Wie is er door het forum weleens geholpen op medisch gebie?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wie is er door advies via bokt al eens medische voor zichzelf of voor een huisdier geholpen

1 Met behulp van bokt heb ik een andere keuze gemaakt en dat was niet goed
2 (1%)
2 Met behulp van bokt het ik een andere keuze gemaakt en dat pakte goed uit.
17 (12%)
3 Bokt heeft een bijdrage geleverd aan een goede keuze
66 (50%)
4 bokt heeft me de verkeerde kant op gestuurd.
9 (6%)
5 Door Bokt begreep ik dat er nog meer keuzes zijn
38 (28%)

Totaal aantal stemmen: 132

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:25

safina schreef:
Het heeft me wel eens geholpen een probleem bij mn paard te herkennen. En ik heb onlangs wat handige tips op gedaan voor een overbelaste spier in mn lijf.

Maar ik zie ook een heleboel bullsh#t verpakt in dure woorden voorbij komen, waarvan ik altijd maar hoop dat mensen het niet opvolgen.

Ik zou er wel voorstander van zijn als mensen die adviseren en zich daarbij beroepen op hun 'uitgebreide medische opleiding' verplicht hun naam, beroep en (BIG)registratienummer kenbaar moeten maken. Dan kan je ze tenminste voor de tuchtraad slepen als dat nodig is. En vooral nagaan met wie je van doen hebt en of het klopt. Want dat is ook vaak erg twijfelachtig.

Ik vraag me ook af in hoeverre Bokt aansprakelijk gesteld zou kunnen worden als er eens iemand het loodje legt na een onverantwoord medisch advies hier en daar hier alle ruimte voor gegeven is. Laat ik het zo zeggen: als Bokt van mij was, zou ik dat risico niet willen lopen. Of het uberhaupt op mn geweten willen hebben.

Klinkklare onzin.
Je hebt als vraagsteller een eigen verantwoordelijkheid. Je weet dat dit geen dierenartsenpraktijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:28

Ik ben al regelmatig enorm blij geweest met de adviezen op bokt.
Een voorbeeldje: [MD] Koorts, snot, maar geen hoest..
Een van onze paarden snotterde en had aardige koorts. De dierenarts was helaas niet kundig genoeg om een kaakholteontsteking vast te stellen.. Meerdere keren geweest, en kwam niet verder dan 'verkouden' en antibiotica voorschrijven..
Bokt wist binnen twee dagen te vertellen wat het probleem was, na enkel mijn verhaaltje gehoord te hebben :=

Ook wat betreft de wat meer onbekende ziektes.. CPL, PSSM.. zou ik niet weten wat te doen zonder bokt. Want de dierenartsen, die weten hier gewoon te weinig vanaf.

Ook vind ik bokt erg fijn voor voergerelateerde vragen. Er zitten hier enkele voedingsexperts waar een dierenarts echt niet aan kan tippen.

Voor mezelf laatst nog een topic geopend over mijn kaak die vast zat. Via bokt werd meteen duidelijk wat het probleem was, dat ik het rust moest geven.. en inmiddels zijn de klachten helemaal weg.

Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat een dierenarts maar ook een gewone arts verkeerde diagnoses stelde, dus ik ben erg blij met de enorme hoeveelheid ervaring die alle bokkers samen hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:37

Zelf ga ik meestal niet voor advies maar wel voor ervaringen, dat is echt een grote bron van info.
En ik leer nog steeds bij, van wat anderen al meegemaakt hebben.
Als er iets met mijn paarden is, waar de dierenarts bij moet komen, kun je die ervaringen ook gebruiken om de keuzes bij de dierenarts voor te leggen, die weten ook niet alles.

Liebeskind

Re: Wie is er door het forum weleens geholpen op medisch gebie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:56

Ik vind dat medisch advies hier verboden moet worden. Vooral over medicatie. Dat gaat dan over mensen. Dieren vind ik wel vermakelijk om te lezen. TS stelt een vraag en krijgt vervolgens tien verschillende diagnoses.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:05

Dinopino schreef:
Gini schreef:
Optie 6: ik heb nog nooit de noodzaak gehad om medisch advies op Bokt te vragen.

optyie 6 zou een idee zijn wanneer de vraagstelling van het topic anders zou zijn

Om dan te concluderen dat 73% (fictief aantal) van de Bokkers baat heeft gehad aan de medische adviezen van Bokt? Om die conclusie dan weer als argument te gebruiken in een ander topic? :D

Gaat jouw topic om een objectieve vraagstelling of gaat dit topic erom jouw visie te ondersteunen?
Jouw topictitel is een ja/nee-vraag, als je dan in de poll het nee-antwoord weglaat, tja, waar gaat het dan nog over?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:08

Als je een ziekte bespreekt met vrienden en kennissen komt ook iedereen met ervaringen (soms echte horrorverhalen) en diagnoses. Bokt is net zoiets. Het is gewoon een kletsforum waarop iedereen zijn meningen kwijt kan.De eigenaar van Bokt is niet verantwoordelijk voor de uitingen van de posters.Gelukkig worden die niet gecensureerd want dan zou Bokt een heel stuk saaier worden.En verder, Onderzoekt alles en behoud het goede!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:11

Ik had na een val nog erg veel pijn ondanks dat er meerdere foto’s en een ct scan waren gemaakt. Toen het een jaar later was de foto’s bij het ziekenhuis opgehaald en een paar op bokt gezet met de vraag of mensen het herkennen.

Toen toch maar weer naar de huisarts gegaan (voelde me zo’n zeur) en bleek achteraf dus dat m’n heiligbeen toch gebroken was geweest en de pijn dus daarmee samen hing.. gelukkig nu grotendeels pijnvrij :)

Dus tja voor mij was het een schop onder m’n kont
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 11-01-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:12

Je moet uiteraard wel door het willekeurig geroep heen kunnen kijken. Er zijn ook mensen die bij iedere kuch, onregelmatigheid of boos kijken gelijk roepen dat het vast Lyme is. Net al iedereen die een keer duizelig accuut vitamine B moet gaan testen en vooral de arts niet moet geloven als het goed blijkt te zijn :=

Maar er zijn ook echt veel ervaringen te vinden die ik zeer waardevol vind. Zonder bokt had ik waarschijnlijk nooit iets over vasculitis geweten. Heb er zelf gelukkig nog niet mee te doen gehad, maar zou het nu wel snel(ler) kunnen herkennen.
Er zijn hier naast de mensen die maar wat roepen genieg mensen die echt al ontzettend veel gezien hebben in hun leven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 17:18

Nabster schreef:
Ik vind dat medisch advies hier verboden moet worden. Vooral over medicatie. Dat gaat dan over mensen. Dieren vind ik wel vermakelijk om te lezen. TS stelt een vraag en krijgt vervolgens tien verschillende diagnoses.

Hoi Nabster dat was de vraag van dit topic niet. Daarvoor is een mooi topic of dit soort dingen verboden zouden moeten worden. Iets met fake news enz. Weet de titel niet exact uit mijn hoofd.

Gini jammer dat jij mijn titel fout interpreteert en sorry daarvoor. Fijn voor jou dat je het advies van bokkers niet hebt hoeven te gebruiken. Gelukkig zijn we allemaal individueel verschillend.
We weten nu je mening. Wil je verder discussiëren over verbieden van fake news nodig ik je graag uit je mening in dat topic wat jullie zelf hebben geopend verder te discussiëren.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:34

Ik heb voor optie 3 gekozen.

Weet niet of mijn ervaring is waar je op doelt.

Maar ik heb jaren gedokterd met mijn ruintje.
Keer op keer naar eigen kliniek geweest en daarna naar Utrecht.

Uiteindelijk een topic geopend over mijn verhaal.

Daar kreeg ik de tip/advies om naar een kliniek in België te gaan.
Dit heb ik opgevolgd.
Mijn ruin is er niet beter van geworden maar we hadden na jaren wél een diagnose.
En met de juiste voeding en de manier van huisvesten leeft hij nu wel al een aantal jaar met redelijk veel gemak in reserve tijd. :)

Zonder bokt was ik hier niet opgekomen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:23

Gini schreef:
Om dan te concluderen dat 73% (fictief aantal) van de Bokkers baat heeft gehad aan de medische adviezen van Bokt? Om die conclusie dan weer als argument te gebruiken in een ander topic? :D

Gaat jouw topic om een objectieve vraagstelling of gaat dit topic erom jouw visie te ondersteunen?
Jouw topictitel is een ja/nee-vraag, als je dan in de poll het nee-antwoord weglaat, tja, waar gaat het dan nog over?

Momenteel zegt 61% van de mensen die hier hebben gereageerd en die ooit advies hebben geraadpleegd op bokt of om advies hebben gevraagd, dat ze geholpen waren met dat advies. 30% zegt dat ze een ruimer beeld van mogelijke oplossingen kregen. Die 61% kan een fractie van het totaal aantal leden zijn, maar wat de leden die überhaupt nog nooit advies gelezen of gevraagd hebben ervan vinden, doet totaal niet ter zake. Een "Ik heb nog nooit advies gevraagd en ga dat ook nooit doen"-optie is dus niet noodzakelijk.

Uiteraard is dit geen perfecte steekproef, maar het geeft in ieder geval een idee, zeker als de poll nog even blijft staan en door meer leden wordt ingevuld. Als de antwoorden in dezelfde lijn verdergaan is advies vragen op bokt blijkbaar nuttig voor sommigen :)
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 11-01-20 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:28

Er is ook nog een verschil dat in dat het voor iemand nuttig kan aanvoelen tegenover of het effectief nuttig is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 18:38

Interresant dromertje 2. Dus heb je een slechte ervaring of een goede ervaring met een advies van bokt.
Was het advies gevoeld nuttig, maar effectief niet nuttig? Paard overleeft daardoor maar dat is niet effectief nuttig want de stalkosten bleven daardoor in stand???

Zou je je ervaring iets kunnen toelichten?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:43

3 en 5

Bokt is van onmisbare waarde voor het verbreden van (medische) kennis en te lezen over mogelijkheden en ervaringen.

Voor mij is dit 1 van de grootste redenen om op bokt te lezen.

Het gevolg is oa meer kennis, steun ervaren, advies kunnen krijgen en geven en ga zo naar maar eens een lang lijstje door...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:47

xHaithi schreef:
Gini schreef:

Momenteel zegt 54% van de mensen die hier hebben gereageerd en die ooit advies hebben geraadpleegd op bokt of om advies hebben gevraagd, dat ze geholpen waren met dat advies. 25% zegt dat ze een ruimer beeld van mogelijke oplossingen kregen. Die 54% kan een fractie van het totaal aantal leden zijn, maar wat de leden die überhaupt nog nooit advies gelezen of gevraagd hebben ervan vinden, doet totaal niet ter zake. Een "Ik heb nog nooit advies gevraagd en ga dat ook nooit doen"-optie is dus niet noodzakelijk.

Uiteraard is dit geen perfecte steekproef, maar het geeft in ieder geval een idee, zeker als de poll nog even blijft staan en door meer leden wordt ingevuld. Als de antwoorden in dezelfde lijn verdergaan is advies vragen op bokt blijkbaar nuttig voor sommigen :)

Geen perfecte steekproef? Je negeert gewoon 1 hele groep. Maar dat was de opzet van TS en ik heb dat verkeerd begrepen, dus dan wil ik er verder ook niet over doordrammen.

Alleen als ik in de toekomst ergens zie staan '54% van de Bokkers is tevreden over het medische advies op Bokt', zal ik nog wel een keer opduiken. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:55

8nnemiek schreef:
Ook wat betreft de wat meer onbekende ziektes.. CPL, PSSM.. zou ik niet weten wat te doen zonder bokt. Want de dierenartsen, die weten hier gewoon te weinig vanaf.

Dit is ook voor mij zeer nuttig geweest, ook maagzweren en wormresistenties bijvoorbeeld (dankzij bokt ging ik op dit gebied verder zoeken en kreeg ik daarmee de dierenarts overtuigd dat ik andere wormenkuren nodig had voor mijn toen-jaarling). En daarnaast heeft het voor mij op het gebied van voeding (mijn expertise) veel opgeleverd omdat je niet van alles op de hoogte kan blijven. Hier lees ik toch regelmatig uitspraken die ik na ga zoeken en daardoor daarna meer over dat onderwerp weet.

Een mooi voorbeeld vind ik het verhaal over darmstenen die veroorzaakt zouden worden door magnesium bijvoeren. Hoewel dat technisch gezien wel mogelijk is, is de kans erop heel klein. Maar toen bleek wel dat het een bekend probleem is bij paarden die meer dan 50% luzerne krijgen (dus in plaats van grashooi), zeker als dat geoogst is in magnesiumrijke gebieden. Sowieso het leren over darmstenen was al nuttig, want de kans dat een dierenarts daar aan denkt is minimaal. Dan kan daarna gekeken worden of het werkelijk zo is, maar het verbreed in ieder geval je zoekmogelijkheden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:04

Gini je wil de discussie daar niet voeren? Interessant wat mijn opzet is wist ik niet. Ik ben niet zo van de getallen. Het gaat mij om menselijke ervaringen. Zo heeft bokt voor ruzies maar ook voor hele mooie vriendschappen gezorgd. Het is toch mooi dat zo'n forum mensen aantrekt die hun kennis en advies en tijd willen delen om andere te helpen.

Dit gedeelte klopt niet. Gini heeft dit nooit beweerd of gezegd.
Maar jullie, ze komen waarschijnlijk allemaal nog een keer langs uit dat andere topic, zeggen dat het verboden moet worden omdat er duizenden via bokt een gevaarlijk advies hebben gekregen. En dat waren echt teveel om op te noemen. Dus waar maak je je druk om. Deze kunnen dan allemaal de optie gebruiken waarbij het advies voor hun verkeerd is gepakt. Dus ik zou zeggen waar maak je je druk om. Ik intussen geniet van het feit dat er nog mensen zijn die met volledig vreemden zo begaan zijn dan ze meedenken en proberen te helpen.

Het zou toch echt zonde zijn om dit via een censuur van iedereen af te pakken?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 11-01-20 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:07

Ik ben zeker geholpen door bokt maar ook de voor ons verkeerde dingen geprobeerd.

Mijn paard heeft vasculitis en op bokt werden meerdere behandel methodes besproken. Bij een van die behandelmethode verloor ik bijna mijn paard, maar bij een andere methode is hij genezen! Uiteraard in overleg met mijn eigen DA en gezond verstand maar dankzij bokt hadden we opties om te bespreken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:13

Dinopino schreef:
Gini je wil de discussie daar niet voeren? Interessant wat mijn opzet is wist ik niet. Ik ben niet zo van de getallen. Het gaat mij om menselijke ervaringen. Zo heeft bokt voor ruzies maar ook voor hele mooie vriendschappen gezorgd. Het is toch mooi dat zo'n forum mensen aantrekt die hun kennis en advies en tijd willen delen om andere te helpen.

Maar jullie, ze komen waarschijnlijk allemaal nog een keer langs uit dat andere topic, zeggen dat het verboden moet worden omdat er duizenden via bokt een gevaarlijk advies hebben gekregen. En dat waren echt teveel om op te noemen. Dus waar maak je je druk om. Deze kunnen dan allemaal de optie gebruiken waarbij het advies voor hun verkeerd is gepakt. Dus ik zou zeggen waar maak je je druk om. Ik intussen geniet van het feit dat er nog mensen zijn die met volledig vreemden zo begaan zijn dan ze meedenken en proberen te helpen.

Het zou toch echt zonde zijn om dit via een censuur van iedereen af te pakken?

Jullie? Ik heb in het topic dat jij in je beginpost aanhaalt met geen woord gerept over medische adviezen op Bokt. :?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:16

Geef je antwoord in het andere forum:-)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:24

Gini schreef:
Geen perfecte steekproef? Je negeert gewoon 1 hele groep. Maar dat was de opzet van TS en ik heb dat verkeerd begrepen, dus dan wil ik er verder ook niet over doordrammen.

Alleen als ik in de toekomst ergens zie staan '54% van de Bokkers is tevreden over het medische advies op Bokt', zal ik nog wel een keer opduiken. :D

Nee, die groep is voor de vraagstelling niet relevant. Men wil weten of advies vragen op Bokt mensen geholpen heeft of niet. Niet hoeveel mensen geen advies willen vragen op Bokt.
Als je dat zo graag wilt weten, start dan een eigen topic met die ja/nee-vraag in. Kan in combo met dit topic nog interessante inzichten opleveren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:36

Gini je hebt gelijk je hebt dit nooit gezegd. Heb net het topic doorgelezen. Mijn excuses hiervoor.
Blijft voor mij wel de vraag waarom je deze pol zo interessant vind wanneer die geen betrekking op jouw heeft. Misschien toch zelf een topic openen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:39

xHaithi schreef:
Nee, die groep is voor de vraagstelling niet relevant. Men wil weten of advies vragen op Bokt mensen geholpen heeft of niet. Niet hoeveel mensen geen advies willen vragen op Bokt.
Als je dat zo graag wilt weten, start dan een eigen topic met die ja/nee-vraag in. Kan in combo met dit topic nog interessante inzichten opleveren.

Dat is dus inderdaad wat ik verkeerd begrepen had. Ik vond het heel erg een ja/nee-vraag.
Wie heeft...? Ja, ik versus nee, ik niet. Maar eigenlijk is het dus 'wat zijn de ervaringen met het vragen van medisch advies op Bokt?'. Dat had ik verkeerd geïnterpreteerd, zoals ik ook toegeef.

Ik snap dus ook niet het 'waar maak je je druk om' en 'gelieve te antwoorden in het andere topic' van TS ineens vandaan komt. Ik heb mijn berichten zelfs teruggelezen om te zien of ik ergens onbedoeld als een hork gereageerd heb, maar ik zie het oprecht niet. :\

TS, aan je reacties te zien heb ik je topic blijkbaar heel verkeerd begrepen en heb ik daarom verkeerd gereageerd ofzoiets? Zoals je zegt, denk ik dat het dan inderdaad beter is dat ik dit topic laat. :)

EDIT: ik zie nu je bericht, Dinopino, blijkbaar wat verwarring van beide kanten. Kan gebeuren, zand erover? Y;(

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:41

Zonder bokt had ik nooit acyclovir (koortsblaarzalf) op de sarcoid van mijn ruin gesmeerd. Dierenarts was daar niet mee gekomen, maar vond het het proberen waard. Nu is de sarcoid (die was groter dan 2€munt) al geruime tijd helemaal weg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:55

Gini dank je.