Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:18

Sica schreef:
Als het topic dan weer een discussie word waarom ze wel zouden moeten vaccineren en dat de redenen waarom ze het niet doen onzin zijn, is dat plekje hun dus meteen afgenomen.

Dus Bokt profileert zich nu officieel als een nieuw wappiekanaal, waar ongestoord onzin over het vaccineren mag worden geplaatst? De mods hebben al eerder aangegeven dat ze geen inhoudelijk oordeel willen vellen over argumenten, want dat is hun taak niet en ze staan ook niet toe dat andere mensen erop in gaan. Daarmee maak je Bokt dus een vrijplaats om ongestoord onzintheorieën te kunnen verkondigen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:26

Ja ik had ook al een berichtje aan een mod gestuurd voor dit topic.

Want in het verleden is gebleken dat de mods van mening zijn dat misinformatie wel wordt gecorrigeerd door zelfregulering, maar hier zou dat niet mogen?
Worden dan inderdaad berichten die misinformatie verspreiden in dit topic aangepast / verwijderd?

Voor nu lijkt het erop dat het gewoon een fijn gesprek is en hopelijk blijft dat zo, maar zodra er misinformatie komt.. wat dan? Wat ‘mogen’ wij doen en wat gaan de mods dan doen?

Geen aanval of zo, ben gewoon benieuwd naar de aanpak. Het vorige topic liep nogal verhit dus ik snap het slotje, maar ben benieuwd hoe de mods dat denken te voorkomen in het nieuwe topic.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 11:28

Mizora schreef:
Dat dit plekje hen dan afgenomen wordt, is niet anders dan dat de plek van bewust kinderloos van die mensen afgenomen wordt, de plek van mensen die ervaringen met (eigen) autisme willen uitwisselen wordt afgenomen door mensen die vinden dat ze niet moeten zeiken en al helemaal dat mensen die willen praten over homeopathie een eigen plek direct kapot gemaakt wordt door mensen die er niet in geloven. Het topic van pssm2 wordt ook om de haverklap stilgelegd, als in niemand met een hulpvraag durft meer te reageren, doordat slechts 1 a 2 personen er steeds weer opklappen.

Waarom dan wel voor covid19?

Dit dus.
Dat het mag kan ik me zelfs voorstellen, maar dan wel op heel bokt die regel gaan hanteren.

Betreft alternatieve geneeswijzen heb ik al eens geopperd, alleen maar ervaringen uit eerste hand toestaan, zoals ook bij handelsstallen is.
De meeste die daar zeggen dat het onzin is zijn de mensen die echt geen geld uitgeven aan het alternatieve dus alleen maar onderbuik gevoel berichten geven.

Dus maak dan het beleid recht en niet krom zoals nu.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:33

Nou het zou wel een unicum zijn als er een topic komt over dit onderwerp waar niet steeds hetzelfde groepje tetteraars de boel naar zich toe trekt.

En ook wel fair als de Corona-ontkenners ergens niet mogen reageren (is dat zo...?) omdat die anders vrij opvallend (storend...) aanwezig zijn, dat er dan ook een plekje komt waar de andere erg aanwezige kant (de prikkersbrigade die oh zo respectvol is...als je er maar hetzelfde over denkt als hun := ) geweerd wordt. Als je het ene uiteinde van het spectrum weert in bepaalde topics, dan mag het andere uiteinde van het spectrum ook wel ergens geweerd worden om het eerlijk te houden :j

Zodat de middenmoot gewoon eens kan babbelen zonder die extremen die er steeds overheen walsen +:)+
Want inderdaad: alle topics verzanden in hetzelfde gedoe en dat heeft ook geen enkele zin....

Ik snap overigens wel de zorg over het praten over zaken die niet kloppen en dat dat dan niet tegengesproken wordt. Maar daarvoor kan je dan toch als forum iets bovenaan het topic zetten ofzo, net als bij opinie-artikelen in bvb. een krant, dat de mening van de schrijver niet per-sé overeen komt met de mening van de krant zelf :)

Als je maar heel duidelijk aangeeft dat dit stukje forum afwijkt dan weet een ieder waar hij aan toe is, toch :) Je zou bvb. ook bovenaan de openingspost zo'n melding kunnen zetten en als tegenhanger voor het betreffende topic nog een link kunnen plaatsen naar een tegenhangend topic? :)

DP: Heb je ook nu gevraagd wellicht of er ook zo'n topic over alternatieve geneeswijzen kan komen?
Want dat lijkt me zeker ook wel een keer leuk zonder die schreeuwers :j Wie weet voelen dan meer mensen zich vrij om hun verhaal te doen, als ze niet meteen besprongen worden....

Maar wie weet is dit topic nu wel een soort proefje om te kijken hoe het werkt en komt er dan misschien meer opening voor topics die echt een beetje apart blijven zodat ze een ander verloop kunnen krijgen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n topic (zoals deze uit de OP) gaat lopen en waar dan de grens ligt want er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die op dit moment (nog) niet vooraan staan om te vaccineren en best een genuanceerde mening er over hebben :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:37

Karl66 schreef:
Sica schreef:
Als het topic dan weer een discussie word waarom ze wel zouden moeten vaccineren en dat de redenen waarom ze het niet doen onzin zijn, is dat plekje hun dus meteen afgenomen.

Dus Bokt profileert zich nu officieel als een nieuw wappiekanaal, waar ongestoord onzin over het vaccineren mag worden geplaatst? De mods hebben al eerder aangegeven dat ze geen inhoudelijk oordeel willen vellen over argumenten, want dat is hun taak niet en ze staan ook niet toe dat andere mensen erop in gaan. Daarmee maak je Bokt dus een vrijplaats om ongestoord onzintheorieën te kunnen verkondigen.

Daarbij zijn lang niet alle redenen om niet te vaccineren onzin.
"Ik laat mij niet vaccineren want ik houd niet van naalden" is misschien wat kleinzerig, maar niet inhoudelijk onjuist.
"Ik laat mij niet vaccineren want anders word ik gechipt door de Rothschilds", is wel totale onzin.

Zolang mensen feitelijk juiste informatie gebruiken om hun persoonlijke keuze te onderbouwen, dan is dat helemaal prima.
Als mensen enkel emotionele argumenten gebruiken voor hun persoonlijke keuze, idem.
Zodra men echter onjuistheden gaat aanvoeren als feitelijke onderbouwing voor de eigen keuze, en die onzin ook als waarheid presenteert aan anderen, dan moet je je als forum heel sterk afvragen of je daar wel een podium aan wilt bieden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:46

Karl66 schreef:
In het vorige topic, dat nog voor overleg op slot staat (bijzonder trouwens dat er tijdens dat overleg al weer een nieuw topic geopend mag worden) liepen er twee dingen door elkaar. Het topic ging over mensen die druk ervoeren omdat ze zich niet laten vaccineren. Prima als ze daar met elkaar over willen praten en daar heb ik echt niks aan toe te voegen. Maar tegelijkertijd kwamen ze met allerlei drogredeneringen waarom ze zich niet laten vaccineren. Vaccineren zou gevaarlijker zijn dan de ziekte doormaken, er was niet voldoende getest, het waren onbekende technieken, waar we de lange termijn effecten niet van weten, etc. En het is natuurlijk belachelijk dat mensen op Bokt leugens mogen verspreiden, zo mensen bang maken voor vaccineren en zo de vaccinatiebereidheid omlaag brengen.

Ik zou dus op z'n minst verwachten dat er een hele grote groene waarschuwing in de OP staat dat het verspreiden van misinformatie of onbewezen theorieën, om zo de keuze te rechtvaardigen niet toegestaan is.

Maar als de mods het niet toestaan om op dat soort onzinbeweringen te reageren en tegelijkertijd die beweringen wel toestaan, dan krijgen ze van mij gewoon een dikke middelvinger en reageer ik gewoon. Die discussie durf ik wel aan te gaan.

Ik sluit mij graag bij deze uitstekend verwoorde post aan. Wat los staat van het feit dat ik niemand onder druk zet om wel of niet te vaccineren en de frustraties aan alle kanten prima begrijp.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:50

Ik snap het wel! Je ziet dtandaard dezelfde bokkers die zulke topics kapen.

Maar wat mij betreft maken ze bij alles het onderscheid. Een gewoon disucssietopic op nieuws en maatschappij bijvoorbeeld en een huiskamertopic voor mensen die gewoon willen praten met mensen die dingen hetzelfde ervaren zonder dat er een paar 'dominees' hun geloof komen opdringen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:54

Er zijn heel veel goede redenen om je niet te laten vaccineren. Er zijn ook (in mijn ogen) niet zo goede redenen, maar waarvan de onderbouwing wel juist is. Het gaat om de onzinredeneringen om het eigen handelen goed te praten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:56

Pmarena, je zegt het goed, het zijn de extremen die het vervelend maken. Het nu gesloten topic begon best fijn, waren wel discussies maar m.i. op een hele nette manier. Mensen gaven aan dat het weigeren uit medische kant kwam of dat ze er gewoon nog geen goed gevoel over hadden, daar had volgens mij iedereen wel begrip voor en was in mijn ogen algemeen gezien wel een fijn gesprek. Pas toen er wat mensen kwamen die luidkeels misinformatie gingen roepen (niet altijd op een nette manier) dan reageren er daar weer mensen op die dat willen corrigeren. Dan wordt het een heen en weer geroep en dat mondt uit in ruzie en persoonlijke aanvallen.

Dus, als het aan mij ligt zou ik als mods dan dus wel iets aan de misinformatie doen mocht die geplaatst worden in dit nieuwe topic. Weghalen of groene Hulk met disclaimer, zodat de discussie niet ‘hoeft’ plaats te vinden en het dus ook niet uitmondt in een discussie tussen de uitersten zonder ruimte voor de middenmoot.

Maar dan moet daar dus wel goed op gemod worden, en “in dit topic mag geen discussie komen over de vaccins” en verder niets doen dan de pro’s daarvan weren vind ik niet goed, persoonlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:58

Sunnda schreef:

Maar wat mij betreft maken ze bij alles het onderscheid. Een gewoon disucssietopic op nieuws en maatschappij bijvoorbeeld en een huiskamertopic voor mensen die gewoon willen praten met mensen die dingen hetzelfde ervaren zonder dat er een paar 'dominees' hun geloof komen opdringen

Dit is eigenlijk wat ik wilde zeggen, ook zo kort, maar mij niet gelukt is :') _O-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:02

Sunnda schreef:

Dat zou je toch veel eenvoudiger kunnen oplossen door maar een max aantal reacties per persoon toe te laten in een topic. De echte drammers haal je er dan automatisch uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:09

DuoPenotti schreef:
Mizora schreef:
Dat dit plekje hen dan afgenomen wordt, is niet anders dan dat de plek van bewust kinderloos van die mensen afgenomen wordt, de plek van mensen die ervaringen met (eigen) autisme willen uitwisselen wordt afgenomen door mensen die vinden dat ze niet moeten zeiken en al helemaal dat mensen die willen praten over homeopathie een eigen plek direct kapot gemaakt wordt door mensen die er niet in geloven. Het topic van pssm2 wordt ook om de haverklap stilgelegd, als in niemand met een hulpvraag durft meer te reageren, doordat slechts 1 a 2 personen er steeds weer opklappen.

Waarom dan wel voor covid19?

Dit dus.
Dat het mag kan ik me zelfs voorstellen, maar dan wel op heel bokt die regel gaan hanteren.

Betreft alternatieve geneeswijzen heb ik al eens geopperd, alleen maar ervaringen uit eerste hand toestaan, zoals ook bij handelsstallen is.
De meeste die daar zeggen dat het onzin is zijn de mensen die echt geen geld uitgeven aan het alternatieve dus alleen maar onderbuik gevoel berichten geven.

Dus maak dan het beleid recht en niet krom zoals nu.

Precies. Voor mij geldt dat ik gestopt ben met de kinderloos topics op bokt omdat de moedermaffia het nodig vond (en vindt) om iedere keer weer te benadrukken dat hun kinderen toch echt wel heel leuk zijn en dat het ongewenst is om ongenuanceerd te zijn over die kindertjes. En ik weet dat dit niet alleen voor mij geldt.
Maar daarvoor mochten geen restricties komen, want het is immers een discussieforum. Maar nu ineens voor corona wel? Blijkbaar is het kunnen praten over de reden waarom je druk ervaart vanuit je omgeving om niet te vaccineren belangrijker dan de oliebol die je over je heen krijgt als je vertelt dat je geen kinderwens hebt?
Ongelooflijk en bizar dit.

luxx

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:15

Ik denk toch dat het dit forum niet erg veel uit maakt waar over en hoe heftig er gediscussieerd wordt, het wordt vervelend wanneer er veel tems binnen komen, en er zijn nou eenmaal mensen die het nodig vinden om voor iedere scheet op de tem knop te drukken en dan volgt er snel een slotje voor overleg

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:50

Achterom schreef:
Precies. Voor mij geldt dat ik gestopt ben met de kinderloos topics op bokt omdat de moedermaffia het nodig vond (en vindt) om iedere keer weer te benadrukken dat hun kinderen toch echt wel heel leuk zijn en dat het ongewenst is om ongenuanceerd te zijn over die kindertjes. En ik weet dat dit niet alleen voor mij geldt.
Maar daarvoor mochten geen restricties komen, want het is immers een discussieforum. Maar nu ineens voor corona wel? Blijkbaar is het kunnen praten over de reden waarom je druk ervaart vanuit je omgeving om niet te vaccineren belangrijker dan de oliebol die je over je heen krijgt als je vertelt dat je geen kinderwens hebt?
Ongelooflijk en bizar dit.

Ja net of dat geen maatschappelijke druk geeft, kinderloos zijn :')
Maar goed... blijkbaar mag het alleen als het in het straatje past van de mods.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 13:00

pmarena schreef:
DP: Heb je ook nu gevraagd wellicht of er ook zo'n topic over alternatieve geneeswijzen kan komen?
Want dat lijkt me zeker ook wel een keer leuk zonder die schreeuwers :j Wie weet voelen dan meer mensen zich vrij om hun verhaal te doen, als ze niet meteen besprongen worden....

Maar wie weet is dit topic nu wel een soort proefje om te kijken hoe het werkt en komt er dan misschien meer opening voor topics die echt een beetje apart blijven zodat ze een ander verloop kunnen krijgen.

Yep, met de regel zoals die ook met handelstallen gaat, alleen ervaring uit eerste hand.
En dat is nog steeds in beraad denk ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:09

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:

Yep, met de regel zoals die ook met handelstallen gaat, alleen ervaring uit eerste hand.
En dat is nog steeds in beraad denk ik.

Waarom moet er voor kwakzalverij zo'n speciaal hoekje komen waarin mensen alleen met anekdotes mogen komen? Als er íets niet betrouwbaar is, dan is dat wel de eigen ervaring en de interpretatie daarvan.

Als er al forumregels zouden moeten komen omtrent het bespreken van alternatieve 'genees'wijzen, dan zou dat m.i. moeten zijn dat er juist alleen over methodisch en statisch correct opgezet en uitgevoerd onderzoek gesproken zou mogen worden.

Dus: je mag het prima hebben over de effecten van bioresonantiewater op aandoening x, als je maar gegevens gebruikt waaruit geconcludeerd kan worden dat dat die effecten er ook echt zijn.
Dat zou een heleboel onderbuiktopics en voorspelbare reacties daarop schelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 13:12

Precies jij geeft nu aan waar het over gaat.

Jij noemt het kwakzalverij, voor mij heeft het al 2 paarden gered.
Kan ik dat aantonen zoals jij wilt, nee.
Maar mijn ene paard dat ingeslapen moest worden volgens de DA als 7 jarige is 26 geworden en heeft nog Z gelopen.
Maar dat zul je vast al bewijs niet aanvaarden.

Dus ja, als een anti vaccinatie topic mag, dan ook een een topic voor mensen die wel graag spreken over alternatieve geneeswijze, zonder geblaat van mensen zoals jij (niet persoonlijk)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:27

Graag dan ook een dekenloos-deken op scheiding op bokt...
Als mensen tips vragen hoe veel gram bijvoorbeeld komen er ook altijd 20 reacties dat een deken überhaupt niet nodig is.

Dus dan kunnen we dat ook lekker splitsen, waarschijnlijk voelen dekenloze medestander zich ook onderdrukt... of andersom :')

Ik kan echt honderden voorbeelden vinden waarin bokt NOOIT zou overgaan tot het isoleren van een groep met bepaalde denkwijze door er een soort privé groep van te maken... waarom dan nu wel?

Kan een Mod dit toelichten... waarom er verschil is in beleid?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:29

Ik vind overigens wel dat er, wanneer van toepassing, bij dit soort onderwerpen aangegeven moet worden dat het niet in plaats van reguliere behandelingen moet worden aangeraden, maar ter ondersteuning van.

In mijn geval heeft homeopathie geholpen waar ik met 3 gedragstrainers niet echt verder kwam. Het maakte haar net bereikbaarder waardoor ik weer verder kon met de gedragstrainer waar ik op dat moment bij trainde. Het blijft anekdotisch bewijs, maar het was wel heel opvallend dat exact na de tijd dat aangegeven was dat het zou moeten gaan werken (ik dacht 3 dagen) er een flinke gedragsverandering optrad terwijl ik al bijna een jaar bezig was met maar beperkt resultaat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:30

IJzerloos topic. Boomloos. 24/7 buiten. Zullen we ze allemaal scheiden?

Hoe vaak had ik ook al weer gelezen dat Bokt geen rechter is, of woorden van gelijke strekking?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:32

DuoPenotti schreef:
Dit dus.

.

Dit is een valse dichotomie; als je niet uit eigen ervaring spreekt, dan praat je dús alleen uit je onderbuik gevoel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:49

Mizora schreef:
Het blijft anekdotisch bewijs, maar het was wel heel opvallend dat exact na de tijd dat aangegeven was dat het zou moeten gaan werken (ik dacht 3 dagen) er een flinke gedragsverandering optrad terwijl ik al bijna een jaar bezig was met maar beperkt resultaat.

Maar jij was dus vooraf op de hoogte dat er na x tijd effect zou moeten optreden. Dat maakt dat je dat (onbewust) in je houding en handelen kunt meenemen, en daardoor juist zelf dat (placebo) effect kunt veroorzaken. Daarbij zul je, omdat je een bepaald effect verwacht, ook eerder geneigd zijn om aanwijzingen daarvoor te zien.

Dat is dus precies de reden waarom dit soort eigen ervaringen zo weinig waarde hebben als het gaat om het aantonen van effectiviteit van een bepaalde behandeling. Ook gelijk de reden waarom verzamelingen van alleen maar dit soort ervaringen, zonder mogelijkheid tot het plaatsen van kritische kanttekeningen, zo weinig toe te voegen hebben op een discussieforum.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 13:54

Jij vind dat weinig toe voegen.

Pas een topic over cranio sacraal therapie voor headshakers.
Ik vind het daar heel fijn om te lezen of mensen daar wel of geen baat bij hebben bij hun paard.
Naar mijn idee bij een headshaker heel goed te zien.

ik vind het dan storend en echt nul waarde hebben als mensen zonder headshaker daar dan tussendoor blèren dat het kwakzalverij is.
Echt voegt niks toe, nada noppes niks. Toch zal geen mod zeggen dat mag niet.
Topic dood, geen ervaringen rijker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:09

Gedragstrainers hadden mij ook al van alles beloofd. Ik had misschien wel iets effect verwacht (maar waarschijnlijk niet eens. Ik was niet van de homeopathie en nog steeds eigenlijk nauwelijks, maar was wel door mijn opties heen), maar absoluut niet zo'n groot effect als dat ik kreeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:15

DuoPenotti schreef:
Jij vind dat weinig toe voegen.

Pas een topic over cranio sacraal therapie voor headshakers.
Ik vind het daar heel fijn om te lezen of mensen daar wel of geen baat bij hebben bij hun paard.
Naar mijn idee bij een headshaker heel goed te zien.

ik vind het dan storend en echt nul waarde hebben als mensen zonder headshaker daar dan tussendoor blèren dat het kwakzalverij is.
Echt voegt niks toe, nada noppes niks. Toch zal geen mod zeggen dat mag niet.
Topic dood, geen ervaringen rijker.

Niet ingaan op dat geblèr, geeft een hoop rust.