Met lede ogen...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:28

Gini schreef:
Dat er op persoonlijke aanvallen gemod wordt, snap ik nog wel. Het dier is er niet bij geholpen als een anonieme persoon op het internet zijn/haar eigenaar uitscheldt.

Voor de rest is het inderdaad moeilijk om te bepalen welke actie een mod precies moet ondernemen. Mij staat een topic bij over een hond waarbij de behandelmethodes van de eigenaar ook bekritiseerd werden en dat ging er op een bepaald moment best wel heftig aan toe en het werd hier en daar best wel persoonlijk als zou de Bokker in kwestie niet het beste met de hond voor hebben. Het is al even geleden dus ik weet de precieze details niet, maar uiteindelijk is de hond er met het gekozen behandelplan wel bovenop gekomen.
Dus waar zou je op dat moment dan als mod tussenkomen als zijnde dierenwelzijn-inspecteur? En moet je dan achteraf excuses gaan geven wanneer blijkt dat je de situatie slecht ingeschat had?

Ik snap je vraag wel, Mars, en misschien moet er inderdaad 'iets' qua richtlijnen komen, maar ik vind het moeilijk om dat iets concreet te maken.

Die hond leef niet meer...

Verder, ik vind dit best een lastige kwestie. Er zijn Bokkers die huilie huilie op het forum doen, zeggen dat ze elke dag aan het janken zijn en het voor zichzelf zo erg vinden dat hun paard er zo slecht bijstaat maar wel tig excuses verzinnen waarom er geen dierenarts komt en wachten op een wonder. Of wachten te lang en dan overleefd het paard het niet.

Er zijn Bokkers die keer op keer de mist ingaan: paard ziek, dierenarts is niet mogelijk of onzin. Paard kapot, ruilen we em in voor een nieuwe.

Er zijn ook Bokkers die lang het hele verhaal niet doen aan de arts, van Bokt daarom een nieuwe arts moet zoeken en zo in rondjes blijven draaien.

Er zijn ook Bokkers die alle opties doen.

Ik kan het niet aanzien, reageer ook nooit in dat soort topics want ik weet dat TS toch niet luistert. Ik vind het heel erg voor de dieren en zou willen dat zij in bescherming genomen kunnen worden.

Er was hier trouwens laatst idd een topic over. Die staat opslot en vast dat dit topic ook opslot gaat als er mensen in dit topic gaan reageren met" Ik weet over wie dit gaat" terwijl er wel meerdere Bokkers zo met een paarden omgaan, helaas.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:30

Ik ben het 100% met je eens TS.
En zeker niet alleen op vlak van medische topics, maar breed over heel bokt.
Het is tijd dat de oogkleppen afgezet worden door het team en dat ze eens om de tafel gaan om orde op zaken te stellen.
Want het is hier onderhand de omgekeerde wereld en dat kan niet de bedoeling zijn op een groot forum als deze, welke ook nog eens een voorbeeldfunctie heeft.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:35

Wat een toon BarbaLala..

Even een berichtje: we zijn erover aan het overleggen. Het blijft een lastig punt met wat we kunnen/mogen/willen hierin.
Maar wilde laten weten dat we er mee bezig zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:35

Bokt is er niet verantwoordelijk voor en kan dit niet oplossen, hooguit wegmoffelen door het topic te sluiten. Maar dar wordt het paard niet beter van.
Het lost alleen de frustraties van bokkers op.
Het paard is er juist niet mee geholpen. Slechte dingen moeten juist zichbaar zijn, anders wordt het zeker niet beter.

Kun je er niet langer tegen om het te lezen, blijf er dan weg. Leg dat jezelf op.

Kun je het niet aan dat er ergens een paard er zo slecht aan toe is zonder hulp, probeer dan in actie te komen. Buiten bokt en haar regels om.

Roeptoeteren (sorry) levert nu eenmaal niets op. Voor het dier.
Topics sluiten evenmin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:36

fohadie schreef:
Gini schreef:
Dat er op persoonlijke aanvallen gemod wordt, snap ik nog wel. Het dier is er niet bij geholpen als een anonieme persoon op het internet zijn/haar eigenaar uitscheldt.

Voor de rest is het inderdaad moeilijk om te bepalen welke actie een mod precies moet ondernemen. Mij staat een topic bij over een hond waarbij de behandelmethodes van de eigenaar ook bekritiseerd werden en dat ging er op een bepaald moment best wel heftig aan toe en het werd hier en daar best wel persoonlijk als zou de Bokker in kwestie niet het beste met de hond voor hebben. Het is al even geleden dus ik weet de precieze details niet, maar uiteindelijk is de hond er met het gekozen behandelplan wel bovenop gekomen.
Dus waar zou je op dat moment dan als mod tussenkomen als zijnde dierenwelzijn-inspecteur? En moet je dan achteraf excuses gaan geven wanneer blijkt dat je de situatie slecht ingeschat had?

Ik snap je vraag wel, Mars, en misschien moet er inderdaad 'iets' qua richtlijnen komen, maar ik vind het moeilijk om dat iets concreet te maken.

Die hond leef niet meer...

We hebben het niet over dezelfde hond dan. ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:37

fohadie schreef:
Ik kan het niet aanzien, reageer ook nooit in dat soort topics want ik weet dat TS toch niet luistert.

Verstandig. Het is altijd een afweging of iets nut heeft of niet, dat is in het echt leven niet anders. Ook daar zie je soms dingen met lede ogen aan, maar je weet gewoon dat het geen zin heeft om een goed idee van de hand te doen omdat de eigenaar er toch een rare draai aan geeft.

fohadie schreef:
Ik weet over wie dit gaat" terwijl er wel meerdere Bokkers zo met een paarden omgaan, helaas.
Hier heb je de crux te pakken. Op een internetforum waar men graag de ideale wereld voorstelt, blijkt het allemaal toch niet zo geweldig te zijn. Internet is een uitgelezen medium om anderen een rad voor ogen te draaien en jezelf op een bepaalde manier uit te lichten. Op een forum waar aan foto's gesleuteld wordt, waar de gezondheid van paarden wordt opgeofferd voor een droombeeld van eigenaren, waar overal en nergens plekken zijn die nooit last hebben van teveel water terwijl keer op keer blijkt dat paarden onder redelijk embarmelijke omstandigheden zich moeten redden op een track of op een modderig landje ergens verstopt, want stallen zijn slecht. Het is een nepwereld die los is van de realiteit.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:39

Ibbel schreef:
Je zou wel als regel kunnen opnemen dat je alleen een topic op MD mag openen als
- er al een DA en/of kliniek in het spel is
- of om een ervaring/verhaal te delen waar de afloop al van bekend is.
- en desnoods ook nog om je zenuwen te spuien terwijl je aan het wachten bent op de DA

Net zoals je alleen een huiswerktopic mag openen als je al het zoekwerk zelf al gedaan hebt maar nog wat extra informatie zoekt.

Dan voorkom je iig een hoop: "paard mankeert wat maar ik wil/mag (vanwege ouders/verzorgpaard)/kan (financieel) geen DA laten komen - topics" plus bijbehorende frustraties.

Ik klik die topics gewoon dubbel weg, dan zie ik ze niet meer. Erger ik me er in ieder geval ook niet aan.

Dit vind ik een goed idee. Ook voor beestenboel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:42

Pipodipo schreef:
Maar hier kom je op hetzelfde punt als in het topic over modereren op fake-news, wie zegt wat waar en waardevol is? Heel veel adviezen die voorbij komen zijn helaas volstrekt waardeloos en vinden hun nut alleen in de hogen van degene die ze verstrekt. Je kan als internetforum niet gaan beweren de waarheid in pacht te hebben en te sturen op welke informatie door wie geplaatst mag worden. Iedereen mag zijn mening geven, dat is nu eenmaal zo en het is aan de hulpbehoeftige om te bepalen wat wel of niet nodig is. Bovenaan blijft voor mij met stip staan dat je nooit weet of iets waar is. Heel veel topics worden ook geopend voor de fun, door mensen die het beschreven probleem dus helemaal niet hebben.

Klopt en soms is die waarheidsvinding ook niet zo van belang.

Maar er zijn gevallen waarin een TS beeldmateriaal plaatst waarop zelfs een blinde nog ziet dat het dier in kwestie achteruit holt. En waarvan TS blijk geeft verder medisch ingrijpen niet nodig te vinden of te willen aankijken. En (helaas) is dat het goed recht van de eigenaar van een dier.

Maar je kunt op dat punt in redelijkheid niet verwachten dat een forum vol dierenliefhebbers lief en positief blijven reageren over hoe er met het dier wordt omgegaan. En dus vind ik ingrijpen richting die gebruikers niet terecht. Om dan verder escaleren te voorkomen ben ik ervoor om zo'n topic te sluiten of de TS in kwestie verantwoordelijk te houden voor verloop ervan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:47

Dus een online forum gaat de standaard bepalen hoe het dier verzorgd dient te worden zonder het betreffende dier ooit in het echt gezien te hebben?

Natuurlijk roepen dergelijke topics gevoelens op maar zolang jij niet ter plekke aanwezig bent... Kun je er ook niets mee. Online lopen stoken helpt dan helemaal niet hoe graag je dat wel zou willen zien.

Het is niet het eerste MD topic die anders loopt dan men zou willen zien maar waarbij het uiteindelijk wel weer goed is gekomen (als je echt geïnteresseerd bent moet je de TS van zulke topics eens een berichtje sturen). Alleen niet volgens de manier die de bokkers van achter het scherm willen zien maar op de manier van de eigenaar en dierenarts die het dier in levende lijve mee maakt.

Niet alles is wat het lijkt dat het is.

Als het je echt aan het hart gaat... Negeer het topic dan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:50

Mars schreef:
Pipodipo schreef:
Maar hier kom je op hetzelfde punt als in het topic over modereren op fake-news, wie zegt wat waar en waardevol is? Heel veel adviezen die voorbij komen zijn helaas volstrekt waardeloos en vinden hun nut alleen in de hogen van degene die ze verstrekt. Je kan als internetforum niet gaan beweren de waarheid in pacht te hebben en te sturen op welke informatie door wie geplaatst mag worden. Iedereen mag zijn mening geven, dat is nu eenmaal zo en het is aan de hulpbehoeftige om te bepalen wat wel of niet nodig is. Bovenaan blijft voor mij met stip staan dat je nooit weet of iets waar is. Heel veel topics worden ook geopend voor de fun, door mensen die het beschreven probleem dus helemaal niet hebben.

Klopt en soms is die waarheidsvinding ook niet zo van belang.

Maar er zijn gevallen waarin een TS beeldmateriaal plaatst waarop zelfs een blinde nog ziet dat het dier in kwestie achteruit holt. En waarvan TS blijk geeft verder medisch ingrijpen niet nodig te vinden of te willen aankijken. En (helaas) is dat het goed recht van de eigenaar van een dier.

Maar je kunt op dat punt in redelijkheid niet verwachten dat een forum vol dierenliefhebbers lief en positief blijven reageren over hoe er met het dier wordt omgegaan. En dus vind ik ingrijpen richting die gebruikers niet terecht. Om dan verder escaleren te voorkomen ben ik ervoor om zo'n topic te sluiten of de TS in kwestie verantwoordelijk te houden voor verloop ervan.

Inderdaad, aan de ene kant is het niet iets waar de gebruikers zich druk over hoeven te maken, het is hun dier immers niet. Maar de ervaring leert dat men wel vindt dat ze voor het dier in de bres moeten springen. De enige manier om hier modererend in op te treden is door in de gaten te houden of de boodschappen in de reacties wel een antwoord zijn op de vraag. Zijn ze dat niet dan is het een off topic reactie en die kan verwijderd worden en na teveel off topic reacties kan je het topic sluiten. Bij volg-topics kun je besluiten om een topic gesloten te houden en dat reageerders eerst hun vraag voor moeten leggen aan een mod voordat die geplaatst kan worden. Kost wel wat tijd, maar bij volg-topics is het lastig om te bepalen wat on- en off-topic is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:56

magda_90 schreef:
Dus een online forum gaat de standaard bepalen hoe het dier verzorgd dient te worden zonder het betreffende dier ooit in het echt gezien te hebben?

Nee, en dat is niet de insteek van dit topic.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:01

magda_90 schreef:

Natuurlijk roepen dergelijke topics gevoelens op maar zolang jij niet ter plekke aanwezig bent... Kun je er ook niets mee. Online lopen stoken helpt dan helemaal niet hoe graag je dat wel zou willen zien.

Het is niet het eerste MD topic die anders loopt dan men zou willen zien maar waarbij het uiteindelijk wel weer goed is gekomen (als je echt geïnteresseerd bent moet je de TS van zulke topics eens een berichtje sturen). Alleen niet volgens de manier die de bokkers van achter het scherm willen zien maar op de manier van de eigenaar en dierenarts die het dier in levende lijve mee maakt.

Heb je een online topic nodig om te zien wanneer je dier er slecht aan toe is en medische zorg nodig is?
Als dat zo is, ben je niet klaar om dat dier te houden.

Er is bij sommigen van verzorging ook helemaal geen sprake. Drollen tellen vind ik geen verzorging. Waar ligt de standaard daar?

Edit: en dan is het toch gewoon normaal dat mensen boos, bezorgd, verdrietig worden? Dat ze het opnemen voor het dier en aandringen op medische zorg? Zo'n topic sluiten maakt de realiteit niet beter, daar geneest het dier niet van. 100 reacties met "bel de DA" genezen het dier ook niet, als dat advies niet wordt opgevolgd. Maar wie weet opent het wel de ogen van een TS. "Als zoveel mensen zeggen dat ik de DA moet bellen kan ik dat misschien maar beter doen". Of ook niet. Sommigen leven nu eenmaal in een bubbel waarin drollen tellen wél als verzorging gezien wordt. Maar zolang de reacties geen persoonlijke aanval zijn hoeft een topic van mij niet op slot worden gegooid.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:07

LWDaisy schreef:
magda_90 schreef:

Heb je een online topic nodig om te zien wanneer je dier er slecht aan toe is en medische zorg nodig is?

Er is bij sommigen van verzorging ook helemaal geen sprake. Drollen tellen vind ik geen verzorging. Waar ligt de standaard daar?

Edit: en dan is het toch gewoon normaal dat mensen boos, bezorgd, verdrietig worden? Dat ze het opnemen voor het dier en aandringen op medische zorg? Zo'n topic sluiten maakt de realiteit niet beter, daar geneest het dier niet van. 100 reacties met "bel de DA" genezen het dier ook niet, als dat advies niet wordt opgevolgd. Maar wie weet opent het wel de ogen van een TS. "Als zoveel mensen zeggen dat ik de DA moet bellen kan ik dat misschien maar beter doen". Of ook niet. Sommigen leven nu eenmaal in een bubbel waarin drollen tellen wél als verzorging gezien wordt. Maar zolang de reacties geen persoonlijke aanval zijn hoeft een topic van mij niet op slot worden gegooid.

Eens. En nog iets wat ik altijd apart vind: wie zegt dat bokkers een paard niet gezien hebben of kennen? Dat weet jíj́ toch ook niet?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:08

Dat is misschien niet jouw insteek, maar ook wel hoe ik het lees. Niet alleen nu, maar ik zie het vaker voorbij komen. Adviezen ‘moeten’ opgevolgd worden, als er een dierenarts komt heeft die iets zegt waar de adviseurs het niet mee eens zijn moet er een ander komen, gaat iemand merk A voeren moet dat toch merk B worden, etc.
Adviezen spreken elkaar regelmatig ook gewoon tegen.
Sommige mensen kunnen het bij voorbaat al niet goed doen. Er worden aannames gedaan wat er besproken is met een dierenarts en dat wordt meteen als de waarheid gezien. Van sommige mensen vindt ik het echt knap dat ze nog steeds posten en updaten.

Tieneke

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:14

Er is wel een verschil in adviezen over bijvoorbeeld voeding die elkaar tegenspreken en potentieel levensgevaar voor een dier, waarbij niet adequaat wordt gereageerd. De emotie is toch wel anders.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:18

magda_90

LWDaisy

Tieneke
Eens. En nog iets wat ik altijd apart vind: wie zegt dat bokkers een paard niet gezien hebben of kennen? Dat weet jíj́ toch ook niet?

LWDaisy:
@Tieneke: dat kan idd best!
En stel dat ik het paard echt niet ken: als ik beeldmateriaal zie, of een beschrijving lees/hoor van een dier dat er héél slecht uitziet/klinkt, hoef ik het niet te kennen om een goed advies te kunnen geven, zoals "bel een DA" of "contacteer een kliniek".
Ik moet ook geen keukenprinses zijn om een aardappel te kunnen koken. Ik moet niet naar de kunstacademie te zijn geweest om te kunnen tekenen. Ik hoef geen muziekopleiding te hebben gevolgd om piano te kunnen spelen.
En @Magda_90 ik moet ook geen DA zijn om te zien dat een dier deze nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 05-03-20 15:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:19

Dat het zo gelezen wordt, daar kan ik niets aan doen. Het is niet de insteek van dit topic.

Inderdaad is er een heel groot verschil tussen elkaar tegensprekende adviezen waar een TS een keuze uit 'moet' maken en een zichtbaar erg ziek dier waar geen/nauwelijks hulp voor wordt ingeroepen. Zeker als TS beeldmateriaal van het dier plaatst en dus duidelijk zichtbaar is dat het dier achteruit blijft gaan.
En nogmaals, geen medische hulp inroepen is helaas een keuze die je als eigenaar mag maken. Maar wees dan niet verbaasd dat er niet positief en oooh/aaah gereageerd wordt als men het dier ziet lijden onder die keuze.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:21

Dit soort topics eindigt meestal met 'slotje voor overleg', waarna je er niets meer over hoort.
Best onbevredigend.
Zou het niet een idee zijn om in de Bokt richtlijnen ook een gedeelte op te nemen inzake dierenwelzijn? Dat Bokt ervan uitgaat dat de gebruikers van het forum als zijnde paardenliefhebbers zorg dragen voor het welzijn en de gezondheid van hun paard(en), en dat dit de basis vormt voor het uitwisselen van paardgerelateerde kennis en ervaringen? Of is dat te moralistisch?

Is er op basis van de inhoud van een topic een sterk vermoeden van nalatigheid/verwaarlozing/mishandeling van een of meerdere paarden, dan zou Bokt m.i. daarnaast een persoonlijk bericht kunnen sturen naar de betreffende ts met een boodschap van de volgende strekking (wellicht gebeurt dit al?):

'Als beheerders van een paardenforum gaat ons het welzijn van paarden uiteraard aan het hart. Wij gaan ervan uit dat de op ons forum besproken paarden goed behandeld/verzorgd worden, en dat in hun basisbehoeften wordt voorzien, maar we zijn uiteraard niet in de positie om dit te na te gaan. Wat we wel kunnen doen, is onze gebruikers aanspreken via een persoonlijk bericht, mochten we daar aanleiding toe zien.
De in jouw topic geschetste situatie roept bij ons inderdaad vragen op omtrent de verzorging van het door jou besproken paard. We hopen dat dit onterecht is, en dat het paard in kwestie de nodige zorg en (veterinaire) hulp krijgt. Zoniet, dan vragen we je dringend om hier alsnog voor te zorgen.
Met vriendelijke groet, het Bokt-team'

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:21

Miran schreef:
Dat is misschien niet jouw insteek, maar ook wel hoe ik het lees. Niet alleen nu, maar ik zie het vaker voorbij komen. Adviezen ‘moeten’ opgevolgd worden, als er een dierenarts komt heeft die iets zegt waar de adviseurs het niet mee eens zijn moet er een ander komen, gaat iemand merk A voeren moet dat toch merk B worden, etc.
Adviezen spreken elkaar regelmatig ook gewoon tegen.
Sommige mensen kunnen het bij voorbaat al niet goed doen. Er worden aannames gedaan wat er besproken is met een dierenarts en dat wordt meteen als de waarheid gezien. Van sommige mensen vindt ik het echt knap dat ze nog steeds posten en updaten.

Exact. De tendens hier op Bokt is dat niet veel het goed doen volgens de kudde.

___

Ik heb het paard ook niet gezien. Daarom geef ik ook geen mening.

De eigenaar en dierenarts hebben het dier wel gezien. Je gaat mij niet vertellen dat alle andere in het topic het dier óók gezien hebben?

In veel topics stuit mij dat steeds vaker tegen de borst, wij vanaf een schermpje weten alles beter. En ja daar mag van mij heel hard op gemodereerd worden.

Lwdaisy, er is een dierenarts bij geweest maar dat was niet de goede en geen echte dierenarts... Aldus de kudde.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:25

Tieneke schreef:
Er is wel een verschil in adviezen over bijvoorbeeld voeding die elkaar tegenspreken en potentieel levensgevaar voor een dier, waarbij niet adequaat wordt gereageerd. De emotie is toch wel anders.

Dat gaat niet alleen over voeding, maar wel het feit dat iedereen verwacht dat zijn adviezen, ook over welke therapie, welke dierenarts, wel of niet inslapen opgevolgd worden, en in 99% van de gevallen ook nog aan de hand van alleen online informatie. Natuurlijk moet er bij levensbedreigende situaties een dierenarts komen. Maar die gaat er niet komen als iemand geen advies meer mag vragen. Ik denk dat er ook heel wat topics zijn geweest waar juist de dierenarts wel gekomen is omdat er advies is gevraagd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:26

Maar bokt is gewoon een forum waar dingen gebeuren die ook overal op social media gebeuren. Ik kan hier van alles plaatsen over 80 katten in mijn huis en die ik gewoon elke dag boontjes geef. Stoort het je misschien dan toch beter een ander topic volgen. Kun je er zeker van zijn dat degene jouw de waarheid schrijft. Kun je verwachten dat hier iedereen 100 procent eerlijk is? Thats life.

Vind het ook wel interessant te lezen dat sommige meer regels willen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 05-03-20 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:28

Boras schreef:
Bokt is er niet verantwoordelijk voor en kan dit niet oplossen, hooguit wegmoffelen door het topic te sluiten. Maar dar wordt het paard niet beter van.
Het lost alleen de frustraties van bokkers op.
Het paard is er juist niet mee geholpen. Slechte dingen moeten juist zichbaar zijn, anders wordt het zeker niet beter.

Kun je er niet langer tegen om het te lezen, blijf er dan weg. Leg dat jezelf op.

Kun je het niet aan dat er ergens een paard er zo slecht aan toe is zonder hulp, probeer dan in actie te komen. Buiten bokt en haar regels om.

Roeptoeteren (sorry) levert nu eenmaal niets op. Voor het dier.
Topics sluiten evenmin.

Eigenlijk ben ik het hier ook wel mee eens. Soms vind ik persoonlijk dat een topic wel 'makkelijk' gesloten wordt, vooral als er een groep bokkers is die op een normale manier advies en tips geven, maar er een paar persoonlijke aanvallen gaan plaatsen of bijvoorbeeld gaan rellen of iets wel waar is. Het valt mij de laatste tijd op dat veel van die 'ernstigere' topics op slot gaan. Ik krijg dan een gevoel dat de TS beschermd wordt wat in mijn ogen niet terecht is, maar ik moet eerlijk bekennen dat je dan in het gedeelte komt waar Pipodipo het ook over had, iedereen heeft een ander idee van wat goed is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:31

Dinopino schreef:
Maar bokt is gewoon een forum waar dingen gebeuren die ook overal op social media gebeuren. Ik kan hier van alles plaatsen over 80 katten in mijn huis en die ik gewoon elke dag boontjes geef. Stoort het je misschien dan toch beter een ander topic volgen. Kun je er zeker van zijn dat degene jouw de waarheid schrijft. Kun je verwachten dat hier iedereen 100 procent eerlijk is? Thats life.

Vind het ook wel interessant te lezen dat sommige meer regels willen.

Kidneyboontjes zijn prima!

Maar het blijft toch altijd alleen maar belangrijk of de reacties on topic zijn. Want stel iemand plaatst een foto of filmpje van paard om een dekje, hoofdstel, zadel, bandages of deken te showen *check mijn mooie spullen* en iemand reageert met een opmerking dat dat paard een ongezonde snottebel heeft, dan is die reactie toch volstrekt off-topic en kan die verwijderd worden?

Zoals Askja het schetst, dat vind ik echt te ver gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:33

Ik snap je probleem TS, maar ik zie op geen manier hoe je dat kan oplossen.

Ten eerste is het deels vrij anoniem en typen mensen van achter een schermpje. Je weet niet of hun verhaal waar is, dus dat is een groot probleem.
Mensen roepen bijv dat een dierenarts is geweest, maar dat is amper te controleren, tenzij iemand met harde bewijzen komt. Foto's, lab uitslagen, rontgen etc.

Ik denk ook dat een groot deel van Bokt denkt dat ze hun paard goed verzorgen en of trainen etc. En aangezien ze niet de enige zijn die zo denken, worden ze daarin ook gesteund.
Het is zonde als het topic zo loopt, maar Ik ben bang dat iemand ook pb's ontvangt van mensen die dan roepen; trek je er niks van aan. En je doet het goed etc.

En wat is welzijn? Ik zie dagelijks tenenkrommende topics voorbij komen. Mensen die als zichzelf benoemd expert ongezien voedingsadviezen geven met een interessant verhaal.

Mensen die trainen, foto's plaatsen, maar geen enkele vorm van tips of kritiek accepteren en lekker doormodderen. Wederom gesteund door wat mensen die het ook niet zien of begrijpen.

Internet heeft voordelen, maar minstens zoveel nadelen. Veel kennis komt tegenwoordig van het net, maar het oordelen ook.

Je kan wel zeggen dat voeding een klein iets is bijv, of hoeveel uren een paard op een klein paddockje mag. Maar fysieke en mentale gezondheid begint bij de basis en alles heeft met elkaar te maken.

Het zieke paard had misschien voorkomen kunnen worden. Of het had althans niet zo lang hoeven te duren. Maar het zegt alles over de paardenwereld. Een stal/weide eigenaar die blijkbaar niet ingrijpt, wat op meerdere plekken niet gebeurt.
Dierenartsen die een paard behandelen, terwijl ze geen paardenarts zijn en niet gewoon zeggen; hiervoor heb je een paardenarts nodig, mijn kennis en kunde is niet toereikend.

Er wordt ingregrepen als er op de man wordt gespeeld, maar daar kom je niet onderuit. We zijn allemaal mensen en als een TS niet reageert, niks onderneemt etc, raken mensen gefrustreerd. Ik denk niet dat reacties verwijderen of slotjes dan het paard helpen. Maar wat moet bokt doen? Namen en adressen vragen en de dp sturen?
Mensen op een zwarte lijst? En dan?

Het enige is dat er nu enige druk is van een groep mensen en er misschien melding komt richt dp, weide baas, stichting etc. Anders was er niks gebeurt of alles zo gebleven.

Anoniem

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:41

Ik denk dat het wel belangrijk is om vriendelijk in een topic te blijven reageren (heb ik ook niet altijd gedaan in het topic over de Fries). Ik heb daar wel geleerd dat gemeen doen tegen een TS helemaal niet helpt en er dus voor zorgt dat een topic op slot gaat, en we het als bokkers helemaal niet meer kunnen volgen/advies geven.
Maar inderdaad ontzettend lastig en tenenkrommend sommige topics.