Algemene bokt vraag over commentaar.... met POLL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn paardenmensen van natura afgunstig en negatief

Nee, alleen die op Bokt.nl
40 (43%)
Ja, iedereen
26 (28%)
Nee, maar ik weet alles beter
16 (17%)
Ja, anders ben je geen paandenmens
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 91

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:29

er zit niet bij: af en toe Knipoog
af en toe vind ik dat iemand snel negatief reageerd, maar vaak reageren ze wel positief hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:30

NIet gestemd omdat ik denk dat koppig en heilig van zichzelf overtuigd een betere omschrijving is, die bovendien op veel mensen slaat, maar bij lange na niet op iedereen. Het is net als IRL, je zal je nooit in iedereen kunnen vinden. Een goeie discussie hier en daar vind ik een van de geoie dingen aan dit forum.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:31

Het ligt er denk ik ook maar aan hoe je het leest..
Je kan het lezen als goed bedoeld commentaar, maar ook zien als een aanval op jou. Ik kies dan maar voor optie 1. Ik denk dan ook altijd maar, het is internet. Niemand kent mij hier irl. Dus ze weten niet hoe ik echt ben en hoe ik mijn paard rijd/verzorg/ga zo maar door.
En trouwens, je kan ook selectief lezen en dus het, in jou ogen, aanvallende commentaar negeren en verder niet over nadenken.
Ik vind dat men vaak vergeet dat het maar internet is. Je doet het voor je plezier (hoop ik) en vind je het niet leuk, nou dan plaats je geen foto's meer (of geen rijfoto's meer) of je komt helemaal niet meer.

Edit: hele domme typo Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:43

Vaak hebben mensen die zich enorm aangesproken en in de verdediging gedrongen voelen door het commentaar dat ze krijgen een gebrek aan zelfvertrouwen, zelfkennis en/of (structurele) goede begeleiding. Of gewoon een gebrek aan relativeringsvermogen: Het is maar Bokt hoor!

Ik lees hier op bokt als commentaar op mijn foto's zelden/nooit iets echt nieuws, iets dat ik zelf nog niet wist, niet zelf ook wel zie of nog nooit te horen heb gekregen en ik gok dat ik daar niet bepaald uniek in ben. Ik til dan ook nooit zo zwaar aan het bokt-commentaar op mijn foto's, maar ik vraag er ook niet om, al is het maar om een ander de moeite te besparen Haha! Het is meestal óf geen nieuws óf niet waar, tja, wat moet je daar dan verder mee.... Weinig toch?
Waarom ik dan foto's plaats? Omdat ik trots ben op m'n paard en 'm graag aan anderen wil laten zien! 25 "leuk paard" reacties strelen mijn ego best wel hoor Schijnheilig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:44

tja wat is kritiek, de een wilt alleen maar vlijende opmerkingen horen en de nekharen gaan al over eind staan als iemand alleen maar vraagt of de tenen naar buiten staan. De andere leest de commentaar of kritiek en gaat met de juiste juist om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:48

Margreet schreef:
Het is maar Bokt hoor!

Dat is wel een goeie. Denk dat vaak wordt vergeten dat uiteindelijk niet meer is dan een forum met mensen die je meestal (bijna altijd zelfs) niet echt kent .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:52

ik heb niet gestemd, mijn antwoord zit er niet bij. Ik ben volkomen neutraal, eh, alleen tegen in de krul trekken en andere "martelingen" en geef waar ik kan advies en ook wel mijn mening. ik probeer de felheid soms uit discussies te halen, maar breng ze er ook wel eens in, maar ik doe nooit een persoonlijke aanval. Dat zie ik helaas wel vaak en dat vind ik erg jammer. We kunnen zoveel leren doordat iedereen zijn zegje kan doen!!!!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:54

Nou mijn antwoord staat er niet bij hoor.
Waarom zouden paardenmensen afgunstig zijn. Als er in een topic veel negatief commentaar komt, is dat maar van een paar mensen, niet heel bokt of alle paarden liefhebbers.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:45

Margreet schreef:
Waarom ik dan foto's plaats? Omdat ik trots ben op m'n paard en 'm graag aan anderen wil laten zien! 25 "leuk paard" reacties strelen mijn ego best wel hoor Schijnheilig

Foto's plaats je idd dus omdat je trots bent, 25x 'leuk paard' lezen is ook leuk, irl is het natuurlijk zo dat iedereen een andere smaak heeft. En dat respecteer ik ook...

Maar het valt mij gewoon heel erg op dat de negative reacties steeds meer voorkomen, en dat er gewoon weinig respect voor elkaar getoond wordt... Nou ik open dit topic dus puur om een dicussie op gang te krijgen en er achter te komen hoe andere erover denken.

Ik wil alleen maar uiten dat ik het niet leuk en aardig vindt.... (heel afgezaagd misschien, maar er is al zoveel negativiteit en elende in de wereld)

Als je geen opmerkingen wilt over je paard zou je ze niet moeten plaatsen vindt ik wel een logische verklaring hoor, maar waar staat Bokt dan voor ???

Bokt is/was in mijn ogen een forum-site waar je met andere een liefhebberij kan delen.... Niet een hoop negativiteit over hoe iemand zijn of haar hobby uitoeffend.....

Over tips en opmerkingen kan ik niet vallen, maar de manier waarop.... DAAR val ik dus over.....

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:03

Het is jammer dat de mensen elkaar niet in hun waarden laten.
Sommige mensen vragen helemaal niet op commentaar en als je dan soms leest, schieten je de tranen in je ogen.
ik heb zelf ook wel eens een vraag gesteld en als je ziet waar zo'n topic dan op uit draaid....... in ieder geval niet waar het onderwerp mee is gestart.
Het is best wel jammer dat er soms zo heftig gereageerd wordt en mensen zich soms schuldig voelen voor wat ze schrijven.
Gewoon bang zijn voor de afkrakende reacties, terwijl men niet eens weet wat de achtergrond of de situatie is van die persoon of paard.
Men heeft zijn oordeel zo ontzettend snel klaar.
Je mag best kritiek hebben op iemand of iets, maar waarom niet opbouwend zodat diegene daar ook echt wat aan heeft?

Tja een onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:08

Dat heeft niks met afgunst te maken je wil de ander juist even ergens op wijzen wat hij/zij zelf misschien niet zo snel ziet omdat je natuurlijk niet op een objectieve manier naar jezelf als combinatie kan kijken, al is het alleen al voor het welzijn voor het paard.
Daarbij heb ik veel liever commentaar/kritiek dan alleen 'leuk paard' hoor!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:12

juist nadezda, dat is dus wat ik bedoel.....

Als je tips wilt, prima dan moet je ook negativiteit kunnen acepteren, maar als je er niet eens om vraagt... En ik vindt het toch raar om aan te nemen dat indien je een foto plaatst zonder enige vraag van kritiek je dan toch maar alles over je heen moet laten komen....

Jammer hoor, en t lijkt erger te worden.......

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:13

Waarom is er geen poll-antwoord: ik ben het niet met je eens!
Dat zou ik namelijk invullen. Kijk bij HAW, bij elk topic staan zat reacties van: wat een mooi paard, jullie zijn een mooie combinatie, Kwijl , en ga zo maar verder. Natuurlijk komt er ook negatief commentaar, maar als je dat nou eens positief bekijkt, en er iets van probeert te leren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:15

Ik denk dat het feit dat men anoniem is, zorgt voor een zekere ongeremdheid. als je tegenover elkaar zou staan, werden er vast hele andere dingen gezegd, veel milder, denk ik.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:32

Ik zeg ook niet dat er niets positief is......... En ik lees ook echt wel de positive dingen. laat ik voorop stellen dat ik nog nooit zo'n topic zelf heb gehad, dus ik schrijf dit niet omdat IK gekwetst ben of zo, het is puur op wat ik regelmatig lees.... en het wordt steeds erger..... Het valt mij gewoon op.....

Ik heb even een foto van het profiel van Lenn gepakt. (hoop dat je t niet erg vind)

Afbeelding

Dit ziet er gewoon super uit oke... Ze schrijft zelf als verdediging al op 'let niet op mijn bandageerkunsten' Wat maakt dat nu uit !!! Het is een prachtige combinatie, wat maken details zoals hoe een bandage zit uit...... helemaal niets, mee eens toch....... Nou ik snap dan niet (en ik zeg niet dat dat indeze zo zou zijn) waarom er toch nog mensen moeten schrijven......
`Leuk paard maar je bandages zitten niet goed, ze zouden hoger moeten zitten en dat wit van die onder bandages moet niet te zien zijn. Bovendien is er zo een druk verschil in de 4 benen en dat kan onregelmatigheid veroorzaken én drukplekken....` (ik l#l dus maar wat, moest ff iets verzinnen, onzin verhaal dus, maar dat zie ik zo vaak, en het gaat helemaal nergens over)

En ja waar maak ik me druk om denk je misschien, maar ik maak me er niet druk om, ik erger me aan de opmerkingen die nergens overgaan en niet gevraagd worden.....

Ik heb ook al een topic gezien Plaats jij nog foto´s, Durf jij nog een Topic te openen..... Daaruit maak ik op dat ik niet de enige ben met deze vraag.....

En je dan ook nog eens verschuilen achter het feit dat je anoniem bent is natuurlijk helemaal zielig.......

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:52

haha ik schrik me rot Bloos!
Ik irriteerde me er gewoon aan dat die dingen bij mij altijd afzakken haha..
Die foto's hebben ook in een topic gestaan tijd geleden en als je dat er van tevoren bij vermeldt krijg je er geen gezeur over, dat scheelt, heb ik ook niet gehad hoor! Ik irriteer me er veel meer aan dan anderen waarschijnlijk Knipoog
Over zoiets kleins zal ik ook nooit 'zeuren' hoor, maar als ik zie dat een paard 'incorrect' gereden wordt moet je haar daar alleen al in het belang van het paard even op wijzen vind ik.. maar ik probeer dat ook zo min mogelijk te doen want het komt zelden goed over en iedereen moet zelf weten hoe hij zijn paard rijdt, er zijn zóveel wegen naar Rome..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:56

Ik kan echt op geeneen van deze opties stemmen. Tot nog toe heb ik nog nooit heel raar commentaar gehad. Meestal alleen maar leuke opmerkingen. En een opmerking als: "je teugels zijn te lang" is niet bedoeld als negatief commentaar. Dat is gewoon een tip die je wel of niet aan kunt nemen. En iets van:"jammer dat de foto's onscherp zijn" is ook niet negatief, dat is gewoon een eerlijke mening die meeestal ook nog klopt. Hartstikke moeilijk om bewegende paarden scherp in beeld te krijgen.

Verder vind ik ook; als je foto's plaatst kun je kritiek verwachten. Irl is ook niet altijd even aardig tegen elkaar, dus dat kun je op Bokt ook tegenkomen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:01

Trouwens, ik heb altijd al na een maand kritiek op mijn eigen foto's, dan kijk ik er alweer anders tegenaan en vind ik ze over de datum. Die foto hierboven vind ik op zich wel mooi, maar ik zou als kritiek op mezelf geven: Meer impuls/sprong, hals wat laten vallen want hij gebruikt zijn rug niet genoeg, zelf meer op je kont zitten en je teugels gelijk maken. Die kritiek zou ik bij iemand anders nooit durven geven want die verwacht niet zoveel kritiek (->gezeur in diens ogen) want die denkt een mooi plaatje te hebben. Het is maar net wat je kan hebben en hoe kritisch je zelf bent.
Ik vind het zelfs wel een beetje irritant dat je eerst moet zeggen 'mooi paard' voor je kritiek kan gaan geven, anders is het niet 'opbouwend' Scheve mond en dat je die kritiek zo tactisch en subtiel mogelijk moet zeggen.
Zo zei laatst iemand in een topic dat ie het eigenlijk geen mooi paard vond en toen zei iedereen: "reageer dan níet", nou dat wijst er maar weer op dat je altijd positief commentaar moet leveren. Maar dan krijg je toch geen reëel beeld van wat mensen nou écht van je paard of de combinatie vinden?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:22

Karin schreef:
Tja, puur een constatering dan. Maar mag je dan niet iets constateren? Verward

Ik vind ook dat het geen afkraken moet worden. Maar dat heb ik hierboven al gezegd. Knipoog

Tuurlijk absoluut maar een constatering is geen feit en daar ging het me om geen afkraken maar een andere kijk op de zaak zo zal het altijd blijven met meningen. toch? Verward

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:57

Ik zie ook wel in dat niet alles negatief bedoeld is, en een opmerking over onscherpe foto's is natuurlijk iets wat jammer is aan een foto, maar is niet negatief.....

Ook als iemand opbouwende kritiek heeft zoals, probeer wat naar achter te blijven zitten of zo vind ik ook geen negativiteit.... Ik heb het echt puur over het respectloos opnoemen van alles wat niet goed is.....

Voorbeelden kan ik geven uit twee recente topics. Iemand plaatst een foto van haar op haar 3 jarige paard... Er staat gewoon een aantal keer WAAROM SPOREN !>!>!> Boos!

Ik vind dit behoorlijk bot overkomen. Dat je dat je afvraagt oke, maar je zou het natuurlijk anders kunnen formuleren, dit is een aanval en geen opbouwende kritiek.

De volgende is bijvoorbeeld een filmje van een combinatie met een haflinger in het Z2 bij de paarden. Er staat een opsomming van dingen bij die ze 'fout' zou doen. Benen stil, contact in de mond houden, onregelmatig in de keertwending, te weinig impuls bla bla bla.... Zo'n opsomming vind ik geen opbouwende kritiek, hallo ze rijdt Z ze zal het echt zelf ook wel weten, en zo ie zo moet je van goede huize komen om met een haflinger in het Z2 bij de paarden te rijden (met winstpunten !)

Zoals je kan zien heb ik maar weinig berichten geplaatst en dat komt idd door het feit dat als ik niets zinnigs te melden heb, ik het ook voor me houdt.... Dus ja, vind je het een lelijk paard of dat hij zij te ver naar voren zit..... Laat het dan, dan reageer idd niet.... Als je er niets fatsoenlijks over kwijt kan.... (ik heb het niet over situaties waarin je van mening bent dat er iets gigantisch fout zou kunnen gaan en dat bijvoorbeeld een dier onnodig zou lijden omdat de eigenaar ontwetend bezig is)

En als je (iemand niet persoonlijk opvatten, ik bedoel algemeen) echt iets kwijt moet wat niet echt positief is doe het dan op een positive opbouwende manier.... Of ben ik nu zo naief om dat te vinden ??? Verward

Ik bedoel met dit topic niets negatiefs, ik vraag me alleen af waarom het me opvalt dat de laatste tijd er erg negatief gereageerd wordt op foto's en verhalen.... En of ik de enige ben die het opvalt.....

En Lenn, ik vind zelfkritiek goed, maar ik vind het toch wel jammer dat je als je een foto plaatst je er meteen al zelf bij moet zetten dat je bandages zijn afgezakt om commentaar te voorkomen... (niet dat commentaar op afzakkende bandages iets is om je druk om te maken of je iets van aan te trekken, maar het principe)

Ik denk eerder dat het zo is dat mensen die zo veel commentaar moeten geven onzeker zijn en door met een grote mond hun onzekerheid willen verbergen. Ook denk ik idd dat het helft van de mensen het commentaar niet als vervelend ervaren. Maar het is jammer vindt ik dat er zo naar elkaar toe geschreven moet worden.....

Zwijgen is Goud...... Pling

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:29

Ludora schreef:
Ik denk eerder dat het zo is dat mensen die zo veel commentaar moeten geven onzeker zijn en door met een grote mond hun onzekerheid willen verbergen. Ook denk ik idd dat het helft van de mensen het commentaar niet als vervelend ervaren. Maar het is jammer vindt ik dat er zo naar elkaar toe geschreven moet worden.....

Zwijgen is Goud...... Pling

Zoek je het niet iets te ver? Waarom mensen zo negatief reageren bedoel ik dan.
En naja, als we hier gaan zwijgen wordt bokt ook niet gezelliger Haha!

Zoals boven al een aantal x gezegd: maak iets positiefs van kritiek en lees gewoon lekker over de zeikreacties heen!
Als een topic echt ongezellig wordt, maak je gebruik van de TeMknop!
Zeker heb je gelijk dat sommige topics helemaal verziekt worden maar er zijn toch ook nog een hoop leuke?
Rotte appels heb je altijd wel, zowel op Bokt als in t dagelijks leven... tis maar net wat je ermee doet...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:30

Heb trouwens ook niet gestemd in de poll, kon me zelf ook niet in de antwoorden vinden Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:40

Ik heb ook niet gestemd in de poll.

Zou het ook kunnen zijn het regelmatig jongere bokkers zijn die vaak dergelijk commentaar geven als 'je tenen steken naar buiten', 'waarom rij je met sporen?', 'waarom geen sperriem'?
Misschien omdat zij in hun les continue dergelijke dingen horen van hun instructeur en daardoor er zelf ook opletten.

Terwijl mensen die wat ouder zijn meer kijken naar 'ziet het paard er vrolijk uit' en 'is dit een veilige situatie'.

Maw, samengevat: zou het kunnen zijn dat je van de jongere bokkers meer 'houding en spullen commentaar' krijgt en van de meer ervaren bokkers commentaar als het echt niet veilig is (springen zonder cap met gympies over een hindernis gemaakt van stoelen bijvoorbeeld).

Het is maar een idee Lachen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 11:40

Naomi21 schreef:
En naja, als we hier gaan zwijgen wordt bokt ook niet gezelliger Haha!

Zoals boven al een aantal x gezegd: maak iets positiefs van kritiek en lees gewoon lekker over de zeikreacties heen!
Als een topic echt ongezellig wordt, maak je gebruik van de TeMknop!
Zeker heb je gelijk dat sommige topics helemaal verziekt worden maar er zijn toch ook nog een hoop leuke?
Rotte appels heb je altijd wel, zowel op Bokt als in t dagelijks leven... tis maar net wat je ermee doet...

Ik kan me ook wel voorstellen waarom iemand er anders overdenkt. Maar als je niets positiefs te melden hebt, en dat heb ik zeker ook wel eens, dan reageer ik gewoon helemaal niet.....

En ja het is Bokt en daar moet gekwebbeld worden, helemaal mee eens, maar nogmaals, mij valt het alleen maar op dat het de laatste tijd erg negatief geworden is. Erger als een jaar geleden. Scheve mond

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 11:54

Apple schreef:
Ik heb ook niet gestemd in de poll.

Zou het ook kunnen zijn het regelmatig jongere bokkers zijn die vaak dergelijk commentaar geven als 'je tenen steken naar buiten', 'waarom rij je met sporen?', 'waarom geen sperriem'?
Misschien omdat zij in hun les continue dergelijke dingen horen van hun instructeur en daardoor er zelf ook opletten.

Terwijl mensen die wat ouder zijn meer kijken naar 'ziet het paard er vrolijk uit' en 'is dit een veilige situatie'.

Maw, samengevat: zou het kunnen zijn dat je van de jongere bokkers meer 'houding en spullen commentaar' krijgt en van de meer ervaren bokkers commentaar als het echt niet veilig is (springen zonder cap met gympies over een hindernis gemaakt van stoelen bijvoorbeeld).

Het is maar een idee Lachen.

Misschien is het dat wel ja........ (pennymeisjes ???)