Vraag aan de gebruikers: scheldpb's naar moderators

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Vraag aan de gebruikers: scheldpb's naar moderators

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:49

shadow0 schreef:
Wat ik misschien als mogelijkheid zie, voor evt. pb's is het volgende:
in de regels wordt duidelijk gemaakt dat kritiek op mod-beslissingen onder de mods besproken mogen worden. Een prive-berichtje over een modbeslissing kan dus naar de andere mods worden doorgegeven. (Ik weet niet of dat nu kan, ik weet wel dat er een poos geleden een probleem mee was)

Op het moment dat iemand een scheldpb ontvangt, kan een andere mod er een reactie op geven. Dat hoeft denk ik geen OW te zijn in eerste instantie, maar gewoon een redelijk verzoek of de andere persoon zijn 'klacht' iets anders wil verwoorden, zodat jullie er ook op in kunnen gaan.

Daarmee straal je uit dat je als mod-team ook een team bent, je blijft redelijk, je treedt in eerste instantie niet streng op waardoor de wrok ("die stomme mods zijn wel erg snel met hun OW's") een beetje beperkt blijft.

Maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het zo werkt...

Dit vind ik een heel aardig idee, net trouwens als degene erna. Ik heb zelf moeite met het onderscheid tussen scheldPB's aan mods en aan gewone gebruikers. Ik snap het 'gezag' argument wel, maar anderzijds vind ik ook dat je niet 'onfatsoenlijk gedrag' in het ene geval wel en in het andere geval niet aanpakt.

Wat betreft het openbaar maken van mod PBs, dat ligt inderdaad gevoelig. Als we zoiets willen, zullen daarvoor hele duidelijke richtlijnen moeten komen, een situatie als we dit voorjaar hebben gehad, zie ik niet graag herhalen.

En ik ben het met je eens dat de fatsoensnormen in zijn algemeemheid op bokt meer kunnen worden gehanteerd. Strakker modereren en eerder op de vingers tikken is daar absoluut voor nodig, er zijn alleen een paar problemen in. Op het moment dat je zelf als gebruiker in een discussie bent
betrokken, kun je er niet meer modereren. En daarnaast - en ik weet hoe flauw dat klinkt - speelt tijdgebrek daar ook een rol in. Afgelopen tijd zijn we zeer actief betrokken geweest bij een paar discussies op RT en dat kost echt handenvol tijd. Als we zoiets willen gaan doen, zal dat in samenwerking met de gebruikers moeten. Als iemand daarover ideeën heeft, graag!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:47

Lielle, wat bedoel je in samenwerking met de gebruikers?
Het voorbeeld dat ik zag zou ik zeggen, koel maar even een paar dagen af.
Je moet direct ingrijpen anders heeft het geen effect.
Toch vind ik dat dit soort pb's niet kunnen.
Niet naar de mod maar ook niet naar een andere gebruiker op dit forum.
Wat de aanleiding ook mag wezen, niet accepteren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:51

shadow0 schreef:
Omdat het vooral jonge gebruikers zijn, denk ik dat 'het goede voorbeeld' misschien nog wel het belangrijkst is. Ideetjes: meer fatsoenlijk taalgebruik vragen, ook niet meer toelaten dat de boktcensuur steeds omzeild wordt, actiever, sturend modereren (vroeg in mogelijk 'gevaarlijke' discussies optreden, niet als mod maar als gebruiker, waardoor je enigzins kunt voorkomen dat de discussies uit de hand lopen, en waardoor je 'in de buurt' bent).

Niet om 't één of ander, maar ik heb het idee dat de mods nu al een deel van de dingen niet zien. Imo kun je niet verwachten dat een mod alles meeleest, want stél er gaat iets fout. Ik denk ook niet dat er iemand aan het begin van een mogelijk 'gevaarlijke' discussie aan de TeM gaat hangen. Waarom ook, als er niks loos is? Als user reageren is ook een klein beetje moeilijk voor een mod...

Niet om 't één of ander (stopwoordje geloof ik Bloos), maar ik zit voor m'n plezier op Bokt en ik heb geen zin om te gaan TeMmen over normale discussie, pubers op hun vingers te tikken over hun taalgebruik, etc. Nou voel ik me overigens totaal niet aangesproken door dit topic, ik heb wel zo nu en dan kritiek, maar naar mijn mening formuleer ik 't goed.

[uqote]En misschien past een strengere pb-regel er ook wel in (als in, scheldpb's mogen ook niet meer). Vind ik principieel geen probleem, maar praktisch: mogen scheldmails en via MSN? Dat kun je blokkeren - maar dat kun je met pb's ook tegenwoordig...
[/quote]
Nogmaals: as far as i know krijg ik gewoon pb's van mijn foeis...

Citaat:
Sylvia: jij kunt die pb nooit gekregen hebben, want jij kunt geen foto's in links veranderen. En dat is een groot verschil. Als een willekeurige voorbijganger zegt dat je niet verder mag, denk je, waar bemoeit 'ie zich mee? Maar als een politieagent dat zegt, word je geacht te luisteren.

Je spreekt jezelf nu een beetje tegen. Je zegt eerder dat iedereen mee moet werken. Maar nu zeg je dat als een voorbijganger zoiets zegt, dat je dan denkt 'waar bemoeit ie zich mee'. Daarbij heb ik 't over bv foto-topics, topics waar een mening gevraagd wordt etc. Als ik mijn mening geef en die wijkt af, dan wens ik geen scheldpb te ontvangen.

reina schreef:
Nou dan ook mijn voorzichtige mening dan.. Allereerst vind ik het werkelijk ongelooflijk dat een discussie als dit nodig is, het moet toch niet te moeilijk zijn om gewoon op een normale manier met elkaar om te gaan? (of krijg ik nu ook scheld-pb's Knipoog )

Kijk maar uit Lachen Maar eerlijk gezegt vind ik het ook ronduit idioot dat zoiets überhaupt besproken moet worden. Those good old days... Scheve mond

Kan iemand mij trouwens even uitleggen over welke decembersnack RRomkabouter 't in godsnaam heeft? Ik heb d'r de halve nacht over liggen denken Scheve mond

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:53

Kan het zijn dat Romkabouter de ons welbekende Banketstaaf bedoelt ?

(maar dan niet in de gecensureerde versie Haha!).

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:56

Oh Pling Sja, ik eet die dingen al vanaf dat ze weer in de winkel liggen (september-februari of zo?) Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:57

Voor jou dus meer een 'donkere dagen snack' Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:58

Inderdaad Haha!

Tot zover offtopic Schijnheilig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:40

Sylvia schreef:
Niet om 't één of ander, maar ik heb het idee dat de mods nu al een deel van de dingen niet zien. Imo kun je niet verwachten dat een mod alles meeleest, want stél er gaat iets fout.

Inderdaad, dat zegt Lielle ook - tijdgebrek. Je kunt als mod niet alles meelezen op zo'n enorm forum, en ook een klein deel kost erg veel tijd. Daarom is het praktisch waarschijnlijk niet haalbaar. Maar 'in principe' kan het wel en helpt het echt, gewoon op een positieve en vriendelijke manier aan de discussie bijdragen.

Sylvia schreef:
Ik denk ook niet dat er iemand aan het begin van een mogelijk 'gevaarlijke' discussie aan de TeM gaat hangen. Waarom ook, als er niks loos is? Als user reageren is ook een klein beetje moeilijk voor een mod...

Nee, TeMmen is niet wat ik bedoel. Daarmee maak je het erg officieel en strict. Dat moet je eigenlijk voor zijn als mods en als gebruikers. Niet door 'hard' op te treden met strenge regels en harde straffen, maar door dat zo veel mogelijk te voorkomen. Je kunt als mod best 'als user' meedoen met discussies - gewoon inhoudelijk meepraten, maar dit altijd erg rustig, kundig en vriendelijk te doen.
(Wat je NIET altijd kunt doen als mod is je mening uiten in controversiele topics, of al te zeer partij kiezen in felle discussies - hoezeer die partij ook gelijk heeft)

Maar dit zijn dingen die niet in reglementen zijn te vatten maar een beetje te maken hebben met 'feeling', veel tijd vergen en niet direkt resultaat opleveren.

Toch ken ik andere forums waar het wel werkt, die van toon erg vriendelijk en respectvol zijn, meer dan Bokt. Overigens kan het ook zonder mods, maar dan moet je een sterke groep gebruikers hebben, die ook zichzelf in de hand houdt om niet mee te doen aan scheldpartijen of welles-nietes-discussies, maar die zulke discussies of gewoon negeren en laten zitten, of vriendelijk een andere richting op sturen. (Maar het gaat niet alleen om schelden maar bv ook om belachelijk maken of steken onder water, de discussie in het extreme trekken - dingen die meestal ook 'binnen de regels' wel te doen zijn maar toch niet positief zijn.

Sylvia schreef:
Niet om 't één of ander (stopwoordje geloof ik Bloos), maar ik zit voor m'n plezier op Bokt en ik heb geen zin om te gaan TeMmen over normale discussie, pubers op hun vingers te tikken over hun taalgebruik, etc.

Nee, en op die manier moet het ook niet gebeuren. Het is vooral het goede voorbeeld: zo gaan wij op Bokt met elkaar om, en niet door schelden.

Sylvia schreef:
Citaat:
Sylvia: jij kunt die pb nooit gekregen hebben, want jij kunt geen foto's in links veranderen. En dat is een groot verschil. Als een willekeurige voorbijganger zegt dat je niet verder mag, denk je, waar bemoeit 'ie zich mee? Maar als een politieagent dat zegt, word je geacht te luisteren.

Je spreekt jezelf nu een beetje tegen. Je zegt eerder dat iedereen mee moet werken. Maar nu zeg je dat als een voorbijganger zoiets zegt, dat je dan denkt 'waar bemoeit ie zich mee'. Daarbij heb ik 't over bv foto-topics, topics waar een mening gevraagd wordt etc. Als ik mijn mening geef en die wijkt af, dan wens ik geen scheldpb te ontvangen.

Het beste zou zijn dat iedereen mee zou werken - maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat dat toch niet gaat gebeuren. We zijn mensen, we maken fouten. Als het streven van de mods is om alle scheldpb's te voorkomen: jammer, dat gaat niet lukken anders dan door Bokt op te doeken (of op z'n minst het PB-systeem). Er gaan mensen bot reageren, grof reageren, oververhit raken, dingen zeggen die ze niet hadden moeten zeggen.

En dus moet die omstander het anders aanpakken: "Er is in deze straat iets gebeurd, u kunt er nu niet langs, kunt u misschien een andere weg nemen?" Dan weet ik zeker dat er al heel wat meer mensen zijn die mee willen werken. Dan is nog steeds niemand verplicht om er naar te luisteren (zoals bij de politieagent, of de mod) maar men zal het sneller vrijwillig doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:26

Shadow, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Zelf ben ik van mening dat het geen typisch "boktprobleem" is maar dat het een soort afspiegeling van de samenleving is.
En die wordt inderdaad steeds harder en er worden dingen gezegd onder het motto Vrije Meningsuiting waar de honden soms geen brood van lusten.
Helaas is dit fenomeen ook doorgedrongen tot het forum.
Niet nieuw, wel vaker / erger dan het vroeger was.

Ik ben het ook helemaal eens met de opmerking dat er in sommige gevallen actiever gemodereerd moet worden.
Niet met dreigementen en straffen maar sturend.
Ik probeer me hier zeker ook sterk voor te maken (de ene keer wat succesvoller dan de andere keer Knipoog) en een actieve bijdrage te leveren.
Blijft het 'feit' bestaan dat je helaas niet (meer) alles kunt volgen en dat er soms nog dingen gebeuren die je verrassen.
Maar goed: het punt staat en ik vind het zeker een waardevolle opmerking!

Over het bekritiseren van het modteam Knipoog
Kritiek kun je op verschillende manieren uiten en ook op heel veel verschillende manieren interpreteren. Het woord 'kritiek' heeft voor veel mensen toch een vrij negatieve lading, ik ga voor het gemak ook even van de positieve kant uit Knipoog

Het krijgen van kritiek zou je in mijn ogen moeten zien als een erg waardevolle aanvulling op het functioneren van een team of van een mod persoonlijk.
Het komt regelmatig voor dat gebruikers mijn pb-box weten te vinden met de vraag waarom een bepaalde beslissing al dan niet genomen is.
Kijk, daar kun je wat mee.
Het houdt je scherp, je denkt nog eens na over je argumenten / beslissingen en je hebt de mogelijkheid om van gedachten te wisselen. Er zijn veel gebruikers die op die manier een bijdrage leveren en het komt ook voor dat je op basis van ervaringen / argumenten van een gebruiker je beslissing herziet. Of er in elk geval lering uit trekt voor een evt. volgende keer Knipoog
Met deze gebruikers kun je een open en eerlijke discussie voeren die in de meeste gevallen voor beide partijen heel zinvol is.

Het maakt nogal een verschil of iemand een pb stuurt met de vraag "mag ik vragen waarom je dit zus of zo aangepakt hebt?" of je wordt zonder argumenten persoonlijk beschuldigd (in niet te missen bewoordingen) van alles wat mooi en (vooral Knipoog) lelijk is.
De eerste groep draag ik een bijzonder warm hart toe, de laatste groep is de reden van deze, toch wel bizarre, discussie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:33

en bij dat laatste van oscar sluit ik me volledig aan. Ik probeer vaak al bijtijds te sturen in een topic, maar ik kan het niet allemaal meer bijhouden tegenwoordig *LOL*

Kritiek is zeker welkom, maar het gaat om de toon waarop. En meedenkende kritiek, waarvan dit topic een erg goed voorbeeld, is helemaal welkom.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:28

Het is erg triest als je als moderator zijnde een scheld pb ontvangt.

Aan de andere kant kun je het ook gewoon negeren.
Lig je er nou echt wakker van als zo'n onnozele puber je een k*tho*er noemt?? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:34

Sylvia schreef:
Dat bepaalde moddies bang zijn om mijn pb's te openen kan ik me wel voorstellen (hé RK? Schijnheilig), maar toch...

uitleg graag?????????
Of bedoel je rom?
Want zover ik weet scheld ik niet zomaar Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:53

Ik bedoelde RomKabouter Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:17

runningkawa schreef:
uitleg graag?????????

Dit is een voorbeeld van iets wat nergens over regels heen gaat, maar toch een felle sfeer oproept. Zelfs al bedoel je dat helemaal niet zo, zo komt het wel op mij over. En ik denk dat je hiermee oproept dat mensen sneller kattig reageren.

Misschien kent Sylvia jou, en weet zij hoe ze dit moet opvatten, maar andere gebruikers weten dit NIET en denken dat het normaal is om gelijk op felle toon iets te vragen. Te meer daar je geen 14-jarig pennymeisje bent met al 2 dagen een account op Bokt.
Zelfs de smiley aan het eind verandert die indruk voor lezers niet. Want er is vaak een groot verschil tussen wat je wilt zeggen, en wat een ander leest. Met name op zo'n groot forum als dit zijn zulke misverstanden zo ontstaan. En ik denk dat je daar voorzichtig mee moet zijn, voorzichtiger dan in persoonlijke contacten, prive-mail of kleinschalige groepjes.
(En zeker daar dit een serieus topic op FZ betreft, en niet een kletstopic op HK, dat is gevoelsmatig toch anders)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:27

xtwisterx schreef:
Lig je er nou echt wakker van als zo'n onnozele puber je een k*tho*er noemt?? *LOL*

Gelukkig niet zeg. Slapen
Maar ik moet toegeven dat ik er soms tegenop zie om een pb te open waarvan ik verwacht dat hij niet zo vriendelijk is. Vaak valt het reuze mee en wordt er zelfs excuus aangeboden maar soms is het ook onvoorstelbaar. Dat zijn overigens meestal geen pubers maar volwassenen die het allemaal niet zo goed begrepen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:15

Is ook redelijk fel bedoelt Bloos Dus die vraagtekens stonder er daarvoor ook. }>

Want je kunt die zin waar ik op doelde wel zo opvatten alsof ik elke dag scheld pb's verstuur naar de mods.
Leuk als je zulke naam krijgt, want iedereen weet ondertussen ook dat ik ook RK ben. (zelfs al langer dan rom)

Maar ik was niet boos of wat ook, vandaar de smiley weer op het eind.

Ik geef toe dat ik veel dingen doe met smileys en zo ook in berichten verwacht, om aan te geven hoe iemand het bedoeld.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:42

Het gaat er IMO ook niet over of we er wakker van liggen. Mijn zijn ook al de meest vreemde ziektes toegewenst en ook over m'n vader en moeder is al behoorlijk wat gezegd. Ik kan me daar niet druk om maken, het is alleen de vraag of we het willen accepteren dat mensen dat soort PBs sturen nav een moderatieactie. Ligt een docent of een rechter er wakker van als je hem vanalles toewenst? Ik denk het niet. Het is alleen de vraag of je dat soort gedrag toe moet staan.

BTW mbt het zetten van sancties op scheld PBs naar gebruikers. We zouden willen dat het kon maar het is practisch gezien vrijwel onmogelijk dat te doen. Het grote probleem is dat we over het algemeen maar 1 kant van het verhaal horen, geen idee hebben wat er allemaal aan de bewuste PB is voorafgegaan, niet weten of de PB voor het doorsturen aangepast is, etc. Als we sacties willen zetten op scheld PBs moeten we een soort van 'stichting correlatie' opzetten op Bokt die uitzoekt hoe de relatie tussen de twee users in elkaar zit, kijkt wat er mis is gegaan, wie wat heeft gezegd, hoe de ander daarop gereageerd heeft, etc.

In het geval van scheld PBs naar moderators (in functie!) ligt het allemaal wat eenvoudiger. Er is meestal geen of vrijwel geen voorgeschiedenis en het is niet persoonlijk (waardoor de moderator neutraal is in het doorgeven van dit soort gescheld).

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:39

Romkabouter schreef:

Daarbij hebben jullie als gebruiker tegenwoordig de mogelijkheid om pb’s van iemand te blokkeren.

Afgezien van het probleem dat Sylvia signaleert (die kennelijk wèl pb's
van foeis ontvangt),
vind ik het onoverkomelijk dat je van die foeis dan ook de berichten
in topics niet meer te zien krijgt (aangenomen dat dit nog steeds zo is; om die
reden maak ik nl. geen gebruik van de foeiknop)
.

====================

Verder zou iedereen, mod en user, een scheld-pb met een standaardzinnetje kunnen beantwoorden:

"Dit bericht kan ik helaas niet in behandeling nemen; pas je woordgebruik ajb aan."

Pling Zou je zelfs een knopje voor kunnen maken (Bart).

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:53

Ik ken de 'echte' RK (dus niet RomKabouter Tong uitsteken) niet hoor, maar ik kan wel wat agressiviteit hebben Tong uitsteken Ik heb RK gebruikt omdat de one and only RK niet gereageerd had (Romkabouter wel) en omdat ik het over de combi RK en moddies had.

Overigens shadow, ik ben het nog steeds met je eens, máár: ik ben helemaal niet goed in mezelf uitdrukken. In wat ingewikkeldere discussies - verhit, moeilijk onderwerp of gewoon commentaar op foto's - kom ik regelmatig over als een grote trut volgens mij Schijnheilig Gewoon bot, te bot misschien. Ik zie dat niet. Ook omdat ik zo irl helemaal niet ben én ik het heel anders bedoel. Maar als iemand me er op wijst en ik geef diegene gelijk, dan zal ik 't ook toegeven.

Point of story: ik druk me vaak botter uit dan ik het bedoel - waarmee ik reacties oproep. Ik kan er zelf niet veel aan veranderen, ik probeer vooraf in te schatten hoe men het opvat, maar dat lukt niet vaak.

En verder denk ik dan maar: het is internet, ik weet hoe ik irl ben... And most important: mijn vrienden weten ook hoe ik ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:12

pff, lekker verwarend al die RK's hè Haha!

Met wat te bot uitdrukken heb ik ook vaak, vind het zelf dan wel meevallen, maar ik hoor dan ook mijn stem in mijn hoofd, die op dat moment dan een best vriendelijke toon heeft Lachen
Maar dat hoort de rest niet achter het scherm...

Verder kan ik me best voorstellen dat mensen het totaal niet eens zijn met een opmerking van een mod.
En dat mogen ze imo dan ook best laten blijken.
Maar echt schelden met ziektes ed., nee dat gaat te ver.
Dan is een flinke opmerking daarover zeker op zijn plek, word er daarna dan nog gescholden zou een 1 dags ban misschien niet zo raar zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:06

runningkawa schreef:
Verder kan ik me best voorstellen dat mensen het totaal niet eens zijn met een opmerking van een mod.
En dat mogen ze imo dan ook best laten blijken.

Absoluut Ja
Heel graag zelfs!
Zoals gezegd: we kunnen er allemaal wijzer van worden en met een goede discussie is helemaal niets mis.
Als dat niet meer kan dan is dat in mijn ogen de doodsteek voor Bokt.

Sylvia en RK (ja, die met die schimmel, overgelopen van Brabant naar Limburg - het zit me nog steeds hoog Knipoog *LOL*):
Jullie hebben het nu over de manier van discussie voeren en dat jullie misschien in de ogen van anderen niet altijd 'politiek correct' zijn.
Ik vind dat eigenlijk reuze meevallen Knipoog
Jullie geven niet altijd de antwoorden die het meest voor de hand liggen en die misschien graag gehoord worden, maar er gaat altijd eerlijkheid vanuit.
Juist de gebruikers die niet met alle 'politiek correcte' winden meewaaien, maken Bokt wat het is (of wat het zou moeten zijn).
Bovendien is niet iedereen hetzelfde in zijn manier van reageren, ook al is het doel hetzelfde.
We zijn allemaal mensen, en we houden er allemaal een andere manier van reageren op na. Ik zie het probleem niet Knipoog
Bokt hoef ook geen eenheidsworst te worden van 20.000 gelijkgestemde zielen. Zou behoorlijk saai worden Lachen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:35

Ik vind het belachelijk dat zoiets gebeurt Verward
De moddies doen hun best, het is hartstikke veel werk en dan krijgen ze ook nog stank voor dank. Boos! Boktverbod voor de mensen die hun mond durven open te trekken tegen de moddies Boos!!

Okee, hun mening mogen ze geven, maar scheldpartijen? No way

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:45

Scheldpartijen via pb schijnen er bij te horen tegenwoordig Scheve mond Ik vind het heel erg "not done" maar denk dat er weinig tegen te doen is.

De optie van BV vind ik wel handig, die ga ik zelf ook maar toepassen voortaan Knipoog

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:46

Vond Bokt 'vroeger' toch fijner.
Jezus het lef dat sommige mensen hebben Verward

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:52

De meeste dingen waren vroeger leuker, MH Clown Ik denk dat het gewoon met (het gebrek aan) waarden en normen van sommige mensen te maken heeft.