[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:32

Maar dan nog vreemd, wat is dan het verschil tussen een reactie op bokt waarin waarheden vermeld staan, en een reactie over een bedrijf op trustpilot? Maar misschien niet het goede topic hiervoor hoor :P

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:34

Omdat dat ervaringen zijn uit eerste hand.
Als je een recensie over een bedrijf plaatst op Google of Trustpilot met:"Ga hier niet heen, de eigenaar is een oplichter", valt dat ook onder smaad.
Maar als je schrijft:"Ik ga hier nooit meer eten, want de muizen liepen op tafel", is dat een ervaring uit eerste hand.
De eerste kan dat ook zijn, maar is nergens mee onderbouwd.
Het ligt er dus heel erg aan hoe iets verwoord is.

Het lastige in het topic is/was ook dat er foto's en video's werden geplaatst om meningen te onderbouwen, maar dit mocht niet meer.

Dus bijvoorbeeld:
"Ik vind de hoeveelheid modder in hun paddock niet kunnen en ik vind dat dit ten koste gaat van het welzijn van de paarden." = geen smaad.
"Die paarden staan tot hun knieën in de modder en krijgen niet de zorg die ze nodig hebben." = eventueel smaad, afhankelijk van bewijs.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:43

Het voelt voor mij nu heel erg alsof ik het voor PZB opneem, dat is niet mijn bedoeling.
Ik denk wel dat, als het topic weer open zou gaan in de toekomst, het echt heel belangrijk is om je woorden heel zorgvuldig te kiezen.
Er desnoods een Moderator op te zetten die alleen dat topic modereert.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:49

Nee hoor zo zie ik het niet, ik vind het wel interessant. En idd ook goed om te weten voor toekomstige topics.
Maar hoe sterk zou een partij als PZB staan als ze daadwerkelijk bokt voor de rechter dagen, terwijl bokt alles netjes verwijderd?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:52

Als Bokt alles netjes verwijdert, denk ik niet dat ze sterk staan, maar dat is mijn persoonlijke mening en ik kan me voorstellen dat Bart/Bokt het wat voorzichtiger aan willen pakken.

Een forum is sowieso niet automatisch aansprakelijk voor berichten van de gebruikers.
Je hebt een regeling die heet iets als Notice & Take down, als ik het goed heb.
Zolang Bokt daaraan voldoet, zou het geen probleem moeten zijn.
Dan moet PZB wel zelf aangeven op welke berichten ze doelen en dat zullen die meer dan 1000 tems geweest zijn.

Linkje: https://www.intellectueeleigendom.nl/me ... -takedown/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:58

Ik ben benieuwd wanneer ook iets onder misinformatie valt , en tot op welke hoogte vrijheid van meningsuiting geldt .. daarbij denk ik een beetje aan de Twitter / X problematiek (Polar legt het denk goed uit en goed uitleggen (of iets neutraal bekijken) betekent niet dat je het voor een partij opneemt, maar sommige mensen snappen dat idd niet helemaal)

Die roddel tante Yvonne heeft ook een smaad zaak aan de hand gehad maar die mocht dingen blijven plaatsen (=roddelen) als redelijkerwijs aangenomen kon worden dat iets waar kon zijn (ik vond dat verbazingwekkend eigenlijk) Ze mocht geloof ik alleen geen “kroket” meer gebruiken als benaming :+

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:22

Echwel schreef:
Hoeveel baaltjes hooi kost een rechtzaak?

Hier moest ik stiekem toch een beetje om gniffelen _/-\o_ :=

Maar alle handen, hoeven en pootjes op elkaar voor het bokt beheer. Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande bokkers.<3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:34

Polar ik vind het juist wel fijn hoe je dingen uitlegt. :j

En dat is wellicht ook in het voordeel van bokt.
Wij zijn maar gewone mensen waarvan de meeste zonder juridische kennis.

En we schrijven hier enkel over wat we zien in wat pzb zelf openbaar zet.

Geen stiekem gefilmde beelden om ze zwart te maken oid.
Enkel bespreken wat al openbaar staat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:15

Ik heb ooit als particulier een zaak gewonnen tegen een bedrijf, waarna dit bedrijf via hun social media account met duizenden volgers leugens over mij plaatste (over de reden waarom ik de zaak had aangespannen).
De volgers namen dit klakkeloos over en dit heeft best wel verstrekkende gevolgen gehad voor mij.
Hierdoor heb ik mij ingelezen in dit soort regelgeving en ondanks dat ik wel een melding heb gemaakt bij de AVG, heb ik besloten om er verder niks mee te doen.
Pick your battles... karma komt vanzelf langs, hoop ik.
Maar het heeft me wel een heleboel kennis gegeven.

Er zijn nog een paar berichten, met name door één gebruiker, die wel echt nog tegen de regels in gaan.
Mocht een Moderator het willen weten, stuur maar een pb'tje.
Het is echt de manier van verwoorden, de boodschap zelf is gewoon in orde.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:56

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:04

Goeie 1 april grap die hondenforum :+ Bokt moest toch naar Flarum

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:41

Olympia schreef:
Goeie 1 april grap die hondenforum :+ Bokt moest toch naar Flarum

PzB rechtszaak is toch ook een 1 april grap? Dat kan niet waar zijn :D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:08

Blue_flower schreef:
Uit nieuwsgierigheid; kun je als beheerder van Bokt.nl aangeklaagd worden voor berichten die door anderen geplaatst worden?
Of is de dagvaarding om te zorgen dat de berichten verwijderd worden en er rectificatie plaats vind?

Want beheer van bokt is niet de schrijver van de berichten. Hoe werkt dat bij een krant? Wie wordt er dan aangeklaagd? De krant, de schrijver?

Hierbij even iets meer uitleg van onze kant :j

Omdat je met een forum de berichten faciliteert, kun je als forum wel degelijk aangesproken worden op uitlatingen van gebruikers. De vraag die dan bij de rechter wordt neergelegd is of de desbetreffende berichten onrechtmatig zijn of niet. We vinden dat iets onrechtmatig is als het een inbreuk op een recht oplevert, in strijd is met een wettelijke plicht of in strijd is met hetgeen volgens het ongeschreven recht in het maatschappelijke keer betaamt.
Indien de rechter dan oordeelt dat een bericht inderdaad onrechtmatig is, omdat het bijvoorbeeld leugens bevat, en/of iemands naam en goede eer aantast, zal het forum hiervoor op de vingers worden getikt en kan het zo zijn dat er bijvoorbeeld een schadevergoeding moet worden betaald. Als forumbeheerder heb je immers de mogelijkheid om berichten te verwijderen. Dit is ook waarom TeMs voor ons zo belangrijk zijn: zie je iets wat tegen de regels is, of volgens de Nederlandse wet niet is toegestaan? Meld het dan via een TeM, dan kunnen de moderators er naar kijken.

We vinden de vrijheid van meningsuiting erg belangrijk, en proberen die zo goed mogelijk te beschermen op Bokt. Jullie helpen ons hierbij door je aan de forumregels te houden, en door duidelijk aan te geven dat iets je mening is, en deze mening duidelijk te onderbouwen. Twijfel je of iets wel of niet door de beugel kan? Neem dan de algemene Boktregels nog eens door, en check de specifieke regels van het forumdeel waar je een bericht wil plaatsen.

Eerder hebben we een aantal do's en don'ts gepost, die zal ik hieronder nog even toevoegen:

Moderatoropmerking:
    Do's
  • Focus op het onderwerp, niet op de bij het onderwerp betrokken personen.
  • Gebruik respectvolle taal, zelfs als je het ergens mee oneens bent.
  • Maak duidelijk onderscheid tussen je mening en feiten: Heb je een mening over iets? Formuleer dit dan ook als mening (ik vind dat...) en onderbouw je mening (ik vind dat ... , omdat ...)
  • Plaats alleen informatie waarvan je zeker weet dat het een feit is. Hiermee voorkomen we speculatie.
  • Maak gebruik van bronnen als je een feitelijke bewering doet, en vermeld wat deze bronnen zijn (website, Facebook, een krantenartikel, video etc.). Indien mogelijk, gebruik hier dan linkjes voor.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van publiekelijk beschikbare informatie.
  • Gebruik neutrale en objectieve bewoordingen als je kritiek uit.

Don'ts
  • Verspreid geen persoonlijke of vertrouwelijke informatie van anderen zonder hun toestemming.
  • Deel geen geruchten of speculaties. Probeer in het bijzonder de volgende woorden te vermijden: waarschijnlijk, blijkbaar, vermoedelijk, volgens mij, ik vermoed dat, ik denk dat, ik neem aan dat, etc.
  • Plaats geen ongefundeerde beschuldigingen tegen personen, bedrijven, of organisaties.
  • Deel geen content waar intellectuele eigendomsrechten op rusten, zoals teksten, foto's of video's zonder toestemming van de rechthebbende.
  • Vermijd absolutistische taal, zoals 'altijd' of 'nooit' wanneer er geen feitelijke onderbouwing voor is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:15

Kan PZB niet beter hun geld steken in paarden redden dan een rechtszaak aanspannen?

Onbegrijpelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:38

Ik vraag me wel oprecht af waarom ze dit doen..als er niks te verbergen is dan hoeft er toch ook niks weggemoffeld te worden? Dat is dan mijn mening en de gedachten die ik er bij krijg.

Goed om de Do's en Dont's weer onder de aandacht te brengen. Ik snap dat voor het forum er een grijs gebied kan ontstaan wanneer iets nu een mening is en wanneer het naar smaad neigt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:55

Ik snap wel dat ze dit doen. Zij zijn niet met al die paarden bezig om de boel op te lichten, niet bepaald tof als er dan een groep mensen zo hard op je in blijft hakken. Is natuurlijk ook slecht voor je naam.

Zoals Lau hierboven ook zegt; we zijn ten dele aansprakelijk. Er worden duizenden berichten geplaatst op Bokt, dat kunnen we niet allemaal checken. Maar op het moment dat we 'kennis nemen' van de inhoud van een bericht worden we daar wel (deels) verantwoordelijk voor. We worden dan geacht onrechtmatige berichten te verwijderen. Als we dat niet doen dan kunnen we daarop worden aangesproken.

Wat onrechtmatig is, is niet super makkelijk omdat daar best wel wat grijs gebied zit en een aantal botsende rechten. B.v. het recht op vrije meningsuiting aan de ene kant en de bescherming van de goede eer en naam aan de andere kant. En b.v. zoals Polar hierboven aangeeft smaad aan de ene kant, het maatschappelijke belang aan de andere kant. Wat wel/niet kan zie je o.a. in die Do's en Don'ts staan hierboven.

Uiteindelijk blijft een gebruiker verantwoordelijk voor zijn/haar uitlatingen. In principe kan PZB (onder behoorlijk wat voorwaarden) gegevens van gebruikers opvragen bij ons (email + IP adres vooral) en dan vervolgens persoosngegevens bij je provider. In theorie in ieder geval, want over het algemeen valt het bij het publiek niet zo heel goed als bedrijven/stichtingen op die manier achter individuele personen aan gaan. Moeilijk/duur om te doen en dus ook publicitair bijzonder risicovol. Ook daarom is het makkelijker om dan achter Bokt.nl aan te gaan.

Hoeveel balen hooi? Een indrukwekkende hoeveelheid in ieder geval :oo Daar kan je met gemak een 6km lange rij van hooibalen mee maken 8)7 Ik had rechten moeten studeren als ik de uurtarieven van die advocaten zie...

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:02

In de eerste zin Bart vat je mooi samen waarom het voor PZB loont om een aantal balen hooi in te zetten ten gunste van hun naam.
Zoals gezegd ik heb niks met die club maar er worden zaken in dat topic beweert die echt te ver gaan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:06

Hoewel ik echt niks met pzb heb door wat ik zie hoe ze nu geworden zijn snap ik ze aan de andere kant wel een beetje.
In het topic wordt op elke slak zout gelegd en veel gespeculeerd maar als er dan de optie is om daar op locatie te komen kijken en vragen te stellen gaat geen enkele er daadwerkelijk heen. Dat is dan wel lekker makkelijk.
Aan de andere kant gaat ook pzb daar weer op een, naar mijn mening, kinderlijke manier mee om door de mensen die vragen stellen of niet geheel positief zijn te blokkeren.

Als bedrijven/organisaties zo ontzettend veel moeite doen om maar geen enkele negatieve reacties te hebben vraag ik me al af wat er dan aan de hand is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:12

Eens. De enige echt duurzame oplossing voor deze hele situatie is als PZB beter gaat communiceren en af en toe ook eens 'sorry' zegt. Ze zetten flink wat paarden weg, natuurlijk gaat er daarbij af en toe wat mis. Ik kan me niet voorstellen dat men daar geen begrip voor heeft als daar open over wordt gecommuniceerd en er wordt aangegeven hoe dit in de toekomst wordt voorkomen. Maar dat vergt wel een nogal andere manier van omgaan met de buitenwereld en is ook zeker niet makkelijk. Mensen zijn niet in één keer overtuigd.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard enzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:35

Hoe is het met Flarum?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:37

Ik denk dat je daar het probleem te pakken hebt. Als je zoveel paarden 'over de toonbank' laat gaan dan gaat er natuurlijk weleens wat mis. Dat snapt iedereen.

Maar de verhalen over Imhoff/Spetter en Valentijn/Valley zijn niet in de krant gekomen omdat er zo lekker gecommuniceerd werd. Dat zou geen nieuwswaarde zijn.

Klachten oplossen is een kunst en je kan niet alles wegzetten als onzin. Ik denk dat dit ook voor een groot deel voorkomt dat mensen op elke slak zout gaan leggen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:46

Maar dan nog. In dat topic wordt PZB van vanalles en nog wat beschuldigd en nu roepen we opeens dat het uitzonderingen zijn?
Dan heb je volgens mij de kern van smaad en laster te pakken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:59

De meeste reacties in het topic gaan wel echt in op dingen die PZB zelf plaatst op social media.
Het zijn echt 9 van de 10 keer geen zelf verzonnen beschuldigingen of aannames.
Maar het is echt de manier van formuleren: "Ik vind", "naar mijn mening", "volgens mij" vs. "Zij zijn...", "Wat een vieze handel", etc.
De weinige berichten die eventueel onder smaad zouden kunnen vallen, zouden daar zeer waarschijnlijk niet onder vallen als het als mening zou zijn opgeschreven.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:22

Polar schreef:
De meeste reacties in het topic gaan wel echt in op dingen die PZB zelf plaatst op social media.
Het zijn echt 9 van de 10 keer geen zelf verzonnen beschuldigingen of aannames.
Maar het is echt de manier van formuleren: "Ik vind", "naar mijn mening", "volgens mij" vs. "Zij zijn...", "Wat een vieze handel", etc.
De weinige berichten die eventueel onder smaad zouden kunnen vallen, zouden daar zeer waarschijnlijk niet onder vallen als het als mening zou zijn opgeschreven.

Maar als die weinige reacties er vervolgens voor zorgen dat daar op voortgeborduurd wordt en een negatieve tendens veroorzaken dan sterkt dat de zaak van PzB alleen maar.

Ben eigenlijk wel benieuwd welk percentage van de gevraagde teams van PZB gehonoreerd zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:25

Oke mijn mening, als ze niet bezig zijn de boel op te lichten waarom zijn er in het verleden dan paarden aangeboden als rijpaard die daar absoluut niet meer geschikt voor waren en waarvoor een aanzienlijk adoptie bedrag werd gevraagd?

We weten allemaal dat weidemaatjes minder opbrengen en hier heb ik moeite mee. Zeker als dan de eigenaresse geblokkeerd wordt en niet meer kan reageren die haar paard gratis voor een goed tehuis aan PZB heeft afgestaan en het met afgrijzen aan ziet wat er gebeurd.

Ze doen ongetwijfeld ook een heleboel goed werk en de intentie zal hopelijk goed zijn maar wat mij betreft mag het verdienmodel er uit.