Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:03

Melissa; Hiermee doelde ik niet op dyslecten Lachen Sorry.

En ja, er zijn nog heel wat meer spelfouten waar ik me aan kan ergeren. Ik noemde alleen deze omdat ik hem op dat moment net weer tegen gekomen was en ik die spelfout de laatste tijd erg vaak zag. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:05

Shadow0 schreef:

- Namens de Bond Voor Wou Cool

hahaha, nou, vooruit dan maar... blijf het een vervelend gehoor vinden.... Haha!

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:38

Daar erger ik ook mij aan!
Dat nu heel Nederland slecht beheerst in de taal komt door internet en MSN denk ik, want iedereen wilt natuurlijk alsmaar sneller tikken op msn en gebruiken dus verschillende afkortingen of 'verzinnen' een ander taaltje, o.a. Breezahtaal.

Zelf tik ik -absoluut- gewoon in ABN op msn, ook met af en toe afkortingen, maar dan normale afkortingen! Als men tegen mij 'n gesprek begint in 'n 'vreemde' taal, dan zeg ik tegen hem/haar dat hij/zij normaal moet tikken. Lachen

Ik zeg niet dat ik zelf foutloos ABN kan of dat ik beter ben dan de rest, hoor! Maar sommige mensen hebben hier inderdaad gelijk dat de taal achteruit gaat!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:19

Karoliefje_ schreef:
Tja, als je overal druk om moet gaan maken. Heel veel bokkers kunnen bijna niet fatsoenlijk nederlands typen, of alleen maar breezertaal. Ik erger me ook zo aan de zin ''Ik kon die persoon wel'' (Ik kende die persoon wel)

Inderdaad, dit viel mij veel meer op!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:21

Jettie schreef:
Het valt mij best vaak op, en ik heb zoiets van "Je weet het verschil tussen 'is' en 'eens' toch wel?".

Ehm, weet je, in België zeggen we dat gewoon zo.
Denk dat je daarop niet iemand moet beschuldigen van het niet beheersen van de Nederlandse taal. Ik let zelf ook op spellingsfouten en kan me er dood aan ergeren, maar ik zeg toch gewoon altijd 'is' ipv 'eens'. In België hoor je 'eens' gewoon nooit.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:27

Melissa schreef:
Ik wil niet heel banketstaaf zijn hoor, maar er zijn hier veel mensen met dyslexie. Ook aardig dat jullie met hen rekening houden.

Ik wil ook niet heel banketstaaf zijn, maar er zijn ook een hele hoop bokkers die zodra je ze op hun typefouten wijst 'ineens' dyslexie hebben. Alle respect voor diegenen die het wel hebben, daar houd ik écht wel rekening mee.
Maar er is een wereld van verschil tussen dyslexie en 'creatief met letters'.
En in mijn ogen komt dat laatste vaker voor dan dat eerste: vele bokkers zijn niet op de hoogte van de spellingsregels of lappen deze aan hun rijlaars Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:36

Juist voor de mensen met dyslexie is het erg belangrijk dat de rest het goed spelt. Hoe meer de spelling van de woorden altijd hetzelfde is, hoe makkelijker het lezen is, en hoe makkelijker het ook voor hen wordt om de woorden goed te spellen. Ja

Mientjeuh: er is een verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Je zegt tenslotte ook meestal 'moeilek' maar je schrijft 'moeilijk'.

Het probleem met 'is' gebruiken als je 'eens' bedoelt, is dat 'is' ook nog een ander Nederlands woord is. En dat je soms aan het puzzelen bent (zeker als de rest ook slecht gespeld is, en zonder punten, komma's en hoofdletters getypt) wat er nou in hemelsnaam bedoeld wordt. Hoe netter je spelling, hoe makkelijker te lezen en te begrijpen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:52

Ik persoonlijk vind moeilijk-moeilek nog anders dan wel eens- wel is/es. Dat is eerder een uitdrukking, nu ja bij ons in België dan toch...
Lachen

Mientjeuh schreef:
Ehm, weet je, in België zeggen we dat gewoon zo.
Denk dat je daarop niet iemand moet beschuldigen van het niet beheersen van de Nederlandse taal. Ik let zelf ook op spellingsfouten en kan me er dood aan ergeren, maar ik zeg toch gewoon altijd 'is' ipv 'eens'. In België hoor je 'eens' gewoon nooit.
Idd.

Ik zeg dus nooit 'wel eens'. Meestal wordt het 'welles' met doffe e.

Over wou maak ik trouwens ook geen probleem, ik dacht dat dat normaal was, maar wsl ook omdat dat dus in mijn omgeving ook veel gezegd wordt. Nagelbijten / Gniffelen

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:12

Maar... de afkorting van eens is toch 'ns en niet is??? Dat heb ik mml altijd zo gedacht!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:14

En wat dacht je van 'me' paard ipv 'mijn' paard...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:23

Pinootje schreef:
Maar... de afkorting van eens is toch 'ns en niet is??? Dat heb ik mml altijd zo gedacht!
Spreekt moeilijk uit. Clown
No offence. Knipoog

Ik denk dat het bij ons (of toch hier bij mij Tong uitsteken) in België een soort van uitspraak is gewoorden. Welllis/welles. Ja

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:24

Sylleke schreef:
Pinootje schreef:
Spreekt moeilijk uit. Clown
No offence. Knipoog

Ik denk dat het bij ons (of toch hier bij mij Tong uitsteken) in België een soort van uitspraak is gewoorden. Welllis/welles. Ja

Maar hier op bokt geldt de schrijftaal Knipoog Je 'spreekt' hier niet, maar je 'schrijft' het! Lachen

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:25

t is maar waar je je mee bezig houd pff

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:29

of ik ken dat ipv ik kan dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:48

Sylleke schreef:

Dan ligt het misschien aan de streek waar je woont want ik hoor toch meestal 'eens' en 'wel eens'. En in geschreven taal is het hier altijd correct.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:03

Sylleke schreef:
Dat zeggen ze hier op de grens ook (jij woont in Essen toch?), maar als wij dat op school schrijven wordt het fout gerekend. Knipoog

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:13

Shadow0; ja, maar ik gebruik als ik typ geen woorden die ik ook nooit gebruik.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:15

Jepz, ik woon in Essen.

Pinootje schreef:
Maar hier op bokt geldt de schrijftaal Knipoog Je 'spreekt' hier niet, maar je 'schrijft' het! Lachen
Weet ik...
Maar net zoals ik net 'jepz' schrijf, ergeren mensen zich daar ook aan? Ik bedoel, dat is geen officieel woord volgens mij, maar wel een uitspraak die je ook schrijft... Lachen (Net zoals sommige mensen dus welles schrijven.)

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:20

waar mensen zich aan ergeren...
Zolang ik de hele tekst begrijp dan maakt me dat niet veel uit of er nu "is" of "eens" staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:25

Pouskintje: 1 van de redenen dat ik me er aan erger is dat ik nogal eens de tekst verkeerd lees en er eerst iets anders van maak. Spelling is niet louter uitgevonden om basisschoolleerlingen te pesten, maar maakt het ook een stuk makkelijker om een tekst snel te kunnen lezen en te kunnen begrijpen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:29

Ik begrijp wat je bedoelt Shadow0, maar ik begrijp het probleem met es/is/eens niet zo goed, mssn omdat het hier in de buurt gewoon wel zo wordt gebruikt... Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:10

tja en dat is nou net het probleem...
De rest van de bokkers die niet uit de grensstreek komen, snappen het dan gewoon niet. Of moeten het in ieder geval eerst twee keer overlezen.
Zo heeft iedere streek zijn eigen afwijkingen. In het Westen 'ik gaat naar me paard' en bij ons in het Noorden 'Hij is groter als mij'. Zelf heb je het maar nauwelijks in de gaten, maar voor iemand die wat verder weg woont, is het storend.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:05

beantsje schreef:
. In het Westen 'ik gaat naar me paard'

Nou, behalve Willem van Hanegem heb ik dat nog nooit iemand horen zeggen Clown (en zelfs Willem niet Haha! )
En ik heb toch ruim 30 jaar in het Westen gewoond Knipoog
Svp niet iedereen over 1 kam scheren.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:20

Fitzroy schreef:
beantsje schreef:
. In het Westen 'ik gaat naar me paard'

Nou, behalve Willem van Hanegem heb ik dat nog nooit iemand horen zeggen Clown (en zelfs Willem niet Haha! )
En ik heb toch ruim 30 jaar in het Westen gewoond Knipoog
Svp niet iedereen over 1 kam scheren.

Bloos ik zeg het zelf ook wel eens, hier in de omgeving word het meer gezegt, erg fout, ik weet het

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:52

Wij hebben het in spreektaal ook vaak over te bed, te springen, te dressuren ipv naar bed, naar springen, naar dressuurles. Je zegt het wel, maar ik schrijf het nooit.

Net zoals er vaak ge weggelaten wordt bv weest ipv geweest. Het praat erg makkelijk maar het leest erg vervelend, zeker als je er niet mee bent opgegroeid.

Net zoals het niet plaatsen van leestekens en het overslaan van alinea's. Bij zulke lappen tekst neem ik niet eens de moeite om het te lezen.