Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:20

ruitje schreef:
Citaat:
Een melding van de ban voorkomt dat andere Bokkers zich geroepen voelen om een reactie te geven op een post (met extreme uitspraken). Of als ze dat doen om voor meelezers dingen recht te zetten, dat je weet dat er geen reactie meer komt op dat bericht.

Dat dooft toch ook wel weer uit.

Ik vind het wel bijzonder, die behoefte om bepaalde mensen te willen 'wissen' van Bokt, die mensen hebben toch ook bijdragen gehad die wel zinvol waren?

Ik heb het ook niet op bepaalde Bokkers, maar je zal er mee moeten dealen dat ze bestaan hoor :+ . En als je dan de behoefte heb om op dat soort mensen te reageren om 'dingen recht te zetten' ( wat heb je recht te zetten dan? ) dan is dat toch echt je eigen probleem :o

Idem dito. Deze personen bleven op persoonlijk vlak altijd wel (redelijk) netjes. Mijn mening over zaken staat haaks op die van hen en vaak vond ik de argumentatie wel wat uitblijven. Maar hè, het is een vrij land, zij mogen net zo goed iets plaatsen als dat wij dat mogen. En anders: Negeren kan altijd.

Nu vraag ik me wel wat anders af. Een tijd geleden luisterde ik naar de casus over de oversight board van Facebook (https://www.oversightboard.com/). In eerste instantie vond ik dit mooi initiatief. Maar na te hebben geluisterd naar experts hierover stelde ik mijn mening snel bij. Wij hebben hier een rechtssysteem voor en dit soort uitspraken moeten wij niet aan leken (alle respect naar de mods) overlaten. Weliswaar is ons rechtssysteem nog niet klaar voor rechtspraak over het internet. Maar bij sommige racistische uitspraken die zijn gedaan is het een utopie om te denken dat moderators hier echt wat mee kunnen. Daarnaast, is er dan nog sprake van meningsuiting ?

Dit laatste gewoon zomaar. Ik waardeer het werk wel gewoon wat de moderators doen. Ik denk dat het een lastige besluit was om deze twee te bannen.

En om wat toe te voegen: wellicht kan de gebande persoon zelf besluiten wat er gebeurd met diens account?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:34

Kun je niet gewoon in de code zetten dat bij een ban een streep door de naam gaat, als die ban opgeheven wordt, gaat de streep weer weg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:59

IMAY1990 schreef:
Kan je niet in beroep gaan tegen een ban? Of na een bepaalde tijd vergiffenis vragen?

Anonimiseren is niet terug te draaien. Dan wordt een gebruiker uit de database gewist en daarmee de koppeling van berichten aan een specifieke gebruiker. Wat ik voorstelde is in theorie terug te draaien als om wat voor reden dan ook een ban wordt opgeheven.
Spoiler:
De programmeur in mij vind dit een interessant technisch dingetje

Ja dat kan. Er zijn nu gebruiker(s) actief die ooit onder een andere naam permanent geband zijn. En nu een nieuw account hebben. Legaal.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:05

ruitje schreef:
Citaat:
Een melding van de ban voorkomt dat andere Bokkers zich geroepen voelen om een reactie te geven op een post (met extreme uitspraken). Of als ze dat doen om voor meelezers dingen recht te zetten, dat je weet dat er geen reactie meer komt op dat bericht.

Ik vind het wel bijzonder, die behoefte om bepaalde mensen te willen 'wissen' van Bokt, die mensen hebben toch ook bijdragen gehad die wel zinvol waren?

Ik heb het ook niet op bepaalde Bokkers, maar je zal er mee moeten dealen dat ze bestaan hoor :+ . En als je dan de behoefte heb om op dat soort mensen te reageren om 'dingen recht te zetten' ( wat heb je recht te zetten dan? ) dan is dat toch echt je eigen probleem :o

Helemaal eens.

Vind het ook altijd bijzonder dat bokkers altijd maar 'anderen in bescherming willen nemen' .
Laat mensen toch zelf bepalen wat ze willen lezen en op willen reageren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:12

ruitje schreef:
Citaat:

Eens.
Ik was het met deze 2 zelden eens, zoals dingen brachten. Maar dat heb ik met meer mensen en heb niet het idee dat die op een bijna banlijst staan.

Die bijdragen zijn misschien niet je eigen gedachtegoed of interesse of wat dan ook.
Maar een ban.. Roomser dan de paus.
Genoeg die het netjes schrijven maar als je weet hoe ze het bedoelen veel meer naar. Dan de recht voor de raap bokkers zonder onderliggende boodschap.

Maar dat is altijd zo geweest. En zal helaas zo blijven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:17

Een recht voor z'n raap boodschap met daarin onverbloemde discriminatie lijkt me nooit een goed plan. Terecht dat daar op gemodereerd wordt.

In het verleden zijn er ook markante bokkers van bokt gegooid, runningkawa en kiwiko, maar feit blijft dat je alleen jezelf aan een jaar-ban of permaban kan helpen. Die komt niet plots uit de lucht vallen, je kunt ontzettend veel zeggen op bokt maar godzijdank zijn hier grenzen en daarom ook prettiger dan Facebook.

Ik heb ook weleens op t randje gehangen en dan leer je wel wat je nog net wèl kunt zeggen en wat niet :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:21

Ja runningkawa maakte er wel een potje van hoor! _O- _O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:26

Sommige dingen veranderen nooit kennelijk maar het is dan wel weer een geruststellende gedachte dat het bij een beperkt aantal blijft. En een tweede kans geven is zelden succesvol...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:51

Vroeger was er toch gewoon een lijst van gebande gebruikers of verzin ik dat?

Arabesk, jij zat er wel heel vaak dichtbij vroeguh :D :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 05:20

fransje23 schreef:

Vroegah was er idd een lijst op FZ waar de OWs en bans in beschreven stonden. Die is verwijderd omdat tegenwoordig ook iin het profiel vermeld staat dat iemand een ban heeft

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:13

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:30

Mars schreef:
fransje23 schreef:

Vroegah was er idd een lijst op FZ waar de OWs en bans in beschreven stonden. Die is verwijderd omdat tegenwoordig ook iin het profiel vermeld staat dat iemand een ban heeft

En iets met AVG... :))

Maar ik denk dat het wel waardevol is om ergens aan te geven dat een gebruiker geband is, bij sommige topics maakt het niet uit (bijv. kletstopics of centrale topics), maar bij persoonlijke topics heeft het wel zeker meerwaarde. Als in; dan hoef je als gebruiker ook geen moeite meer te doen om te reageren want TS leest het toch niet :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:44

MarlindeRooz schreef:
Arabesk schreef:
Een recht voor z'n raap boodschap met daarin onverbloemde discriminatie lijkt me nooit een goed plan. Terecht dat daar op gemodereerd wordt.

In het verleden zijn er ook markante bokkers van bokt gegooid, runningkawa en kiwiko, maar feit blijft dat je alleen jezelf aan een jaar-ban of permaban kan helpen. Die komt niet plots uit de lucht vallen, je kunt ontzettend veel zeggen op bokt maar godzijdank zijn hier grenzen en daarom ook prettiger dan Facebook.

Ik heb ook weleens op t randje gehangen en dan leer je wel wat je nog net wèl kunt zeggen en wat niet :+
[mod] Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Wat is daar bijzonder aan? Je kunt in Nederland een moord plegen en toch na 10-18 jaar weer vrij rondlopen en Bokt zou geen "2de kans" geven? Da's toch raar?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gewijzigd

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:34

IMAY1990 schreef:
Is het technisch niet mogelijk om zo'n ondertitel te maken zoals moderators en nieuwsbriefredactie enzo hebben? Dan staat het niet in de berichten zelf maar bij de gebruiker.

Edit: En eventueel een kleurtje aan de namen geven. Dan zou je feitelijk een nieuwe rol creëren en die aan permanent gebande Bokkers geven.

Ga ik even overleggen. :j Dat zou wel een optie kunnen zijn, nadeel is dat wij als mods wel een ban kunnen uitvoeren maar geen kleurtje/ondertitel aanpassen. En als bij elk SA/spamaccount/OW-ban beheer dat steeds moet aanpassen is het niet zo handig. Maar misschien kan dat automatisch, geen idee. Ik gooi het in de groep.[/quote] Dank voor het meedenken.

ruitje schreef:
Citaat:

Hoho, hold your horses!
Ik heb nergens gezegd dat mensen "gewist" moeten worden. Wat mij betreft mogen de reacties prima blijven staan, ook met de gebruikersnaam erbij (tenzij iemand om anonimiteit vraagt uiteraard).

Wat dat "recht zetten" betreft: er zijn topics waar desinformatie en complottheorieën aan bod komen. Dat zou ik prima aanvaardbaar vinden als ze worden gebracht als mening en niet worden gebracht als feit. En als er een fatsoenlijke discussie over gevoerd kan worden. Maar vaak zijn het meeuwenflatsen, "zoek zelf maar op" en "wordt wakker" (enz).
Er zijn vervolgens deelnemers in zo'n topic (niet persé ik) die de moeite nemen om, met bronvermelding, de meer algemeen aanvaarde en wetenschappelijk onderbouwde theorie te delen. Ook voor meelezers die wellicht nog zoekende zijn naar informatie. Dat bedoel ik met "rechtzetten".

Als je dan eenvoudig kan zien dat een gebruiker een permanente ban heeft gekregen dan weet je in elk geval dat je er niet op hoeft te rekenen dat er nog een reactie of bronvermelding gaat komen.

En zolang (nieuwe) gebruikers nog kans zien topics van 10+ jaar oud uit de krochten van Bokt te takelen geloof ik niet zo in dat "uitdoven".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:46

Citaat:
En zolang (nieuwe) gebruikers nog kans zien topics van 10+ jaar oud uit de krochten van Bokt te takelen geloof ik niet zo in dat "uitdoven".

oke off topic.
Maar dat zou toch ook wel te maken kunnen zijn dat een topic dat langer dan 1 jaar niet meer loopt daar automatisch een slotje op komt?
Open maar een nieuw topic, komen er nieuwe inzichten met bokkers die niet op anoniem staan of geband zijn.

Zelf heb ik bokkers die mij irriteren op foei staan.
Deze 2 eerder benoemde dus ook. Dus kwam er weinig van tegen zeg maar. :P
Ook enkele andere, en dan hoeft het niet zo te zijn dat die andere ook echt verkeerd zijn in hun berichten, maar matchen wij toevallig niet goed.

Ook betreft deze 2.
Als men dit soort uitspraken eens massaal negeert, nee er word vol opgesprongen. Dat is waar ze het voor doen. Al dan niet expres. Negeer ze en de lol is er zo vanaf. Dus een beetje naar onszelf kijken is zo gek ook nog niet....

En dat iemand geband is, vaak word dat snel genoeg in een topic gemeld. Ook als het tijdelijk is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:20

Ibbel schreef:
Ban gaat pas in na het lezen van de PB waarin die ban wordt aangekondigd. En als een mod niet diezelfde seconde leest dat de PB is gelezen, dan kan iemand dus nog posten.

Dus de gouden tip is om PB's van modjes nooit te lezen? :+

Rocamor schreef:
MarlindeRooz schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Wat is daar bijzonder aan? Je kunt in Nederland een moord plegen en toch na 10-18 jaar weer vrij rondlopen en Bokt zou geen "2de kans" geven? Da's toch raar?

Het is natuurlijk in de meeste gevallen niet een tweede kans, maar een 5e, 8e of 23e. Voor iemand een permaban krijgt zijn er volgens mij vaak al wel de nodige waarschuwingen en tijdelijke bans aan vooraf gegaan.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:21

Muurp schreef:
Mars schreef:

En iets met AVG... :))

Maar ik denk dat het wel waardevol is om ergens aan te geven dat een gebruiker geband is, bij sommige topics maakt het niet uit (bijv. kletstopics of centrale topics), maar bij persoonlijke topics heeft het wel zeker meerwaarde. Als in; dan hoef je als gebruiker ook geen moeite meer te doen om te reageren want TS leest het toch niet :)

Als het topic op een openbaar forumdeel staat kan lezen natuurlijk wel. Je moet alleen geen reactie verwachten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:25

Dani schreef:
[Color="green"]Even een huishoudelijke mededeling tussendoor: het is niet de bedoeling de betreffende bokkers hier te bespreken hè. Ik snap de verleiding maar het mag niet.[/color]

IMAY1990 schreef:
Is het technisch niet mogelijk om zo'n ondertitel te maken zoals moderators en nieuwsbriefredactie enzo hebben? Dan staat het niet in de berichten zelf maar bij de gebruiker.

Edit: En eventueel een kleurtje aan de namen geven. Dan zou je feitelijk een nieuwe rol creëren en die aan permanent gebande Bokkers geven.

Ga ik even overleggen. :j Dat zou wel een optie kunnen zijn, nadeel is dat wij als mods wel een ban kunnen uitvoeren maar geen kleurtje/ondertitel aanpassen. En als bij elk SA/spamaccount/OW-ban beheer dat steeds moet aanpassen is het niet zo handig. Maar misschien kan dat automatisch, geen idee. Ik gooi het in de groep.

Je kunt als het goed is wel vrij eenvoudig de naam aanpassen.
Hoef je maar een keer te doen, en dan neemt hij dat overal mee.

Dan zet je bijvoorbeeld het woordje ban voor de naam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:32

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:42

Femke_Tweety schreef:
Dani schreef:
Ga ik even overleggen. :j Dat zou wel een optie kunnen zijn, nadeel is dat wij als mods wel een ban kunnen uitvoeren maar geen kleurtje/ondertitel aanpassen. En als bij elk SA/spamaccount/OW-ban beheer dat steeds moet aanpassen is het niet zo handig. Maar misschien kan dat automatisch, geen idee. Ik gooi het in de groep.

Ik verwacht dat de modjes daar ook niet bij kunnen, dat is iets waarvoor je (in ieder geval vroeger) binnen het admingedeelte van phpBB moest zijn en daar hadden mods geen toegang voor nodig om te kunnen modden. Ik verwacht dat mods op Bokt daar ook niet zomaar bij kunnen. Zo wel, dan is het net zo makkelijk om de ondertitel aan te passen, dat kon volgens mij in hetzelfde scherm.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:02

Suzanne F. schreef:
MarlindeRooz schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het een reactie was op een leeggehaald bericht.

Ik dacht dat dit common knowledge was :=
Maar is zo gevonden hoor als je zoekt _O-

Anyways. Ik vind het voorstel van _San87_ van een streep door de gebruikersnaam wel een goede als dat technisch mogelijk zou zijn :j
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:45

Exitium schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik verwacht dat de modjes daar ook niet bij kunnen, dat is iets waarvoor je (in ieder geval vroeger) binnen het admingedeelte van phpBB moest zijn en daar hadden mods geen toegang voor nodig om te kunnen modden. Ik verwacht dat mods op Bokt daar ook niet zomaar bij kunnen. Zo wel, dan is het net zo makkelijk om de ondertitel aan te passen, dat kon volgens mij in hetzelfde scherm.

Trucje is dan om de naam in de censuurlijst te zetten.
En die naam als 'censuur' te vervangen voor bijvoorbeeld dezelfde naam maar dan met ban ervoor.

Volgens mij kan dat als mod ook, maar hangt een beetje af van de rechten die de bokt-modjes hebben.

Op een forum waar ik tijdelijk beheer deed, werkten we zo als een naam om wat voor reden dan ook vervangen moest worden.

(En dat kwam daar een periode vrij veel voor, dat forum zat in een vrij roerige periode toen ik mede beheer deed. )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:57

Rocamor schreef:
MarlindeRooz schreef:
Arabesk schreef:

[mod]Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Eens. Ook op Bokt moeten mensen een tweede kans krijgen. En ja, zo zijn er Bokkers die ooit in een ver verleden permanent geband waren en die nu gewoon als hele prima Bokkers weer lekker meedoen :-)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 20-10-22 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:01

Tweede kans geven vind ik idd ook echt wel kunnen. En idd die ene die teruggekeerd is doet weer lekker mee, of je het nu altijd met degene eens bent of niet.
Sommige gebanden of vrijwillig opgestapte bokkers mis ik ook echt nog weleens

Rocamor

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:06

Inderdaad Mars, hoewel ik ook wel vrijwillig geanonimiseerde bokkers onder een nieuw account herken.