Dit is niet de discussie hier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:58

Er zijn voor de foto-fora enkele afspraken rond het geven van commentaar, waaronder de manier waarop en het herhalen van commentaar. Natuurlijk is het het leukste om enkel ohh's en ahh's te ontvangen, maar soms loop je tegen negatief commentaar aan. Afhankelijk van de inhoud en de manier waarop kan het zijn dat we daar op modden. Dit kan zichtbaar (moderatoropmerking, persoonlijke aanvallen vervangen) of minder zichtbaar.

Over het algemeen wordt vaak aangegeven in de moderatoropmerking dat het niet verboden is om opbouwend te reageren, echter is de ervaring dat de balans tussen werkelijk opbouwend commentaar geven en in herhaling vallen vaak lastig te vinden is. En zoals hierboven uitgelegd wordt, werkelijk een verschil maken met de inhoud is nog lastiger. Daarom plaatsen we wanneer het kan tijdig een verzoek in een topic zodat we een negatieve spiraal hopelijk voor kunnen zijn.

Daarnaast ook de discussie zoals nu hier gevoerd wordt over gewicht, percentages, keuzes om wel of niet te blijven rijden. Dit is zeker een interessante en met oog op welzijn wellicht een hele nodige discussie, maar ook een discussie die niet thuis hoort in een foto topic van één persoon.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:02

Ontzettend kinderachtig dat je nu een topic opent om alsnog je gelijk te halen.

Avelienvd

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:17

Je klaagt dat het niet mag gezegd, maar MOET het gezegd?
Is it true, is it kind, is it necessary?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:24

Ik denk dat de irritatie ook vaak komt door de manier waarop er door de ontvanger (of aanhang) op wordt gereageerd.
Tegenwoordig zie ik ook al vaak topics (meestal idd ITP) waarbij al meteen aangegeven wordt welk commentaar niet wordt gewaardeerd. Dan denk ik in veel gevallen (of eigenlijk altijd) laat maar.. jij wil alleen ahs en ohs maar die ga je niet van mij krijgen :D :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:38

Lijkt me in dit geval niet.

Citaat:
Ik vind je echt te groot/zwaar voor dit paard

Met alleen dit als lompe opmerking kan een topic bijna niet meer goed verlopen.
Ondanks een Ts aangaf er beter niet op door te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 23:45

Daar ben ik het mee eens, commentaar moet absoluut wel onderbouwd zijn, maar imo hoort het er wel bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 03:34

Avelienvd schreef:

True: niet zeker zie inhoudelijk sterke post van airnd maar er is bij meerdere reden tot ongerustheid.
Kind: naar de pony of de ruiter?
Necessary: in een sport /hobby met dieren bij twijfel over dieren? Altijd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:19

Avalanche81 schreef:
Daar ben ik het mee eens, commentaar moet absoluut wel onderbouwd zijn, maar imo hoort het er wel bij.

En als iemand aangeeft dat diegene geen oren heeft naar de discussie ga je drammen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:25

MarcoBorsato schreef:
Avalanche81 schreef:

En als iemand aangeeft dat diegene geen oren heeft naar de discussie ga je drammen?

Idd
Dat lijkt me duidelijk met dit topic.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:32

Volgens mij is het een prima regel om niet op ITP te discussiëren, we hebben al genoeg plaatsen waar we mogen discussiëren.
Het, uiteraard respectvol, aangeven dat jij als persoon een andere mening hebt lijkt me ook geen probleem, maar dat hoeft vervolgens niet elke andere gebruiker óók te doen. Daarin mag imo de topicstarter ook wel beschermd worden, en dat wordt dus op deze manier toegepast door het moderatorteam.

En TS, als jij wel een discussie wilt starten, waarom dan niet een discussietopic openen over het onderwerp op een plaats waar dit wel mag? Dan kun je een inhoudelijke discussie voeren zonder dat er gewezen wordt naar één specifieke gebruiker. :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:03

Tsja ik snap het wel... Ik zie, strikt met betrekking op dit onderwerp, met enige regelmaat topics voorbij komen waar ik wel dingen van vind (om het netjes te houden). Gewicht is dan één ding, maar niet in het zadel passen gaat mij echt te ver. Als er geen passend zadel is voor je paard waar jij ook nog in past, dan hoor je er niet op thuis. Alleen weet ik ook dat opmerkingen niet gewaardeerd worden en dat er echt 0,0 mee gedaan wordt. Dus ik heb zo'n mooi kruisje rechts boven in beeld en ga dan gewoon door met mijn leven, want het is ronduit verspilde moeite.

Ik vind het wel raar dat er zo met 20 maten gemeten wordt en dat er bepaalde Bokkers zijn die, althans zo lijkt het, een beetje het hand boven het hoofd gehouden wordt. Want nee, bij deze Bokker kan het wel hoor. Veel gehoord: deze Bokker heeft een goede zit, dus dan is overgewicht veel minder erg dan bijvoorbeeld een hobbelend takje. En dan zie ik foto's waarbij ik denk goh, aan die zit valt nog wel behoorlijk wat te sleutelen. Ik wil geen namen noemen dus dit is een beetje een vaag stukje, maar er zijn meermaals Bokkers echt afgebrand op gewicht terwijl hetzelfde plaatje bij een andere Bokker getolereerd wordt. Kijk dat afbranden slaat ook nergens op, maar het punt is dat het daar dus wel ok is en bij een ander niet?

Het is gewoon een lastig onderwerp, zeker omdat er geen 'harde' richtlijnen voor zijn, alles is gokken en al helemaal als je vanaf een foto gaat beoordelen. En het is nogal een gevoelig onderwerp uiteraard... Maar ik snap gewoon oprecht niet waarom eigen plezier zo boven welzijn moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:15

Vjestagirl schreef:
Als iemand met overgewicht kan ik je vertellen dat de meeste mensen die het hebben dat zelf prima weten, en bokt niet nodig hebben om ze dat te vertellen. Je wordt namelijk door de hele wereld er al op gewezen dat je te dik bent ;)

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit een regel is in de lijn van 'als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets'.

Weten ze dat wel vraag ik me af, waarom gaat men dan nog op een paard zitten, als men wel weet dat men te zwaar voor het dier is. Dat is dan toch gewoon bewust het welzijn van het paard aan de laars lappen, omdat men zelf wil rijden. Mag om mij prima op gewezen worden. Ik denk ook dat het niet als 'tegen' de ruiter bedoeld wordt, maar als 'voor' het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:17

Avelienvd schreef:

Is it true? Je kunt wel stellen dat dat het geval is in de kwestie waar het om gaat. Is it kind? Het zou soms beter gebracht kunnen worden, maar sommige bokkers zijn daar ook niet altijd bedreven in. Is it necessary? Vanuit het het paard gedacht wel.
En dat is imo wel het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:17

MarcoBorsato schreef:
Avalanche81 schreef:

Als je op een openbaar forum niet tegen alle kritieken of discussies kan, kan je een fototopic beter achterwege laten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:29

Vjestagirl schreef:
De meeste bokkers blinken niet zo uit in subtiliteit (incl ikzelf). Daar komt nog bij dat het vaak niet één bokker is die het zegt, maar dat mensen de neiging hebben tot in den treure te herhalen dat iemand te groot/dik weet ik het wat is. Als een TS dan niet onmiddellijk op de blote knietjes om vergiffenis smeekt en beloofd de rest van zijn/haar leven nooit meer naar een paard te kijken, dan wordt 'bokt' boos en krijg je nog meer oliebol over je heen.

Ik snap dus best dat er een hulk komt om te voorkomen dat dat gebeurd.

Dit is typisch Bokt, sommige mensen lijken er ook gewoon plezier uit te halen om anderen finaal af te branden. In plaats van vragen stellen is het vaak: "oordelen en persoonlijk worden".

Je kan best iets onderbouwd zeggen, en de GOEDE en minder goede dingen zeggen op een manier waarop je een persoon niet aan valt maar aan het denken zet en ook open staat voor wat die persoon er zelf over te zeggen heeft.

Maar meestal gebeurd dat niet en wordt het gewoon echt heel vervelend.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:31

Ik vind er twee dingen van:

1. Als je n.a.v. een fototopic meent iets méér (dan alleen een enkele opmerking) te moeten zeggen over de fysieke verhouding ruiter-paard, stuur dan een PB naar de betreffende topicstarter.

2. Als je wél een discussie wilt starten over overgewicht en paardrijden - hetgeen ik persoonlijk liever breder zou trekken tot algehele fysieke conditie -, start zo'n discussie dan in algemene termen, zonder te refereren aan een specifiek topic (en daarmee aan een specifieke ruiter)

Verder vind ik dat Airnt ook een aantal interessante dingen aandraagt over dit onderwerp, waar m.i. teveel overheen gelezen wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:31

Fortitude schreef:
Ik vind het wel raar dat er zo met 20 maten gemeten wordt en dat er bepaalde Bokkers zijn die, althans zo lijkt het, een beetje het hand boven het hoofd gehouden wordt. Want nee, bij deze Bokker kan het wel hoor. Veel gehoord: deze Bokker heeft een goede zit, dus dan is overgewicht veel minder erg dan bijvoorbeeld een hobbelend takje. En dan zie ik foto's waarbij ik denk goh, aan die zit valt nog wel behoorlijk wat te sleutelen. Ik wil geen namen noemen dus dit is een beetje een vaag stukje, maar er zijn meermaals Bokkers echt afgebrand op gewicht terwijl hetzelfde plaatje bij een andere Bokker getolereerd wordt. Kijk dat afbranden slaat ook nergens op, maar het punt is dat het daar dus wel ok is en bij een ander niet?

Ligt er een beetje aan hoeveel "volgers" "fans" of hoe je ze noemen wil zo'n bokker heeft. Ook al geef je tactvolle onderbouwde kritiek omkleed met fluweel. Het blijft kritiek en dat komt bij sommige bokkers nooit goed aan. Je krijgt dan van de "volgers" een enorme bak drek over je heen en de TS (die vanuit het verleden heel goed weet wat de regels zijn) blijft buiten schot. Dan komen er andere bokkers die het met jou eens zijn en de sfeer in het topic wordt al vervelender.
Omdat je het toch wel een belangrijke discussie vindt en deze duidelijk in het topic van de betreffende bokker niet wordt gewaardeerd, besluit je een eigen topic te openen. Vervolgens wordt je ervan beschuldigd hier je gram te halen.... Toch wonderlijk dat bokt. En eigenlijk ook onbegrijpelijk. Want je zou toch denken dat mensen op zo'n forum als bokt paardenwelzijn heel belangrijk vinden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:34

Elisa2 schreef:
Vjestagirl schreef:
De meeste bokkers blinken niet zo uit in subtiliteit (incl ikzelf). Daar komt nog bij dat het vaak niet één bokker is die het zegt, maar dat mensen de neiging hebben tot in den treure te herhalen dat iemand te groot/dik weet ik het wat is. Als een TS dan niet onmiddellijk op de blote knietjes om vergiffenis smeekt en beloofd de rest van zijn/haar leven nooit meer naar een paard te kijken, dan wordt 'bokt' boos en krijg je nog meer oliebol over je heen.

Ik snap dus best dat er een hulk komt om te voorkomen dat dat gebeurd.

Dit is typisch Bokt, sommige mensen lijken er ook gewoon plezier uit te halen om anderen finaal af te branden. In plaats van vragen stellen is het vaak: "oordelen en persoonlijk worden".

Je kan best iets onderbouwd zeggen, en de GOEDE en minder goede dingen zeggen op een manier waarop je een persoon niet aan valt maar aan het denken zet en ook open staat voor wat die persoon er zelf over te zeggen heeft.

Maar meestal gebeurd dat niet en wordt het gewoon echt heel vervelend.

Helemaal mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:34

Mindim schreef:
Weten ze dat wel vraag ik me af, waarom gaat men dan nog op een paard zitten, als men wel weet dat men te zwaar voor het dier is. Dat is dan toch gewoon bewust het welzijn van het paard aan de laars lappen, omdat men zelf wil rijden. Mag om mij prima op gewezen worden. Ik denk ook dat het niet als 'tegen' de ruiter bedoeld wordt, maar als 'voor' het paard.

In feite is gewoon iedere ruiter te zwaar. Een paard is vanuit de natuur niet gemaakt om te rijden.
Bij jonge paarden noemen we dat omslachtig dat hij nog zijn balans moet vinden maar feit is gewoon dat het paard moeite heeft met het ruitergewicht en na verloop van tijd leert om daar mee te dealen.
En ja, daar ben ik net zo schuldig aan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-11-21 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:35

Babootje schreef:
Fortitude schreef:

Ligt er een beetje aan hoeveel "volgers" "fans" of hoe je ze noemen wil zo'n bokker heeft. Ook al geef je tactvolle onderbouwde kritiek omkleed met fluweel. Het blijft kritiek en dat komt bij sommige bokkers nooit goed aan. Je krijgt dan van de "volgers" een enorme bak drek over je heen en de TS (die vanuit het verleden heel goed weet wat de regels zijn) blijft buiten schot. Dan komen er andere bokkers die het met jou eens zijn en de sfeer in het topic wordt al vervelender.
Omdat je het toch wel een belangrijke discussie vindt en deze duidelijk in het topic van de betreffende bokker niet wordt gewaardeerd, besluit je een eigen topic te openen. Vervolgens wordt je ervan beschuldigd hier je gram te halen.... Toch wonderlijk dat bokt. En eigenlijk ook onbegrijpelijk. Want je zou toch denken dat mensen op zo'n forum als bokt paardenwelzijn heel belangrijk vinden.

Het gaat op de manier waarop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:42

Citaat:
Omdat je het toch wel een belangrijke discussie vindt en deze duidelijk in het topic van de betreffende bokker niet wordt gewaardeerd, besluit je een eigen topic te openen. Vervolgens wordt je ervan beschuldigd hier je gram te halen.... Toch wonderlijk dat bokt.

Op fz een topic openen hierover is wat anders dan een algemeen topic.
Hier een topic openen is door willen drammen omdat je het niet eens bent met de groene balk.
En men daar eigenlijk door willen blijven drammen, wat ook nog steeds gebeurt ook....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:56

Volgens mij ben jij een van degenen die dramt nu DP :+
En waarom zou op FZ een topic openen anders zijn. Het topic past toch prima hier?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:00

ik?
Nee ik dram hier niet, ben juist erg netjes aanwezig hier. Bij dat andere topic bewust niet aanwezig.
In tegenstelling tot andere die na de hulk vrolijk doorgaan met een topic kapot maken. Dat is drammen!!

Omdat dit schoppen tegen het beleid is over de rug van een ander.
Wil je (je is algemeen) het gaan hebben over gewicht en rijden is dit niet de plaats.

In itp is naar wat ik dacht geen enkele discussie toegestaan.
Niet over gewicht, maar ook niet over zadels, tuig , harde hand of wat ook als dat telkens in herhaling komt.
Dus waarom hier dan ineens wel weer een uitzondering zou moeten zijn?!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:01

Avalanche81 schreef:
secricible schreef:
Wat mij betreft moet daar prima wat op gezegd kunnen worden. Maar wel opbouwend en met een fijne post. Alleen een zin met kritiek bind ik zo onnodig, zeker omdat het altijd een gevoelig punt is.
Maar goed, we weten allemaal dat desbetreffende bokker niet uitblinkt wb subtiliteit.

Absoluut mee eens :j

je kan prima onderbouwen met effect op het paard, effect op het lopen, effect met hoe je in het zadel zit, enz. Denk dat het dan al heel anders is.

Kan je dat onderbouwen? wat ? met wetenschap bijvoorbeeld?
Graag, be my guest.

want beide dingen die je noemt zijn namelijk ook afhankelijk van de zitkwaliteit van de ruiter, over het algemmen veel meer.

maw zitten als een zoutzak is een veel belangrijker probleem dan de massa van de ruiter.

in ieder geval is die onderbouwing nogal belangrijk om te weten hoe ver iemand over de schreef gaat, oftewel waar die schreef eigenlijk is.

over het algemeen wordt veel vroeger aan de rem getrokken dan strict noodzakelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:04

Askja schreef:
Het gaat op de manier waarop.

Soms, maar niet alleen. En als zeer ervaren bokker weet je ook dat sommige bokkers geen "schrijvers" zijn.
Maar in veel gevallen komt kritiek, ook al onderbouw je het goed en doe je het heel tactvol, gewoon nooit goed aan bij bepaalde mensen.
Nu gaat het dan om gewicht i.c.m. met een niet passend zadel, maar hetzelfde geld voor kreupelheid. . Maar ook daarvan mag je niks zeggen, terwijl ook daar hetzelfde geldt. Uitgangspunt is toch paardenwelzijn?