Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:52

AnnoNiemand schreef:
Ik stoor me er niet aan. Je bent toch niet verplicht om iets te geven? Als ik iemand sympathiek vind of ik sta achter het doel of de reden, ben ik soms bereid om geld te geven. Er zijn ook gevallen waarin ik dat absoluut niet doe (en die zijn er ook wel geweest op bokt).

Je mag er van vinden wat je vindt en je mag kiezen of je doneert of niet. Je ergernis begrijp ik niet zo. Leef en laat leven. Het is toch alleen maar fijn als mensen geholpen worden? En help jij ze niet, ook prima. Maar om je er zo over op te winden zoals jij doet? Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. ;)

Dit dus. En vooral ook de laatste zin

Er komen toch ook collectes aan de deur. Je geeft wel of je geeft niet.
Als ik geld kan missen wil ik wel helpen. Zo vaak gebeurt het niet en het ene doel spreekt meer aan dan het andere.

Maar jullie zijn er op tegen maar gaan dus wel kijken wie er doneert onder zijn boknaam. Dat vind ik dan weer apart.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:55

Waarom denk je dat ik het punt van oji mis? Er wordt gesteld dat er een financieel voordeel uit de ellende wordt gehaald, met de vraag eronder of dit als reclame gezien kan worden. Daar reageren verschillende mensen op waaronder dus niet iedereen met dezelfde mening.
Ja, ik zie haar/zijn punt, maar ik heb daar dus een andere mening over. Ik ben oud en wijs genoeg om zelf in te schatten of ik mee doe (en dat heb ik nog nooit via zo’n link gedaan), kan zelf beslissen of ik het topic wil blijven volgen of weg klik. En als iemand er steun uit kan halen dan vind ik dat alleen maar fijn. Een nieuwe bokker die zich speciaal daarvoor registreert zal amper reacties krijgen, een trouwe poster waarbij iets uit de hand loopt waarschijnlijk wel. En dat gun ik ze dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:03

anca schreef:
Dit dus. En vooral ook de laatste zin

Er komen toch ook collectes aan de deur. Je geeft wel of je geeft niet.
Als ik geld kan missen wil ik wel helpen. Zo vaak gebeurt het niet en het ene doel spreekt meer aan dan het andere.

Maar jullie zijn er op tegen maar gaan dus wel kijken wie er doneert onder zijn boknaam. Dat vind ik dan weer apart.

Daar heb ik helemaal een grafhekel aan. Komen ze aan de deur, kan ik neerleggen waar ik mee bezig ben en naar de deur lopen om nee te zeggen. Blijf gewoon weg of doe eem QR-code door de brievenbus.

Ze komen ook altijd net als ik aan het werk ben (werk thuis) of net lekker aan het tekenen ben of de was doe.

Dan liever een go fund me, die zijn makkelijker te negeren. Er reclame voor maken in topics vind ik dan weer niet netjes.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:09

Ik heb een sticker naast de deur dat ik op eigen wijze doneer en verkopers niet welkom zijn, en een nee-nee sticker tegen reclame. Heerlijk rustig. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:10

xPabloBokt schreef:
Ik heb een sticker naast de deur dat ik op eigen wijze doneer en verkopers niet welkom zijn, en een nee-nee sticker tegen reclame. Heerlijk rustig. :P

Ik heb inmiddels geen bel meer, en die komt er ook niet meer :)).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:10

xPabloBokt schreef:

Hier ook, hadden we direct moeten doen want ik heb eerst 2 jaar lang mensen moeten wegsturen maar nu komen ze helemaal niet meer. Heerlijk! _O_

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:12

Even een korte reactie vanaf mijn vakantie adres.

In de regels en de help van Bokt staat duidelijk omschreven wat "Bokt" hiervan vind:
https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Mag_ ... op_Bokt.3F

Inzameling en Doneer acties zijn niet toegestaan en als het wel gezien wordt en het team heeft het nog niet gezien mag je hier zeker op temmen.
De link in het onderschrift is het enige wat is toegestaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:12

Miran schreef:
Ja, ik zie haar/zijn punt, maar ik heb daar dus een andere mening over. Ik ben oud en wijs genoeg om zelf in te schatten of ik mee doe (en dat heb ik nog nooit via zo’n link gedaan), kan zelf beslissen of ik het topic wil blijven volgen of weg klik. En als iemand er steun uit kan halen dan vind ik dat alleen maar fijn. Een nieuwe bokker die zich speciaal daarvoor registreert zal amper reacties krijgen, een trouwe poster waarbij iets uit de hand loopt waarschijnlijk wel. En dat gun ik ze dan ook.

Oji is een vrouw ;)

Ik vind het zulke dooddoener, oud en wijs genoeg om het zelf te weten. We zijn hopelijk allemaal wijs genoeg om niet in te trappen in phishing, verkapte reclame en noem maar op en toch mag het niet op bokt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 15:17

Duidelijk, dank je Polly. Ik kon in de nieuwe opzet de regels niet zou gauw vinden vandaar ook mijn vraag in dit topic.
Wat ik er zo van lees, kan ik mij helemaal vinden in het beleid en de gedachte erachter!

En ik ben inderdaad een vrouw :D

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:25

Captain schreef:
oji schreef:
Als je er wat van zegt dan wordt je de mond gesnoerd door anderen in het topic en wordt je negatief en onsympathiek afgeschilderd . Anderen voelen zich vooral geneigd om te vertellen dat ze gedoneerd hebben, kijk eens hoeveel ik meeleef. Het topic is het topic niet meer.

Dit, plus hun boktnaam bij de donaties er bij zetten. :+

Ik vind het altijd een ongemakkelijke sfeer geven... Maar misschien ligt dat meer aan mij, doneren is inderdaad niet verplicht.

Sorry ik zal voortaan mijn volledige doopnaam er neer zetten :+ wist niet dat er regels voor waren.

Imo lekker belangrijk of iemand zijn echte naam, boktnaam of anoniem gebruikt. Ik heb niet in het topic gezet met hoofdletters dat ik heb gedoneerd oid. Vroeg dus nergens om een schouderklopje. Leef en laten leven hoor.

Ik heb zelf niks tegen doneeracties in het onderschrift en eventueel 1 bericht in een langer lopend topic erover waar het kort wordt benoemd (al is dat laatste blijkbaar tegen de boktregels in). Ik geef ook vaker niet dan wel. En als ik het doe zijn het kleine bedragen aan bekenden of iemand die ik een warm hart toedraag.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:23

Ik vind zoiets erg persoonlijk. Wanneer je weet/merkt dat er genoeg geld om handen is, maar er wordt "geschooid", dan ben ik er snel klaar mee.
Soms ook voor mensen die iets willen financieren waar ze zelf het geld wel voor hebben, maar er een slaatje uit willen slaan. Nee dan pas ik.

Daarentegen zijn er ook wel verhalen waar je iets dichterbij staat, waar je het gevoel wat iemand heeft totaal kan plaatsen en waar je graag zelf WILT helpen. Tsja, dan ben ik wel in staat om een bedrag bij te dragen.

Het is en blijft voor mij erg persoonlijk wat ik wel of niet vind kunnen. Je kiest altijd nog zelf of je wel of niet wilt doneren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:26

Het vergelijken met phishing is wel erg ver gezocht. :+

Niemand word er opgelicht, het is duidelijk waar het voor is.
En vind je dat niks 1 scrol en je bent er voorbij.

Als er nu speciaal een topic voor geopend zou worden zou ik het nog wat anders vinden, maar in een lopend topic.

Leven en laten leven...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:44

Het is net een beetje afhankelijk van de situatie. Ik vind het al anders als iemand een doneeractie opzet voor een ander, in plaats van dat degene zelf om geld gaat vragen. Ook vind ik soms dat de kracht van een verhaal enorm wordt aangetast zodra er vervolgens een betaallink onder staat. Zo las ik laatst een verhaal over dat er een verkrachting zou hebben plaatsgevonden, heel sneu allemaal, maar op het laatst ging het opeens over de kosten van de soa test en morning after pil en hoppa betaallink erbij. Was niet op bokt trouwens. Maargoed ja daar gaat je hele verhaal. Het enige wat ik nog denk na het lezen het verhaal is "oh en nu willen ze geld zien". Terwijl als het verhaal was gestopt vlak voor de betaallink was het heel anders geweest.
Maar het was ook echt wel de manier waarop denk ik. Het is afhankelijk van de situatie, hoe het verhaal precies verteld wordt, wie het is, en hoe die persoon in elkaar zit. Soms vind ik het ook juist wel heel stoer als mensen hulp durven te vragen.
Zou me alleen zelf wel super bezwaard voelen denk ik. Waar ik niet mee wil zeggen dat anderen zich moeten schamen. Ze moeten gewoon doen wat zij denken dat goed is, en ze zullen vrienden hebben. En ook vijanden. Boeien :+
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 10-04-25 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:44

Ik heb normaal gezien een hekel aan donatie acties.

Een toenmalig kameraad heeft ooit zelf een actie opgezet voor z'n hond, die moest een nieuwe heup. Fiks geld opgehaald. En toen kon het ineens af met zwemtherapie...

Zelfde zette een actie op voor een nieuwe auto. Alvast, want z'n oude was nog niet dood.
Nieuwe auto kwam pas 3 jaar daarna...

Oftewel.. fiks ergernis..

Echter heb ik zelf afgelopen jasr wel een actie gesteund. En met een voor mij flink bedrag ook!

Dit ging om een ongeluk met de vader van een zeer goede vriendin. Omdat zij in Duitsland reden met de motor werd niet alles vergoed. Doorlopende reisverzekering, maar deze was fout gegaan.. Waardoor de terugreis naar Nederland niet vergoed werd. Een trauma rit met kosten van 10 000 euro.
Andere optie was dagelijks op en neer rijden, of een (duur) hotel huren, maar dan zaten ze met werk, hond enz.

Dus ik, en andere dichtbijstaande hebben dit wel gesteund en gedeeld. Waardoor gezin herenigd werd. Vader kortbij gehuist in ziekenhuis.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:51

Goh, als mensen de uitleg krijgen dat je bijvoorbeeld een rekening niet kan betalen voor je huisdier en van een uitkering leeft, maar je ondertussen wel paarden fokt... Ik vind dat in de buurt komen van oplichting. Alleszins misleiding.
Ik zie vaak doneeracties voorbij komen van dat kaliber: mensen die simpelweg boven hun stand leven en het dan niet meer kunnen of willen betalen, moeilijke keuzes uit de weg gaan en hopen op die manier dat anderen het oplossen zodat ze die te hoge levensstandaard kunnen aanhouden.

Het enige waar ik mogelijk voor doneer zijn zieke kinderen wiens medicatie bijvoorbeeld twee miljoen euro kost, zoals bij baby Pia (voor de Belgen hier). Of extreme onvoorziene zaken bij mensen of dieren die me nauw aan het hart liggen. Niet voor iemands zadel of rekening of aankoop paard of whatever.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:55

Tieneke schreef:
Goh, als mensen de uitleg krijgen dat je bijvoorbeeld een rekening niet kan betalen voor je huisdier en van een uitkering leeft

Vaak weet je niet wat de reden is dat dit is gebeurd. Waarschijnlijk hadden die mensen de dieren eerder dan dat ze de uitkering hadden. En dan is het dier misschien nog het enige wat ze hebben.
Een dier is voor veel mensen belangrijk en waardevol. Het is niet allemaal zwart wit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:58

Ik vind het ook wel een verschil of een Bokker actief is en je ondanks de anonieme naam wat van elkaar "weet" of dat iemand nooit iets plaatst of zich alleen aanmeldt voor een doneeractie om geld te krijgen.

Als er dan in een topic van bijv een ziek paard en de onverwacht hoge kosten wordt gesproken, beginnen anderen vaak dat ze wel iets willen bijdragen. Daarop een actie starten vind ik niet storend. Dan was dat niet de opzet en is het door de reacties ontstaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:02

purny schreef:
Tieneke schreef:
Goh, als mensen de uitleg krijgen dat je bijvoorbeeld een rekening niet kan betalen voor je huisdier en van een uitkering leeft

Vaak weet je niet wat de reden is dat dit is gebeurd. Waarschijnlijk hadden die mensen de dieren eerder dan dat ze de uitkering hadden. En dan is het dier misschien nog het enige wat ze hebben.
Een dier is voor veel mensen belangrijk en waardevol. Het is niet allemaal zwart wit.

Je kan best wel de hele zin quoten. Ik heb het over mensen die doelbewust een activiteit uitvoeren, vaak zwart, en die combineren met een uitkering. Ken al zeker twee gevallen op bokt uit het verleden.
Ik heb het niet over mensen wie iets overkomt en dan pech hebben. Wel over mensen die systematisch graag gebruik maken van andermans middelen om issues op te lossen omdat ze alles tegelijk willen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:16

Polly schreef:
Even een korte reactie vanaf mijn vakantie adres.

In de regels en de help van Bokt staat duidelijk omschreven wat "Bokt" hiervan vind:
https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Mag_ ... op_Bokt.3F

Inzameling en Doneer acties zijn niet toegestaan en als het wel gezien wordt en het team heeft het nog niet gezien mag je hier zeker op temmen.
De link in het onderschrift is het enige wat is toegestaan.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie dan staan tegenover het bespreken ervan in een (lopend) topic (benoemen dat je de actie opgezet hebt, anderen die benoemen dat ze gedoneerd hebben, hoeveel er ondertussen opgehaald is). Wat ik zie is dat het dan toch naar een soort doneertopic verandert wat ik zelf jammer vind en naar mijn idee niet echt past bij het beleid (maar ook niet heel duidelijk beschreven staat dat het niet mag).

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:39

Citaat:
Wat Captain ook zegt, de toon in zo'n topic slaat volledig om na zo'n bedelactie.

Als je het over de toon hebt, vind ik jouw berichten persoonlijk erg denigrerend overkomen.

Citaat:
Er wordt op je gemoed ingespeeld om maar te doneren op een forum waar ik daar helemaal niet op zit te wachten en waar ik dat ongepast vind.

Het is niet zo dat 99% van de topic vol staat met betaallinks :+ Je maakt er echt zó’n ontzettend groot ding van, dat ik me serieus afvraag wat jou hier zó ontzettend persoonlijk in raakt en triggert. Je kunt gewoon wegklikken.

Citaat:
Anderen voelen zich vooral geneigd om te vertellen dat ze gedoneerd hebben, kijk eens hoeveel ik meeleef.

Wat een bijzondere manier van interpreteren heb jij.

Citaat:
Het topic is het topic niet meer.

Persoonlijk vind ik dit wel héél erg dramatisch. :')
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 10-04-25 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:41

oji schreef:
Een doneeractie starten dat staat uiteraard iedereen vrij , het gaat me idd puur om het onder de aandacht ervan brengen op Bokt en links plaatsen in onderschriften. Voelt als er wordt eerst empathie opgehaald voor het drama, en vervolgens wordt op die empahthie ingespeeld en geld gevraagd. Dat is waar ik moeite mee heb.

Ik heb daar los van bokt sowieso erg veel moeite mee. Zo laatst ook bij een bekend iemand een hengst gesponsord en vervolgens staat dat dier te koop..... Maar omdat ze 'grote' naam heeft wuiven mensen dat zo weg.... Ik vind daar dan wat van

En ik van topics wat een beetje op hetzelfde uitkomt als wat jij omschrijft. Leuk veulentje geboren delen op bokt en vervolgens jaa is/komt te koop. Doe dat lekker op marktplaats ofzo.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:39

AnnoNiemand schreef:
Citaat:
Wat Captain ook zegt, de toon in zo'n topic slaat volledig om na zo'n bedelactie.

Als je het over de toon hebt, vind ik jouw berichten persoonlijk erg denigrerend overkomen.

Citaat:
Er wordt op je gemoed ingespeeld om maar te doneren op een forum waar ik daar helemaal niet op zit te wachten en waar ik dat ongepast vind.

Het is niet zo dat 99% van de topic vol staat met betaallinks :+ Je maakt er echt zó’n ontzettend groot ding van, dat ik me serieus afvraag wat jou hier zó ontzettend persoonlijk in raakt en triggert. Je kunt gewoon wegklikken.

Citaat:
Anderen voelen zich vooral geneigd om te vertellen dat ze gedoneerd hebben, kijk eens hoeveel ik meeleef.

Wat een bijzondere manier van interpreteren heb jij.

Citaat:
Het topic is het topic niet meer.

Persoonlijk vind ik dit wel héél erg dramatisch. :')

Ik vind deze antwoorden ook heel persoonlijk en denigrerend, als ik eerlijk mag zijn. Omdat iemand blijkbaar niet geïnteresseerd is om de good samaritan uit te hangen en dat netjes verwoord heeft diegene een "bijzondere manier van interpreteren"? Zijn dat soort passief aggressieve argumenten nou echt nodig? Zet je mening nou niet echt kracht bij, als je het mij vraagt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:59

Ik heb regelmatig gedoneerd, ook hier op Bokt. Maar dat zijn dan de bokkers die al pagina’s vol hebben met hun dieren waarbij dan plots iets gebeurd en ze zelf alles aan de kant schuiven, hun spaarrekening totaal kwijt zijn omdat een dier gered kan worden. Dan komt er iemand met het idee, nog niet eens de bokker zelf, om een gofundme te starten. Dan doneer ik dus wel.
Ander verhaal was Furion, die kerel was een grote oplichter imo en later bleek dat ook wel. Daar geef ik dus niks voor, dier lijdt, nog steeds en hij is foetsie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:20

Doneeracties die voor "luxe producten" gebruikt worden vind ik ook niks. Mensen die echt in geldnood zitten helemaal prima, maar een actie omdat je zo graag iets extra's wil uitgeven, daar heb ik best moeite mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:45

Ik ben het ook wel eens met de TS en blijkbaar bokt zelf ook.
Wat er ook nog gezegd wordt, ik vind het anders als anderen een gfm openen voor iemand of als er meerdere malen gevraagd is of ze kunnen helpen en dat ze dat heel graag willen. Hoewel dat laatste ook nog via pb zou kunnen.

Tegelijk heb ik er ook wel moeite mee bij bepaalde 'luxe' uitgaven inderdaad of gewoon medische kosten. Ondanks de boktregels zie ik dus wel vaker in een volgtopics oid zulke acties voorbij komen. En ik snap het gevoel helemaal dat het dan ineens alleen nog maar om het doneren gaat. Zo verlopen die topics gewoon, regelmatig de actie benoemen, benoemen wie er allemaal doneren, hoeveel er al opgehaald is.
De doneeractie zelf mag dus nog steeds wel. Alleen de reclame ervoor niet in topics. Dus de optie blijft er gewoon, terwijl de topics gewoon voor het volgen blijven