Eigen oude topics verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:08

ik ben het hier helemaal mee eens. Heb in het verleden eens iets gepost wat ik later wilde laten verwijderen maar heb hemel en aarde moeten bewegen om het voor elkaar te krijgen. Heb ze letterlijk moet smeken. Ik denk tegenwoordig erg na of ik iets wel kan plaatsen. Weet dat er bekenden meelezen dus je houdt je ook wel eens in als je iets leest... dat je mss als anoniem persoon kan reageren of een topic kan starten kan denk een hoop schelen.
Bokt is ook een van de weinige forums waar ik op zit die deze functie heeft. Het zet je iig wel tot nadenken voor je iets neerzet en dat is goed maar sowieso ben ik een voorstander dat oudere topic bijv langer als 5 jaar oud verwijderd kunnen worden. dat je als ts aan kan geven dat het mag blijven staan is dan aan die persoon.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:16

.
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:19

lnvdh schreef:
ik ben het hier helemaal mee eens. Heb in het verleden eens iets gepost wat ik later wilde laten verwijderen maar heb hemel en aarde moeten bewegen om het voor elkaar te krijgen. Heb ze letterlijk moet smeken.

Inmiddels gaat dat veel makkelijker gelukkig, tijden veranderen en we gaan nu heel soepel om met verwijderverzoeken (in elk geval op mijn tabblad, de rest heb ik wat minder zicht op maar zou hetzelfde moeten zijn). Berichten in de HK kan je zelf na 1 jaar aanpassen, en Bart is bezig met de mogelijkheid om dit door te trekken naar alle fora. :j

Over het recht op vergetelheid, daar voldoet Bokt zeker aan. Als je dat wil kan je account worden gedeactiveerd, geanonimiseerd en verwijderen we alle persoonsgegevens uit je berichten. Op die manier zijn de berichten nooit meer herleidbaar naar jou als persoon.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:25

Dani schreef:
lnvdh schreef:
ik ben het hier helemaal mee eens. Heb in het verleden eens iets gepost wat ik later wilde laten verwijderen maar heb hemel en aarde moeten bewegen om het voor elkaar te krijgen. Heb ze letterlijk moet smeken.

Inmiddels gaat dat veel makkelijker gelukkig, tijden veranderen en we gaan nu heel soepel om met verwijderverzoeken (in elk geval op mijn tabblad, de rest heb ik wat minder zicht op maar zou hetzelfde moeten zijn). Berichten in de HK kan je zelf na 1 jaar aanpassen, en Bart is bezig met de mogelijkheid om dit door te trekken naar alle fora. :j

Over het recht op vergetelheid, daar voldoet Bokt zeker aan. Als je dat wil kan je account worden gedeactiveerd, geanonimiseerd en verwijderen we alle persoonsgegevens uit je berichten. Op die manier zijn de berichten nooit meer herleidbaar naar jou als persoon.

Maar als ik volledig vergeten wil worden, hebben jullie er dus - als ik een heel fanatieke bokker was ooit - uren of zelfs dagen werk aan om uit al mijn berichten die info te verwijderen. Waarom dan niet gewoon oude topics verwijderen?

Zonnetje81

Re: Eigen oude topics verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:30

Maar als je hier op anoniem staat, kunnen mensen je nog vinden met namen/zaken uit je topics. Beetje een goede speurder, je berichten zouden gewoonweg volop moeten kunnen verdwijnen.

Ik ben inderdaad een bokker van het eerste uur, heb toen die mogelijkheid was mijn naam verandert maar dat was gevoelsmatig niet voldoende. In de begintijd wist je echt ' wie wie was'.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:08

Tink89 schreef:
Maar als ik volledig vergeten wil worden, hebben jullie er dus - als ik een heel fanatieke bokker was ooit - uren of zelfs dagen werk aan om uit al mijn berichten die info te verwijderen. Waarom dan niet gewoon oude topics verwijderen?

Klopt, dat is een hoop werk. Die oude topics verwijderen is een afweging, er zijn ook gebruikers die dat jammer vinden. Maar die beslissing ga ik niet over, ik kan alleen uitleggen wat we wel kunnen doen. :)

Zonnetje81 schreef:
Maar als je hier op anoniem staat, kunnen mensen je nog vinden met namen/zaken uit je topics. Beetje een goede speurder, je berichten zouden gewoonweg volop moeten kunnen verdwijnen.

Nee, dat is niet zo hoor. Namen en andere herkenbare gegevens kunnen we weghalen. En het anonieme account is gedeeld voor alle geanonimiseerde accounts, het is dus nooit herleidbaar naar één individuele gebruiker en ook niet doorzoekbaar. Mensen kunnen hooguit losse berichten terugzoeken als ze nog precies weten wat je daarin schreef, maar ze kunnen niet je complete berichtengeschiedenis doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:35

BartVB schreef:
Wat betreft verwijderen of anonimiseren is er op het moment al veel mogelijk, daarover vind je het e.e.a. in de help. Wel is het zo dat je dit in veel gevallen via support of de moderators moet regelen, iig nu nog.

Dit willen we gaan aanpassen/verbeteren, maar een van de complicerende factoren is dat een topic op Bokt niet van iemand is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Instagram waar je een post plaatst waar mensen op reageren. Op Bokt maak je een aanzet tot een discussie en daarna is die discussie van alle deelnemers. De topicstarter de mogelijkheid geven om al die reacties weg te halen past niet goed bij het model dat we nu op Bokt hebben. We zijn aan het kijken hoe we dat kunnen veranderen maar heel simpele oplossingen zijn daar niet voor. Tot we dat oplossen is er dus iig de mogelijkheid tot maatwerk via support en de mods.

Maar als een topic maker meerdere malen melding maakt van haatzaaiend/persoonlijke aanval etc waarom word topic dan niet verwijderd als dit gevraagd word? Net als een account verwijderen? Waarom gebeurt dit niet als dit gevraagd word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:16

Dani schreef:

Dan is het misschien een tip voor alle bokkers om gewoon gebruik te maken van dat recht eens per jaar. Je maakt vervolgens weer een nieuwe account aan, plaatst 25 berichten om overal toegang te krijgen en post weer een jaar vrolijk verder wanneer je wederom gebruik maakt van je recht.

Gigantisch veel werk voor de mods, maar momenteel blijkbaar de enige oplossing voor gebruikers die oude berichten verwijderd willen hebben zonder elk bericht door te lopen en stuk voor stuk om wijzigingen te vragen bij verschillende mods. Het termijn voor uitvoeren is trouwens 1 maand, maar kan in complexe situaties opgerekt worden naar 2 maanden.

Wat zou er gebeuren als een klein groepje van 10 bokkers, met een gezamelijke post-count van bijvoorbeeld 50.000 berichten, afspreekt om op 1 maart collectief gebruik te maken van hun recht op vergetelheid als actie voor het uitblijven van mogelijkheden om je eigen berichten na een x aantal jaar te verwijderen? Zou dat niet een heel groot, en heel duur, probleem worden voor bokt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:28

Ik doe mee :') wellicht veranderd er dan structureel iets.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:51

Zoals ik eerder zei; we zijn bezig met het bouwen van mogelijkheden zodat jullie zelf makkelijker berichten en topics kunnen aanpassen en anonimiseren. Daarbij willen we een balans houden tussen de wens op controle over de eigen berichten en de leesbaarheid van topics (en dus de berichten waar andere mensen een hoop tijd in hebben gestopt). Ook een van de dingen die we graag zouden willen doen is het uitbreiden van de profielen, hier bijvoorbeeld mogelijk maken om een blog oid bij te houden. Dat zijn dan wel 'eigen' berichten wat weer meer lijkt op het model van Facebook/Instagram waarbij het voor ons makkelijker is om meer verwijderen/aanpassen toe te staan.

In de afgelopen jaren is er ook structureel al een hoop veranderd als het gaat over verwijderen en anonimiseren. Zoals Dani ook al aangeeft; daar zijn al heel veel mogelijkheden voor en het zou ook zo moeten zijn dat moderators je gewoon vriendelijk helpen als je daar op een normale manier om vraag. Als dat niet zo is dan horen we dat graag, dan kunnen we dat ook verbeteren waar nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:54

Ik vind dat je het recht moet hebben om oude topics te kunnen laten verwijderen. En dat je daar geen reden voor op hoeft te geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:59

BartVB schreef:
Wat betreft verwijderen of anonimiseren is er op het moment al veel mogelijk, daarover vind je het e.e.a. in de help. Wel is het zo dat je dit in veel gevallen via support of de moderators moet regelen, iig nu nog.

Dit willen we gaan aanpassen/verbeteren, maar een van de complicerende factoren is dat een topic op Bokt niet van iemand is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Instagram waar je een post plaatst waar mensen op reageren. Op Bokt maak je een aanzet tot een discussie en daarna is die discussie van alle deelnemers. De topicstarter de mogelijkheid geven om al die reacties weg te halen past niet goed bij het model dat we nu op Bokt hebben. We zijn aan het kijken hoe we dat kunnen veranderen maar heel simpele oplossingen zijn daar niet voor. Tot we dat oplossen is er dus iig de mogelijkheid tot maatwerk via support en de mods.

Wat mij opvalt Bart is dat jij al jaren met de gekste argumenten komt om hier krampachtig controle over te houden. Ik ken persoonlijk geen enkel forum waar dit zo gaat.
Persoonlijk vind ik dat op Bokt het persoonlijk viseren van iemand behoorlijk in de hand gewerkt wordt door:

- geen controle meer over eigen berichten en topics eens geplaatst
- moeilijk of onmogelijk om foto’s uit de upload te verwijderen
- mogelijkheid om berichten van 1 user te doorzoeken: wordt bijna alleen maar gedaan als mensen ‘juice’ zoeken
- niet modereren op pb’s

Er is eigenlijk vanuit de gebruikers geen draagvlak voor deze zaken en toch wordt hier zo aan vast gehouden. Waar ik vroeger nog ergens snapte dat je het voor de continuïteit wilde, vind ik het vandaag toch echt onbegrijpelijk.

Als je de wildgroei aan geanonimiseerde accounts of topics alleen bekijkt, zie je al hoe hoog de nood is! En je moet best door een heel proces om dit te verkrijgen dus de werkelijke behoefte ligt nog een stuk hoger.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:00

Dani schreef:

In de praktijk kan ik 9/10 keer vrij eenvoudig achterhalen van wie de post was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:12

poes schreef:
In de praktijk kan ik 9/10 keer vrij eenvoudig achterhalen van wie de post was.

Alle pagina's kan je inderdaad gewoon terugvinden op web.archive.org

BartVB schreef:
Ook een van de dingen die we graag zouden willen doen is het uitbreiden van de profielen, hier bijvoorbeeld mogelijk maken om een blog oid bij te houden.

Het kan aan mij liggen, maar ik zie juist meer en meer profielen waar mensen alle persoonlijke informatie verwijderen, inclusief leeftijd, woonplaats en zelfs geslacht.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:19

@Purny; dat snap ik, en vanuit de topicstarter snap ik dat helemaal. Maar op die manier zouden bijvoorbeeld 6000 informatieve berichten verdwijnen als dit topic wordt verwijderd door de topicstarter:
[MD] [INFO] hoestende paarden

Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Ik snap de behoefte aan controle en aan privacy of het kunnen terugkeren op eerder gezette stappen. Zeker nu er op het forum berichten staan die 20 jaar oud zijn. Daar zijn al heel veel mogelijkheden voor (en een mail sturen naar support is, naar mijn idee, geen 'heel proces') en we zijn aan het kijken hoe we dat nog makkelijker/laagdrempeliger kunnen maken. Maar dat kan niet allemaal van de ene op de andere dag. En dat kan ook niet op een manier die voor iedereen de perfecte oplossing is.

@poes; Het lijkt erop dat we andere forums bezoeken ;)
Controle over eigen berichten en topics is er al, maar op dit moment moet dat nog even via de mods en support. Er is gewerkt aan een tussenoplossing, we zijn bezig met meer volledige oplossingen om dit mogelijk te maken.

Verwijderen van foto's kan ook al, ben toevallig nu bezig met dat makkelijker maken. Ook komt er een mogelijkheid om die foto's direct uit de berichten te halen.
Berichten zoeken van een gebruiker is het in het vorige topic over dit onderwerp ook al uitgebreid over gegaan. Terugzoeken kan als je ingelogd bent en dat wordt veel meer gebruikt dan alleen om te kijken hoe je iemand kan 'pakken'. De oplossing is daar niet om dit technisch onmogelijk te maken (ook omdat het via Google sowieso kan) maar door te zorgen dat mensen niet de behoefte voelen berichten tegen een ander te gebruiken.
Modereren op PBs is een ingewikkelde. Het zijn 'prive berichten', die gaan we dus niet teruglezen. Als er PBs worden meegestuurd bij een melding dan mist er vaak een hele berg context/voorgeschiedenis waardoor het bijzonder riskant is om op basis van die selectieve weergave sancties uit te delen. Er worden in principe geen sancties uitgedeeld op basis van PBs, maar dat wil niet zeggen dat we niets doen met meldingen. Al helemaal als we van verschillende mensen klachten krijgen over een gebruiker. Er wordt zeker iets mee gedaan, maar wat op het forum staat is een heel stuk makkelijker te beoordelen, daar kunnen we makkelijker sancties aan vasthangen. Dit aanpassen kan, op GoT heb je bijvoorbeeld 'direct messages' in plaats van 'privé berichten', daar staat ook bij dat beheer bij incidenten mee kan lezen in de discussies tussen gebruikers onderling. Voor Flarum moeten we over naar een systeem voor PBs, daar zouden we er dus voor kunnen kiezen om die berichten minder privé te maken. Maar de vraag is dan; wat wil je? Beheer kan meekijken maar er worden sancties uitgedeeld bij misbruik van PBs of je hebt meer privacy maar er wordt vooral gewaarschuwd bij misbruik?

@enzino; Het plan is ook dat je dat soort blogs makkelijker beperkt beschikbaar kan maken. Blog over gedoe op stal (ik noem maar wat) voor een kleine club vrienden, blog over een ontzettend mooie route die je hebt gevonden in het bos voor iedereen te lezen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:32

Worden die oude informatieve topics echt nog regelmatig gelezen? En ok ja daar zullen veel mensen ook niet verwachten dat je dat verwijderd. Maar nogmaals: ik heb het gevoel dat of je motieven hier anders liggen dan je zegt of dat je het gros van de behoeften van je gebruikers verkeerd inschat.

Hoe groot is die behoefte aan die blog optie? Is dat onderzocht?

Ik zie idd steeds meer mensen die bewust meer anoniem op Bokt willen.

Op andere sm zie je ook dat mensen heel anders zijn gaan posten. Er wordt veel gedeeld maar ook enorm veel verwijderd! Of afgeschermd.

Berichten verwijderen heb ik persoonlijk ook de ervaring dat er altijd vragen over gesteld worden. Het is nooit ‘ok doen we voor je’. Bij mij ging het nu over het simpelweg plaatsen een spoilertag (iemand had efkes de hele clue van een boek gepost), daar moesten al 3 berichten van mijn kant voor gestuurd worden…

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:33

Overigens heel benieuwd naar je visie op dat berichten terugzoeken hoe je dan actief wilt voorkomen dat mensen de behoefte voelen om juice te gaan zoeken? Dat lijkt mij echt niet simpel!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:42

Bijvoorbeeld.. mensen zoeken op mijn hondenras via google. Komen bij bokt uit en lezen een stuk over mijn hus, waar ik met problemen ben opgestapt. Mochten hier juridische stappen uit volgen met de hus, dan vind ik het niet fijn dat ik zo makkelijk te traceren ben in een topic waarin ik nog wel tevreden was over die hus. Ik wil gewoon graag zelf, a la andere sm, de hand houden over mijn topics.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:53

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:44

De waarheid is natuurlijk dat de verdienmodel van bokt zit met dat zo veel mogelijk mensen de advertenties ziet. Dus des meer berichten op Google verschijnt, des meer mensen er op klikken en verdient bokt er mee. Of dit genoeg is voor hoeveel het kost om bokt te runnen weet ik niet. Maar zou een reden zijn waarom Bart niet wilt dat mensen topics deleten.

Snap oprecht niet hoezo mensen niet zelf een topic mag verwijderen als ze dat zelf willen. Je kunt wel zeggen dat er misschien veel informatie inzitten. Maar als TS de informatie weg wilt, dat is dan toch in hun recht? Op een makkelijker manier dan nu.

En snap ook niet waarom mensen al mijn berichten kan vinden op mijn profiel. Ik vindt het moeilijk om te snappen waarom deze functie er überhaupt is? Denk dat je op deze manier mensen stopt om te posten, in plaats van motiveren om iets te posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:09

Dit is dus de aanpassing die er gemaakt is:
Citaat:
Aanpassen eigen berichten
Het is de bedoeling dat met de introductie van Flarum als nieuwe forumsoftware ook de mogelijkheden tot het anonimiseren van je eigen berichten worden uitgebreid. Helaas duurt de introductie van Flarum een stuk langer dan we hadden gehoopt, daarom is phpBB nu aangepast om ook zonder tussenkomst van moderators of support berichten aan te passen. Het was al eerder mogelijk om berichten die je in de Huiskamer hebt geplaatst aan te passen als deze ouder zijn dan een jaar. Hiermee kan je bijvoorbeeld namen of privacygevoelige details verwijderen. Die mogelijkheid is er nu ook voor berichten in de andere fora. Veel van de zaken die nu binnenkomen bij support en de moderators kunnen jullie hiermee zelf aanpassen.

En ik heb het uitgeprobeerd: als een bericht ouder is dan 1 jaar dan kan je dat bericht aanpassen. Wil je het kwijt, dan haal je gewoon alle tekst weg.

Wel opvallend dat begin januari hierover ook een topic is aangemaakt, maar toen werd er gecommuniceerd dat het allemaal heel moeilijk was en moest wachten tot flarum ooit een keer zou komen. Nu is er een tweede topic over binnen een maand en is het technisch aangepast. Werd hier soms al maanden hard aan gewerkt achter de schermen en was het puur toevallig dat er net 2 topics over waren vlak voor de geplande uitrol, of was het een tactiek om mensen te laten bedaren met wat beloftes maar toen het niet vanzelf stopte is er pas serieus naar gekeken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:15

Het is niet iets wat pas 2 topic’s speelt, de vraag is er al heel lang van gebruikers. In eerste instantie was het wachten op Flarum, maar aangezien de nood hoog bleek bij gebruikers is er nu voor deze tijdelijke oplossing gekozen tot dat Flarum er is. Dat besluit is eigenlijk voornamelijk gekomen vanuit het eerste FZ topic dat geopend is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:19

Wat fijn ik ga ook binnenkort kijken naar de mogelijkheid

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:22

poes schreef:
Worden die oude informatieve topics echt nog regelmatig gelezen?

In mijn geval niet paardgerelateerd, maar je wil niet weten hoe vaak ik via Google zaken opzoek en met één van de eerste links op Bokt beland :D

Phonix schreef:
Snap oprecht niet hoezo mensen niet zelf een topic mag verwijderen als ze dat zelf willen. Je kunt wel zeggen dat er misschien veel informatie inzitten. Maar als TS de informatie weg wilt, dat is dan toch in hun recht? Op een makkelijker manier dan nu.

Nee. Gebruikelijk is dat je bij het aanmaken van een account akkoord moet gaan met de voorwaarden van het forum. Daar zal in staan dat je blijvende toestemming / het forum een eeuwigdurende licentie geeft op de berichten die je plaatst. Je mag je account (laten) verwijderen, maar je berichten hoeven daarmee niet verwijderd te worden. De AVG heeft daar ook niets in veranderd, die biedt hooguit de verplichting om posts te anonimiseren door zaken als namen en woonplaatsen eruit te laten halen. Bokt zal een belangenafweging moeten maken (want het is in het belang van Bokt om topics wél te laten staan) en die zal in de basis uitvallen dat je account verwijderd kan worden en je posts geanonimiseerd worden, maar de topic wel zal blijven bestaan. Daar zullen (ook in het geval van Bokt) af en toe wel uitzonderingen op voorbij komen, maar dat is niet structureel.

Overigens is het sowieso niet 'jouw topic' of 'de topic van TS'. Als ik en tien anderen reageren in een topic die jij gestart bent, waarom zou jij dan mogen beslissen dat de posts die ik en anderen gemaakt hebben verwijderd moeten worden?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:12

!
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt