OW's openbaar maken of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OW's openbaar maken of niet?

1. Ja, maar niet de reden erbij noemen
7 (4%)
2. Ja, met beknopt de reden van de OW erbij
116 (77%)
3. Nee, niet openbaar maken
21 (14%)
4. Weet niet, geen mening
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 149

Sundancer

Re: OW's openbaar maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:58

Romkabouter schreef:
Sundancer schreef:
Stel Pietje heeft net een laaste OW gehad......en Jantje wil Pietje graag van Bokt hebben. Dan gaat Jantje net zo lang door met rotzooischoppen, zodat Pietje kan verdwijnen........?!?!

Ehm nee, dan heeft Jantje allang een OW Knipoog

Is dat zo Paul? Volgens mij niet, waar 2 vechten hebben 2 schuld....alleen word hier op bokt maar 1 aangepakt...helaas Ach gut

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:00

Sylvia schreef:
- als Pietje 2 OW's heeft en Jantje wilt Pietje van Bokt... En kom aub niet met het argument 'dan heeft Jantje allang een pb', want daar geloof ik niet in...
Er zijn áltijd users die de hand boven het hoofd wordt gehouden

Juist, dat bedoel ik Haha!

Doe maar eerst eens wat aan vriendjespolitiek op bokt Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:14

Sundancer schreef:
Is dat zo Paul? Volgens mij niet, waar 2 vechten hebben 2 schuld....alleen word hier op bokt maar 1 aangepakt...helaas Ach gut

2 vechten, twee schuld dat is zo. Toch is er altijd 1 die begint Knipoog
Dat zal in zo'n geval Jantje zijn. Of Pietje dan wel of niet een OW krijgt, hangt af van of hij op de kast geklommen is.
Per situatie is dit gewoon verschillend en wordt besproken door de mods.

Misschien is het een idee om te zeggen dat we ook een nieuw systeem van OW's en bans aan het maken zijn wat het 3 ow's=ban idee oplost Lachen
Ons idee is dat dat prima gaat samenwerken met het openbare ow/ uitlokking idee.

En vriendjespolitiek doe ik niet aan. Bij mij worden dus ALLE gebruikers hetzelfde beoordeeld. Op de postings van dat moment en op postgedrag in het algemeen.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:26

Ilkkah schreef:
Ik heb op ja met rede gestemt.
Puur omdat ik zelf erg benieuwd ben als ik iets heb getemt wat uit de hand liep wat er is gebeurt met de personen in kwestie.

+ dat als je rede erbij staan dat je ook zelf weet van; dat kan, en dat kan niet,
natuurlijk zijn de regels daarvoor, maar het zou mij toch handig lijken.

Mee eens OK dan!
Ik heb dus voor Ja met reden erbij gestemt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:55

Ik heb op nee gestemd, wat hier in dit topic al een aantal keer is gezegd: een ow is om iemand op zijn gedrag te wijzen, niet om heel bokt duidelijk te maken wat deze persoon heeft misdaan... ik denk dat het een soort MH wordt, even de nieuwste OW-tjes bekijken... en MH is niet voor niets gesloten voor de gewone user (helaas trouwens, ik vond het wel leuk daar Haha!)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:17

Ik vind het moeilijk.
Aan de ene kant gaat het ons niks aan waarom iemand een OW krijgt.
Maar aan de andere kant komen de meeste dingen toch wel in de openbaarheid.
En dan denk ik dat je een hoop gemekker tegen kan houden door gewoon eerlijk te zeggen wie er een OW heeft gekregen, en wat daar de reden voor is.
Ik heb dus gestemd voor openbaar maken met een beknopte uitleg.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:56

Ik vind het erg moeilijk... Er is een flink aantal voors en tegens denk ik.

Je kunt inderdaad voorkomen dat er ellenlange topics ontstaan zoals een tijdje terug, waarin er maar doorgejeremiëerd wordt over welke bokker nu wel en niet en welke had moeten.... Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat het openbaar maken van OW's juist discussies uitlokt. Zeker wanneer het een 'randgeval' is.

Verder zag ik dat mensen het hadden over uitlokken... Als Jantje al 2 OW's heeft en Pietje gaat Jantje zodanig dwarszitten dat Jantje weer over de schreef gaat, dan is dat toch heus de verantwoordelijkheid van Jantje zelf. Jantje hoeft immers niet te happen, hij kan ook een PB sturen naar een mod of even tot tien tellen en de hond uitlaten ( Clown ). Neemt niet weg dat Pietje dan best een OW mag krijgen.

Het argument 'Het beheer is de users geen verantwoording schuldig' klopt ergens natuurlijk wel, maar je kweekt niet echt een gezellige sfeer met 'MT's wil is wet en daarmee basta'.

Het feit dat een OW niet gegeven wordt om iemand aan de schandpaal te nagelen maar om iemand te wijzen op zijn/haar gedrag vind ik heel zwaar wegen.

Ik stem dus voor 'Nee', maar ik denk wel dat het MT zich een klein beetje flexibeler mag opstellen in sommige kwesties. In de 'PennyBitch rel' had het een hoop geruzie voorkomen als gewoon was verteld wie er nog meer een OW gekregen hadden, zonder er zo krampachtig omheen te dansen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:25

Justy, wb dat laatste ben ik het met je eens, maar op dat punt was er al een fikse discussie losgebarsten. Dáár had wat mij betreft gezegt mogen/moeten worden wie er nog meer een OW gekregen had. Vooraf vind ik zelf een ander verhaal.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:40

Dat bedoel ik ook Knipoog Juist omdát de discussie daar uit de hand dreigde te lopen had het wat mij betreft best gezegd mogen worden.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:56

Van mij hoeft dat niet zo nodig openbaar gemaakt te worden. Wel vind ik dat het fijn is als er gemeld wordt als er iemand een ban heeft gekregen incl. de reden. Omdat dat zo defenitief is, en je niet altijd mee krijgt dat er iets is gebeurd waardoor iemand van bokt gebanned wordt, terwijl je dat soms best zou willen weten..

Maar ow's hoeven imo niet zo nodig bekend gemaakt te worden. Dat werd het toch al nooit, en dat verliep volgens mij wel prima, toch? Dus waarom dat dan veranderen. Zoals hier ook gezegt wordt, heb je alleen maar kans dat mensen elkaar gaan uitlokken.
En of het de sfeer nou zo beinvloed als er iedere keer meldingen komen over dat iemand een Ow heeft? Als je ziet hoeveel commentaar er vaak op een ban geleverd wordt, zou dan bij een Ow niet hetzelfde kunnen gebeuren dat men het allemaal onzin vind en daar over gaan discusseren? Als je dan wekelijks meerdere topics hebt met dat gezeik....... Het is een keuze van het moderator team, daar hebben wij als gebruikers toch verder niks mee te maken..

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:24

Justy schreef:
Je kunt inderdaad voorkomen dat er ellenlange topics ontstaan zoals een tijdje terug, waarin er maar doorgejeremiëerd wordt over welke bokker nu wel en niet en welke had moeten.... Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat het openbaar maken van OW's juist discussies uitlokt. Zeker wanneer het een 'randgeval' is.

Als je nou bij het bekend maken van de OW's erbij zegt dat reacties hierover door andere personen dan de betrokkene niet gewenst zijn en er ook niet naar geluisterd zal worden / het bestrafd zal worden (met eerst een UN en dan een OW bijv), heb je dat probleem niet. En het 'uitvechten' van het al dan niet redelijk zijn van een OW gewoon of via Sterre of gewoon via pb met de betreffende mod laat verlopen, dus niet openbaar op het forum?

edit: erg kromme zin, ik weet het

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:55

nu ik dit zo allemaal na lees verander ik een klein beetje van mening...

Een eerste OW zou ik idd niet bekend maken denk ik, maar blijft de betreffende bokker zich daarna nog "misdragen", dan zou ik wel de OW bekend maken... de bokker heeft de kans gehad om zijn/haar gedrag te wijzigen zonder dat het aan de grote klok is gehangen...

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:24

Ik heb op nee gestemd. Het doel is dat de persoon die een OW krijgt zijn posting gedrag gaat veranderen. Het doel is lijkt mij niet dat heel bokt gaat meekijken wie er een OW heeft.
En ik denk dat er juist meer topics over zullen volgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:35

Ik heb op JA gestemd, met vermelding van de reden.

In alle jaren dat ik al op bokt zit heb ik 1 OW gekregen, en geloof me, deze was meer dan terecht. Bloos . En ik ben absoluut niet het braafste kindje van de klas, om een OW te krijgen moet je dus wel echt iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan. Daarom vind ik het goed als het openbaar zou worden, zie het als een publiekelijke schandpaal, die dingen werkten heeeeel goed in de middeleeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:54

ik vind het ook geen goed iedee. Denk inderdaad dat er dan groepjes mensen vormen die "pietje" niet leuk vinden en hem zo van bokt af laten kikken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:27

Ik heb gestemd op ja met een beknopte reden. Niet vanwege nieuwsgierigheid. Maar meer zodat je weet wat er speelt.

Dan weet je ook waarom er soms een topic gesloten wordt.

En misschien kun je er zelf wat van leren. Als je weet waarom, iemand een waarschuwing heeft, is het meteen voor iedereen duidelijk waar de grens ligt.

Hierdoor zou het kunnen dan je minder snel per vergissing te ver gaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:41

Ik vind het eigenlijk helemaal niet nodig. Een OW is alleen een waarschuwing, waarom zou iedereen op bokt moeten weten wie precies een waarschuwing heeft gehad en waarom? Ik zie echt de toegevoegde waarde niet, hooguit dat je er misschien daardoor een "zwaardere straf" van maakt omdat iedereen weet dat je op de vingers getikt bent. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje ver gaan.

Een ban vind ik een ander verhaal, dat is natuurlijk ook veel opvallender. Er mist opeens iemand en het is wel prettig te weten waarom diegene niet meer op bokt komt. Een, beknopte, reden voor de ban is dan ook wel handig.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:43

Ik ben tegen. Omdat ikdenk dat als er zo veel OW's per dag worden gegeven het toch geen doen is om ze elke dag te refreshen in een bepaald topic, en als het er maar heel weinig zijn, zijn het vaak een beetje loze opmerkingen zoals de voorbeelden die jullie geven.

Ik denk dat het nergens voor nodig is, je kunt beter duidelijk laten weten waarom bepaalde mensen gebanned worden.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:56

tja lastig.

Aan de ene kant denk ik dat het handig is om het openbaar te maken, en dan allemaal in een gesloten topic, waar je alleen kan zien wie er een heeft en beknopt waarom.

Aan de andere kant, komt er ook weer een hoop gezeur van.

Ik denk dat het wel handig is om bans (ook permanente) te melden, zodat iedereen kan zien waar diegene gebleven is en waarom. Meestal lekt dit toch ook wel uit, en mss wordt het dan aangedikt of een beetje smeuig gemaakt. Zo kan er meteen neergezet worden hoe het is, klaar. Dat zou bij OW, UN en alles ook wel handig zijn.
Zo is er een hoop minder verwarring.

Maar dat 'gedoe' wat er vaan bij komt kijken (al dan niet terecht) dat is wel een nadeel..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:49

Wat mij betreft niet, en om de volgende redenen:
- duidelijkheid voor wat anderen mogen gaat het niet scheppen, omdat de reden heel beknopt gegeven wordt. (Schelden, meermaals MSN-taal, etc)
Die dingen kun je ook in de regels vinden dus leerzaam is dat niet. Meer detail vind ik zeker niet de bedoeling.
- het is maar erg de vraag of de discussie er minder van wordt, ik verwacht eigenlijk dat het nog meer oplaait.
- kans dat dergelijke dingen negatief gebruikt worden (uitlokking, na een jaar nog op de proppen komen met 'toen en toen')
- volgens mij werkte de schandpaal helemaal niet zo goed als 'straf', dus om ongewenst gedrag te voorkomen. (Je denkt heel makkelijk dat meer straf betekent dat men zich beter gedraagt maar dat is dus heel vaak niet zo.)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:40

Wat Percy aanhaalt, die bans, die zou ik wel graag in een sticky of zo hebben. Punt is alleen weer dat er geheid meer geband wordt dan wij meekrijgen, want alleen bij de BB'ers wordt een topic geopend...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:06

Bans zou je misschien kunnen melden als ze meer dan een bepaald aantal posts hebben? Inderdaad is het niet interessant om te weten dat Spammer160 zojuist geband is. Verder kan ik me in het openbaar maken van bans wel vinden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:16

Inmiddels hebben de gebruikers lang genoeg de tijd gegeven om te stemmen.
De uitslag lijkt tot nu toe ook overtuigend.
Het topic blijft wel open zodat gebruikers die nu pas het topic zien ook nog kunnen stemmen Lachen

Samen met een nieuw systeem voor OW's/bans wat aan het uitkristaliseren is, zullen we dan op FZ hier een voorziening voor treffen.

Er vanuit gaande dat de uitslag niet heel veel meer zal veranderen Knipoog

Bedankt voor jullie input!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:15

Ik stem toch nog even op ja.
Het lijkt mij wel handig, zo kun je zien wie er allemaal een OW heeft.
Mag ik een blond vraagje stellen?
Waar staat OW eigelijk voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:32

Officiële waarschuwing Lachen T staat niet meer in de FAQ, maar ze zijn een bepaalde tijd geldig, en als je er 3 achter elkaar hebt gehad kan je een ban krijgen.