Shadow0 schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. (Voor de duidelijkheid: ik vind wel dat persoonlijke aanvallen moeten worden weggelaten maar ik vind niet dat de persoon onbelangrijk is in een discussie.) De persoon die een bepaalde uitspraak doet is wel degelijk van belang.
De opmerking van een arts in een medische kwestie draagt meer geloofwaardigheid dan een opmerking van iemand die wel eens de medische artikelen in de Libelle leest. Maar, als de tweede een bepaalde uitspraak doet, is het ook daadwerkelijk van belang dat mensen weten dat een dergelijk advies gegeven wordt door iemand die daar geen scholing in heeft gehad.
Als iemand met commerciele belangen in een of ander voedingssupplement zich als 'deskundige' profileert en op grond daarvan een bepaald product aanraadt, is het belangrijk dat mensen zich realiseren dat de belangen van die deskundige op z'n minst wat dubbel zijn.
Als iemand bepaalde conclusies trekt of getallen noemt dan kan het heel veel uitmaken of de persoon dit baseert op eigen ervaring op de werkvloer, of op gegevens van het CBS of Nipo, of 'dat heb ik wel eens gehoord'. Die achtergrond is in al die gevallen wel degelijk relevant en on-topic, zelfs al is dat nog geen excuus om dat als persoonlijke aanval te brengen.
(Enne, als we het dan toch over persoonlijk/niet-persoonlijk en on-topic/off-topic hebben... waarom heb je ervoor gekozen te reageren met "Omdat jullie twe typische ..." in plaats van een inhoudelijke reply op de punten die ik heb aangedragen?
Is dat niet ook een voorbeeld van de reacties die je nou juist niet wilt zien?)
Edit: een kleine verduidelijking op de eerste regel
Soms is het handig om een voorbeeld aan te dragen. Dat betreft in dit geval posters en geen onderwerp, maar is daarom niet echt persoonlijk bedoeld.
Ik zie alle reactisch, ik ga niet overal op in
Wat het belang van de persoon betreft:Op dit forum zijn we redelijk anoniem en ik vind ook dat een mening die gebaseerd is op ervaring niet persee "wetenschappelijk" hoeft te zijn én bovendien zijn niet alle wetenschappelijke rapporten eensluitend en overtuigend, dus je kunt je afvragen wat de waarde dan is.
Iedereen kan een mening aandargen, hoe serieus die genomen wordt ligt aan de geloofwaardigheid ervan en de ervaring van de andere posters.
Er zijn ook nog dingen als artsen die wel roken...met andere woorden, men laat zelf niet altijd waarvan men weet dat het fout is en verkondigd soms dingen waarvan men weet dat het beter is, zonder het zelf te doen.
Zo ken ik persoonlijk iemand die helemaal pro rollkur is, maar klassiek les geeft volgens de leer van Nuno de Oliveira en voor beide wel degelijk de kennis in huis heeft en ervaring.
Bekijk je zo´n persoon dan als moderne dressuur ruiter of als klassieke? soms schuilt er meer in een persoon dan naar buiten toe wordt geprofileerd.
Verder vind ik het heel okee als een kind aan komt met "ik vind dat er toch zo erg uitzien!" Want dat kun je aanpakken om uit te leggen hoe dingen echt zijn, dat het misschien erger lijkt dan het is en zo iemand wat bijbrengen, ipv zo´n kind dan maar te zien als "heeft er geen verstand van" of te zeggen"houd jij je mond nou maar".
Ik hoop dat je snapt dat ik wil zeggen dat elke poster zijn waarde kan hebben en dat het niet ligt aan welk beroep zo iemand uitvoert of welke studie die heeft gevolgd.
Er is ook zo iets als ervaringsdeskundige zijn. Dus als je verkondigd dat een product goed is omdat je het zelf gebruikt en er goede resulktaten mee hebt gehaald, is dat ook interressant vom te lezen door mensen die dat product willen proberen of ene probleem hebben waarvan men zegt dat het product het oplost.