Shadow0 schreef:Hoe 'harder' je kritiek, hoe minder deze aankomt. Juist die watjes zijn nogal eens heel effectief. (En dat is ruimschoots onderzocht en bewezen)
Ik zou natuurlijk niet tegen jou in durven gaan
(ja, ik weet van Shadow dat ze dat kan hebben
) maar ik vraag me toch wel af waarom het dan zo is dat tien Bokkers iets zeggen, ik zeg hetzelfde in iets andere bewoordingen (en ik ben, denk ik, ook een 'directe' Bokker) en vervolgens staat er daaronder een hele lijst 'Ik ga met Urielle mee.' Terwijl ik niks anders zeg, dan wat erboven al gezegd is, maar dan in andere woorden. Waarom komen mijn 'directe woorden' beter aan dan die woorden van de Bokkers boven mij? En dan spreek ik niet alleen over meelezers, maar ook dat de TS vaak wel de (inhoudelijke!) discussie aangaat met mij of vraagt aan mij waarom ik zo denk, en niet aan de anderen boven mij. Waarom zet ik met mijn directe stijl de mensen wel aan het denken?
Shadow0 schreef:Als je weet dat een bepaald persoon kritiek heel persoonlijk opvat, waarom dan toch een vrij harde kritiek geplaatst? Als je weet dat een bepaald persoon voor de 10e keer een topic plaatst over het zelfde onderwerp zonder de aanwijzingen uit een vorig topic te hebben meegenomen, waarom die persoon dan niet genegeerd? Snel wegzakken en geen reactie krijgen is de meest effectieve 'straf' voor dit soort dingen, en maakt het heel wat minder leuk om een topic te openen dan als er een leuke rel ontstaat.
Ik kan niet voor andere Bokkers spreken hierin, maar ik persoonlijk ken niet alle Bokkers en ken er eigenlijk geeneen die ik zo op kan noemen die steevast overgevoelig reageert. Maar misschien dat er idd andere Bokkers zijn die er specifiek naar op zoek gaan, maar goed, dat zie ik niet zoveel voorbij komen. Wel Boktvetes trouwens, die ik met veel plezier lees
De Boktrellen maken het ook meestal wel smeuig eerlijk gezegd, ik weet ook niet of mensen zich dat nou serieus aantrekken wanneer ze de computer afsluiten?
Shadow0 schreef:Veel mensen menen andere gebruikers te moeten 'leren dat...'. En dat vind ik geen handige instelling. Daar is internet niet geschikt voor. De eerste prioriteit zou op zo'n forum moeten zijn om het leuk en interessant te houden, niet om anderen te overtuigen. En ook niet om je eigen rechten tot het uiterste uit te buiten.
Ik denk dat daaraan ook een verschil in opvatting aan ten grondslag ligt. In een discussie gebruiken mensen argumenten. Die argumenten zijn vaak te weerleggen, of je denkt anders over die ervaring. Wanneer je ingaat op die argumenten zijn er mensen die vinden dat je dramt omdat je voor de derde,vierde, vijfde..... keer je mening geeft. Ik zelf vind het raar om niet te kunnen/mogen reageren op een argument op een weerlegging van een argument wat weer weerlegt kan worden (dit gaat heel ingewikkeld klinken zo). Zonder het ingaan op die argumenten is er imo ook geen discussie mogelijk. Ik vind dat dus geen drammen zolang je je antwoord onderbouwt met feiten of ervaringen en niet blijft steken in 'omdat ik dat vind'.
Om even verder te gaan in de lijn van dit topic:
Als ik bijv. dit bovenstaande punt neem is het duidelijk dat Shadow en ik erover van mening verschillen. Beiden geven we onze mening en we kunnen er waarschijnlijk nog lang over discussieren maar we hebben onze mening hierover. Ik denk hierbij 'Shadow en ik hebben een verschillende visie erop, en daar heb ik geen problemen mee want het is logisch en ik denk ook goed dat mensen verschillend over dingen denken.' Ik blijf Shadow respecteren als persoon en zie het contact dat ik verder heb met haar, los van de discussie hierboven. In een ander topic kan ik het weer helemaal eens zijn, ik kan met Shadow blijven praten in de HK etc. Shadow kan hierop reageren op dezelfde manier (wat ze doet, daarvoor ken ik haar gelukkig goed genoeg) of ze kan reageren op een manier als :'Urielle gaat tegen mij in, en vindt dus dit en dat van mij.' - en dat gevoel kan ze meenemen naar een volgend topic waar we elkaar tegenkomen.
Stel, Shadow reageert op die laatste manier: Mag ik bij een volgende discussie dan niet meer reageren op Shadows mening omdat zij met een vervelend gevoel over mij rondloopt (waar ik niks van weet)? Is het dan aan Shadow om mij verder te mijden op Bokt? Moet ik mijn manier van discussieren aanpassen omdat Shadow er moeite mee heeft om de discussie en mijn mening over haar los van elkaar te zien? Moet Shadow haar gevoel opzij schuiven en leren haar schouders op te halen over Boktdiscussies?
(ikzelf denk dat je nergens volmondig ja of nee op kunt antwoorden)