Na bijna een kwart eeuw,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:19

Goof schreef:
Ik vermaak me er na al die jaren nog steeds prima op.
Het is een hobby he, niet je leven of je baan.

Dit. Vind het heerlijk om rond te scrollen en lekker te lezen.
Ik ben ook niet een heel actieve poster maar meelezen doe ik wel

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nu nog veel jeugdige bokkers zijn? En dan bedoel ik op papier jeugdig O:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:20

luxx schreef:
Vind dat er al lange tijd slecht/onlogisch/makkelijk/weg van de minste weerstand gemodereerd wordt. Ik geef een recent voorbeeld hiervan. Kort geleden opende iemand een topic met een schaduw, ingewikkelde situatie, nare situatie voor die persoon. In de OP vroeg die persoon of wanneer je haar meende te herkennen je dit alsjeblieft niet kenbaar wilde maken. Hier was geen enkel respect voor, meerdere mensen herkenden haar en zetten ook dingen in hun antwoord waardoor deze persoon op het forum vrij gemakkelijk te vinden was. Ipv dat deze berichten verwijderd werden werd het topic op aanraden van deze respectloze mensen verwijderd. Deze persoon had echt behoefte aan een uitlaatklep en die is haar afgenomen door agressieve medebokkers die blijkbaar hier bepalen hoe er hier gemodereerd wordt.

Vroeger was bokt een veilige plek en dat is het nu niet meer in mijn ogen. De aftakeling van dit forum heeft naar mijn mening veel met incompetente moderatie te maken, dat heb ik al vaker gezegd en ik zeg het gewoon nog een keer. En ik vind bovenstaande situatie daar echt een goed voorbeeld van

Mee eens, mensen worden hier weggepest. Modjes hebben de pik op bepaalde personen en anderen die precies hetzelfde doen wordt de hand boven het hoofd gehouden en komen overal mee weg. Ik weet zo een paar mensen te noemen die hierom weg zijn gegaan.

Overigens was er laatst ook een topic van iemand die hulp nodig had en een SA aangemaakt had, maar dit werd direct op slot gegooid want het was 'geen goedgekeurd SA'. :roll:

luxx

Re: Na bijna een kwart eeuw,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:38

Dat is ook een goed voorbeeld inderdaad Captain

Het forum lijkt geen hart meer te hebben wat voorheen wel zo voelde. Regels zijn regels, alsof je met de belastingdienst of het politieapparaat te maken hebt ofzo en niet met echte mensen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:41

Daarom maakte ik ook de vergelijking met de overheid of een bedrijf. Ipv samen is het nu tja de overheid en de burger? :? De overheid maakt wetten en regels, we kunnen daar als burger wel iets van zeggen maar er wordt toch niks mee gedaan. Zoiets. -O- :list:

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:42

Siers83 schreef:
Goof schreef:

Dit. Vind het heerlijk om rond te scrollen en lekker te lezen.
Ik ben ook niet een heel actieve poster maar meelezen doe ik wel

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nu nog veel jeugdige bokkers zijn? En dan bedoel ik op papier jeugdig O:)

Ja, hier :wave:

Als 19 jarige maak ik veel gebruik van verschillende SM, maar vind een forum als bokt toch veel fijner voor het opzoeken van informatie of het volgen van discussies. Ik vind een forum overzichtelijker en de sfeer vaak ook prettiger dan onder een post op SM. Log dus ook wel een paar keer per dag in op bokt om even lekker bij te lezen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:45

karuna schreef:
Daarom maakte ik ook de vergelijking met de overheid of een bedrijf. Ipv samen is het nu tja de overheid en de burger? :? De overheid maakt wetten en regels, we kunnen daar als burger wel iets van zeggen maar er wordt toch niks mee gedaan. Zoiets. -O- :list:

Ja, zo kun je ook nog steeds je account niet verwijderen, alleen anonimiseren.. In strijd met de wet maar wordt niets mee gedaan. Hoe vaak er ook om gevraagd is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:47

Met Lux en Karuna ga ik dan toch niet helemaal mee, in mijn beleving was het vroeger juist strenger en is er tegenwoordig meer inbreng vanuit de users mogelijk. Heel vroegah zou een topic zoals dit waarschijnlijk in no time veel reacties en meerdere pagina's hebben gehad, en op slot zijn gegaan. Dan heb ik het wel over 10, 15 jaar geleden of langer

ik voel mij oudd

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:51

En wat natuurlijk ook anders is, zijn Facebook groepen. Steeds meer paardeneigenaren stellen daar dagelijks (!) kun vragen m.b.t. hun paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:59

Captain schreef:
karuna schreef:

Ja, zo kun je ook nog steeds je account niet verwijderen, alleen anonimiseren.. In strijd met de wet maar wordt niets mee gedaan. Hoe vaak er ook om gevraagd is.

Dat bedoelde ik niet eens. Dat is iets dat mij weinig uitmaakt eigenlijk. Maar voor mijn gevoel was het eerder samen dus beleid en bokt mensen die proberen er het beste van te maken kwa indeling, regels enz. En nu meer van het beleid doet iets wat kennelijk bij best wat mensen het niet echt fijner maakt maar dat is dan dat is pech overzicht weg, alsof er geen feedback meer mogelijk is of gewaardeerd wordt.

Dat samen met een beste groep bokkers die heel graag anderen op de vingers tikken of wat ook waardoor anderen weer denken laat maar, ik reageer niet meer want er komt toch gezeik, of geen enkele reactie in standje negeren maar waardoor je kunt denken dat je ongewenste lucht bent als je geen "bekende bokker, vast groepje mens" bent.

Een topic openen of een reactie geven waar gewoon niet op gereageerd wordt. In een normaal gesprek waar je als aanwezige genegeerd wordt ga je ook weg tenzij je geen sociale antennes hebt die daarop opgestemd staan, Want anders voelt het zinloos of wanhopig. Misschien is dat op bokt ook wel het geval deels. Als je maar lang genoeg geen reacties krijgt of wordt gefileerd ga je vanzelf wel over in meeleesstand denk ik.

Een groot voordeel van bokt boven feestboek is dat je ook nog eens andersdenkenden kunt treffen waardoor je blik wat open en ruim blijft, bij feestboek of andere soorten loop je denk ik veel sneller het risico in een hoekje te blijven met dezelfde meningen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:02

Ik denk wel dat feedback gewaardeerd wordt, maar ik snap ook wel dat ze het niet iedereen naar de zin kunnen maken. :) Jij hebt last van die dubbele icoontjes, maar de meeste mensen niet dus dat passen ze dan niet aan. Dat snap ik ook wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:16

Voor dit topic kom ik ook eens onder mijn (al decennia bestaande) meeleessteen vandaan...
Ik mis Bokt ook.

Af en toe probeer ik het wel weer eens even, maar het is als een verloren liefde proberen nieuw leven in te blazen.
De mensen waarmee het "toen" zo gezellig was, zijn er amper meer.
De sfeer is inderdaad anders.
En ik ongetwijfeld zelf ook -O-

Maar het probleem van al die andere kanalen bestond toen ook al!
Er werden in huiskamertopics toen ook al whatsappgroepjes gevormd waarin dingen buiten Bokt werden besproken, foto's werden gedeeld op Instagram en ga zo maar door....niks aan als je elkaar van Bokt kent en ook via Bokt wil volgen en het leven (in beperkte zin uiteraard ;) ) wil delen.

Zou ook wel weer zo'n gezellig huiskamertopic willen, klein beperkt groepje dan, gewoon gezellig.

Hier dus ook een oud wijf :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:20

Ik heb net het idee dat die vaste groepjes veel minder aanwezig zijn dan vroeger, of ze vallen in ieder geval minder op.

Momenteel is het in een discussie redelijk 'ieder voor zich', vroeger volgde er altijd een hele aanhang om nog eens na te trappen. Echte boktrellen gebeuren volgens mij ook niet meer.

Persoonlijk heb ik veel te danken aan bokt, heb er paarden, katten en zelfs een hond gevonden. Ook leuke mensen leren kennen. Daarnaast heel veel bijgeleerd van de eerste 'NH-stroming' destijds, het heeft me geleerd het hele paardengebeuren kritisch onder de loep te nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:22

Goof schreef:

Hier ook. :D
En ja, bokt is veranderd maar mensen veranderen natuurlijk ook. Ik kan er mij eerlijk gezegd niet druk om maken.

En in sommige topics / bij sommige bokkers doe ik zelfs geen moeite om te reageren want
1. ze hebben altijd gelijk (denken ze :') ). 2. Het is altijd de schuld van anderen en 3. Ze weten het zelf altijd beter.
Dus nee, laat dan maar :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:25

Toen ik lang geleden op Bokt kwam was Bokt echt niet vriendelijker dan nu..heb daar destijds erg aan moeten wennen hoe hard het er aan toe kon gaan. Maar wel groter en voor mijn gevoel met veel meer gebruikers en die laatste twee dat lijkt nu een beetje verdwenen te zijn.

En inderdaad, er zijn ook mensen weggepest of sommige die een permanente ban hebben gekregen (terecht) en hun eigen FB clubje hebben opgericht. En forums waren ooit heel erg in en tegenwoordig niet meer zo, terwijl er wel een schat aan informatie op staat dus imo is het wel waardevol.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk zoveel kanalen en social media dat veel mensen daarheen gaan. Maar naar mijn idee heeft juist die laatste verandering er niet voor gezorgd dat Bokt aantrekkelijk blijft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:25

Ik vind t juist vast geroest. En dan vooral dat je geen eigen keuze hebt om iets weer te verwijderen wat op andere socials wel kan.
Foto's kun je verwijderen maar je topic niet. Je reacties niet.
En ja, via een mod wel. Maar ik wil het zelf compleet kunnen.

Denk dat t vanzelf wel een keer dood bloed. Dingen komen en gaan. Kijk naar hyves bijvoorbeeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:27

Goof schreef:

Precies dit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:31

Pandora2 schreef:
Goof schreef:

Hier ook. :D
En ja, bokt is veranderd maar mensen veranderen natuurlijk ook. Ik kan er mij eerlijk gezegd niet druk om maken.

En in sommige topics / bij sommige bokkers doe ik zelfs geen moeite om te reageren want
1. ze hebben altijd gelijk (denken ze :') ). 2. Het is altijd de schuld van anderen en 3. Ze weten het zelf altijd beter.
Dus nee, laat dan maar :))

Soms denk ik dat het mij aan ligt...dat ik juist degene ben die het beter denkt te weten en dan houd ik me toch maar stil :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:32

Ik mis wel de fototopics van vroeger. Er waren veel fotomeetings waaruit dan mooie fototopics volgde. Het was toen ook bijzonder als je in uitgelicht kwam. Nu komt elke foto in uitgelicht door een gebrek aan opties.

En de gezellige HK topics mis ik ook wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:35

Ruim 21 jarige jubilaris hier :wave:

Ik vind het jammer dat de itp en haw topics zo doodgebloed zijn omdat men het nodig vond om alles en iedereen volledig af te maken die iets post wat niet aan hun eigen ideaal beeld voldoet.

Voor de rest vind ik het nog prima. Forum indeling merk ik zelf weinig van omdat ik alleen de knoppen actieve berichten en eigen berichten gebruik. Deed ik altijd al... dus voor mij lijkt dat niet heel anders nu.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:39

Dat samenvoegen van subfora vond ik nu echt een achteruitgang.
Waar je tot voor kort nog even op je gemak kon scrollen ( bvb in de verschillende subs van Western) ,zoek je je nu wezenloos.

En dus ga je minder tijd hier door b rengen...

Op de andere kant : met de opkomst van FB zijn er veel Fora al compleet verdwenen of doodgebloed.

Ik was jarenlang lid van het Belgische herders forum... schat van ervaringen, tips,je kon zoeken - weer terugvinden, enz, enz

Toen werd er eerst ernaast een FB groep geopend en n tijdje later plotseling het hele forum weg.

Nu krijg je alleen maar nog plaatjes, als iemand een vraag heeft of een bepaald thema aangesproken wordt, moet je eerst door tig nieuwr posts met plaatjes scrollen...

Zelfde is er -bijna- gebeurt met een Duits naaimachine-forum.
Anderhalf jaar geleden werd er even de stekker eruit getrokken...
Gelukkig een aantal forumleden, die dus niet wilden dat er alles verloren zou gaan en hebben het overgenomen.
Enige verandering : nu wordt er 1 x per jaar om een gift gevraagd , ten behoeve van de kosten.
Hoe groot de belangstelling voor behoud is, zie je dat binnen een uur van de eerste oproep al zo veel bij elkaar kwam dat de kosten voor de volgende 5 jaar gedekt zijn.

Een forum zoals Bokt in leven te houden met de concurentie van FB, Insta ,Tiktok, enz is moeilijk
-
Alleen door subfora's moeilijker toegankelijk te maken wordt het dus nog moelijker

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:50

Ik vermaak me nog steeds wel hier, ik it thuis de hele dag dus ik houd hier graag wat topics bij. Vult toch weer de dag :)

Ik mis wel de bananentopics van vroeger. Toen kon dat nog, op en over het randje soms maar het was hilarisch :') Maar goed, ik ben ook volwassen geworden he, dat zijn we allemaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:51

Shirley schreef:
Soms denk ik dat het mij aan ligt...dat ik juist degene ben die het beter denkt te weten en dan houd ik me toch maar stil :D

:') Dat is ook een optie natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:02

Oud wijf.

Nooit super actief geweest en ook geen zin in. Meer een meelezers weet niet anders dan dat ze iets te goed zijn met mensen de grond in trappen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:05

sinds de indeling van het forum veranderd is zit ik een stuk minder op bokt. het is een stuk minder gezellig om nieuwe topics te vinden zo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:05

Shirley schreef:
Voor dit topic kom ik ook eens onder mijn (al decennia bestaande) meeleessteen vandaan...
Ik mis Bokt ook.

Af en toe probeer ik het wel weer eens even, maar het is als een verloren liefde proberen nieuw leven in te blazen.
De mensen waarmee het "toen" zo gezellig was, zijn er amper meer.
De sfeer is inderdaad anders.
En ik ongetwijfeld zelf ook -O-

Maar het probleem van al die andere kanalen bestond toen ook al!
Er werden in huiskamertopics toen ook al whatsappgroepjes gevormd waarin dingen buiten Bokt werden besproken, foto's werden gedeeld op Instagram en ga zo maar door....niks aan als je elkaar van Bokt kent en ook via Bokt wil volgen en het leven (in beperkte zin uiteraard ;) ) wil delen.

Zou ook wel weer zo'n gezellig huiskamertopic willen, klein beperkt groepje dan, gewoon gezellig.

Hier dus ook een oud wijf :j

we kunnen wel een poging wagen in de huiskamer? 'oude wijven topic' of iets van 'bokkers van het eerste uur' oid? lijkt me wel leuk! ;)