Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:00

Ik ervaar het echt maar heel zelden. Maar meng me dan ook niet vaak in discussies. Ik geef meestal 1 x mijn mening en hoe ik het zie en meer niet. Heel soms (dat ervaar ik wel vaker) als mensen niet goed lezen en iets heel anders maken van wat ik heb geschreven, reageer ik nog een keer om het te verduidelijken. Maar een echte discussie laat ik langs me heen gaan. Omdat dit meestal niet respectvol verloopt en je inderdaad persoonlijke aanvallen krijgt. Dus daar heb ik geen zin in. Dus vanuit mij geen discussie in ieder geval.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:09

prompter schreef:
Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.

Ja, geheel mee eens. Maar vaak zijn het dan mensen die een iets afwijkende mening hebben die dus gekwetst worden. En dan veelal omdat er gewoon niet goed gelezen wordt (met opzet soms ook), en dan is het puur om iemand zwart te maken.
Als je de persoon met zo'n 'afwijkende' mening kent of het goed leest, dan valt het wel mee.

En wat ook gebeurt is iemand een diagnose aanpraten. Dat iemand maar langs een psycholoog of wat dan ook zou moeten, terwijl daar helemaal geen behoefte, laat staan noodzaak voor is. Dat wordt hier gewoon geaccepteerd. Het is ook wel gebeurd dat bokkers meer dan dom genoemd werden (dat er wat mis is met de hersenpan, of nog gemener, enz), terwijl je dat ook niet zomaar kunt doen. Je kunt dan hooguit een antwoord dom of stom vinden of het er niet mee eens zijn, maar niet de persoon zelf. Maar ondertussen kwets je wel, en dat wordt dan gedaan om zichzelf beter te voelen. Er wordt op de man gespeeld terwijl dat niet nodig is.

Wat je vaak ziet is dat mensen op bokt een mening over iemand vormen terwijl ze de persoon helemaal niet in het echt kennen. Dan heb je dus te maken met vooroordelen. Die zou je uit moeten schakelen, of in ieder geval er netjes mee om moeten gaan zodat je niet iemand kwetst. Het is niet nodig om jezelf beter te voelen dan een ander. Maar ja, er zijn er genoeg die zich wel graag beter willen voelen. Dat maakt alles ook lastig.

Suzanne, die persoonlijke aanvallen zijn juist onjuist en daar heeft de persoon die aangevallen wordt gewoon het goed recht om het te corrigeren. Zelfs als het dan volgens anderen 'uit de hand loopt'. Want dat is dus gewoon niet het geval. Er worden aanvallen gedaan en die worden rechtgezet. Dan moet de aanvaller stoppen, niet degene die het steeds weer corrigeert, alleen krijgt die dan de boeman toegespeeld. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat degene die aangevallen wordt te veel reageert, wel andersom.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:11

Prompter dat zijn denk onder andere de multi-interpretabele berichten die ik bedoel.

Maar, als je al gaat besluiten om hierop te handhaven, waar leg je de grens? En hoe bepaal je ‘wie er begon’ en of het niet (bewust) wordt uitgelokt. De hele duidelijke gevallen daar heb je nu al de Tem voor, een mod waarschuwing en een ban. Maar als het binnen de lijntjes van de regels blijft wordt het al een stuk moeilijker. Hoe ga je zorgen dat het niet een (persoonlijke?) willekeur wordt?
Ik weet hier zelf de antwoorden niet op.

Suzanne herkenbaar. Ik heb in het verleden meer meegedaan bij discussies, maar nu hou ik het vaak bij een of enkele berichten om de redenen die jij ook noemt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:43

Er zijn ook mensen die bewust "valkuilen" opzetten, mensen proberen uit te lokken om er dan vervolgens met een groep bovenop te springen.

Dat is gewoon pest gedrag, net als de hele tijd insinuaties maken die inderdaad net binnen de lijntjes blijven.

Het is best lastig allemaal, het beste wat iedereen kan blijven doen is denk ik echt blijven Temmen en er zoveel mogelijk uit blijven qua discussie. Als er op dezelfde personen regelmatig getemd wordt dan mag ik toch hopen dat die een waarschuwing en anders een ban krijgen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:11

Je kan diegene op *foei* zetten, dan zie je de berichten niet meer.

Wat mij wel op valt is dat vaak iemand met een andere mening gelijk wordt gezien als iemand die een topic verziekt. Tegenwoordig mag je alleen maar wauw en ooh zeggen, zeg je iets wat niet bevalt ben je een azijnzeiker. Waarom heet het dan discussieforum?

Loopt het echt uit de hand en is het met opzet echt zieken kan je ook temmen.

Ook kan het dat je in bepaalde topics niet meer mag reageren, er is meerdere keren gebeurd dat er een bepaalde bokker niet meer in mijn topics mocht reageren...ook lekker rustig :Y) maar wel wat flauw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:14

prompter schreef:
Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.

Als je binnen de lijntjes blijft, dan speel je op de bal en niet op de persoon. Het gaat pas fout als men wel op de persoon gaat spelen. Soms kan een discussie er best pittig aan toe gaan en soms kan iemand dan inderdaad bewust of onbewust bot reageren. Dat overkomt iedereen wel eens. Dat is ook de menselijke natuur. Soms moet je gewoon een gladde rug hebben. Dat is iets wat je op bokt goed kunt aanleren. :+

Als ik persoonlijk wordt bekritiseerd dan kan ik er vaak wel om lachen. Over het algemeen heb ik er juist meer moeite mee als een mede bokker onterecht wordt bekritiseerd. In de afgelopen 2 weken kwam ik dus al 2 topics tegen waar de integriteit van de TS in twijfel werd getrokken. Soms omdat TS niet alle privé informatie openbaar wenst te maken. Soms omdat het verhaal gewoon heel heftig is.

Niemand is verplicht om in een topic te reageren. Als je twijfels hebt over de integriteit van een verhaal dan kun je gewoon besluiten om niet te reageren. Maar dan zijn er toch mensen die het nodig vinden om het leed van een ander te bagatelliseren of diens verhaal door gebrek aan informatie zelf maar in te vullen en hier direct een negatieve draai aan te geven. Dat dit enorm kwetsend kan zijn voor een TS interesseert of begrijpen ze dan blijkbaar niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:20

Jij beschrijft precies wat ik bedoelde Journee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:43

germie schreef:
prompter schreef:

Ja, geheel mee eens. Maar vaak zijn het dan mensen die een iets afwijkende mening hebben die dus gekwetst worden. En dan veelal omdat er gewoon niet goed gelezen wordt (met opzet soms ook), en dan is het puur om iemand zwart te maken.
Als je de persoon met zo'n 'afwijkende' mening kent of het goed leest, dan valt het wel mee.

Mwah, dat opzet stuk valt in mijn ervaring toch echt wel mee hoor. Wat ik zie is dat sommige bokkers een neutrale reactie zien als opzettelijk / een persoonlijke aanval, terwijl die (als je er zonder emotie naar kijkt) echt niet zo bedoeld is. Of dat een kritische tegenreactie wordt gezien als persoonlijke aanval. Of, wbt jouw psycholoog voorbeeld, dat mensen oprecht een beetje bezorgd zijn en daarom zoiets zeggen —dus niet om te kwetsen maar omdat uit de teksten dan lijkt te blijken dat het niet helemaal 'gezond' lijkt te gaan.

Ergo, mensen trekken zich soms dingen té persoonlijk aan / snel op teentjes getrapt. Ik kan me best voorstellen dat het soms moeilijk is hoor, het blijft tekst en daar kan nu eenmaal miscommunicatie mee ontstaan. Maar, in mijn ervaring, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als die wordt opgevat haha ;)

Dat gevoel is gewoon een lastige. Want wat Ruitje zegt, het vragen stellen, komt soms heel erg over als het niet willen lezen wat de ander zegt/bedoelt. Meestal kan ik daar wel doorheen kijken want 9/10x is het gewoon oprechte interesse/zoektocht naar diepgang, maar soms gebeurt het op zo'n manier dat het best irritant wordt ervaren door de anderen. Dat zal vast niet zo bedoeld zijn, maar soms vatten mensen het gewoon wat gevoeliger op dan bedoeld, daar mag iedereen best wat waakser op zijn (eigen gevoel/indruk nav een post, bedoel ik dan).

Ik zit eigenlijk voornamelijk in de maatschappelijke forumdelen, en daar zie je ook geregeld dat iemand een topic komt verzieken. En dan bedoel ik niet kritisch tegengeluid (want zoals prompter al zegt, een andere mening is altijd welkom en juist interessant in de discussie) maar de hele tijd een hele stellige "anti"-tekst 'dumpen' en vooral gewoon tot het irritante toe (en niet op een nette manier) blijven "zenden" zonder op de rest te reageren die oprecht het gesprek wil aangaan. Dat is verschrikkelijk vervelend als je een fijne discussie wilt voeren. En hoewel zoiets ervoor zorgt dat een topic ontspoort, zie ik 9 van de 10x ook dat moderators wel ingrijpen en die persoon bij aanhoudend gedrag ook gewoon een ban krijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:55

IMANDRA schreef:
Mwah, dat opzet stuk valt in mijn ervaring toch echt wel mee hoor. Wat ik zie is dat sommige bokkers een neutrale reactie zien als opzettelijk / een persoonlijke aanval, terwijl die (als je er zonder emotie naar kijkt) echt niet zo bedoeld is. Of dat een kritische tegenreactie wordt gezien als persoonlijke aanval. Of, wbt jouw psycholoog voorbeeld, dat mensen oprecht een beetje bezorgd zijn en daarom zoiets zeggen —dus niet om te kwetsen maar omdat uit de teksten dan lijkt te blijken dat het niet helemaal 'gezond' lijkt te gaan.

Ergo, mensen trekken zich soms dingen té persoonlijk aan / snel op teentjes getrapt. Ik kan me best voorstellen dat het soms moeilijk is hoor, het blijft tekst en daar kan nu eenmaal miscommunicatie mee ontstaan. Maar, in mijn ervaring, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als die wordt opgevat haha ;)

Dat gevoel is gewoon een lastige. Want wat Ruitje zegt, het vragen stellen, komt soms heel erg over als het niet willen lezen wat de ander zegt/bedoelt. Meestal kan ik daar wel doorheen kijken want 9/10x is het gewoon oprechte interesse/zoektocht naar diepgang, maar soms gebeurt het op zo'n manier dat het best irritant wordt ervaren door de anderen. Dat zal vast niet zo bedoeld zijn, maar soms vatten mensen het gewoon wat gevoeliger op dan bedoeld, daar mag iedereen best wat waakser op zijn (eigen gevoel/indruk nav een post, bedoel ik dan).

Ik zit eigenlijk voornamelijk in de maatschappelijke forumdelen, en daar zie je ook geregeld dat iemand een topic komt verzieken. En dan bedoel ik niet kritisch tegengeluid (want zoals prompter al zegt, een andere mening is altijd welkom en juist interessant in de discussie) maar de hele tijd een hele stellige "anti"-tekst 'dumpen' en vooral gewoon tot het irritante toe (en niet op een nette manier) blijven "zenden" zonder op de rest te reageren die oprecht het gesprek wil aangaan. Dat is verschrikkelijk vervelend als je een fijne discussie wilt voeren. En hoewel zoiets ervoor zorgt dat een topic ontspoort, zie ik 9 van de 10x ook dat moderators wel ingrijpen en die persoon bij aanhoudend gedrag ook gewoon een ban krijgt.

Nou ik zie dat toch echt anders. Als er niet gevraagd wordt om vals of zgn. 'advies' dan moet je zoiets ook niet geven. Zeker niet door mensen naar een psycholoog te willen sturen, dat is echt beledigend.
Daar zou echt wel mee gestopt moeten en kunnen worden. Het zgn. bezorgde lees ik namelijk echt nooit, ik lees het dan echt alleen als een volledige aanval op die mensen. Het is een heel gevoelig en kwetsend onderwerp, dus ik zou zeggen begin er niet over en adviseer helemaal niets in die richting. Als je het wel doet, tja, dan kun je natuurlijk tegengas verwachten. En dat komt dan uiteraard weer over als of die persoon een topic verpest, maar het is echt degene die een vals advies geeft.

Dat mensen alleen maar zenden zie ik nu werkelijk nooit. Ik zie soms wel dat iemand de rest negeert om de eigen door anderen verdraaide tekst weer recht te zetten. Dan lijkt het dus soms of er wat genegeerd wordt, maar ook hier, het is niet degene die het doet, maar het zijn de aanstichters.

Als je heel kritisch kijkt kun je in 99% van de gevallen dus de aanstichters als 'schuldige' aanwijzen, en niet de persoon die de gebeten hond toegespeeld krijgt.

Het is natuurlijk soms lastig. Maar ik denk dat heel veel begint met stoppen met ongevraagd adviezen geven en vooral HEEL goed lezen en NIETS willens en wetens verdraaien. Als dat dan toch (per ongeluk of niet) gebeurt, dan kan dit rechtgezet worden en daarna kun je er gewoon over ophouden. Dan hoef je niet meer door te drammen, want anders gaat het rechtzetten weer gebeuren, maar is de rechtzetter niet de drammer.
Dus gewoon goed lezen en niet iemand naar een hokje sturen, zeker niet op psychologisch vlak, dat werkt echt storend en beledigend. En als je dan na herstel van iemand nog steeds het er niet mee eens bent, negeer het dan denk ik. Zeker als die persoon die wat rechtzet ook schrijft van 'ik reageer nog 1 keer om het recht te zetten en laat het dan rusten a.u.b.' dat je dan niet meer doorgaat als stoker. Dan lees je als stoker wederom opzettelijk niet goed in mijn ogen.

Maar ik denk dat je er nooit uit gaat komen. Negeren werkt vaak het beste, maar is niet altijd mogelijk (als er wat verdraaid wordt bijvoorbeeld).
Gelukkig komt het in negatieve zin overnemen van een topic maar heel weinig voor. En als het wel gebeurt moet je kijken of de zgn. verpester wel de oorzaak is, meestal niet eens.
Iemand weren uit een topic staat de vrijheid van meningsuiting en de mogelijkheid tot een discussie in de weg. en zal dus ook niet werken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:02

Maar Germie, dat je dat bezorgde niet leest, kan dat dan niet gewoon door je opvatting van de tekst komen? Dat het je inderdaad tegen de borst stoot en daardoor niet ziet dat het niet gemeen of vals is bedoeld? Snap wel dat zoiets gevoelig ligt hoor. Maar ken de situatie wel waar je naar verwijst, en ik vatte die in ieder geval echt niet op als gemeen bedoeld. Overigens vind ik het niet onder de noemer 'topic verpesten' vallen als iemand daar dan niet mee eens is / tegenin gaat hoor.

Het zenden komt zo nu en dan voor. Zeker bij topics als Corona, abortus etc, dingen die wellicht maatschappelijk-gezien wat gevoeliger liggen. Dan komen er mensen met een... hoe moet ik dat netjes zeggen haha... erg sterke van de mainstream afwijkende mening (zonder bronnen of van bronnen die aantoonbaar fout zijn) die totaal geen respect hebben voor de discussiepartners en zo steeds blijven stieren. Maar zoals ik al zei, vaak worden die mensen door de mods wel op de vingers getikt/geband, dus dat zijn geen bokkers die je vaak zal terugzien zeg maar.

En mwah, een schuldige aanwijzen is imo toch lastiger dan je zegt hoor. Als iemand iets gevoeliger oppakt dan bedoeld, is degene die het bericht getypt heeft dan de schuldige? Ik vind van niet. Is iemand de schuldige als er miscommunicatie ontstaat over iemands intentie? Ik vind van niet. Als er overduidelijk iemand aan het stieren/verzieken is wordt die over het algemeen echt wel aangesproken door de mods.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:09

Spreek ze er op aan. Das ook een TS steunen.
Zet ze op je foeilijst.
Draag zelf mede zorg aan positieve berichten in het topic om balans te brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:15

IMANDRA schreef:
Maar Germie, dat je dat bezorgde niet leest, kan dat dan niet gewoon door je opvatting van de tekst komen? Dat het je inderdaad tegen de borst stoot en daardoor niet ziet dat het niet gemeen of vals is bedoeld? Snap wel dat zoiets gevoelig ligt hoor. Maar ken de situatie wel waar je naar verwijst, en ik vatte die in ieder geval echt niet op als gemeen bedoeld. Overigens vind ik het niet onder de noemer 'topic verpesten' vallen als iemand daar dan niet mee eens is / tegenin gaat hoor.

Het zenden komt zo nu en dan voor. Zeker bij topics als Corona, abortus etc, dingen die wellicht maatschappelijk-gezien wat gevoeliger liggen. Dan komen er mensen met een... hoe moet ik dat netjes zeggen haha... erg sterke van de mainstream afwijkende mening (zonder bronnen of van bronnen die aantoonbaar fout zijn) die totaal geen respect hebben voor de discussiepartners en zo steeds blijven stieren. Maar zoals ik al zei, vaak worden die mensen door de mods wel op de vingers getikt/geband, dus dat zijn geen bokkers die je vaak zal terugzien zeg maar.

En mwah, een schuldige aanwijzen is imo toch lastiger dan je zegt hoor. Als iemand iets gevoeliger oppakt dan bedoeld, is degene die het bericht getypt heeft dan de schuldige? Ik vind van niet. Is iemand de schuldige als er miscommunicatie ontstaat over iemands intentie? Ik vind van niet.

Ik weet niet of jij denkt aan hetzelfde topic als ik. Maar ik weet wel dat het gebeurt is en dat het echt beledigend was, echt absoluut ver over de grens en notdone. Er was in de topics die ik voor de geest heb absoluut niets bezorgds, het was meer dan 100% beledigend en toch mocht dat maar doorgaan. Ik vind echt elk ongevraagd advies op psychologisch vlak ver over een grens gaan en altijd beledigend. Want het is nooit goed bedoelt, het is altijd bedoelt om iemand zwart te maken en dus onterecht een stempeltje te geven. Dus je zou wat mij betreft zgn. psychologisch advies uit een forum mogen weren. Want daarmee kwets je echt mensen vind ik.

Bij corona werd er meer dan met 2 maten gemeten. Daar mocht je echt niet zeggen dat je tegen maatregelen was. Die periode heb ik echt als verhardend ervaren, je had echt 2 kampen. Maar alleen de msm-kant werd of mocht uitgebreid besproken worden, want de rest werd monddood gemaakt. Ik hoop dat die periode nooit meer terugkomt, want ik krijg nog koude rillingen als ik aan die periode terugdenk, het is een periode die bij velen echt een zwarte periode was, en zeker niet alleen omdat ze iemand hebben verloren, de maatregelen hebben er bij nog veel meer mensen in negatieve zin ingehakt.
Vergeten zal niet gaan, maar laten we hopen dat zoiets nooit meer gebeurt.

Negeren van berichten die je niet aanstaan is in mijn ogen het beste. Dan krijg je ook geen onjuiste beweringen of interpretaties.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:23

Grappig, want hier zie je al gelijk hoe opvattingen kunnen verschillen. Zonder die discussie opnieuw te beginnen, jouw opmerking van "de rest werd monddood gemaakt", dat is echt niet waar. Want die alternatieve meningen mochten prima gedeeld worden, ze kregen alleen flink tegengeluid. En dat werd soms opgevat als 'monddood maken'... De enige mensen die wél "monddood" gemaakt werden op bokt, waren de mensen die zich niet gedroegen en daarom een ban kregen. De mening van die mensen deed er niet toe voor de ban, de manier waarop ze zich gedroegen wél.

Ook het "Want het is nooit goed bedoelt, het is altijd bedoelt om iemand zwart te maken en dus onterecht een stempeltje te geven.". Kan je dat zo stellig zeggen? Er zijn vast bokkers die het inderdaad zo gebruikt hebben, maar ik geloof niet dat het áltijd met valse intenties is. Sterker nog, volgens mij heb ik ooit ook zo'n opmerking tegen jou gemaakt n.a.v. iets wat je deelde op bokt, en die was echt niet beledigend bedoeld (juist uit bezorgdheid), en zeker niet met de intentie om je zwart te maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:34

Misschien ligt het ook aan de kijk of opvatting van mensen, of ik volg niet de juiste topics? Maar mij is zoiets niet echt opgevallen.

Mbt het advies psycholoog, ik ken het hele topic denk ik niet, maar of het nou bij dat topic was of een ander, dat kan echt oprecht goed bedoeld zijn en ook nog goed advies zijn. Je hoeft er niks mee te doen, maar het lijkt me niet dat zo'n tip niet zou mogen. Sommige kunnen er echt wat aan hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:40

Ik raad dat hier ook wel eens aan medewerkers aan (ik ben vertrouwenspersoon). Die zijn doorgaans blij met dat advies. Alleen kan ik het IRL zeggen, dat is natuurlijk anders dan in geschreven tekst.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:48

prompter schreef:
Ik raad dat hier ook wel eens aan medewerkers aan (ik ben vertrouwenspersoon). Die zijn doorgaans blij met dat advies. Alleen kan ik het IRL zeggen, dat is natuurlijk anders dan in geschreven tekst.

Geschreven tekst blijft een ding ja :))
Kijk het moet niet te ver gaan, mensen diagnosticeren via internet is natuurlijk een grote no-no. Bijv mensen narcist of zo noemen puur gebaseerd op teksten die gedeeld zijn op bokt. Maar een opmerking als, "joh, volgens mij gaat er iets niet helemaal goed, wellicht is het helemaal niet zo verkeerd idee als je een keer een psycholoog overweegt", moet vind ik wel kunnen. Daar moet niet op doorgedramd worden als degene aangeeft het niet te willen though.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:54

En ik vind dat dus al veel en veel te ver gaan. Dan ben je in mijn ogen al een aanstichter om de sfeer te verpesten. En dan misschien niet eens omdat jij het niet kwaad bedoelt, maar wel omdat er dan mensen op springen die vervolgens het extra door gaan drammen, want dat gebeurt er dan. Nee, iets op het vlak van een psycholoog adviseren is echt kwetsend (ben je echt het vlak van kan kwetsend zijn al voorbij in mijn ogen) en ligt meer dan een beetje gevoelig. Daar moet je echt mee oppassen.
Iemand weet echt zelf wel of het nodig is of niet, daar is een onbekende van bokt niet voor nodig. Dus gewoon niet doen lijkt mij.

Ik vind het ook heel wat anders als iemand iets 'adviseert' in een 1 op 1 gesprek (niet via pb), dan dat het geschreven wordt. Geschreven tekst komt toch heel vaak anders over.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:03

Maar dat is denk ik het "issue". Jij vindt dat veel te ver gaan. Jij vindt diegene de aanstichter om de sfeer te verpesten. Andere meningen zullen anders liggen. In werkelijkheid heeft dus niet iedereen een slechte bedoeling en dus kan je daar niet zomaar iemand op afstraffen, puur omdat diegene bijv. iets over psychische hulp zegt. Dus als je het hebt over een algehele boktregel, dan lijkt me zoiets niet te handhaven. En als het overgaat in drammen en vervelend zijn, dan valt dat al onder de bestaande boktregels en wordt daar ook op gemod.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:10

Dan is letterlijk elke uitspraak ooit mogelijk een poging om de sfeer te verpesten? Als de intentie ook niet uitmaakt.

Forum is net als elke interactie in de echte wereld, soms lig je elkaar totaal niet en dan gaat het al mis ongeacht wat er precies wordt gezegd.

Ik weet naar welke situaties je zit te hinten germie maar elk verhaal heeft twee kanten. Die adviezen zijn dan vaak gebaseerd op het gevoel van een ander dat de sfeer al verpest was - en dan juist door degene die advies krijgt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:18

En als men dan, gebaseerd op persoonlijke afkeer, op elkaar gaat inhakken, waarbij dan het de oorspronkelijke strekking van het topic en de belangen van de TS totaal vergeten worden, is het tijd voor een TeM.

Dan is het aan team om te besluiten of de berichten verwijderd worden en of de plaatser op de vingers getikt wordt.

En soms heeft iemand het vanzelf wel door dat het beter is af en toe op de handen te gaan zitten ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:36

Je ziet op het paardendeel van het forum wel hoe goed het werkt, als iedereen op hun handen zit en er nog nauwelijks gediscussieerd wordt behalve over hoe gezellig men elkaar vindt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:11

Fly_high schreef:
Je ziet op het paardendeel van het forum wel hoe goed het werkt, als iedereen op hun handen zit en er nog nauwelijks gediscussieerd wordt behalve over hoe gezellig men elkaar vindt.

Soms worden topics ook alleen geopend omdat mensen iets willen delen. Die zitten dus ook helemaal niet op een discussie te wachten. Daar gaat het dan ook nog wel eens fout dat iemand die reageert, de bedoeling van TS niet begrijpt of negeert. En dat kan de sfeer dan ook heel erg beïnvloeden. Jammer is vooral als mensen die dus ongewenst een discussie beginnen, zelf niet door hebben dat het op die plek niet gewenst of gepast is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:16

Ik heb veel geleerd van bokt. Qua communicatie (typ vooral uitgebreide berichten, niet te kort, dan ben je "boos") , qua sommige berichten beter niet te plaatsen en vooral niet te veel privé of alles vertellen wat er "thuis gebeurd"

Dat iemand van bokt zelfs het stamboek heeft gemaild mbt mijn paard ging bij mij echt wel het verkeerde keelgat in. Ook mbt beleren deel ik niet te veel meer, of andere trainingen. Ben de bedreigingen etc wel zat. Van dierenmishandelaar tot wat dan ook aan toe. Alleen leuke foto's deel ik zo nu en dan. Maar ik ben wel veel en veel meer in de meeleesstand. Heel jammer
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 14-02-25 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:17

Ik zie regelmatig dat er bokkers zijn die zonder enige gêne maar roepen wat in ze opkomt, zonder goed te lezen wat er in de openingspost staat. Of er worden allerlei oudere topics van een TS doorgespit en dan komt men met allerlei negatieve opmerkingen.Bijvoorbeeld over de integriteit van de TS. Je ziet dan dat een paar mensen daar maar op blijven doorhameren. Ze lezen amper wat de TS vervolgens uitlegt.

Natuurlijk zijn er ook TS'en die slecht tegen kritiek kunnen. Maar het is ook wel weer begrijpelijk dat ze niet staan te juichen als ze trots hun foto's laten zien en er keihard op afgerekend worden. En natuurlijk zal het goed bedoeld zijn. Maar iets meer tact kán het al wat beter te verteren maken.

Dus ja, het zou fijn zijn als er vaker wordt gemonitord om de sfeer in een topic niet uit de hand te laten lopen. Dan durven er misschien weer wat meer een discussie of fototopic te starten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:40

Kabayo schreef:
Ik heb veel geleerd van bokt. Qua communicatie (typ vooral uitgebreide berichten, niet te kort, dan ben je "boos") , qua sommige berichten beter niet te plaatsen en vooral niet te veel privé of alles vertellen wat er "thuis gebeurd"

Dat iemand van bokt zelfs het stamboek heeft gemaild mbt mijn paard ging bij mij echt wel het verkeerde keelgat in. Ook mbt beleren deel ik niet te veel meer, of andere trainingen. Ben de bedreigingen etc wel zat. Van dierenmishandelaar tot wat dan ook aan toe. Alleen leuke foto's deel ik zo nu en dan. Maar ik ben wel veel en veel meer in de meeleesstand. Heel jammer

Whut...Hoe ziek is dat niet?
Tja, zo denk je voortaan inderdaad wel twee keer na of- en wat je post.

Mensen weren uit een topic zal lastig worden, alleen al door de grijze gebieden, hoe interpreteer jij iets, en hoe (al dan niet geslepen) zet een ander iets neer, en met welke bedoeling?
Of zijn het goed bedoelde adviezen en iemand is super achterdochtig en ziet achter elke boom een beer?
Bij wijze van...zeg het maar...

Kan ik niet door een deur met iemand, of merk ik dat iemand echt op de man speelt, TEM of iemand gaat op de foei. Zo simpel.
Het leven is te kort om je door iemand anders je goeie zin te laten verpesten ;)