Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sundancer schreef:Er moet toch een manier zijn dat het zonder geld kan Joost?
Kreeg laatst een aanbod, ik mocht een server "hebben" maar dan moest wel wel een bannertje staan op de site. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet afhankelijk wil zijn van andere mensen.
Verder toppie dat Bokt weer draait.
Bas232 schreef:Sundancer schreef:Er moet toch een manier zijn dat het zonder geld kan Joost?
Kreeg laatst een aanbod, ik mocht een server "hebben" maar dan moest wel wel een bannertje staan op de site. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet afhankelijk wil zijn van andere mensen.
Verder toppie dat Bokt weer draait.
Was ik dat niet?
Sundancer schreef:Bas232 schreef:Was ik dat niet?
Nee Bas, jij hebt iid ook aangeboden. Dit was dat ik echt een eigen server had.
BartVB schreef:De webserver zit met 800 users op 5% idle. Je kan met wat optimalisaties vast nog wel wat extra snelheid uit het systeem krijgen maar veel meer dan een paar procent is dat dan niet. Als de server nu al helemaal vol zit (al overvol eigenlijk als je meer dan 2 seconde op een pagina moet wachten) dan gaat MySQL daar never nooit niet bijpassenBokt.nl op 1 van de huidige servers gaat gewoon niet lukken.
Maar eens kijken of er iets te regelen is met Ime (hij heeft een backup server achter de hand voor het e.e.a.) of kijken of we een extra server bij kunnen prikken die zowel MySQL als Apache dubbel draait. Maar goed, dat kost dus een hoop geld voor het voorkomen van een paar uur ongemak per jaar. Een server gesponsored krijgen is vast een optie maar dan zit je idd met dat afhankelijkheidsprobleem waar ik erg weinig zin in heb...
BartVB schreef:De webserver zit met 800 users op 5% idle. Je kan met wat optimalisaties vast nog wel wat extra snelheid uit het systeem krijgen maar veel meer dan een paar procent is dat dan niet. Als de server nu al helemaal vol zit (al overvol eigenlijk als je meer dan 2 seconde op een pagina moet wachten) dan gaat MySQL daar never nooit niet bijpassenBokt.nl op 1 van de huidige servers gaat gewoon niet lukken.
Maar eens kijken of er iets te regelen is met Ime (hij heeft een backup server achter de hand voor het e.e.a.) of kijken of we een extra server bij kunnen prikken die zowel MySQL als Apache dubbel draait. Maar goed, dat kost dus een hoop geld voor het voorkomen van een paar uur ongemak per jaar. Een server gesponsored krijgen is vast een optie maar dan zit je idd met dat afhankelijkheidsprobleem waar ik erg weinig zin in heb...
BartVB schreef:Load average zit nu (met 400 users) al op de 3, 's avonds zit het eerder rond de 8 of hoger. Natuurlijk kan je 800 users kwijt op 1 server maar dan zal je 80% van de functionaliteit van phpBB weg moeten halen. Daarna lukt het idd makkelijk.
32-bit grens (bij 16M) zijn we al overheen.
Citaat:When the load average is higher than the number of CPU's, it means processes are "in queue" waiting on the CPU. If the load average is 22, you have an average of 22 processes sitting around waiting on the CPU. That means it's going to take up to 22 times as long to get something done, roughly. Yeah, it might still be reasonably fast, but it's still overloaded.
Bas232 schreef:Een continu load van 3 op hoger houd in dat je 3 CPU's gaat nodig hebben om de boel te verwerken.
topsylover schreef:Kan het zijn dat hierdoor mijn foeilijst niet meer werkt?
Shadow0 schreef:Bas232 schreef:Een continu load van 3 op hoger houd in dat je 3 CPU's gaat nodig hebben om de boel te verwerken.
/me gaat blonde vraag stellen:
Waar moet Bart die extra cpu's vandaan halen? Hoge hoed? Toverstafje? Van de cpu-boom? (Dat moet een red-black-tree zijn)
Ik heb zomaar heel voorzichtig het vermoeden dat de beperkingen niet zitten in Bart z'n kennis, maar in geld en tijd (of andersom).
Bas232 schreef:Want een server kent enorm veel instellingen die aangepast kunnen worden, met de juiste instellingen is een lage load prima te halen.
Citaat:Bart niet en ik ook niet, het is prutsen tot je de juiste gevonden hebt.
Shadow0 schreef:Bas232 schreef:Want een server kent enorm veel instellingen die aangepast kunnen worden, met de juiste instellingen is een lage load prima te halen.
Dat vind ik een gewaagde aannameEen lagere load is misschien te doen, maar het houdt een keer op. En aangezien jij geen inside kennis hebt van het systeem kun jij niet zeggen of het betreffende systeem al aan z'n max zit. Zo wel dan zou ik die kennis niet verdoen op een miezerig forumpje, maar onsterfelijkheid verkrijgen in de wiskundewereld.
Citaat:Bart niet en ik ook niet, het is prutsen tot je de juiste gevonden hebt.
Waar haal je dan de stelligheid vandaan dat het uberhaupt mogelijk is?
Bas232 schreef:topsylover schreef:Kan het zijn dat hierdoor mijn foeilijst niet meer werkt?
Sorry, neen, dat heeft er niets mee te maken.
Dat is enkel iets dat blijkbaar niet werkt in de software.