CB, rate my photo (o.i.d.)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:07

Lijkt me goed idee! Maar het moet echt overzichtelijk blijven aangezien het in 1 topic plaats vind....

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:24

met actief tem gedrag, niet reageren op foto's die er niet tussen horen etc moet dat geen probleem zijn.
Even voor het idee:
Wel:
Afbeelding
canon Digital Rebel (300D), canon 90-300 usm.
(meer informatie betreft sluitertijd e.d mag, hoeft niet, mooiste is complete EXIF, maar die krijg ik even niet te pakken)

NIET
Afbeelding
Samsung D500

Dreamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:43

Erg leuk idee!
Ben benieuwd of er een topic komt

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:52

Ik ben tegen.
Sowieso krijgen sommige foto's meer aandacht dan de andere, terwijl dat niet hoort.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:26

Veirl, ik geloof dat je een beetje het doel van een dergelijk topic mist. Zo'n topic (en geen heel apart forum) is bedoeld voor liefhebbers van fotografie, die er genoeg te vinden zijn op bokt.
Dat goede foto's meer aandacht krijgen bij bijv ITP is naar mijn idee alleen maar logisch, waarom zou dat niet horen? (andere discussie trouwens)
Het is bedoelt om van elkaar te leren, geen wedstrijdje wie de mooiste foto heeft of wie de meeste aandacht krijgt, dat is totaal de strekking niet.

Anyway, ik ga even temmen om dit topic weer bij de mods onder de aandacht te brengen en een linkje zetten op CB

Faelivrin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:42

Heel goed idee!

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:06

Ik snap eigenlijk de bedoeling niet.
Mensen op CB plaatsen toch sowieso foto's voor commentaar?
Dan krijg je toch ook 'aandacht' en een soort van beoordeling?
Tja. En om nu wéér een centraal topic te openen..
Nouja; ik vind het leuk hoor! Daar niet van.

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:16

Ik vind het ook wel een leuk idee. Ik zou het ook leuk vinden om wat meer proffesioneler commentaar te krijgen, er komen veel mensen op CB die niks met fotografie hebben en in elk topic zeggen 'Mooie foto's'. Naar mijn idee filter je die in een topic als deze eruit

Maarja er blijven altijd mitsen en maren.. Krijgen de beginners dan wel goed commentaar omdat de wat beteren niet meer in hun topics kijken?

En het onderwerp is al meerdere keren aan de orde geweest, niet zozeer dit, maar wel het scheiden van 'goede' en 'slechte' foto's zegmaar. (Maar waar trek je die grens?)

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:23

Jettie schreef:
Ik vind het ook wel een leuk idee. Ik zou het ook leuk vinden om wat meer proffesioneler commentaar te krijgen, er komen veel mensen op CB die niks met fotografie hebben en in elk topic zeggen 'Mooie foto's'. Naar mijn idee filter je die in een topic als deze eruit

Maarja er blijven altijd mitsen en maren.. Krijgen de beginners dan wel goed commentaar omdat de wat beteren niet meer in hun topics kijken?

En het onderwerp is al meerdere keren aan de orde geweest, niet zozeer dit, maar wel het scheiden van 'goede' en 'slechte' foto's zegmaar. (Maar waar trek je die grens?)

Ik denk dat je nu ook wat meer de profs krijgt die gaan beoordelen. Ik denk dat die ook best bereidt zijn om foto's van beginners te beoordelen, zij zijn immers zelf ook zo begonnen.

Inderdaad, de topics die er nu zijn bestaan uit vaak een heleboel nutteloze berichten zoals: Mooi, leuke foto's, ik vind er niks aan etc. Zonder enige toelichting. Dit zal (als het topic komt) dan minder aan de orde zijn.

Goede en slechte foto's.
Foto moet helder zijn en er moet over nagedacht zijn. De foto's die niet voor het topic bedoelt zijn filter je er zo wel uit. Je kunt best een minder spectaculaire foto plaatsen en vragen om commentaar. Als je maar kunt zien dat je niet zo maar een foto genomen hebt vanuit de auto van een toevallig voorbij vliegende vogel(knap als je dan een goede foto kunt maken). Niet de FF foto's.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:47

Ik denk niet echt dat een succes zal zijn, sommige mensen zijn gewoon absoluut niet creatief aangelegd, hoe graag ze ook zouden willen. Zij kijken ook met heel andere ogen naar hun eigen werk.

Neem als voorbeeld het taxatietopic op CB voor tekeningen, beetje zelfde idee. Maar toch zie je de meeste lelijke gedrochten voorbijkomen terwijl een taxatie over het algemeen toch voor kwaliteidswerken is.
Je kan zelf toch ook wel zien of je tekening ergens op lijkt of niet. Maar soms denk ik echt dat mensen een hele goede bril nodig hebben.

Zelfde dus voor foto's, mensen willen te graag een goede foto maken, maar heben er gewoon geen aanleg voor en komen met foto's aanzetten zoals het bovenstaande tweede voorbeeld. Omdat zij vinden dat het goed is, ja dan wil ik echt niet weten hoe de rest van hun foto's eruit ziet als ze dat zelf een goede foto vinden.

Geef dan eerst een curses 'kritisch kijken naar je eigen werk' als je echt iets aan zo'n topic wilt hebben. Of ga gewoon naar DPZ, daar heb je meer aan dan aan bokt op dat gebied .

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 02:35

Op zich vind ik het een leuk plan en heb ik er geen probleem mee als er een topic wordt opgestart. Ik zou het alleen geen 'centraal' topic maken, en het wordt geen sticky, maak er gewoon een 'rating' topic van en zie wat er gebeurt.

Om het overzichtelijk te houden denk ik dat je er misschien beter een kettingtopic van kan maken: dus persoon 1 plaatst een foto, persoon 2 geeft daar een cijfer op en een uitgebreide uitleg bij dat cijfer inclusief tips en weet ik veel wat niet meer, en plaatst daarna een eigen foto. Als persoon 1 vind dat hij nog niet genoeg tips gekregen heeft kan hij/zij daarna dezelfe foto nog een keer plaatsen als hij/zij eerst op de foto van degene voor hem reageert.

Ik vind 'actief temgedrag' niet echt hoopvol klinken trouwens Uit ervaring denk ik dat veel mensen op CB niet zien dat hun foto's kwalitatief niet goed genoeg zijn. Als het een kettingtopic is kan je de slechte foto's gewoon 'wegkrijgen' door een 1 te geven en er weer een mooie foto bij te zetten.
1. Kwaliteit camera is onvoldoende om fatsoenlijke foto's mee te maken, even sparen voor een nieuwe dus.

Als je het opzet, zorg voor een zeer heldere / duidelijke eerste post, dat scheelt al de helft

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:58

Dat lijkt me een heel goed plan...zoals Ellende het neerzet kan het best een goedlopend topic worden....Ben benieuwd wanneer het topic wordt geopend....

Anoniem

Re: CB, rate my photo (o.i.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:45

Ik vind het ook een leuk idee!

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:17

Dit lijkt mij een enorm leuk idee!! Mag je de foto's dus hier plaatsen of maken jullie daar een ander topic voor? Of ben ik nu heel erg blond bezig..

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:01

er wordt nog niks geplaatst, er komt een apart topic

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:08

Super idee! Ik ben van de partij.

Toushie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:16

leuk idee hoor. dan doe ik zeker mee

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:38

Dat idee van Ellende vind ik op zich héél goed.

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:22

Ja vind ik ook een heel goed idee Gewoon doen!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:34

Een kettingtopic, daar ben ik niet voor.

Ik wil wel alle foto's beoordelen maar moet zelf dan ook elke keer een foto plaatsen. Dat is dan best lastig... En dan krijg je denk ik ook de meeste onzin foto's.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:21

ik denk niet dat je perse foto's moet plaatsen om tekunnen beoordelen. Wel beoordelen als je foto's plaatst, anders krijg je alleen maar 10 miljoen foto's zonder beoordeling

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:13

Ik vind het een goed idee. Is dat topic er al? Anders moet ik namelijk even zoeken.