spelling?? goed / fout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:48

runningkawa schreef:
Lijkt me ook niet dat iedereen daar zo graag mee te koop loopt, of wel?

Misschien niet nee, maar het zou wel een hoop duidelijk maken. Ik denk als zij zich er zo rot onder voelt dat dit misschien juist een goede oplossing is .

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:09

Spellingfouten kan iedereen overkomen. Grammaticale fouten ook. Ieder mens maakt fouten, niemand schrijft altijd een foutloze tekst.
Ik let altijd goed op mijn spelling, dat vind ik belangrijk en leuk. Neemt niet weg dat ik ook wel eens een foutje maak.

Ik erger me niet aan een spel/grammatica/typfoutje, kan iedereen gebeuren. Zolang het maar geen msn-taal is of als het overduidelijk is dat iemand totaal geen moeite wil doen voor zijn/haar spelling.

Als je er moeite mee hebt, geen probleem, maar misschien is het dan wel handig om je teksten door een spellingcontrole te halen. Dat bespaart jezelf en anderen een hoop ergernis!

Ook komt het de leesbaarheid zeer ten goede als je hoofdletters en punten, komma's etc. plaatst.
Dyslectie prima, maar doe er wel wat aan!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:51

Justy schreef:
In dat topic zitten voornamelijk mensen die erg fanatiek zijn wat betreft correct taalgebruik Misschien niet helemaal wat TS zoekt...

Ik ben zelf iemand die erg op spelling let, en als ik een bericht zie waarin bijna niet meer te onderscheiden is om welke taal het gaat zal ik daar zeker wat van zeggen. Maar als je op elke spelfout moet reageren dan kom je nergens anders meer aan toe

Tja, amen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:01

Ik vind het echt TE triest voor woorden dat er geTEMd gaat worden om een paar d's en t's die verkeerd staan...

Ik bedoel, get a life...

Van dat soort fouten wordt een zin echt niet onmogelijk leesbaar...als nou alle woorden verdraaid en verkeerd neergezet worden, oké...maar d's en t's....

Sowiezo heb ik een behoorlijke hekel dat mensen om de kleinste dingen gaan TEM-en

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:35

Is

Citaat:
spellings fouten

niet gewoon één woord? 0.o

On-topic;
Een d/t- of ander grammaticafoutje kan gewoon gebeuren, een typfout ook. Maar er zijn mensen zat die het gewoon niet boeit hóe ze typen, want 'so typt iedereen tgenwoordig op de komputer joh nurt'. Nou, niet dus. Of onder het motto 'juh snapt tog watk ermee bdoel?' typen sommige mensen zo'n beetje zonder klinkers, en halen achter ieder woord '-en' weg en zetten er '-uh' achter. Dat soort msntaal-achtige dingen.
Het lijkt me geen grote moeite om gewoon in ABN te typen.. dat moet je op school toch ook gewoon? (Schrijven, dan.)

Hoofdletters gebruiken en meer, interpunctie dus, mag van mij ook wel wat meer gedaan worden. Je ziet vaak zat een berichtje zonder hoofdletters, komma's, punten. Eén grote zin. Tja, van mij mag je. Maar ik neem níet de moeite om zoiets door te lezen.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:49

Ehm, ik ben dus iemand die de d's en t's verkeerd zet.
Ik zie het gewoon niet, hoeveel leraren hebben mij het proberen te leren? Ontelbaar. Heb de regels in mijn kop gestampt, ontzettend veel geoefend e.d., maar ik kan het gewoon niet. Ik zie ook niet of het fout is of niet.

Quote schreef:
Maar als iemand 'probeerd' schrijft, oef.

Dit had ik kunnen zeggen. Ik zie ook niet echt waarom het fout is
Interesseert me ook eigenlijk niet. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik door heb wanneer iets met dt moet i.p.v. alleen een d, en daar ben ik al heel blij mee. Misschien dat dit er ook ooit nog inkomt, maar vrees het niet. Helaas. Ik erger me er dan ook niet aan bij anderen, dat is wel weer makkelijk

Waar ik me wel aan erger; foute zinsconstructies. Bijvoorbeeld; Jij bent groter dan mij. Dat moet ik dan in real life ook verbeteren En ik kan er niet tegen als iemand geen hoofdletters gebruikt, dat leest heel irritant.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:14

Schrijffoutjes vind ik niet heel erg, msn taal en breezer taal daar erger ik me vreselijk aan!
Of als er een verhaal wordt geschreven zonder punten, komma's en hoofdletters, ook heel vervelend lezen is dat.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:07

WildWings schreef:
Is

Citaat:
spellings fouten

niet gewoon één woord? 0.o

Sterker nog: het is spelfouten.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:36

Mocca schreef:
Ik ben inmiddels al zo ver dat ik door heb wanneer iets met dt moet i.p.v. alleen een d, en daar ben ik al heel blij mee.

Tja, en DT is nou juist iets dat strikt gezien helemaal geen grammaticale of spellingsregel is. Je gaat toch ook niet speciaal onthouden dat er soms achter een P een T komt? Of achter een K? Of achter willekeurig welke andere letter van het alfabet?
D is gewoon een letter waarop een werkwoord kan eindigen. En soms komt er achter dat werkwoord een T. En hoe je (de stam van) dat werkwoord schrijft is verder niet van belang. Ténzij het op een T eindigt. Dat is de enige uitzondering die je zou moeten onthouden. Er komt géén tweede T achter 'hij zet'

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:09

Zolang elke zin normaal wordt afgesloten met een punt of 3 punten (zoals ik altijd doe ).
Is het al een stuk meer leesbaar.
D's en T's maken me opzich niet zo veel uit.
BrEzAAh (ofzoiets) dat is pas vervelend!!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:39

Ibbel schreef:
Mocca schreef:
Ik ben inmiddels al zo ver dat ik door heb wanneer iets met dt moet i.p.v. alleen een d, en daar ben ik al heel blij mee.

Tja, en DT is nou juist iets dat strikt gezien helemaal geen grammaticale of spellingsregel is. Je gaat toch ook niet speciaal onthouden dat er soms achter een P een T komt? Of achter een K? Of achter willekeurig welke andere letter van het alfabet?
D is gewoon een letter waarop een werkwoord kan eindigen. En soms komt er achter dat werkwoord een T. En hoe je (de stam van) dat werkwoord schrijft is verder niet van belang. Ténzij het op een T eindigt. Dat is de enige uitzondering die je zou moeten onthouden. Er komt géén tweede T achter 'hij zet'

Ik weet het, ik weet het
En inmiddels lukt het me ook Maar vroeger? Nee hoor, ik deed nooit een extra t, bijvoorbeeld gewoon; hij word.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:12

Kilian schreef:
Zolang elke zin normaal wordt afgesloten met een punt of 3 punten (zoals ik altijd doe ).
Is het al een stuk meer leesbaar.
D's en T's maken me opzich niet zo veel uit.

Grappig hoe iedereen hetzelfde vindt: "wat ik doe, dat is wel goed. Pas als je slordiger schrijft dan ik, DAN is het te erg"

(En als de punten nu alleen aan het einde van de zin komen, en niet middenin, zijn we helemaal gelukkig. )

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:46

D's en T's is idd niet zo erg. Who cares, je snapt toch wel wat er bedoelt wordt. Maar SMS- / MSN-taal, BrEeZaH-taal of hackertaal is hopeloos, maar geen interpunctie en hoofdletters is bijna nóg erger.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:24

Ibbel schreef:
D's en T's is idd niet zo erg. Who cares, je snapt toch wel wat er bedoelt wordt.

Ibbel, nee hoor, soms zet een extra 't' mij behoorlijk op het verkeerde been wat betreft betekenis.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:16

Vooral in krantenkoppen, waar bijvoorbeeld lidwoorden doorgaans ontbreken.

brenpasbeau

Re: spelling?? goed / fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:51

jeee wat is het hier nu saai iedereen klaar

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:00

WildWings schreef:
Hoofdletters gebruiken en meer, interpunctie dus, mag van mij ook wel wat meer gedaan worden. Je ziet vaak zat een berichtje zonder hoofdletters, komma's, punten. Eén grote zin. Tja, van mij mag je. Maar ik neem níet de moeite om zoiets door te lezen.

Dat vind ik altijd nog wel het vervelendste. Open je een topic, komt er een lap tekst te staan dat eigenlijk helemaal aan elkaar vast zit, er zit alleen telkens tussen de regels "..". Geen hoofdletters, geen komma's, punten, aanhalingstekens enz.
Dan ben ik al gauw weer in een ander topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:07

Maar van die d's en t's, ik weet zoiets van stam bij ik en bij jij achter het ww. en de rest (hij,zij enzo) stam+t

Missy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:43

Indeed schreef:
Ik vind het echt TE triest voor woorden dat er geTEMd gaat worden om een paar d's en t's die verkeerd staan...

Ik bedoel, get a life...

Van dat soort fouten wordt een zin echt niet onmogelijk leesbaar...als nou alle woorden verdraaid en verkeerd neergezet worden, oké...maar d's en t's....

Sowiezo heb ik een behoorlijke hekel dat mensen om de kleinste dingen gaan TEM-en

Helemaal mee eens
Beetje kinderachtig om mensen daarop aan te vallen, als ze per ongeluk een lettertje fout hebben.

Ik kan niet met dat kofschip gedoe overweg, echt niet. Snap er de ballen niet van. En daar heb ik geen (meer) moeite mee. Want mijn teksten zijn altijd leesbaar. Ik gebruik punten, komma's, hoofdletters, wat wil een mens nog meer? Alleen die d, t, dt... Ik doe het vaak zelfs op de gok, kijken wat het mooist staat , gelukkig heb ik het vaak wel goed. En ik was echt niet van plan elk berichtje door word te halen, dat is toch te gek voor woorden?
Bokt is ontspanning hoor, niet een of andere school.

En wat ik echt in en in walgelijk vind, is als iemand z'n verhaal doet hier, en iemand het er duidelijk niet mee eens is, ze met spelfouten aankomen alleen maar omdat ze dan meer modder hebben om mee te gooien. Walgelijk, echt waar...

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:00

Ehm, wat maakt het jullie uit wie er TeMt of niet Hoe weten jullie dat als niet-mods uberhaupt? Als de TeM niet terecht is wordt er niets mee gedaan. Dus wat is het probleem?

Missy: je hoeft dat soort kritiek niet te lezen hoor. Mensen die gaan zeuren over 1 miezerig tikfoutje in een hele tekst neem ik net zo serieus als mensen die geen enkele moeite doen om een tekst leesbaar te houden: meestal niet. Gewoon negeren

Missy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:04

shadow0 schreef:
Missy: je hoeft dat soort kritiek niet te lezen hoor. Mensen die gaan zeuren over 1 miezerig tikfoutje in een hele tekst neem ik net zo serieus als mensen die geen enkele moeite doen om een tekst leesbaar te houden: meestal niet. Gewoon negeren

Dat is wel zo, maar daarom vind ik het nog wel bijzonder kinderachtig

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:32

@ Mocca..
Misschien helpt het als je bijv. *lopen* invult?
En dan kijken of het loop/ loopt is

brenpasbeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:02

Missy schreef:
shadow0 schreef:

Dat is wel zo, maar daarom vind ik het nog wel bijzonder kinderachtig

maar vor dat is dus deze topic geopend voor dissusie tevoeren zonder dat er iemand last ervan moet hebben

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:42

Nerwen schreef:
Spellingfouten kan iedereen overkomen. Grammaticale fouten ook. Ieder mens maakt fouten, niemand schrijft altijd een foutloze tekst.
Ik let altijd goed op mijn spelling, dat vind ik belangrijk en leuk. Neemt niet weg dat ik ook wel eens een foutje maak.

Ik erger me niet aan een spel/grammatica/typfoutje, kan iedereen gebeuren. Zolang het maar geen msn-taal is of als het overduidelijk is dat iemand totaal geen moeite wil doen voor zijn/haar spelling.

Als je er moeite mee hebt, geen probleem, maar misschien is het dan wel handig om je teksten door een spellingcontrole te halen. Dat bespaart jezelf en anderen een hoop ergernis!

Ook komt het de leesbaarheid zeer ten goede als je hoofdletters en punten, komma's etc. plaatst.
Dyslectie prima, maar doe er wel wat aan!

Je neemt de woorden uit de mond.

Quote schreef:
Maar je hebt je al geëxcuseerd zie ik.

Ik ben zelf heel kribbig op spelfouten, ben een Pietje Precies wat Nederlands betreft.

In dat geval adviseer ik je om voortaan 'verexcuseren' te gebruiken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:54

Zolang ik de tekst in één keer kan lezen zonder mij te hoeven afvragen wat er nou precies staat, ben ik echt niet van plan om mij er aan te gaan ergeren.

En met één keer overlezen voordat je op de verzendknop drukt haal je de rare dingen zoals naaj ipv jaar er snel genoeg uit.