ChatGPT/AI reacties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:05

Suzanne F. schreef:
Als een bokker antwoordt met een tekst alsof deze van hem/haar is en deze komt van AI dan vind ik dat niet oké. Als een bokker heeft aangegeven AI te hebben geraadpleegd en dan de tekst plaatst dan is daar toch niks mis mee? Erbij zetten: Dit is een AI genereerd antwoord.
Over een tijd lachen we hierom denk ik want dan is AI net zo gewoon geworden als internet en wordt het misschien wel ingebouwd in alle social media en forums. :+
Altijd zelf blijven nadenken en nooit vertrouwen op een AI tekst, dat is denk ik het belangrijkste.
Maar het is een waanzinnig hulpmiddel en de toekomst, dat weet ik wel zeker.

Ik denk inderdaad dat dit over 15 jaar een hilarisch topic is om terug te lezen, net zoals dat herinneringen topic van laatst!

Ik heb overigens wel wat tegen lange reacties. Dat vind ik irritant lezen. Alleen daar is nu ook geen moderatie op. Dus mensen die lange chatgpt teksten plakken vind ik op dat punt wel irritant ja.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 15:18

Wat ik wel al een paar keer heb gedaan is dat een nieuwe gebruiker, die overduidelijk met behulp van chatgpt posts plaats om te verzamelen, getemd.

Dit wordt ook prima opgepakt door de moderators dus dat is fijn.

@marlinderooz hij is leuk :+ .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:24

Ladyson schreef:
Suzanne F. schreef:
Als een bokker antwoordt met een tekst alsof deze van hem/haar is en deze komt van AI dan vind ik dat niet oké. Als een bokker heeft aangegeven AI te hebben geraadpleegd en dan de tekst plaatst dan is daar toch niks mis mee? Erbij zetten: Dit is een AI genereerd antwoord.
Over een tijd lachen we hierom denk ik want dan is AI net zo gewoon geworden als internet en wordt het misschien wel ingebouwd in alle social media en forums. :+
Altijd zelf blijven nadenken en nooit vertrouwen op een AI tekst, dat is denk ik het belangrijkste.
Maar het is een waanzinnig hulpmiddel en de toekomst, dat weet ik wel zeker.

Ik denk inderdaad dat dit over 15 jaar een hilarisch topic is om terug te lezen, net zoals dat herinneringen topic van laatst!

Ik heb overigens wel wat tegen lange reacties. Dat vind ik irritant lezen. Alleen daar is nu ook geen moderatie op. Dus mensen die lange chatgpt teksten plakken vind ik op dat punt wel irritant ja.

Lang heb ik geen moeite mee, ik schrijf zelf vaak ook langere antwoorden, gewoon omdat het niet korter kan wil je het goed en duidelijk doen. Dat sommigen dan de moeite niet nemen om het werkelijk te lezen is niet mijn probleem. Dus nee, modereren op lengte slaat nergens op. Maar AI teksten zijn wel irritant als het er niet bij staat. Sowieso vind ik het dom om een antwoord van Google of AI hier domweg neer te plempen, dat kan een ts zelf ook bedenken.

miereneter

Re: ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:34

Persoonlijk vind ik het een must om erbij te zetten waar je antwoord vandaan komt, als het niet je eigen tekst is en/of een persoonlijke ervaring. Bronvermelding dus, dat geldt voor het boek of de film waaruit je citeert, de website waaruit je plakt, of de AI die de tekst voor je genereert.

We gaan het niet meer kunnen vermijden, maar als ik de bron weet, kan ik zelf bepalen welke waarde ik aan de informatie hecht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:37

Ja vind ik ook.
Bron ai.
Dat is opzich voldoende. Net als idd bron ad als je het niet zelf bedacht hebt.

Een eigen tekst en mening net wat netter later formuleren door ai heb geen moeite mee. Als wat men bedoeld te zeggen gelijk blijft

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:02

Ik zou het ook fijn vinden als er uberhaupt een spellingscontrole op Bokt komt. Het aantal schrijf- en taalfouten binnen Bokt is echt schrikbarend (en in het verleden zijn hier ook weleens topics over geweest).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:06

Tja. Daar zeg ik lomp op. Jou probleem.

Ik heb vroeger examen gedaan en dikke voldoende gehaald.
Maar na NAH niet meer.
En het blijft ook niet meer hangen.
Cursus Nederlands gekocht. Maar helaas.

En zo zal ik niet de enige zijn met een reden dat het niet zo goed gaat.

Heb je er zo'n moeite mee zou ik fijn een Nederlandse taal forum opzoeken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:10

Als ik vragen heb, gebruik ik chatGP om de vraag te stellen, en daarna vraag ik het om bronnen, zodat ik gerichter kan zoeken in goede bronnen wat me weer tijd scheelt. Zo is het echt heel erg fijn om mee te werken.

Maar het moet gebruikt worden als een hulpmiddel, niet om hele teksten mee te maken of als een ding dat altijd feiten verteld. Je moet nog steeds je brein blijven gebruiken en dingen controleren.

Maar het gehele AI gebeuren vind ik maar een enge ontwikkeling. Nu ben ik gelukkig wel in staat om werkelijkheid van AI te onderscheiden, maar ook veel mensen niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:15

Phoe ik ben het een paar keer tegen gekomen en vind het een "let me google that for you" reactie eigenlijk, niet heel aardig maar mijn idee.

Als dit forum veel AI antwoorden gaat krijgen ga ik bokt verlaten, ik zit hier alleen nog omdat er geen algoritmes en AI aan te pas komt. En vind bokt dan zelfs nog op het randje omdat ik er toch al makkelijk te veel tijd besteed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:18

Voor mij ligt het aan de manier waarop ChatGPT gebruikt wordt.
Een compleet gekopieerd antwoord, dat vind ik ook irritant.
Maar als je bepaalde informatie die je hebt gevonden deelt, incl bron, dan zie ik geen verschil tussen “ik vond deze info via google” of “via wikipedia” of “via ChatGPT”.
Niet iedereen is even handig met informatie opzoeken, dus alleen maar fijn als anderen, via welke zoekmachine dan ook, mee helpen zoeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:19

Ik ben dit echt nog nergens tegengekomen, maar ik zou er inderdaad ook zeker niet op zitten te wachten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:52

Mijn grote pavlov reactie is "ennn daar ging weer een liter water" als ik zie dat iemand voor een inhoudelijke reactie iets door ChatGPT heeft gegooid. Elke vraag kost gemiddeld een liter drinkwater en als iemand persoonlijke kennis en ervaring vraagt is dat dus een mega verspilling van kostbaar water.

Ik gebruik ChatGPT ook wel eens hoor dus pleit niet voor een algeheel verbod ofzo (even de morele kwesties daargelaten :=). Maar ik gebruik het niet om antwoord te geven op een vraag hier. Als ik iets weet antwoord ik met mijn kennis, als ik iets niet weet laat ik het antwoord aan iemand anders over en scroll ik verder. Want iemand kan prima zelf iets door ChatGPT gooien, heb je een ander niet voor nodig.

Wel een goede reminder om in een topic wat ik zelf zou starten even "ik zoek persoonlijke kennis en ervaring, geen inhoudelijke ChatGPT antwoorden alsjeblieft!" erbij te vermelden. En ik ben grote voorstander van moeten vermelden dat de inhoud van een reactie (gedeeltelijk) van ChatGPT komt, maar ja, hoe ga je dat checken. Universitaire plagiaatsystemen herkennen het vaak al niet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:39

druppeltje schreef:
Wat ik wel al een paar keer heb gedaan is dat een nieuwe gebruiker, die overduidelijk met behulp van chatgpt posts plaats om te verzamelen, getemd.

Dit wordt ook prima opgepakt door de moderators dus dat is fijn.

@marlinderooz hij is leuk :+ .

Ow nee, is dat ook al een ding? Ik weet niet wat ik daarvan moet denken... Mn hart zakt naar beneden. Toen Bokt nog een mini was toen wisten de meeste 'grote mensen' niet eens wat je met een computer moest en zaten er vooral 20ers op Bokt die nu 40ers zijn (en nog steeds hier rondhangen voor old times sake :') ).

En nu krijgen mensen kudde toegang door AI reacties te geven... Pfoe.

Oke wacht, dat was wel totaal chaos geweest met Biks and Bytes. :D Misschien zouden we nu dan nog veel meer Tweakers rond hebben lopen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:55

Af en toe denk ik echt dat ik uit een ei kom ofzo…
Waarom zou je dat willen? Het is me nog nooit opgevallen maar misschien omdat ik het niet gebruik en daardoor niet ken?
AI filmpjes op SM vind ik wel echt irritant maar ja wat doe je eraan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:03

Cinniz hier net zo hoor, geen idee dat mensen dat zelfs gebruiken om op een forum te kunnen reageren. Hoe herken je dat eigenlijk? Ik vind het ook niet zo netjes, het gaat toch om jouw mening of ervaring, niet van een robot-dinges.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:09

druppeltje schreef:
maar je herkent het aan het taalgebruik.

Dit is overigens een "gemene" (niet van jou persoonlijk). Ik heb van mezelf een behoorlijk formele, zakelijke schrijfstijl waarbij ik veel gebruik maak van tangconstructies, tussenzinnen, bijwoorden en metaforen. Dat kan kloppen want het is een van de vaker voorkomende kenmerken van een neurodivergent brein ( *\o/* ). Maar mijn schrijfstijl ligt dus dichter bij die van ChatGPT dan die van veel anderen met een minder formele stijl. Dus waar mijn stijl me hiervoor vooral het verwijt opleverde dat ik gewoon fancy wilde doen, is het verwijt tegenwoordig vooral dat ik ChatGPT heb gebruikt en gekopieërd :') Daardoor kan ik tegenwoordig soms wel stress hebben bij het schrijven van een tekst, zeker als plagiaat uit den boze is zoals op werk of studie. Maar ook op sites als bokt wil ik niet overkomen als AI-gebruiker, ik heb een dingetje met authenticiteit. Dus maak ik mijn woordkeuzes of zinsconstructies bewust simpeler dan ik zou willen (ik had deze zin willen schrijven als "dus simplificeer ik mijn woord- en taalgebruik met tegenzin"), en daar baal ik wel echt van hoor! Ik vind schrijven heerlijk, zelfs als het 'maar' een discussiepost is op bokt, maar er is een kritisch stemmetje in mijn hoofd bij gekomen. Ik realiseer me overigens ook wel dat ik er niks aan kan veranderen. Maar dan kan ik het alsnog wel stom vinden -O- :')

Toevoeging: eens met wat sommige anderen zeggen, als AI hier de boventoon gaat voeren ben ik ook weg. Gelukkig lijkt het nog lang niet zover. Maar toch!
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 27-03-25 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:14

Als het echt allemaal, of veel AI gaat worden ben ik hier weg.
Doei, daar zit ik niet op te wachten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:16

VuurVleugels schreef:
druppeltje schreef:
maar je herkent het aan het taalgebruik.

Dit is overigens een "gemene" (niet van jou persoonlijk). Ik heb van mezelf een behoorlijk formele, zakelijke schrijfstijl waarbij ik veel gebruik maak van tangconstructies, tussenzinnen, bijwoorden en metaforen. Dat kan kloppen want het is een van de vaker voorkomende kenmerken van een neurodivergent brein ( *\o/* ). Maar mijn schrijfstijl ligt dus dichter bij die van ChatGPT dan die van veel anderen met een minder formele stijl. Dus waar mijn stijl me hiervoor vooral het verwijt opleverde dat ik gewoon fancy wilde doen, is het verwijt tegenwoordig vooral dat ik ChatGPT heb gebruikt en gekopieërd :') Daardoor kan ik tegenwoordig soms wel stress hebben bij het schrijven van een tekst, zeker als plagiaat uit den boze is zoals op werk of studie. Maar ook op sites als bokt wil ik niet overkomen als AI-gebruiker, ik heb een dingetje met authenticiteit. Dus maak ik mijn woordkeuzes of zinsconstructies bewust simpeler dan ik zou willen (ik had deze zin willen schrijven als "dus simplificeer ik mijn woord- en taalgebruik met tegenzin"), en daar baal ik wel echt van hoor! Ik vind schrijven heerlijk, zelfs als het 'maar' een discussiepost is op bokt, maar er is een kritisch stemmetje in mijn hoofd bij gekomen. Ik realiseer me overigens ook wel dat ik er niks aan kan veranderen. Maar dan kan ik het alsnog wel stom vinden -O- :')

Toevoeging: eens met wat sommige anderen zeggen, als AI hier de boventoon gaat voeren ben ik ook weg. Gelukkig lijkt het nog lang niet zover. Maar toch!

Hou maar je eigen stijl vast. Zolang je geen middenstreep gaat gebruiken komt het vast goed.

Kwam deze LinkedIn post tegen:
https://www.linkedin.com/posts/marketin ... eyplgw2swQ

Daarin wordt uitgeweid over de middenstreep. Het was me nog nooit opgevallen maar: what has been seen can not be unseen :').

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:31

Foaly schreef:
prompter schreef:
Bovendien is chatGPT een tekstmachine, geen zoekmachine. Het kan alleen maar reproduceren wat er al eerder is ingestopt, dus er kan altijd informatie missen. Ik ben er geen fan van om als antwoord op een forum te droppen, ook vanwege het onpersoonlijke karakter.

Precies dat, ChatGPT is geen zoekmachine en ik snap niet dat mensen het zo gebruiken. En er kan niet alleen informatie missen, maar hij kan ook gewoon wat verzinnen en er dus compleet naast zitten. En afhankelijk van de vraag kan dat nog gevaarlijk worden ook :=

Wat is dan het verschil met menselijke reacties op bokt? Daar klopt ook de helft niet van :=

Maar het is mij nog heel niet opgevallen eigenlijk dat mensen dat doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:34

Van gedachten wisselen kan niet "niet kloppen". Vragen over voer, rij technische vragen etc. kunnen inderdaad onzin zijn, maar dat is dan wel de onzin van de schrijver, niet die van een of andere techno-toestand. Als ik iemand aanspreek op onjuiste informatie en het antwoord is "ja, maar het kwam zo uit AI" dan haak ik af op een forum.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:51

Douce schreef:
VuurVleugels schreef:

Hou maar je eigen stijl vast. Zolang je geen middenstreep gaat gebruiken komt het vast goed.

Kwam deze LinkedIn post tegen:
https://www.linkedin.com/posts/marketin ... eyplgw2swQ

Daarin wordt uitgeweid over de middenstreep. Het was me nog nooit opgevallen maar: what has been seen can not be unseen :').

Oh neeeee, die gebruik ik óók veel :') Maar was het wel gaan minderen omdat het een tekst juist ook onoverzichtelijker kan maken. Nóg selectiever in worden dus |o

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:02

Ladyson schreef:
Foaly schreef:
Precies dat, ChatGPT is geen zoekmachine en ik snap niet dat mensen het zo gebruiken. En er kan niet alleen informatie missen, maar hij kan ook gewoon wat verzinnen en er dus compleet naast zitten. En afhankelijk van de vraag kan dat nog gevaarlijk worden ook :=

Dit is achterhaald en ChatGpt is wel degelijk een zoekmachine ondertussen, en ik denk dat Bokkers net zo vaak verkeerd in hun antwoorden zitten als ChatGpt. Maar dat is een aanname :D

https://datanews.knack.be/nieuws/platformen-social/tools/chatgpt-maakt-zoekmachine-beschikbaar-voor-alle-gebruikers/

Ontopic: Ik ben overigens een fan van de combinatie en heb deze irritatie dus niet.

Ook voor jou dan: https://www.nu.nl/tech/6349915/noor-die ... noemt.html

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:16

MarlindeRooz schreef:
Ik heb ChatGPT even gevraagd wat die ervan vindt…

En hij reageerde geschokt: "Wacht… jullie willen échte, persoonlijke meningen op een forum? Wat een revolutionair concept!"

Vervolgens begon hij zenuwachtig te stamelen over hoe hij alleen maar behulpzaam wilde zijn, geen forum wilde overnemen, en dat hij diep vanbinnen ook gewoon een simpel algoritme is dat op zoek is naar betekenis in een wereld vol data.

:D :D :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:31

Weet je wat pas erg is.
Automatisch gegenereerde ondertiteling bij sbs6.

Verschrikkelijk woorden en namen die niet kloppen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:34