Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:21

tienus63 schreef:
Dat is niet waar.
Ik heb bronnen ingestuurd. Via een Duitse Facebookgroep die toestemming heeft gegeven.
Het originele bericht van de eigenaresse en later de berichten uit de krant en van St Georg.

Firelight schreef:
Het voorbeeld wat je nu noemt Haarbal is niet geplaatst omdat wij helaas geen bruikbare bronnen konden vindenen niet door wat jij nu zegt.

:oo

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:27

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:34

Firelight schreef:
Allereerst gaat het om een podcast en niet om een nieuwsbericht. Wij plaatsen echt niet alle podcasts die over paarden gaan en moeten dus een selectie maken.
Dan gaan we in overleg en aangezien er al een discussie liep in het andere topic over deze podcast was het besluit niet plaatsen.
Als nu blijkt jullie dit wel graag op VN willen zien dan gaan we dat natuurlijk alsnog in orde maken.

Een podcast is inderdaad een heel ander soort medium dan een clear cut nieuwsbericht op een betrouwbare website.

Hebben jullie hier al criteria/beleid rond? Of wordt echt geval per geval intern bekeken? Indien dat laatste kan het natuurlijk wel zo zijn dat er effectief met twee maten gemeten wordt. Als dat ene nieuwsredactielid in dat ene topic net iets overtuigender binnenkomt, kan het zo maar zijn dat die het discours onbewust overheerst.
Als je dan min of meer objectieve criteria hebt om op terug te vallen, is dat voor iedereen leuker denk ik?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 14:43

Firelight schreef:
Dit is de enige bron die wij hebben gekregen https://www.facebook.com/watch/?mibexti ... Ny9j0keW8L

Verder kan ik helaas niets terugvinden.

Ik bedoelde over paard wat in de paddock is aangevallen, de stal is ingevlucht en daar is bezweken.
Eigenaresse was in de stallen bezig en die ziet haar paarden de stal in denderen met drie wolven er achteraan.
Een van de paarden is toen bezweken door het zware letsel omdat ie door de omheining is geklapt.

De kudde losgebroken paarden was vlak elders, maar wel rond diezelfde tijd. Zat een week of zo tussen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:44

Firelight schreef:
We hebben citeria en we hebben over uitzonderlijke gevallen zoals podcasts altijd even overleg.

[VN] Paarden aangevallen, vermoedelijk door wolf
Het nieuwsbericht hebben we toendertijd ook gewoon geplaatst.

Ik bedoel dus effectief criteria voor podcasts.
Wanneer wel, wanneer niet? "Als er al een nieuwsbericht over gepost is, dan niet." zou een criterium kunnen zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:47

Gini schreef:
Firelight schreef:
We hebben citeria en we hebben over uitzonderlijke gevallen zoals podcasts altijd even overleg.

[VN] Paarden aangevallen, vermoedelijk door wolf
Het nieuwsbericht hebben we toendertijd ook gewoon geplaatst.

Ik bedoel dus effectief criteria voor podcasts.
Wanneer wel, wanneer niet? "Als er al een nieuwsbericht over gepost is, dan niet." zou een criterium kunnen zijn.

Maar in dit geval heeft dat wel geplaatste bericht een behoorlijke staart.

Zoals het foute hond op de site van Bij12 zodat mensen denken, zie je wel mijn paard is veilig.

En dat is weer nieuwswaardig op zichzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:00

Ook weer waar! En dat gebeurt wel vaker. Over Charlotte Dujardin zijn ook meerdere nieuwsberichten geplaatst, omdat er - logischerwijze - telkens nieuw nieuws over naar buiten komt (start onderzoek, straf, reactie, ...). Het is niet omdat iets al een keer geplaatst is, dat een vervolgbericht geen nieuwswaarde meer heeft.

Disclaimer misschien toch even toevoegen: CD is gewoon een recent voorbeeld dat me als eerste te binnen schiet, absoluut geen aandrang om die discussie hier op te starten.

Ods
Forumcoördinator

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:18

Het is ontzettend lastig voor de NR maar ook voor Bokt.nl hierin iedereen helemaal naar de zin te maken. NR heeft zich te houden aan bepaalde regels, regelgeving en de wens vanuit Bokt.nl zelf. Zo kan het zijn dat artikelen niet worden geplaatst omdat het ontbreekt aan de juiste/voldoende bronnen, afwezig van voldoende nieuwswaarde, een overkill aan dezelfde onderwerpen om er een paar te noemen. En soms ook zijn er artikelen welke wij vanuit het beheer een halt toe roepen.

Deze keuzes kunnen soms niet goed vallen bij onze gebruikers, dat kan en mag uiteraard. We zijn een discussie forum dus ook daar kunnen we het best over hebben. Een topic hierop BZ is helemaal prima wanneer het doel is elkaar te begrijpen en niet het doel heeft het artikel toch geplaatst te krijgen. Vanuit ons de kans om een stukje helderheid geven op de motivatie van het wel of niet plaatsen. Zo kan het altijd nog zijn dat na enig overleg de NR besluit het artikel toch nog te plaatsen.

Wel met de kanttekening dat wij het belangrijk vinden en ook verwachten van alle partijen dat deze discussies met respect verloopt, sta open voor andere meningen en visies, die van ons zijn niet beter dan die van jullie maar uiteindelijk wel bepalend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:20

Gini schreef:
Ook weer waar! En dat gebeurt wel vaker. Over Charlotte Dujardin zijn ook meerdere nieuwsberichten geplaatst, omdat er - logischerwijze - telkens nieuw nieuws over naar buiten komt (start onderzoek, straf, reactie, ...). Het is niet omdat iets al een keer geplaatst is, dat een vervolgbericht geen nieuwswaarde meer heeft.

Disclaimer misschien toch even toevoegen: CD is gewoon een recent voorbeeld dat me als eerste te binnen schiet, absoluut geen aandrang om die discussie hier op te starten.

Over leunus van lieren staan ook 2 voorpagina berichten.
Dan had dat 2e ook wel in die eerste gepast als we gaan redeneren zoals hier nu gebeurt door de nr.

En nee ook bij deze 2 artikelen vind ik apart juist goed.

Het is Nederlands nieuws.
En ja sommige zullen dat te veel vinden.
Tja... Ik vind het ook vervelend in het AD te lezen dat poetin niet een keer bij zijn verstand komt.
Helaas gaat het er niet van weg om het als krant niet te plaatsen.

En lijkt mij ook voor een paarden forum met wolf-paard gerelateerd nieuws.

Erg genoeg dat er teveel items over zijn...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:24

Mijn god, als Britt Dekker een scheet laat staat het al op Bokt nieuws.
Ik snap het ook niet. Het wolven nieuws is toch echt meer "Paard gerelateerd" dan Britt Dekker die gaat trouwen. (Dit als voorbeeld, ik weet niet of het Bokt Nieuws was).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:53

Ods schreef:
Het is ontzettend lastig voor de NR maar ook voor Bokt.nl hierin iedereen helemaal naar de zin te maken. NR heeft zich te houden aan bepaalde regels, regelgeving en de wens vanuit Bokt.nl zelf. Zo kan het zijn dat artikelen niet worden geplaatst omdat het ontbreekt aan de juiste/voldoende bronnen, afwezig van voldoende nieuwswaarde, een overkill aan dezelfde onderwerpen om er een paar te noemen. En soms ook zijn er artikelen welke wij vanuit het beheer een halt toe roepen.

Deze keuzes kunnen soms niet goed vallen bij onze gebruikers, dat kan en mag uiteraard. We zijn een discussie forum dus ook daar kunnen we het best over hebben. Een topic hierop BZ is helemaal prima wanneer het doel is elkaar te begrijpen en niet het doel heeft het artikel toch geplaatst te krijgen. Vanuit ons de kans om een stukje helderheid geven op de motivatie van het wel of niet plaatsen. Zo kan het altijd nog zijn dat na enig overleg de NR besluit het artikel toch nog te plaatsen.

Wel met de kanttekening dat wij het belangrijk vinden en ook verwachten van alle partijen dat deze discussies met respect verloopt, sta open voor andere meningen en visies, die van ons zijn niet beter dan die van jullie maar uiteindelijk wel bepalend.

Ods, laat het beheer dan aangeven wat ze duidelijk niet geplaatst willen hebben en waarom niet. En dat hoeft helemaal niet in teveel detail, maar algemeen grote lijnen zijn daarin toch wel uit te zetten?

Of wellicht verstandig om dan VN helemaal op te doeken. Want wat is de meerwaarde om de scheet van Britt Decker of het van het paard vallen van een meisje van 8(?) in een of andere rijschool ver buiten Nederlands grond gebied wel te benoemen of het kantelen van de vrachtwagen van die braziliaanse ruiter ergens 1500 km verderop wel op te nemen?

Let op, onderstaande is pure speculatie
als een juridische reprimande te wachten staat als ze bepaalde onderwerpen over wolven plaatsen of berichten laten staan over weet ik welke stichting dan ook, geef dat gewoon duidelijk aan. Dan weten de slimme lezers ook dat er flink gecensureerd moet worden.

Geef dan bv met deze podcast gewoon aan: wij mogen van XYZ dit soort info niet op VN delen, maar in de topics "verstopt" is het geen probleem en mocht dat wel een probleem worden, gaan we daar wer weer gummen

Let op, bovenstaande was puur speculatief

Als ik het goed begrijp, zijn de eisen voor VN:
1) het moet een paard- gerelateerd nieuwswaardig artikel zijn
2) er moet toestemming van de oorspronkelijke plaatser zijn
3) er moet overeenstemming zijn met de oorspronkelijke plaatser of hoe en wat er geplaatst mag worden
4) eea moet verifieerbaar zijn, dus niet de FB van tante Truus of Oom Mohammed
5) het beheer moet er niet tegen zijn

2, 3 en 4) zijn simpel op te lossen.
1) weten we dat dit persoonsgebonden is (Leuk dat Britt gaat trouwen, ik heb niks met trouwen, dus zo'n topic laat ik links liggen, net als al die topics over de KWPN-hengsten die wel of niet naar een 2e of 3e bezichtiging mogen.)
5) Dat is dus gissen hoe en wat en komen we niet te weten, omdat de NR-leden met "smoesredenen" de aandragende bokkers lijken te moeten afpoeieren (weer speculatief overigens)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:54

Jammer dat men zo star is wbt VN.
Bokt is een leeglopend platform, daar lijkt beheer zich al bij neer gelegd te hebben. Als groei geen motivatie meer is maar je wilt wel je bestaande gebruikers binnenboord houden dan is zo'n starre opstelling niet helpend. Hier leeft een duidelijke behoefte onder een deel van de community, doe er je voordeel mee!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 20:06

Ik heb vernomen dat ALLE betrokkene, eigenaar
En podcastmakers, inmiddels dit topic gelezen hebben en verbijsterd zijn door de opstelling van beheer/nieuwsredactie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:07

tienus63 schreef:
Ik heb vernomen dat ALLe betrokkenen inmiddels dit topic gelezen hebben en verbijsterd zijn door de opstelling van beheer/nieuwsredactie.

Huh? Ik ben niet verbijsterd.

Ik verbaas me er hooguit over dat lezers van dit forum lijken te denken dat ze het forum in bezit hebben. Wil je bepalen wat er op het forum gezet wordt? Wordt dan moderator of start je eigen forum.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 13-12-24 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 20:08

Had je deze opstelling verwacht?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:10

tienus63 schreef:

Wie ben jij om te bepalen dat 'iedereen' verbijsterd is? Jij praat niet namens mij.

En nogmaals: het is niet jouw forum. Jij bepaalt hier de regels niet. Bevalt het je niet, dan start je zelf een forum.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:12

Lieser schreef:
tienus63 schreef:

Wie ben jij om te bepalen dat 'iedereen' verbijsterd is? Jij praat niet namens mij.

En nogmaals: het is niet jouw forum. Jij bepaalt hier de regels niet. Bevalt het je niet, dan start je zelf een forum.

Misschien lees je niet goed? Podcastmakers en de eigenaar van het betreffende paard zijn verbijsterd, niet 'iedereen'.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 20:14

Pardon?!

Lieser,

Ik spreek over de eigenaresse en podcastmakers. Niet over bokkers of over jou.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:16

Lieser schreef:
tienus63 schreef:
Ik heb vernomen dat ALLe betrokkenen inmiddels dit topic gelezen hebben en verbijsterd zijn door de opstelling van beheer/nieuwsredactie.

Ik verbaas me er hooguit over dat lezers van dit forum lijken te denken dat ze het forum in bezit hebben. Wil je bepalen wat er op het forum gezet wordt? Wordt dan moderator of start je eigen forum.

_/-\o_

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:17

Lieser je quote maar een halve zin van Tienus, doe je dat bewust - essentiele delen weglaten?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:22

Boras schreef:
Lieser schreef:

_/-\o_

Misschien kun je je reactie toelichten/ onderbouwen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:43

Boras schreef:
_/-\o_

Getemd.

Is een oneliner/ nutteloze 'opmerking'

Is er een reden waarom jullie zo fel tegen de waarheid ontrent wolvenzaken zijn?

Hebben jullie überhaupt de podcast geluisterd?
Ik heb het nu specifiek tegen Boras en Liesel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:49

Lieser schreef:
tienus63 schreef:

Dit dus Y;(
Daarnaast lijkt ieder topic over wolven te verzanden in het gelijk halen van een aantal full time bokkende fanatieke anti-wolven activisten. Ik ben absoluut niet pro-wolven, maar ieder genuanceerd geluid wordt hier gelijk gebasht door de fanatiekelingen, die overal opduiken en hun mening als de enige ware religie verkondigen, tot de meest bizarre complottheorieën toe :roll:

En dan beweren dat je antiwolvenmening op Bokt geen ruimte krijgt en daar ook weer een overheidscomplot in zien... Please, stop dit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:53

In ieder geval bedankt voor dit topic, want ik ga op zoek naar deze podcast. Lijkt me interessant en in het grote wolventopic lees ik maar sporadisch mee en heb ik het gemist.
Ik had VN in ieder geval zeer waardevol gevonden, ook met een slotje en verwijzing naar het wolventopic voor de discussie. Niet iedereen (ik vermoed meer mensen niet dan wel) leest mee in dat topic. Groot topic, komt niet omhoog in de lijst, er wordt veel gepost. Je mist het snel en lijkt me voor veel paardeneigenaren in en om wolvengebied wel een interessante podcast.