Het gaat niet om een wetenschappelijk onderzoek met allerlei moeilijke medische termen.
Juist dit soort berichten zijn vrij makkelijk om te zetten naar eigen nieuws
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Maar zo lang en moeilijk is dat stukje Engels toch ook niet? Dat is met 10 minuutjes echt wel gedaan.
Het gaat niet om een wetenschappelijk onderzoek met allerlei moeilijke medische termen.
Gini schreef:Het is dus de keuze van de Nieuwsredactie om artikelen niet te herschrijven en in plaats van dat te verdedigen als te weinig tijd, te weinig mankracht, geen andere bron,... kan je dit gewoon duidelijk ergens neerschrijven als 'dit is het nieuwsbeleid, punt'.
Marjo schreef:Maar je hoeft het toch ook niet woordelijk te vertalen? Zolang de kern van het artikel overeenkomt, is het imo geen probleem als het geparafraseerd is. Nu heb ik ook al regelmatig "kant en klare" vertaalde artikelen van Equnews hier langs zien komen, die in de verste verte niet overeenkomen met het oorspronkelijke (Engelstalige) artikel. (Sowieso vind ik die artikelen vaak niet van een kwaliteit waar je jezelf aan zou moeten willen verbinden, maar goed.Cayenne schreef:Maar zo lang en moeilijk is dat stukje Engels toch ook niet? Dat is met 10 minuutjes echt wel gedaan.
Ik zou dit stuk niet met 10 minuten kunnen vertalen, zeker niet op het tijdstip (23.22) dat het geplaatst is. Dit vereist toch een vorm van concentratie, die ik in ieder geval niet meer heb na een lange dag. Ik kan niet spreken voor mijn collega's, maar ik kan goed begrijpen dat er in dit geval gekozen is voor het Nederlandstalige Horses artikel. Zo is de voorpagina toch een beetje gevuld.
)
Ik denk dat we de tijd dat Bokt als primaire nieuwsbron dient een beetje gehad hebben, er zijn verschillende websites die prima in die behoefte kunnen voorzien. Ik heb zelf een tijdje als freelancer in de journalistiek gewerkt en als je alles wil bijbenen moet je echt een aantal uur van de dag enkel en alleen met het nieuws bezig zijn. Daarnaast heb je een heel groot netwerk nodig. Dat gezegd hebbende zou ik het zelf echt meer dan prima vinden als Bokt vooral doorverwijzingen blijft plaatsen. Zo blijft het behapbaar voor de vrijwillige nieuwsredactie, is de voorpagina gevuld en als daar behoefte aan is kunnen gebruikers over het nieuws praten.