Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.
prompter schreef:Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.
germie schreef:prompter schreef:Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.
Ja, geheel mee eens. Maar vaak zijn het dan mensen die een iets afwijkende mening hebben die dus gekwetst worden. En dan veelal omdat er gewoon niet goed gelezen wordt (met opzet soms ook), en dan is het puur om iemand zwart te maken.
Als je de persoon met zo'n 'afwijkende' mening kent of het goed leest, dan valt het wel mee.
IMANDRA schreef:Mwah, dat opzet stuk valt in mijn ervaring toch echt wel mee hoor. Wat ik zie is dat sommige bokkers een neutrale reactie zien als opzettelijk / een persoonlijke aanval, terwijl die (als je er zonder emotie naar kijkt) echt niet zo bedoeld is. Of dat een kritische tegenreactie wordt gezien als persoonlijke aanval. Of, wbt jouw psycholoog voorbeeld, dat mensen oprecht een beetje bezorgd zijn en daarom zoiets zeggen —dus niet om te kwetsen maar omdat uit de teksten dan lijkt te blijken dat het niet helemaal 'gezond' lijkt te gaan.
Ergo, mensen trekken zich soms dingen té persoonlijk aan / snel op teentjes getrapt. Ik kan me best voorstellen dat het soms moeilijk is hoor, het blijft tekst en daar kan nu eenmaal miscommunicatie mee ontstaan. Maar, in mijn ervaring, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als die wordt opgevat haha![]()
Dat gevoel is gewoon een lastige. Want wat Ruitje zegt, het vragen stellen, komt soms heel erg over als het niet willen lezen wat de ander zegt/bedoelt. Meestal kan ik daar wel doorheen kijken want 9/10x is het gewoon oprechte interesse/zoektocht naar diepgang, maar soms gebeurt het op zo'n manier dat het best irritant wordt ervaren door de anderen. Dat zal vast niet zo bedoeld zijn, maar soms vatten mensen het gewoon wat gevoeliger op dan bedoeld, daar mag iedereen best wat waakser op zijn (eigen gevoel/indruk nav een post, bedoel ik dan).
Ik zit eigenlijk voornamelijk in de maatschappelijke forumdelen, en daar zie je ook geregeld dat iemand een topic komt verzieken. En dan bedoel ik niet kritisch tegengeluid (want zoals prompter al zegt, een andere mening is altijd welkom en juist interessant in de discussie) maar de hele tijd een hele stellige "anti"-tekst 'dumpen' en vooral gewoon tot het irritante toe (en niet op een nette manier) blijven "zenden" zonder op de rest te reageren die oprecht het gesprek wil aangaan. Dat is verschrikkelijk vervelend als je een fijne discussie wilt voeren. En hoewel zoiets ervoor zorgt dat een topic ontspoort, zie ik 9 van de 10x ook dat moderators wel ingrijpen en die persoon bij aanhoudend gedrag ook gewoon een ban krijgt.
IMANDRA schreef:Maar Germie, dat je dat bezorgde niet leest, kan dat dan niet gewoon door je opvatting van de tekst komen? Dat het je inderdaad tegen de borst stoot en daardoor niet ziet dat het niet gemeen of vals is bedoeld? Snap wel dat zoiets gevoelig ligt hoor. Maar ken de situatie wel waar je naar verwijst, en ik vatte die in ieder geval echt niet op als gemeen bedoeld. Overigens vind ik het niet onder de noemer 'topic verpesten' vallen als iemand daar dan niet mee eens is / tegenin gaat hoor.
Het zenden komt zo nu en dan voor. Zeker bij topics als Corona, abortus etc, dingen die wellicht maatschappelijk-gezien wat gevoeliger liggen. Dan komen er mensen met een... hoe moet ik dat netjes zeggen haha... erg sterke van de mainstream afwijkende mening (zonder bronnen of van bronnen die aantoonbaar fout zijn) die totaal geen respect hebben voor de discussiepartners en zo steeds blijven stieren. Maar zoals ik al zei, vaak worden die mensen door de mods wel op de vingers getikt/geband, dus dat zijn geen bokkers die je vaak zal terugzien zeg maar.
En mwah, een schuldige aanwijzen is imo toch lastiger dan je zegt hoor. Als iemand iets gevoeliger oppakt dan bedoeld, is degene die het bericht getypt heeft dan de schuldige? Ik vind van niet. Is iemand de schuldige als er miscommunicatie ontstaat over iemands intentie? Ik vind van niet.
prompter schreef:Ik raad dat hier ook wel eens aan medewerkers aan (ik ben vertrouwenspersoon). Die zijn doorgaans blij met dat advies. Alleen kan ik het IRL zeggen, dat is natuurlijk anders dan in geschreven tekst.
Fly_high schreef:Je ziet op het paardendeel van het forum wel hoe goed het werkt, als iedereen op hun handen zit en er nog nauwelijks gediscussieerd wordt behalve over hoe gezellig men elkaar vindt.
Kabayo schreef:Ik heb veel geleerd van bokt. Qua communicatie (typ vooral uitgebreide berichten, niet te kort, dan ben je "boos") , qua sommige berichten beter niet te plaatsen en vooral niet te veel privé of alles vertellen wat er "thuis gebeurd"
Dat iemand van bokt zelfs het stamboek heeft gemaild mbt mijn paard ging bij mij echt wel het verkeerde keelgat in. Ook mbt beleren deel ik niet te veel meer, of andere trainingen. Ben de bedreigingen etc wel zat. Van dierenmishandelaar tot wat dan ook aan toe. Alleen leuke foto's deel ik zo nu en dan. Maar ik ben wel veel en veel meer in de meeleesstand. Heel jammer