oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:31

Karin schreef:
Maar je kunt een discussie toch ook een 'zachte opstart' geven door een nieuwsbericht te quoten, een bronvermelding te geven en er je eigen (gefundeerde) mening over het betreffende nieuws aan toe te voegen?

Dat ben ik helemaal met je eens. Sowieso is het niveau van discussieren op Bokt bedroevend laag van tijd tot tijd (en dan doel ik op het totale gebrek aan fundering).

Ik ben zelf alleen van mening dat, wanneer er gesproken wordt over het niveau van bepaalde topics of reacties op Bokt, er tot dusver -althans zolang ik op Bokt ben en ik ben me ervan bewust dat dat nog niet zo lang is- (veelal) heeft gegolden 'Bokt is voor mensen van alle leeftijden en alle denkniveaus, dus meet niet iedereen af naar je eigen maatstaven.' en dat mis ik een beetje op het forum NM. Het lijkt me gebruiksvriendelijker en opbouwender voor NM als forum om de desbetreffende gebruiker in te lichten en de kans te geven zijn 'fout' te herstellen.

Daarnaast zie ik in de links die Desiree (?) aanhaalde ook links staan waar TS geen discussieopening maakte maar waar deze taak werd overgenomen door een andere Bokker. Erg zonde om die discussie dan weer op slot te zetten (maar dat is alleen mijn mening, ik begrijp dat het vanuit de eenduidigheid naar de gebruikers wel op slot moet)

Karin schreef:
maar wil je een bepaald discussieniveau, dan kun je daar zelf een bijdrage aan leveren.

Ik doe mijn best Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:56

Tieneke schreef:
SP: dat is hier al uitgelegd door Karin

ja, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet te bediscusieren valt?
De vraag is of dat een goede regel is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:57

De vraag van SP wat de reden van de regel was, ik geef antwoord.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:57

Urielle schreef:
Daarnaast zie ik in de links die Desiree (?) aanhaalde ook links staan waar TS geen discussieopening maakte maar waar deze taak werd overgenomen door een andere Bokker. Erg zonde om die discussie dan weer op slot te zetten (maar dat is alleen mijn mening, ik begrijp dat het vanuit de eenduidigheid naar de gebruikers wel op slot moet)

Juist. Vaak is het ook bedoeld om reacties te ontlokken, of beter gezegd, de menigen van mensen te peilen en die volgen er ook meestal wel, als het de kans krijgt. En dan is het toch goed?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:58

Dit topic is in feite ook niets anders dan quoten van een nieuwsbericht

viewtopic.php?f=135&t=633942

Waarom is deze dan wel toegestaan?

*Edit:niet dat je hier een mening over moet hebben, het is gewoon heel triest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:00

Misschien omdat het geen enkele mod is opgevallen (mods hebben ook nog een leven naast Bokt) en/of omdat er geen TeM over is binnengekomen? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:01

een omvallende boom is nieuws, geen discussie waard Haha! Haha!

ik snap het wel Haha! Haha!

hoe moet je een discussie hebben over een omvallende boom.......

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:04

Sundancer schreef:
Desiree schreef:
Op het hondenforum noemden ze bokt een pennyforum. IK moet ze straks nog gelijk gaan geven....

In de grote paardenwereld word Bokt ook al een pennyforum genoemd..... Vork

dan zijn er veel pennies in nederland Haha! oeps mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:07

Wat zou dan de meerwaarde voor Bokt zijn als dat topic (viewtopic.php?f=135&t=633942) gesloten zou zijn omdat er een TeM over was gekomen?
Het is actueel, het is nieuws en veel mensen willen er hun zegje over doen, maar... het is geen discussie dus zou er een slotje moeten volgen? Lijkt mij niet, want ook het simpelweg delen van ervaringen van nieuwsfeiten zou moeten kunnen volgens mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:10

Wat is dan de meerwaarde om het op Bokt te vragen, kun je je afvragen Lachen
Voor dat soort berichten voldoet nu.nl ook prima, toch?

Verder geloof ik dat er op NM niet veel discussie verloren gaat, want het niveau is inderdaad bedroevend. Hoewel het niet zo belangrijk is dat je een bepaald kennis- of denkniveau hebt, is het voor een *discussie* wel belangrijk dat je bereid bent om de mening van anderen te lezen en je best te doen deze te begrijpen. En algemeen geaccepteerde en bewezen feiten zijn gewoon feiten - een discussie waarom de aarde niet rond is, of de zon niet heet is gewoon geen discussie. Ik vind dat dergelijke 'randvoorwaarden' best gesteld mogen worden aan een discussie.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:16

Desiree schreef:
Op het hondenforum noemden ze bokt een pennyforum. IK moet ze straks nog gelijk gaan geven....

tja.. dat heb ik al vaker gehoord.. en soms lijkt het er ook wel op ja...
ik vind dat je een punt maakt met het openen van dit topic... Lachen goedzo.. ik ben het met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:22

Shadow0 schreef:
Wat is dan de meerwaarde om het op Bokt te vragen, kun je je afvragen Lachen
Voor dat soort berichten voldoet nu.nl ook prima, toch?

De ruimte om op Nu.nl je eigen ervaring te delen is er niet in de mate die er op Bokt wel is. Dat is imo de meerwaarde om het betreffende topic lekker open te laten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:27

Maken de moderators bokt wel kapot...?!? Zijn het niet de bokkers...?!?
Zijn het niet de bokkers die vaak niet kunnen lezen...?!?
Zijn het niet de bokkers die de FAQ niet lezen waardoor er een topic op slot gezet wordt...?!?
Zijn het niet de bokkers die niet weten wanneer ze moeten stoppen met het opdringen van hún mening...?!?
Zijn het niet de bokkers die een topic uit de hand laten lopen wat resulteerd in een slotje...?!?
Zijn het niet de bokkers die er zélf voor zorgen dat ze een ow of ban krijgen...?!?
Mijn mening...? Zijn het niet de bokkers, ipv de moderators...?!?

Ok, soms zijn moderators niet eenduidig. Maar het zijn mensen. Net zoals jij en ik.
En volgens mij is het mogelijk om een topic die om een reden als, geen fundeerde mening op slot gaat, opnieuw te openen, maar dit keer wél met je mening. Toch...?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:31

Marreke schreef:
Wat zou dan de meerwaarde voor Bokt zijn als dat topic (viewtopic.php?f=135&t=633942) gesloten zou zijn omdat er een TeM over was gekomen?
Het is actueel, het is nieuws en veel mensen willen er hun zegje over doen, maar... het is geen discussie dus zou er een slotje moeten volgen? Lijkt mij niet, want ook het simpelweg delen van ervaringen van nieuwsfeiten zou moeten kunnen volgens mij.

tuurlijk is een ingestorte brug in Utrecht vergelijkbaar met een omgevallen boom in Portugal Haha! Haha!

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:32

Goh ik wordt besproken Clown

Het topic over Utrecht:
Ik begrijp wel een beetje dat bokt niet elk nieuws bericht behandeld wil hebben. Maar wil bokt dan alleen nieuws hebben waarover men kan discussieren? Het bericht over de vallende trap in Utrecht is niet echt nieuws waar men over gaat discussieren maar wat wel opmerkelijk is. Waar trekt wie de grens?

Het topic over de veelvraat:
Wordt verplaatst naar HK omdat de TS geen discussie op gang brengt. En een andere bokker het overneemt (ik)
Toevallig had ik iets op TV gezien over deze jonge? Maar dit blijft toch een normale discussie?

En ik heb inderdaad de FAQ niet gelezen. Wist ook niet dat die was aangepast. Wordt ervan mij verwacht dat ik die iedere maand lees?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:36

Globetje schreef:
En ik heb inderdaad de FAQ niet gelezen. Wist ook niet dat die was aangepast. Wordt ervan mij verwacht dat ik die iedere maand lees?

Nee hoor.
Als jij op nieuws en maatschappij komt staat er boven alle topic's meestal wanneer er iets veranderd. Zo ook dit keer.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:37

Mensen, geef het even tijd Lachen Die nieuwe regels op NM zijn net een paar dagen actief. Deze regels zijn vrijwel direct overgenomen van:

http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=377404

Hier hadden we ongeveer hetzelfde probleem als op NM, veel topics, veel 'OMG!' en 'That sucks' reacties, weinig tot geen discussies of uberhaupt interessante topics. De regels op het General Discussion forum op phpbb.com werken goed dus proberen we dat ook maar eens op NM om te kijken of we daarmee het nivo wat omhoog krijgen. NM is niet bedoeld als enorme verzamelbak van willekeurige nieuwtjes, daar heb je legio andere sites voor. Nieuws plaatsen is prima maar zorg er dan ook voor dat er meer dan alleen 'ooh, wat erg' reacties op komen, zo heel veel meer moeite kost dat niet en als dat wel veel moeite kost dan is het waarschijnlijk niet handig om dat nieuws bericht op Bokt te zetten.

We gaan iig kijken hoe NM gaat lopen met deze regels, over een tijdje is iedereen wat beter op de hoogte, weet men wat er van nieuwe topics verwacht wordt en dan zijn een groot deel van de huidige ergernissen al opgelost. Als een topic erg nieuwswaardig is (zoals b.v. het verhaal van de Utrechtse trap) dan gaan we daar echt niet altijd heel moeilijk over doen. Over een dergelijk onderwerp wordt nu eenmaal veel gesproken en daar valt niet heel erg veel over te discussieren. Maar door de bank genomen zien we graag wat meer topics met wat meer inhoud op NM. We hopen dat we dat met deze extra topic eisen kunnen bereiken. Als dat niet blijkt te werken dan horen we graag suggesties voor verbeteringen/veranderingen Lachen

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:44

De huidige faq daar zie ik geen veranderingen per 1 augustus.

Citaat:
Datum en toelichting op wijzigingen
Deze regels en richtlijnen gelden vanaf 1 april 2006. Er zal de eerste twee weken coulant mee omgesprongen worden, door middel van een PB of opmerking in het topic; daarna zullen topics of reacties die niet aan de regels voldoen zonder bericht verwijderd of gesloten worden. Dit zal ook bij wijzigingen van deze regels gebeuren.

Motivatie en toelichting op het forum
Dit forum is bedoeld om de discussies naar aanleiding van het dagelijks nieuws te bespreken.

Vaste regels
De Algemene boktregels zijn natuurlijk ook op NM van kracht!

# In principe zijn alle onderwerpen toegestaan. Mochten onderwerpen echter uit de hand lopen, dan kan het modteam bepalen dat bepaalde onderwerpen tijdelijk niet mogen.
# Bij het beoordelen gaat het niet alleen om de inhoud van een bericht, maar zeker ook over de manier waarop het bericht geschreven is.
# Off-topic reacties en slowchatten is niet toegestaan, hiervoor is de huiskamer
# Op de man spelen is niet toegestaan.
# Een paar foto’s ter illustratie van je verhaal zijn toegestaan, tot maximaal 2.
# Wanneer je een nieuwsbericht plaatst op NM, dan is een bronvermelding bij je bericht (in de vorm van een link) verplicht.

Richtlijnen
# De discussies kunnen over controversiele en gevoelige onderwerpen gaan. Hou er rekening mee dat mensen vaak sterke gevoelens hebben over deze onderwerpen.
# Lees elkaars argumenten, en probeer ze te begrijpen. Als je iets niet begrijpt, kun je om verduidelijking vragen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:46

Als je goed kijkt, dan zie je dat de zin 'Wanneer je een nieuwsbericht plaatst...' aanklikbaar is. En die verwijst dan naar de mededeling die momenteel helemaal bovenaan NM staat. Lachen

Maar bedankt voor de tip, ik zal het ff aanpassen in de FAQ zodat het duidelijker is. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:48

tjonge jonge jonge...........

Bart, ik kan me voorstellen dat je even de stekker van de server eruit trekt voor een maand of 3.......

jongens KOM waar GAAAAT dit over. Ga gewoon lekker bokken...... en je lekker bemoeien met foto's, probleempaarden en paardgerelateerde dingen......

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:48

Da's gesproken KiWiKo Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:50

ik vind dit zo een stom getrut........... alsof het belangrijk is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:53

Kom op Kim, zo interessant is het 1000e topic over 'ik krijg mijn paard niet in de krul gesleurd' nu ook weer niet Clown Sommige mensen vinden het ter afwisseling wel eens leuk om iets anders te lezen, daarvoor zijn die fora er tenslotte Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:53

hihi das ook weer waar Haha! Haha!

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:54

Ah daar Nerd
Ik zou inderdaad duidelijker aangeven dat er wat gewijzigd is waaraan de topics aan moeten voldoen. Nu lijkt het alsof het alleen maar over de bronvermelding gaat Lachen