Subforumaanvraag FA: Exterieur beoordeling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:23

Dus hoeveel hebben we nu?

1.Antoinette
2.Nerwen
3.DresslOver
4.MRmichiel
5.VValar
6.stef
7.Yvonniej
8.Sammie
9.Leentje1
10.Abrahams
11.Topaas
12.FunkyMistiC
13.Chatelaine
14.Marcella_e
15. ....

Ulissa

Re: Subforumaanvraag FA: Exterieur beoordeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:53

Ik vind beoordelingen ook altijd erg interessant. Dus ik ben ook voor.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:32

Ik ben ook voor.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:36

Dan zitten we dus al op 17

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:39

Ben ook voor.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:48

Marcella_e schreef:
Maar ik natuurlijk verkeerd ingelicht zijn Haha! al valt dat natuurlijk niet te hopen op een cursus en van een keurmeester Haha!

Deze opmerking heeft totaal geen nut in dit topic, dus ik ga hier verder ook niet op in.
Waarom zo moeilijk denken? Je kunt toch een paard an sich beoordelen ipv van het gemiddelde van alle populaties en rassen er naast te gaan leggen. Van mij mag je hoor. Plaats jij maar elk jaar het gemiddelde van elk ras, die toch ook nooit helemaal zal kloppen omdat niet elk paard wordt beoordeeld. Gewoon een paard an sich beoordelen en ook dan kun je gewoon zeggen: paard heeft weke rug, paard is sabelbenig en dan doet het er voor de ts totaal niet toe of deze meer of minder sabelbenig is dan de gehele populatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:32

Ik ben ook voor, ik lees altijd met belangstelling mee op FA, en volgens mij zou het erg overzichtelijk worden Lachen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:31

Okee, ik zie wel waarom het een probleem zou kunnen worden bij de verschillende rassen. Maar ik denk inderdaad ook dat dat voor beoordeling niets uitmaakt. Alleen bij de rassen zien ze liever sommige dingen wel/niet.

Daarnaast zou ik het helemaal niet erg vinden als een 'leek' het ook zou proberen. Dat kan het alleen maar interessant maken! Want dan kan daar een 'discussie' over ontstaan en dat is juist interessant, zolang het een echte discussie, dus mét onderbouwing, betreft.

En aan de hand van deze beoordeling kan er misschien gekeken gaan worden welke hengst(en) evt. geschikt zouden zijn.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:42

Ik geloof dat ik verkeerd begrepen wordt. Tuurlijk maakt toch ook niet uit juist door het te doen kan je het leren en ga je verschillen zien. Ik vertelde gewoon iets over een cursus die ik gehad heb en niet over hoe het subforum moet werken of wie wel of niet mee mag doen. Ik weet bijvoorbeeld ook niks over het gemiddelde van een Fries maar kan nog wel kijken of die een schuine schouder heeft of niet hoe dat ten opzichte van de populatie is weet ik niet maar dat maakt voor het subforum ook niet uit. Je kan ook het gewone gemiddelde nemen dat maakt niks uit. Alleen op de cursus namen ze het gemiddelde van een KWPN'er. vandaar mijn opmerking. Het was niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:57

@ Marcella_e: Ik reageerde niet zozeer op jou hoor, meer in het algemeen, daarom heb ik niemand gequote Knipoog
Want volgens mij waren er meer mensen die schreven; van die paar bokt-namen vind ik het wel interessant om te lezen wat die te zeggen hebben en van de rest van de mensen niet (of in ieder geval minder). Terwijl misschien een 'leek' wel met een heel goed argument kan komen waar weer verder over gesproken kan worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:00

Ik ben ook voor!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:29

@antoinette hahaha ik ook niet zo zeer op jou maar eigenlijk meer op Sammie en ik dacht weer dat jij op Sammie reageerde vandaar dat ik dus ook niet gequote had Haha!

En je hebt gelijk een "leek" kan vaak best wel interessante dingen zien die je als "kenner" niet opvallen!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:30

Ik ben voor!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:32

Count me in!

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 13:50

Aangezien we nu hard gaan nog even een lijstje:

1. Antoinette
2. Nerwen
3. DresslOver
4. MRmichiel
5. VValar
6. stef
7. Yvonniej
8. Sammie
9. Leentje1
10. Abrahams
11. Topaas
12. FunkyMistiC
13. Chatelaine
14. Marcella_e
15. Ulissa
16. Renza
17. mayday
18. Cayenne
19. Fleurtje100
20. Ylana
21. Elaine

Als we op de 30 zitten kunnen we gaan kijken in het topic van Maya waar er nog meer aanvoldaan moet worden Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:47

Ja hoor, ik ben voor.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:56

Geldt het dan alleen voor hengsten? Ik ben ook zeer geinteresseerd en weet er wel een beetje van maar ik wil er meer over leren, maar ik wil het dan bij elk paard kunnen 'beoordelen'. Ik hoop natuurlijk niet dat het een soort 'taxatie-topic' wordt, maar ik denk dat er veel mensen zijn die wel eens willen weten hoe hun paard 'ervoor staat'. Zo ja, zet mij er dan ook maar bij!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:56

Lijkt me erg interessant.
Dus ik ben voor.

magic_loverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:22

Ja ik ben het er ook wel mee eens, vind het ook wel heel intressant en idd FA staat er nu bezaait mee Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:13

Erretje schreef:
Geldt het dan alleen voor hengsten?

Nee het geldt voor elk paard uit elk ras. Van een falabella merrie tot shire hengst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:33

maar waneer kan je beoordelen of een bijv steile schouder te steil is? Ik heb totaal geen verstand van exterieur (vind het wel interesant) maar het wordt dan toch appels met peren vergelijken?
het ene ras dient een steile schouder te hebben, wat voor het andere ras té steil is.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:00

Maar je hoeft toch geen appels met peren te vergelijken. Gewoon het paard op de foto. En je hoeft toch niet te oordelen dat een schouder té steil is, maar gewoon steil. En iemand anders zegt misschien; nou zo steil vind ik 'm niet. Of "het is een aadachtspunt". Verder zijn beenstanden e.d. gewoon objectief te noemen. http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.html (en lijkt het me dat bij elk ras de beenstanden correct moeten zijn, behalve bij sommige rassen dat het been achter de massa moet zijn)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:11

(ik was ook al voor, stond in mijn reactie)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:20

stef schreef:
maar waneer kan je beoordelen of een bijv steile schouder te steil is? Ik heb totaal geen verstand van exterieur (vind het wel interesant) maar het wordt dan toch appels met peren vergelijken?
het ene ras dient een steile schouder te hebben, wat voor het andere ras té steil is.....

De steilheid van de schouder is belangrijk voor de functionaliteit. Dit soort dingen zijn bijvoorbeeld voor bijna elk ras belangrijk omdat het de beweging van een paard nogal beinvloed. Zeker als wij erop gaan zitten beinvloeden we de beweging van een paard doordat er meer gewicht op de voorhand komt. Om dit enigzins op te heffen zodat ze 'mooi' blijven lopen moet een paard een bepaalde schuinte in de schouder hebben, zeker in verbinding met het opperarmbeen, dat ongeveer een hoek van 90 graden moet hebben.

Dit heeft niks te maken met fokken op kleur of uiterlijk, maar het streven naar een ideaal bewegend paard met een mens erop. Dus je hebt een onderscheid op puur ras-technische kenmerken bij bijvoorbeeld wat arabier een arabier maakt en op een zo functioneel mogelijk sportpaard, waar o.a. het KWPN en het NRPS naar streeft. Maar ik denk dat iedereen een lekker lopend paardje wil, en niet van dat rare gedoe bij bijvoorbeeld honden fokken met zo kort mogelijke pootjes en een lange rug. Dus in dat opzicht denk ik dat het voor elk ras dezelfde maatstaven gelden wat een goed functionerend paard betreft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:37

Erretje, maar daar ga je dus al.. (we gaan alvast discussieren Tong uitsteken)
Een zo functioneel mogelijk sportpaard....
Een bels dient voor het KVTH een correct gebouwd paard te zijn, maar geen funtioneel sportpaard.
Dat bedoel ik met wat ik eerder aangeef dat ik bang ben dat een dergelijk topic idd op sportpaarden uit zal draaien wat ik erg jammer zal vinden omdat ook niet sport rassen goed beoordeeld kunnen worden