Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tomcat701

Re: Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:20

Ik ben wel voor zo,n lijst.
Je wilt toch als bokker niet op zo,n lijst staan.
Lijkt met handig als je dingen wil kopen of verkopen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:24

tis inderdaad misschien een goed plan,
valt me op dat ik de laatste tijd vaker topic's zie, waarin bokkers hun spullen niet leveren of betalen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:35

Vertrouwen werkt naar 2 kanten natuurlijk.
Bij 'niet betalen' kun je vooraf afspreken hoelang je op een betaling wilt wachten en bij te lang duren een eventuele 2e geïnteresseerde benaderen.

Bij 'niet leveren' heb je een ander probleem. Als het als pakje verstuurd wordt kun je als verkoper de traceerkode doorgeven (bewijs van verzending).
Als de verkoper geen traceerkode kan overleggen blijft die in gebreke en heb je recht op teruggaaf van het aankoopbedrag.
Kies je als koper voor een envelop dan is er geen bewijs van versturen mogelijk, maar heb je zelf bewust gekozen voor minder portokosten en dus een hoger risiko.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:39

ik vind het ook wel een goed idee ( gelukkig nog geen nare ervaringen gehad alleen maar positief), vind wel dat hier inderdaad steeds vaker topics komen over geld wat niet betaald is of spullen die niet aangekomen zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:53

Ik vind het een slecht idee.

Zoals het nu werkt, dus een mod inschakelen, die kan bemiddelen, vind ik een prima oplossing. Je moet gewoon niet met iedereen in zee gaan. Ik koop ook eigenlijk nooit iets van iemand die maar heel weinig posts heeft, of in breezertaal schrijft.
Wanneer iemand echt fout zit en een ban krijgt, lijkt me dat afdoende.

Het gevaar is dat er een hele hetze gaat ontstaan. Vergelijk het met de politiek: pedolijsten gaan aanleggen. Zo´n man kan dan maar beter emigreren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:58

Ik denk dat je eerst moet kijken hoe groot het probleem werkelijk is, dit soort lijsten geeft altijd weer het risico van misbruik.

Als het gaat om internetwinkels die hier op bokt ook de grond uitschieten is het voor een deel natuurlijk ook ondernemersrisico.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:02

Citaat:
Je moet gewoon niet met iedereen in zee gaan
Ik geef iedereen het voordeel van de twijfel, ook een nieuwe Bokker moeten de kans krijgen zich te bewijzen en iemand met veel posts kan net zo onbetrouwbaar blijken als iemand met weinig posts.

Dat er een hetze ontstaat is iets wat mogelijk is. Maar juist op een forum als Bokt is een weerwoord mogelijk. Een Bokker kan een hele goede reden hebben om eens minder snel met verzending/betalen te zijn. En het aantal positieve reacties zal een enkele negatieve ook vaker te boven gaan.

Als iemand 8 van de 10 reacties negatief heeft dan is dat wel een teken aan de wand om daar niet mee in zee te gaan. Maar op de 100 verkopen eens een misser maken moet kunnen zonder 'hetze'.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:04

Dainty_Bess schreef:
ik doe dit soort dingen altijd onder rembours..zowel als ik zelf wat koop als wanneer ik iets verkoop..degene die het pakketje ontvangt betaald pas als dit aan de deur wordt afgeleverd en je dmv een afgifte en betaalbewijs is het niet mogelijk bedonderd te worden..

Ook dan kan je bedonderd worden.. door er iets anders in te doen inplaats van het verkochte product..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:06

wat bij ons aleens gebeurd is

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:09

Ik denk dat een feedback systeem zoals op E-bay helemaal niet zo'n slecht idee is, vooral omdat er toch behoorlijk gehandeld wordt door bokkers onderling.
En er zijn gewoonweg té veel gebruikers om van iedereen maar te weten of hij/zij betrouwbaar genoeg is of niet.....

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:10

Ik vind de zwarte lijst wel goed..
als er bv 2 mensen een 'klacht' hebben op iemand dat er dan twee ** achter diegene zn naam komt.. is er een probleem opgelost * weg..
Zoiets??

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:11

Ook ik verkoop en heb al eens aanvaring gehad met een bokker terwijl ik er niks aan kon doen. is ook gewoon goed opgelost, maar in zo'n geval zou ik het jammer vinden als dan b.v. de feedback oid bleef staan aangezien je dan toch je best doet om het op te knappen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:16

Dat is in eerdere topics idd ook al gezegd, stel bokker A stuurt niet snel genoeg op volgens bokker B, maar er is wat fout gegaan bij de post, dus bokker A kan er niets aan doen maar toch blijft bokker B zeuren, dus ook bokker A wordt boos. Sja dan krijg je een lijst met 2 namen.. terwijl het achteraf prima op de huidige manier opgelost had kunnen worden!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:38

Precies. Dan vind ik zoiets als thaollat aangeeft een beter idee. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:58

thaollat schreef:
Ik vind de zwarte lijst wel goed..
als er bv 2 mensen een 'klacht' hebben op iemand dat er dan twee ** achter diegene zn naam komt.. is er een probleem opgelost * weg.. Zoiets??
Lijkt logisch en makkelijk bij te houden voor de Mods. Maar zou iedereen wel snappen waar die **'s voor staan??

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:06

Dat je niks van iemand koopt die heel weinig posts heeft (moet je natuurlijk zelf weten Knipoog ), vind ik een beetje raar ik bedoel ik heb ook maar heel weinig posts, maar gewoon omdat ik niet zoveel achter de pc zit, en ik mag nu alleen nog maar in de paarden topics reageren.
Ik heb al meerdere keren iets verkocht en gekocht via internet/een forum,
ben zelf ook wel eens belazerd dat ik nu nog op mijn geld zit te wachten dat is ook de reden dat als ik iets koop of verkoop dat ik het liever onder rembours doe ookal komt daar wat meer geld voor bij...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:26

Dat het pakketje niet opgestuurd wordt heb ik inderdaad meegemaakt, kort geleden nog via marktplaats..

55,- euro overgemaakt, maar het pakketje nooit gekregen.
Met veel moeite aangifte gedaan, hij was al eens aangeklaagd
voor oplichting en hij gaat nu weer opgepakt worden en verhoord. Maar ik krijg er mijn geld niet mee terug..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:31

Ik ben wel voor zo'n zwarte lijst maar dan stel ik ook gelijk voor om er datums bij te plakken en waarover het ging.

Ik wacht altijd tot het geld gestort is, dan pas gaat het pakje de post op.
Anders had ik zo'n 3 weken geleden iets van een redelijk bedrag kwijt geweest aan een bokker die niet van plan was te betalen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:56

Ik heb ook al een aantal nare ervaringen, met bokkers, heb nu dan ook een lijst in mijn profiel gezet..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:57

tatjalove schreef:
Dat je niks van iemand koopt die heel weinig posts heeft (moet je natuurlijk zelf weten Knipoog ), vind ik een beetje raar ik bedoel ik heb ook maar heel weinig posts, maar gewoon omdat ik niet zoveel achter de pc zit, en ik mag nu alleen nog maar in de paarden topics reageren.

Ik koop veel liever iets op Bokt dan bijv op Marktplaats. Voor winkels werkt het voor mij net zo: een winkel waar je over gehoord hebt dat ze leuke spullen hebben, en betaalbaar zijn , ga ik eerder naar toe dan een nieuwe winkel waar je nog niks van weet.
Voordeel aan Bokt vind ik dat de Bokker te traceren is met wat moeite. Op Marktplaats moet je alles zelf doen via de mail.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:03

je kunt gewoon eerst het geld overmaken, als je het pakketje niet krijgt, kun je binnen een maand je geld terugboeken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:08

roest schreef:
je kunt gewoon eerst het geld overmaken, als je het pakketje niet krijgt, kun je binnen een maand je geld terugboeken.

oud nieuws maar dat kan echt niet als je het zelf hebt overgemaakt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:09

Klopt, dat kun je idd wel vergeten.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:19

Ik heb zojuist een PB van de betreffende Bokster ontvangen. Het bedrag wordt nu alsnog overgemaakt. Ik wacht het even af Lachen

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:21

zou ook raar zijn..
mevrouw 1 verkoopt iets aan mevrouw 2
mevrouw 2 maakt het geld over en mevrouw 1 stuurt het pakje op.
mevrouw 2 laat haar geld terug storten en heeft het pakje Haha!
handig kopen hahahahahaha

ik heb de bank er eens over gebeld, je kan je geld alleen terug laten storten als je een bedrijf bent, particulier is dit onmogelijk !!!!!!!!!!