stef schreef:maar waneer kan je beoordelen of een bijv steile schouder te steil is? Ik heb totaal geen verstand van exterieur (vind het wel interesant) maar het wordt dan toch appels met peren vergelijken?
het ene ras dient een steile schouder te hebben, wat voor het andere ras té steil is.....
De steilheid van de schouder is belangrijk voor de functionaliteit. Dit soort dingen zijn bijvoorbeeld voor bijna elk ras belangrijk omdat het de beweging van een paard nogal beinvloed. Zeker als wij erop gaan zitten beinvloeden we de beweging van een paard doordat er meer gewicht op de voorhand komt. Om dit enigzins op te heffen zodat ze 'mooi' blijven lopen moet een paard een bepaalde schuinte in de schouder hebben, zeker in verbinding met het opperarmbeen, dat ongeveer een hoek van 90 graden moet hebben.
Dit heeft niks te maken met fokken op kleur of uiterlijk, maar het streven naar een ideaal bewegend paard met een mens erop. Dus je hebt een onderscheid op puur ras-technische kenmerken bij bijvoorbeeld wat arabier een arabier maakt en op een zo functioneel mogelijk sportpaard, waar o.a. het KWPN en het NRPS naar streeft. Maar ik denk dat iedereen een lekker lopend paardje wil, en niet van dat rare gedoe bij bijvoorbeeld honden fokken met zo kort mogelijke pootjes en een lange rug. Dus in dat opzicht denk ik dat het voor elk ras dezelfde maatstaven gelden wat een goed functionerend paard betreft.