Voorbeeldfunctie mods

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:29

Ja, ik vind zeker dat mods een soort voorbeeldfunctie hebben. Jongere gebruikers kijken toch tegen de mods op. En het zou ook vreemd zijn als iemand als een mod zich niet houdt aan de normen en waarden van haar eigen forum.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:31

Er zit een verschil tussen doorgelicht worden en dat iemand zelf dingen bewust op het forum plaatst. Maar misschien is het goed dat mods doorgelicht worden. Al denk ik dat dat zeker wel al op bepaalde punten gedaan word.

Ik denk dat de ts ook vooral wil dat we hier eens over nadenken. Hoe ga je hier mee om. En zoals met alles zijn er voor en tegenstanders.

Nogmaals, dit is een discussie. We hoeven het niet eens te worden.

Ik las trouwens modereren door stagiaires: lijkt me helemaal geen raar plan!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:32

En wat grens betreft. Als je een grens wilt trekken zou ik zeggen als de dierenbescherming stelt dat er sprake is van nalatigheid/dierenmishandeling dan vind ik dat bokt op dat moment betreffende mod uit die functie kan (zou moeten) zetten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:32

Het lijkt me dat je een mod alleen kan aanspreken op zijn modereren. En daar houd het op. En ook of er wat meegedaan word of niet. Dat bepalen de moderators die er zitten. En of je het leuk goed of wat dan ook vind. Is voor hun niet interessant. Zij geven tijd en wij genieten van een gratis forum. Niet meer en niet minder.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:32

elnienjo schreef:
Je zou ook de mods onder een algemene modnick kunnen laten modereren zodat ze met hun eigen nicks dezelfde vrijheden hebben als de gewone forummers.

Ha doen ze dat op bepaalde fora? Ook wel benieuwd hoe dat loopt! Maar weet niet of het bij bokt zou passen? Sowieso is bolt nogal anders gemodereerd dan de meeste fora denk ik? Zit zelf niet veel op andere fora dus kan er naast zitten.

Rina: ik ben niet akkoord dat niemand zich mag moeien met hoe een ander zijn paarden houdt. Als iemand zijn paard consequent geen eten geeft ga ik daar wel actie op ondernemen. De vraag is altijd: wanneer moet je ingrijpen. In dit geval gaven mensen hun mening en beweert 1 iemand melding te hebben gemaakt. Dat laatste vind ik ook erg ver gaan hoor. Maar ik vind het wel normaal dat mensen op zijn minst zeggen het niet eens te zijn met iemands manier van werken. Wat die persoon daar vervolgens wel of niet mee doet heb je idd weinig vat op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:34

poes schreef:
Kinke: ok dan hebben wij een andere mening. Zelf werk ik enkel voor bedrijven wiens waarden bij mij passen en ik zoek dit ook bij medewerkers. Verder is bokt voor mij meer dan een forum, het verhaal over het paard en de beelden zijn echt (uiteraard wel incompleet maar dat is irl ook altijd) dus daar ben ik niet akkoord.

Maar je weet niet alle normen en waarden van medewerkers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:34

zorro schreef:
Ik las trouwens modereren door stagiaires: lijkt me helemaal geen raar plan!

Nee dankjewel, dan krijg je net zo'n trutforum als Viva inmiddels is geworden. Domme mutsjes die van toeten noch blazen weten en die lukraak bannen als er iemand gestaft heeft omdat ze totáál geen feeling met de forummers laat staan hun discussies hebben.

Dit forum wordt naar mijn idee prima gemodereerd!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:36

poes schreef:
elnienjo schreef:
Je zou ook de mods onder een algemene modnick kunnen laten modereren zodat ze met hun eigen nicks dezelfde vrijheden hebben als de gewone forummers.

Ha doen ze dat op bepaalde fora? Ook wel benieuwd hoe dat loopt! Maar weet niet of het bij bokt zou passen? Sowieso is bolt nogal anders gemodereerd dan de meeste fora denk ik? Zit zelf niet veel op andere fora dus kan er naast zitten.

Rina: ik ben niet akkoord dat niemand zich mag moeien met hoe een ander zijn paarden houdt. Als iemand zijn paard consequent geen eten geeft ga ik daar wel actie op ondernemen. De vraag is altijd: wanneer moet je ingrijpen. In dit geval gaven mensen hun mening en beweert 1 iemand melding te hebben gemaakt. Dat laatste vind ik ook erg ver gaan hoor. Maar ik vind het wel normaal dat mensen op zijn minst zeggen het niet eens te zijn met iemands manier van werken. Wat die persoon daar vervolgens wel of niet mee doet heb je idd weinig vat op.

Vroeger werd Viva gemodereerd door zogenaamde 'angels'. Dat waren forummers die onder hun eigen nick mee postten, maar voor hun modtaken hadden ze de nicks angel1 t/m angel5 geloof ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:37

Kinke schreef:
poes schreef:
Kinke: ok dan hebben wij een andere mening. Zelf werk ik enkel voor bedrijven wiens waarden bij mij passen en ik zoek dit ook bij medewerkers. Verder is bokt voor mij meer dan een forum, het verhaal over het paard en de beelden zijn echt (uiteraard wel incompleet maar dat is irl ook altijd) dus daar ben ik niet akkoord.

Maar je weet niet alle normen en waarden van medewerkers.

Zoiets toets je wel bij een sollicitatie, afhankelijk van het type functie en bedrijf doe je dit meer of minder diepgaand. Helemaal 100% weten doe je het nooit, maar het valt wel degelijk vrij goed te meten.

poes

Re: Voorbeeldfunctie mods

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:37

Ik heb nooit op het Viva forum gezeten dus kan er niet over oordelen. Zou er niet meteen negatief tgo staan denk ik.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:40

Maartje1990 schreef:
En wat grens betreft. Als je een grens wilt trekken zou ik zeggen als de dierenbescherming stelt dat er sprake is van nalatigheid/dierenmishandeling dan vind ik dat bokt op dat moment betreffende mod uit die functie kan (zou moeten) zetten.

Eens, maar moeilijk te realiseren. Dan moet je in zo'n geval alsnog eerst een melding doen, en de tegenstanders geven duidelijk aan dat ze dat te ver vinden gaan. En hoe kom je achter de uitspraak? Dat gaat eigenaar van het dier niet eerlijk zeggen. En de dierenbescherming komt geen verslag uitbrengen. Niet te realiseren ben ik bang.

En wie bepaalt dan wat wel en wat niet..

Van de andere kant, in dit geval waren bijna alle geluiden in dit topic hetzelfde, dat het zo niet kan. Eigenlijk zal dat voldoende moeten zijn.

Als een duidelijke meerderheid aangeeft moeite met de gang van zaken te hebben, zal dat voor mij voldoende zijn om iemand uit mijn team te zetten, bij wijze van.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:47

Ts: ik kwam door jouw post op het betreffende topic en begrijp je redenering. Echt iedere keer dat het paard door ijzers er beter aan toe ging liet die ze er weer afhalen waardoor alles weer bij vooraf aan begon en dat 5 jaar lang. Damn hoe eigenwijs kun je wel niet zijn.

Gewone bokker of mod, voor mij is een definitieve ban op de juiste plaats ongeacht de functie. Het is mishandeling om een paard van de gepaste zorg te ontzien. Dan mag je nog bewijzen dat je 1000 euro's aan veeartsen en smeden hebt betaald, maar als je hun advies niet opvolgd wat doet dat er dan toe... Eigenlijk erg jammer dat er niet sneller aan de alarmbel werd getrokken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:48

Een politieagent die drugs handelt of banken berooft kan niet door de beugel. Dat begrijpen we allemaal. De echte vraag is hier; staat een mod gelijk aan een politieagent? En staat wat de mod met zijn paard doet gelijk aan een misdrijf? Denk dat we hier eeuwig over kunnen discussiëren. Ik vind persoonlijk wel dat je als mod een bepaalde autoriteit en voorbeeldfunctie hebt. Er zitten ook jongere meisjes op bokt die op kijken tegen anderen en informatie halen uit wat anderen doen. Maar denk dat iedereen hier anders over denkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:50

Zorro: En mening van het team en Bart zelf vind ik hierbij ook belangrijk. Het mag niet enkel gebaseerd zijn op de mening van bokkers, want dat kan er ook juist een situatie ontstaan waar iemand zo’n topic gaan overspoelen omdat hij een persoonlijke vete heeft met de mod.

Betadine: ik verwijs heel bewust niet naar het topic. Ik ga er vanuit dat het verwijderd wordt en wil dan ook dat, wat de consequenties wel of niet zijn, het de betreffende bokker ook niet achtervolgt :j

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:52

zorro schreef:
Maartje1990 schreef:

Eens, maar moeilijk te realiseren. Dan moet je in zo'n geval alsnog eerst een melding doen, en de tegenstanders geven duidelijk aan dat ze dat te ver vinden gaan. En hoe kom je achter de uitspraak? Dat gaat eigenaar van het dier niet eerlijk zeggen. En de dierenbescherming komt geen verslag uitbrengen. Niet te realiseren ben ik bang.

Ik word door meldpunt dierenleed144 op de hoogte gebracht van de bevindingen en acties. Maar dit pas na ongeveer 6 weken via mijn mail.
Ik hoop op dit forum (en eigenlijk van ts zelf) veel eerder te vernemen hoe het met het paard gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:54

denk je echt dat die info nog gedeeld gaat worden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:57

Heb net even gekeken over welk topic het ging, maar ik schrik het meest van de stalking: iemands adres achterhalen en aangeven? Sick!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:58

Dat gaat ook ver en daar gaat voor mij mijn vraag niet over :n

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:59

Als iemand zijn taken goed uitvoert als moderator, is dat voor mij genoeg. Ik vind ook niet dat ik een moderator minder serieus zou nemen in zijn of haar taak, helemaal omdat ik de persoon waar het over gaat op verbaal niveau prima vind handelen. Dat er (terecht) opmerkingen worden gemaakt over het houden van een paard kan, maar ik zou de TS nog steeds serieus nemen in een ongerelateerd topic over moderator zaken.

Ik vind ook niet dat je het kunt maken om moderators hun privéleven erbij te halen. Het beperkt hun functie niet en er is nooit expliciet gezegd dat een moderator een voorbeeldfunctie heeft. Ook heb ik dat nooit zo gezien.

Want tja, waar stop je dan? Als een moderator als een zoutzak rijdt en een HAW topic plaatst waar ze in de mond zaagt en met de sporen prikt kan dat voor sommige mensen ook mishandeling zijn, terwijl anderen het sport vinden. Ik snap dat de mensen redelijk eenduidig zijn in het topic waar licht naar verwezen word, maar als je hierop een moderator uit het team kickt is het hek van de dam.

Om dan te zeggen dat de dierenbescherming een goede richtlijn is, is ook best frappant. Ik heb vaak genoeg Bokt horen klagen over dat ze niet goed genoeg handelen... Je blíjft maar discussies opstapelen over waar de grens is, want een duidelijke grens is er simpelweg niet.
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 05-02-20 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:00

Ik vind dat een mod ook een soort voorbeeld functie heeft. Ik vind niet dat we rekening met hun zouden moeten houden, omdat zij in een vrije tijd modereren op Bokt. Daar kies je toch zelf voor. En ten tweede brengt het jou ook iets. Ik doe vrijwilligerswerk omdat ik vind dat ik dit soms moet doen. Maar het geeft mij ook een fijn gevoel. Anders deed ik het niet. Ik weet zeker dat een mod dit doet omdat het hun zelf iets brengt.

Net als ik in mijn vrijwilligerswerk, vind ik ook dat ik een voorbeeldfunctie heb. Als zelfs de mensen die ergens over beslissen, aan mee werken, iets opzetten enz al geen voorbeeldfunctie heeft. Dan kan iedereen maar doen en laten. Ik vind sowieso dat het hier wel wat strikter mag. Ik vind het nu wat huppelkuttengedrag. Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Sorry, maar ik vind de mods vaak erg lafjes.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:01

Tjah op dit moment is het topic nog makkelijk te vinden.

Ik vind dit echt vallen onder pesten!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:03

Ik ben voor het eerst in jaren weer eens op Bokt. Zelf ben ik een tijdlang (hoofd)mod geweest. Het zou me sterk verbazen als de moraal in het team veranderd is. Als er ander teamlid in opspraak komt door bewezen dierenmishandeling, wordt daar achter de schermen stevig over gepraat en gekeken of iemands positie houdbaar is. Maar ik praat over jaren geleden.
Maar... wat is dierenmishandeling? De één zal vinden dat een mod goed bezig is als hij/zij z'n paarden 24/7 buiten houdt, terwijl de andere bakker daar zelf andere ideeën over heeft. Wie bepaalt dan wanneer een mod "fout" doet? En hoe ga je dat monitoren? Als er een ander topic is waar dit topic uit is voortgevloeid, dan heb ik dat niet gelezen, dus misschien valt mijn post niet helemaal binnen de discussie. Maar als ik de post hierboven lees over iemands adres achterhalen, dan ga je niet een klein beetje, maar heel erg veel te ver.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:03

Xritt schreef:
Sorry, maar ik vind de mods vaak erg lafjes.

Heb je concrete voorbeelden waarom mods lafjes zouden zijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:04

elnienjo schreef:
Heb net even gekeken over welk topic het ging, maar ik schrik het meest van de stalking: iemands adres achterhalen en aangeven? Sick!

Ten eerste zul je lezen in dat topic dat iemand dat diegene gepbt heeft. Niks stalking hoor. En ieders goed recht om dit dan aan te geven.

Maar daar gaat dít topic niet over

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:05

chevax schreef:
Ik ben voor het eerst in jaren weer eens op Bokt. Zelf ben ik een tijdlang (hoofd)mod geweest. Het zou me sterk verbazen als de moraal in het team veranderd is. Als er ander teamlid in opspraak komt door bewezen dierenmishandeling, wordt daar achter de schermen stevig over gepraat en gekeken of iemands positie houdbaar is. Maar ik praat over jaren geleden.
Maar... wat is dierenmishandeling? De één zal vinden dat een mod goed bezig is als hij/zij z'n paarden 24/7 buiten houdt, terwijl de andere bakker daar zelf andere ideeën over heeft. Wie bepaalt dan wanneer een mod "fout" doet? En hoe ga je dat monitoren? Als er een ander topic is waar dit topic uit is voortgevloeid, dan heb ik dat niet gelezen, dus misschien valt mijn post niet helemaal binnen de discussie. Maar als ik de post hierboven lees over iemands adres achterhalen, dan ga je niet een klein beetje, maar heel erg veel te ver.

Chevax zoals ik aangeef, kun je in dat betreffende topic zelfs lezen dat dat helemaal niet zo is gegaan.