar wat, volgens mij heeft hij nog nooit een paard van dichtbij gezien"(meteen maar invullen wat je denkt, zonder dat het aan waarheid gestaaft is, komt ook veel voor)
Of:
"@Pietje: Jij moet je gewoon even erbuiten houden, want je weet er niks van"
Of:
"@ Pietje: Jij doet het zeker wel zo (of niet zo) en denkt zeker dat... "(weer lekker invullen voor een ander)
---------
Aangevallen vóelen is als je dit leest:
"Mensen die bitloos rijden zijn maar vreemde vogels"

Als je bitloos rijdt, voel je dan aangesproken en in dit geval ook aangevallen, omdat je meteen maar voor vreemde vogel wordt uitgemaakt....

Of:
"ik vind dit en dat toch zo belachelijk!"

Als je dat leest en je doet juist net en dát, dan voel je je aangevallen omdat het belachelijk wordt genoemd.

Persoonlijk aanvallen is tegen de regels en te voorkomen, persoonlijk aangevallen voelen is iets waar de poster feitelijk niet zoveel aan kan doen. (Al kun je soms wel wat minder uitgesproken een mening geven)

Heel persoonlijk wordt je als je gaat zeggen "In een ander topic zei Pietje ook al dit of dat" of zelfs dingen uit andere topics gaat quoten in een nieuw topic.
dat heeft weinig met aangevallen voelen te maken en alles met aanvallen, de poster doet nl de nodige moeite om de ander bewust zwart te maken...

Dat kan dan, als de angevallende er op in gaat, een persoonlijke vete worden.
Dan zie je posters op elkaar reageren met boze posts die weinig met het topic te maken hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:29

Ik pak nu even enkele stukjes uit jouw twee bovenstaande berichten, vat het niet persoonlijk op. Tong uitsteken Knipoog

Citaat:
Heel persoonlijk wordt je als je gaat zeggen "In een ander topic zei Pietje ook al dit of dat" of zelfs dingen uit andere topics gaat quoten in een nieuw topic.

Bovenstaande zou dus te persoonlijk worden? En onderstaande niet? Ook al gaat dat via pb?
Citaat:
In zo´n geval kun je denk ik het best een mod een bericht sturen en zeggen dat die bokker dus daar, daar én daar de boel zit te verzieken.

Verder, als je het woord richt tot iemand specifiek in een discussie is dat niet altijd negatief of aanvallend bedoelt, denk ik. Het kan ook een stelling zijn waar je op dat moment wat dieper op in gaat en zolang dat met respect gebeurt hoeft er niets aan de hand te zijn. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:33

Lusitana schreef:
Dat is waar, maar er is natuurlijk een verschil tussen aangevallen voelen en aangevallen worden. Als iemand begint met @ *** (naam) is dat meteen persoonlijk en niet meer op het onderwerp gericht.

Daarmee bedoel je dan dat je feitelijk in het geheel niet meer op elkaar mag reageren? Dat lijkt me wel heel lastig op een forum! Dan is er geen enkele mogelijkheid meer tot discussie, in welk geval je volgens mij beter gewoon ergens een blogje kunt beginnen.

Ik vind dat mensen beslist wel aangesproken mogen worden op hun mening, of de onderbouwing van hun mening, of de herkomst van feiten, etc. Een discussie is niet het simpelweg poneren van een stelling, daar mag over gesproken worden.

Ook is het niet zo dat iemands persoon volkomen onbelangrijk is. En dat geeft een beetje een schimmig gebied, dat geef ik toe, maar iemands ervaring speelt wel een rol. Als iemand werkelijk nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien, maar toch allerlei meningen over paarden poneert als feiten, dan vind ik dat Bokt het volste recht heeft om daar een reactie op te geven. Niet op een rellende manier, maar desondanks wel een reactie.

Van de ene kant zijn persoonlijke aanvallen nooit toegestaan. Van de andere kant ontstaan persoonlijke aanvallen zelden uit het niets, en zijn het meestal reacties op iemand die erg defensief reageert of zich weinig open opstelt in de discussie. Dat is geen excuus voor een persoonlijke aanval, maar als je merkt dat je regelmatig te maken krijgt met zulke aanvallen, dan kan het helpen om ook je eigen manier van reageren na te gaan, en te zien of er iets is wat die reacties oproept.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:35

Ik ben het helemaal met Shadow0 eens. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:10

Omdat jullie twe typische voorbeelden zijn van mensen die graag een persoonlijk vete uitvechten.

Persoonlijke aanvallen weglaten, maakt het niet onmogelijk om te reageren. Je zou gewoon bij het onderwerp kunnen blijven, ipv je op ene persoon te richten, wat totaal niet interessant is in een discussie.

Het is een beetje apart om te denken dat je iemand maar aan kunt vallen als die niet doet wat men wilt. Wat heeft dat voor nut in een discussie?
Er worden ontzettend vaak drogredenen gebruikt door dergelijke aanvallers.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/polit ... eel-1.html

Een post als hierboven:"ik ben het met die en die eens" is ook nutteloos, off-topic, en tegen de regels.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:22

Citaat:
Een post als hierboven:"ik ben het met die en die eens" is ook nutteloos, off-topic, en tegen de regels.
Shadow0 heeft precies onder woorden gebracht hoe ik er ook over denk, ik kan dan een heel bericht typen in dezelfde strekking met mijn eigen woordenkeus, maar aangezien ik toen niet zoveel tijd had >>> bovenstaande bericht.

Als ik daarmee de regels overtreedt en off-topic ga, staat het iedereen natuurlijk vrij mijn bericht te TeMen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ann op 20-01-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:33

Lusitana schreef:
Persoonlijke aanvallen weglaten, maakt het niet onmogelijk om te reageren. Je zou gewoon bij het onderwerp kunnen blijven, ipv je op ene persoon te richten, wat totaal niet interessant is in een discussie.

Daar ben ik het dus niet mee eens. (Voor de duidelijkheid: ik vind wel dat persoonlijke aanvallen moeten worden weggelaten maar ik vind niet dat de persoon onbelangrijk is in een discussie.) De persoon die een bepaalde uitspraak doet is wel degelijk van belang.
De opmerking van een arts in een medische kwestie draagt meer geloofwaardigheid dan een opmerking van iemand die wel eens de medische artikelen in de Libelle leest. Maar, als de tweede een bepaalde uitspraak doet, is het ook daadwerkelijk van belang dat mensen weten dat een dergelijk advies gegeven wordt door iemand die daar geen scholing in heeft gehad.

Als iemand met commerciele belangen in een of ander voedingssupplement zich als 'deskundige' profileert en op grond daarvan een bepaald product aanraadt, is het belangrijk dat mensen zich realiseren dat de belangen van die deskundige op z'n minst wat dubbel zijn.

Als iemand bepaalde conclusies trekt of getallen noemt dan kan het heel veel uitmaken of de persoon dit baseert op eigen ervaring op de werkvloer, of op gegevens van het CBS of Nipo, of 'dat heb ik wel eens gehoord'. Die achtergrond is in al die gevallen wel degelijk relevant en on-topic, zelfs al is dat nog geen excuus om dat als persoonlijke aanval te brengen.

(Enne, als we het dan toch over persoonlijk/niet-persoonlijk en on-topic/off-topic hebben... waarom heb je ervoor gekozen te reageren met "Omdat jullie twe typische ..." in plaats van een inhoudelijke reply op de punten die ik heb aangedragen?

Is dat niet ook een voorbeeld van de reacties die je nou juist niet wilt zien?)

Edit: een kleine verduidelijking op de eerste regel
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 20-01-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:35

Ann schreef:
Shadow0 heeft precies onder woorden gebracht hoe ik er ook over denk, ik kan dan een heel bericht typen in dezelfde strekking met mijn eigen woordenkeus, maar aangezien ik toen niet zoveel tijd had >>> bovenstaande bericht.

Als ik daarmee de regels overtreedt en off-topic ga, staat het iedereen natuurlijk vrij mijn bericht te TeMen. Lachen

Het voegt niets toe om 1 of een rijtje "vind ik ook" posts te krijgen onder een bepaalde post of hetzelfde in andere woorden te zeggen. Je zou wel kunnen zeggen dat je het ook vindt, omdat... en dan even bv een eigen ervaring er aan toe te voegen, dat is dan voor anderen wél weer leuk/interressant om te lezen.

Overigens valt het niet onder regels (excuus voor de fout) maar richtlijnen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:42

Of een bepaalde post iets toevoegt aan een discussie is niet aan 1 persoon te bepalen. Verder is de manier van profileren ook persoonlijk, bij mij gaat het erom mijn stanpunt duidelijk te maken en niet persé of het wel prettig leest voor mensen d.m.v. het te verrijken met een al dan niet bedacht verhaaltje er omheen. Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:45

Citaat:
Omdat jullie twe typische voorbeelden zijn van mensen die graag een persoonlijk vete uitvechten.
Zou je willen onderbouwen waarop je dit baseert? Je hebt aangegeven dat het niet nodig is om persoonlijk te worden en komt dan zelf met deze aanname.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:47

Shadow0 schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. (Voor de duidelijkheid: ik vind wel dat persoonlijke aanvallen moeten worden weggelaten maar ik vind niet dat de persoon onbelangrijk is in een discussie.) De persoon die een bepaalde uitspraak doet is wel degelijk van belang.
De opmerking van een arts in een medische kwestie draagt meer geloofwaardigheid dan een opmerking van iemand die wel eens de medische artikelen in de Libelle leest. Maar, als de tweede een bepaalde uitspraak doet, is het ook daadwerkelijk van belang dat mensen weten dat een dergelijk advies gegeven wordt door iemand die daar geen scholing in heeft gehad.

Als iemand met commerciele belangen in een of ander voedingssupplement zich als 'deskundige' profileert en op grond daarvan een bepaald product aanraadt, is het belangrijk dat mensen zich realiseren dat de belangen van die deskundige op z'n minst wat dubbel zijn.

Als iemand bepaalde conclusies trekt of getallen noemt dan kan het heel veel uitmaken of de persoon dit baseert op eigen ervaring op de werkvloer, of op gegevens van het CBS of Nipo, of 'dat heb ik wel eens gehoord'. Die achtergrond is in al die gevallen wel degelijk relevant en on-topic, zelfs al is dat nog geen excuus om dat als persoonlijke aanval te brengen.

(Enne, als we het dan toch over persoonlijk/niet-persoonlijk en on-topic/off-topic hebben... waarom heb je ervoor gekozen te reageren met "Omdat jullie twe typische ..." in plaats van een inhoudelijke reply op de punten die ik heb aangedragen?

Is dat niet ook een voorbeeld van de reacties die je nou juist niet wilt zien?)

Edit: een kleine verduidelijking op de eerste regel

Soms is het handig om een voorbeeld aan te dragen. Dat betreft in dit geval posters en geen onderwerp, maar is daarom niet echt persoonlijk bedoeld.

Ik zie alle reactisch, ik ga niet overal op in Knipoog

Wat het belang van de persoon betreft:Op dit forum zijn we redelijk anoniem en ik vind ook dat een mening die gebaseerd is op ervaring niet persee "wetenschappelijk" hoeft te zijn én bovendien zijn niet alle wetenschappelijke rapporten eensluitend en overtuigend, dus je kunt je afvragen wat de waarde dan is.
Iedereen kan een mening aandargen, hoe serieus die genomen wordt ligt aan de geloofwaardigheid ervan en de ervaring van de andere posters.

Er zijn ook nog dingen als artsen die wel roken...met andere woorden, men laat zelf niet altijd waarvan men weet dat het fout is en verkondigd soms dingen waarvan men weet dat het beter is, zonder het zelf te doen.
Zo ken ik persoonlijk iemand die helemaal pro rollkur is, maar klassiek les geeft volgens de leer van Nuno de Oliveira en voor beide wel degelijk de kennis in huis heeft en ervaring.
Bekijk je zo´n persoon dan als moderne dressuur ruiter of als klassieke? soms schuilt er meer in een persoon dan naar buiten toe wordt geprofileerd.

Verder vind ik het heel okee als een kind aan komt met "ik vind dat er toch zo erg uitzien!" Want dat kun je aanpakken om uit te leggen hoe dingen echt zijn, dat het misschien erger lijkt dan het is en zo iemand wat bijbrengen, ipv zo´n kind dan maar te zien als "heeft er geen verstand van" of te zeggen"houd jij je mond nou maar".
Ik hoop dat je snapt dat ik wil zeggen dat elke poster zijn waarde kan hebben en dat het niet ligt aan welk beroep zo iemand uitvoert of welke studie die heeft gevolgd.
Er is ook zo iets als ervaringsdeskundige zijn. Dus als je verkondigd dat een product goed is omdat je het zelf gebruikt en er goede resulktaten mee hebt gehaald, is dat ook interressant vom te lezen door mensen die dat product willen proberen of ene probleem hebben waarvan men zegt dat het product het oplost.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:56

Lusitana, wat is jouw idee van een persoonlijke vete?

Mijn eigen idee is dat een persoonlijke vete een ruzie is tussen twee bokkers over "X" dat te pas en te onpas komt opspelen en waarvan vaak ook al de eigenlijke reden vergeten is of op de achtergrond is gegaan. Twee bokkers liggen elkaar niet, mogen elkaar niet, en laten geen moment onbenut om dat te benadrukken. Dat is een persoonlijke vete.

Als je Ann en Shadow0 bedoelt als mensen die persoonlijke vetes uitvechten dan herken ik dat beeld niet. Beide houden wel van stevig discussieren en komen ook met veel argumenten. Aan de discussiepartner om met tegenargumenten te komen. Als ze het in de ene discussie niet met je eens zijn dan kan dit in een volgende discussie anders zijn, gewoon afhankelijk van het onderwerp en de argumenten. Daar is niets persoonlijke vete aan Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:00

Ann schreef:
Citaat:
Zou je willen onderbouwen waarop je dit baseert? Je hebt aangegeven dat het niet nodig is om persoonlijk te worden en komt dan zelf met deze aanname.

Je hebt gelijk, niet slim om zoiets te zeggen, en zelfs misschien ook geen goed voorbeeld in geval van shad0w die in elk geval met mij tot nu toe nog niet zoveel "uitvecht". Ik zal het terugnemen, maar ik moet een beetje lachen om het feit dat ik zelfs in een forum waar ik volkomen neutraal iets vertel over discussies in het algemeen, word geconfronteerd door een poster die ik overal tegenkom...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:06

Er zijn schijnbaar mensen die dezelfde interesses hebben? Ik kom diverse keren dezelfde mensen tegen in sommige topics. Lachen Gelukkig kun je daar om lachen, sneuer zou zijn als je er om moest huilen. Tong uitsteken Knipoog

Maar gaan we nu niet echt off-topic?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:20

Apple schreef:
Lusitana, wat is jouw idee van een persoonlijke vete?

Mijn eigen idee is dat een persoonlijke vete een ruzie is tussen twee bokkers over "X" dat te pas en te onpas komt opspelen en waarvan vaak ook al de eigenlijke reden vergeten is of op de achtergrond is gegaan. Twee bokkers liggen elkaar niet, mogen elkaar niet, en laten geen moment onbenut om dat te benadrukken. Dat is een persoonlijke vete.

Als je Ann en Shadow0 bedoelt als mensen die persoonlijke vetes uitvechten dan herken ik dat beeld niet. Beide houden wel van stevig discussieren en komen ook met veel argumenten. Aan de discussiepartner om met tegenargumenten te komen. Als ze het in de ene discussie niet met je eens zijn dan kan dit in een volgende discussie anders zijn, gewoon afhankelijk van het onderwerp en de argumenten. Daar is niets persoonlijke vete aan Lachen.

Zie post die ik typte terwijl jij postte.
Knipoog

Ik heb geen moeite met discussies, ik ben vrij neutraal, maar houd niet van persoonlijke aanvallen en off-topic gaan en op een persoon richten en heb daar dus posts aan gewijd in dit topic.

Ik heb moeite met achtervolgd worden. Ik ga van nu af aan even bijhouden hoe of wat om te zien of het echt zo is of maar zo lijkt. Knipoog

Verder is mijn idee van persoonlijke vete exact als die van jou.

Persoonlijk heb ik dus bv te maken gehad met quotes van mij uit andere topics met een sneer erbij, en moet ik veel horen "Lusitana denkt zeker dit en dat" om mij in een kwaad daglicht te stellen en dat heeft in mijn ogen niks met een onderwerp te maken. Als dat steeds van dezelfde personen komt, dan komt het bij mij wel in de richting van een personlijke vete. Ik ga trouwens gewoonlijk niet of nauwelijks in op dergelijke dingen om de sfeer niet te laten verpesten.

Dit staat los van mijn post die ik nu dus als incorrect zie.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:25

Nou lusi, ik kan ann niet rekenen onder zo'n iemand. Daarintegen kan ik me toch aan aantal gevallen van jouw kant herinneren.

Een persoonlijke vete is typisch iets voor vrouwen. Een kerel spreekt de ander er gewoon op aan en dan is het klaar. Het feit dat het hier zo speelt (ik ken geen ander forum waar het zo erg is) en dat 99% van de populatie vrouw is, is dan ook geen verassing Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:28

Als er zich meer mannen op Bokt zouden aanmelden, zou dat de sfeer ten goede komen? Haha!
De meeste mannen die ik ken, 'verdoen' hun tijd niet aan internetfora. Tong uitsteken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ann op 20-01-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:29

Ann, jij begrijpt mij altijd zo goed Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:32

Ah de hulptroepen. Ben jij niet vaker van bokt door bans dan op bokt?
Zal ik dan even gezellig meedoen met dat soort commentaar, dan kan iedereen zien hoe een topic eindigt als je dat doet.
Ik doe dus even mee als voorbeeld. Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:41

Oké, als voorbeeld, wat niet persoonlijk is bedoelt? Clown

SP is hier trouwens uit eigen beweging aangeland. Niks geen hulptroepen opgeroepen. Knipoog